Hvordan afskaller I efter ristning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MadsHilde
    Mellemristet
    • Dec 2011
    • 287

    Hvordan afskaller I efter ristning?

    Jeg rister mine bønner i min ovn på en bageplade med helt fine resultater. Men jeg finder det ret besværligt at få alle skallerne af bønnerne når de er ristet. Min metode pt. er at jeg kommer de færdigristede bønner i et stort ildfast fad, hvor jeg nærmest valser dem for så at puste skallerne væk. Det tager lang tid og er noget besværligt, plus jeg får skallerne lige op i hovedet når jeg puster til dem. Hvilke metoder bruger I?
    Niche Zero
    Bonavita elektronisk vægt
    Bonavita elkedel
    Aeropress
    V60
    Clever Dripper v2
    Chemex 3 og 6 cup
    Stempel 1l og 1 cup
    Bialetti Venus
    Guldfilter
    Philips Senseo mælkeskummer
  • Alexpid
    Coffeeholic
    • Jan 2016
    • 1496

    #2
    Oprindeligt indsendt af MadsHilde Se indlæg
    Jeg rister mine bønner i min ovn på en bageplade med helt fine resultater. Men jeg finder det ret besværligt at få alle skallerne af bønnerne når de er ristet. Min metode pt. er at jeg kommer de færdigristede bønner i et stort ildfast fad, hvor jeg nærmest valser dem for så at puste skallerne væk. Det tager lang tid og er noget besværligt, plus jeg får skallerne lige op i hovedet når jeg puster til dem. Hvilke metoder bruger I?
    Tag to skåle med uden for og hæld dem fra den ene til den anden. Dog ikke i for meget blæsevejr...


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Selvstændig hos Alex Kaffe.
    Udelukkende på eBar som privatperson

    Comment

    • MadsHilde
      Mellemristet
      • Dec 2011
      • 287

      #3
      Det er lidt en skam. Jeg har et plastik dørslag med huller i, men hullerne er for store til de bønner jeg bruger pt. Ellers tror jeg den kunne være god at røste bønnerne i for at sortere skallerne fra.
      Niche Zero
      Bonavita elektronisk vægt
      Bonavita elkedel
      Aeropress
      V60
      Clever Dripper v2
      Chemex 3 og 6 cup
      Stempel 1l og 1 cup
      Bialetti Venus
      Guldfilter
      Philips Senseo mælkeskummer

      Comment

      • Alexpid
        Coffeeholic
        • Jan 2016
        • 1496

        #4
        Oprindeligt indsendt af MadsHilde Se indlæg
        Det er lidt en skam. Jeg har et plastik dørslag med huller i, men hullerne er for store til de bønner jeg bruger pt. Ellers tror jeg den kunne være god at røste bønnerne i for at sortere skallerne fra.
        Pas på med plastic. Bønnerne kan stadig være varme. Eller to metalskåle og lad vind og tyngdekraft ordne resten


        Sent from my iPad using Tapatalk
        Selvstændig hos Alex Kaffe.
        Udelukkende på eBar som privatperson

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #5
          Det er relativ nemt at lave en effektiv kølebakke med en spand, et dørslag og så sætte støvsugeren til ... det er der mange der har gjort ... prøv at søg rundt i gamle opslag her på ebar, så finder du nok hurtigt fotos und alles.

          Med sug på får du også fjernet chaff (skaller) ... bare rør rundt i bønnerne undervejs (fx med en grydeske) ... ikke konstant røre rundt, men hvert halve minut; en grundig omrøring.

          Det gør også noget godt for smagen med hurtig afkøling.
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • thniels
            Lysristet
            • May 2012
            • 105

            #6
            Jeg plejede førhen at putte bønnerne i en kold wok og kaste dem op i luften (udenfor) - den har et godt schwung. Det er vældig effektivt i vestjylland og giver et godt og samtalerigt naboskab. Der skal ikke mange kast til før agnerne er væk fra matriklen.

            p.s. det minder lidt om standardøvelsen på kokkegrundskole, hvor man skal gøre nogenlunde det samme med frosne ærter; en øvelse der for enkelte måske bør indledes med.
            - Thomas Nielsen


            Bezzera BZ10 + Mahlkönig Vario + 3 x Freud-stempel + Hario-kolbe + Lido 2 + Gene Café

            Comment

            • Coffee makes the world go
              Master Brewer
              • Jan 2010
              • 5082

              #7
              Store agner , får man lettest af ved at hælde bønnerne mellem to beholdere
              selvom jeg bruger dørslag og støvsuger, er der mange der er for store til at de bliver suget ud

              Der hvor jeg boede før, havde jeg køkken vindue på første sal, med have nedenfor, der hældte jeg frem og tilbage mens jeg holdt tingene ud af vinduet
              mægtigt effektivt

              Agnerne kan drille gennemløbstiderne ved filter
              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

              Comment

              • MadsHilde
                Mellemristet
                • Dec 2011
                • 287

                #8
                Tak for jeres forslag. Det lyder som om det jeg gør ikke er meget ved siden er normen. Men jeg vil forsøge mig med nogle af jeres idéer også.
                Niche Zero
                Bonavita elektronisk vægt
                Bonavita elkedel
                Aeropress
                V60
                Clever Dripper v2
                Chemex 3 og 6 cup
                Stempel 1l og 1 cup
                Bialetti Venus
                Guldfilter
                Philips Senseo mælkeskummer

                Comment

                • Kaslar
                  Grøn bønne
                  • Jan 2016
                  • 9

                  #9
                  Jeg har lavet sådan en støvsugeranordning, som Kaffe T nævner ovenfor, og den virker altså ret godt. Både fordi den fjerner avnerne og fordi den reducerer afkølingsfasen betragteligt, hvilket betyder, at man har mere kontrol over det endelige resultat af ristningen.

                  Jeg har brugt en dampindsats til en IKEA-gryde som si, da den har tilpas store huller til at suge avnerne og små nok til at bønnerne ikke ryger med ud.

                  Comment

                  • Coffee makes the world go
                    Master Brewer
                    • Jan 2010
                    • 5082

                    #10
                    Ingen tvivl om at den køler mægtigt godt
                    og som du selv er inde på, jo større huller, jo større agn stykker kan den fjerne
                    Men laver man, en lys rist, hvor agnerne end ikke helt har sluppet bønnerne inden risten stoppes, så kræves der efterarbejde
                    Jeg er nød til at kværne de kolde bønner imod hinanden, lidt som man laver en snebold med hænderne , det løsner lige agnerne
                    derefter hældes de igen fra en beholder og til en anden frem og tilbage
                    Jo mørkere rist, jo mindre er det nødvendigt
                    OG er det en tromle rister eller en der har godt med bevægelse af bønnerne , så løsnes også flere agner inden der skal køles
                    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                    Comment

                    • Coffee makes the world go
                      Master Brewer
                      • Jan 2010
                      • 5082

                      #11
                      Nævnt før men det skader aldrig
                      En tur i genbrugs butikkerne, og der er go chance for at finde et godt dørslag, eller en indsats som vist her i tråden
                      Hos blomsterhandlerne, forærer de tit spande væk, nogle af dem passer perfekt til de gammeldags aluminiums dørslag
                      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                      Comment

                      • Luwak
                        Mørkristet
                        • Apr 2008
                        • 390

                        #12
                        Kaslar, har du et link til den støvsuger tingest du har på billedet. Jeg kunne godt bruge sådan en i mit setup.

                        Comment

                        • Kaslar
                          Grøn bønne
                          • Jan 2016
                          • 9

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Luwak Se indlæg
                          Kaslar, har du et link til den støvsuger tingest du har på billedet. Jeg kunne godt bruge sådan en i mit setup.
                          Det er såmænd bare en billig askestøvsuger, som kan købes i de fleste byggemarkeder og mange steder på nettet, fx her https://www.multikoeb.dk/askesuger-1...yABEgJLLvD_BwE

                          Comment

                          • Jens_Muff
                            Master Brewer
                            • Sep 2011
                            • 2615

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Alexpid Se indlæg
                            Tag to skåle med uden for og hæld dem fra den ene til den anden. Dog ikke i for meget blæsevejr...


                            Sent from my iPad using Tapatalk
                            Det er også denne metode, jeg bruger. Det fungerer ok. Det er faktisk bedst, hvis det blæser lidt. Jeg oplever nemlig ikke, at bønner blæser væk - kun agnerne. Kraftig storm er måske ikke så godt

                            Jeg må dog stadig konstatere, at jeg får flere agner med i den færdige pose, end profferne, der rister samme bønne. Nogle bønner er dog værre end andre. Pt har jeg en etiopisk hjemme, der har ret mange agner. Jeg ved at Copenhagen Coffee Lab har præcis den samme kaffe, og deres har ikke nær så mange agner som jeg har.

                            Jeg tænker, at forskellen kan have noget at gøre med, at der er så mange kg. i de kommercielle ristere, at bønnerne får nogle flere tæsk, når de vælter rundt derinde. Jeg rister "kun" på en 1 kg rister. Dog samme princip som de kommercielle (tromle).
                            - La Pavoni
                            - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                            - Aillio Bullet R1
                            - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                            Comment

                            • deannielsen
                              Mellemristet
                              • Apr 2017
                              • 235

                              #15
                              Har købt denne blæser på Amazon som jeg smider ned i min køler og vupti, stort set alle agner bliver blæst væk nu [emoji39]
                              Og så hjælper det gevaldigt på afkølningen ligeså.
                              Har en Bullet og køleren er ikke den aller bedste, men dette setup kører bare.

                              Comment

                              Working...
                              X