Side 3 af 4 FørsteFørste 1234 SidsteSidste
Viser resultater 21 til 30 af 39

Emne: Hjælp en førstegangskøber

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011

Hjælp en førstegangskøber

Det kommer så sandelig an på kapslerne. Colonna i GB smager faktisk ganske udemærket! Nuvel man kan disktutere om det er espresso, men det er hverfald på ingen måder værre end det en super auto på gode bønner levere.

Skal du have noget bedre på en Super Auto så skal du oppe i prof. udgaverne der er efterhånden hæderlige udgaver og Perger arbejder med en som de håber kan helt konkurrerer med fuld prof esp. maskiner men også med en pris der matcher!

Uanset hvad man vælger, Super Auto på gode bønner, Nespresso med Colonna kapsler (og lignende) hæld vand i en pose med kværnet kaffe eller købe friskkværnet kaffe hos mikroristeri og brug en Moccamaster så er det ikke oppe i samme leje, og ærligt talt forskellen på de fire er so and so!
    Senest redigeret af malling : 17. November 2017 kl. 17:13
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Sep 2015
    Sted
    Hvorslev, Midtjylland
    Jeg gik i tidernes morgen fra Nespresso til en fuldautomatisk Gaggia Titanium. Kaffen blev bedre, da jeg kunne pille ved indstillingerne.
    Derefter fik jeg en Siemens EQ7, og bruger friskristede bønner i den. Den laver dejlig kaffe til den travle morgenmand. Milevidt fra min Nespresso.
    Skal jeg nørde, er den V60, Aeropress, stempel eller espresso. Men om morgenen er det min Siemens som står for underholdningen.
    - Husum -

Nouva Simonelli Oscar, Siemens EQ7 plus
    Baratza Sette 270, Rancilio Rocky
    Vario V60, Bodum French Press, Aeropress
    Brewista Kettle

3. De følgende 2 brugere siger tak til Husum for denne post:

BigBen (18. November 2017),deannielsen (28. November 2017)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Nov 2017
    Citer Oprindeligt indsendt af Husum Se indlæg
    Jeg gik i tidernes morgen fra Nespresso til en fuldautomatisk Gaggia Titanium. Kaffen blev bedre, da jeg kunne pille ved indstillingerne.
    Derefter fik jeg en Siemens EQ7, og bruger friskristede bønner i den. Den laver dejlig kaffe til den travle morgenmand. Milevidt fra min Nespresso.
    Skal jeg nørde, er den V60, Aeropress, stempel eller espresso. Men om morgenen er det min Siemens som står for underholdningen.
    Det var netop den slags svar, jeg håbede på.

Er du meget glad for din EQ7, og er den nem nok at bruge? Har du haft bøvl med den? Og hvilke bønner bruger du?

Jeg har nemlig selv set mig varm på EQ3 S300/S500. Jeg tænker den må kunne opfylde mit behov som 'novice'.

EQ3 har vist også den samme bryggeenhed som topmodellen EQ9.

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Sep 2015
    Sted
    Hvorslev, Midtjylland
    Superglad. Den kan ikke være nemmere. Selv konen er stormisbruger af den. Den er nem at afkalke og rense. Den siger selv til, og fortæller dig step by step hvad du skal gøre. Og det faktum at den er klar på 10 sekunder, gør den yderst velegnet til min tidlige morgenseance.
    Har skiftet en o-ringe på brygenheden, det er alt det bøvl jeg har haft. Jeg benytter pt. mørkristet Zimbabwe.
    - Husum -

Brewista Kettle

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Nov 2017
    Citer Oprindeligt indsendt af Husum Se indlæg
    Superglad. Den kan ikke være nemmere. Selv konen er stormisbruger af den. Den er nem at afkalke og rense. Den siger selv til, og fortæller dig step by step hvad du skal gøre. Og det faktum at den er klar på 10 sekunder, gør den yderst velegnet til min tidlige morgenseance.
    Har skiftet en o-ringe på brygenheden, det er alt det bøvl jeg har haft. Jeg benytter pt. mørkristet Zimbabwe.
    Tak for svar!

Vil du sige, at smagen er mærkbar bedre sammenlignet med din tidligere Nespresso?

Det skal ikke være en hemmelighed at én af grundene til, at jeg gerne vil væk fra kapsler, er prisen pr kop. Jeg kan dog godt se, at prisforskellen vil være minimal mellem kapsler og bønner, hvis man partout skal vælge de bedste og de dyreste.

Jeg har håbet at kunne få gode bønner til 60-80 kr. for 250-400 gr.. Er det urealistisk?

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Sep 2015
    Sted
    Hvorslev, Midtjylland
    Citer Oprindeligt indsendt af Andrea_R Se indlæg
    Tak for svar!

Vil du sige, at smagen er mærkbar bedre sammenlignet med din tidligere Nespresso?

Det skal ikke være en hemmelighed at én af grundene til, at jeg gerne vil væk fra kapsler, er prisen pr kop. Jeg kan dog godt se, at prisforskellen vil være minimal mellem kapsler og bønner, hvis man partout skal vælge de bedste og de dyreste.

Jeg har håbet at kunne få gode bønner til 60-80 kr. for 250-400 gr.. Er det urealistisk?
    Helt klart. Muligheden for friske bønner, gør at kvaliteten i koppen stiger.
    Jeg kender ikke prisen på ristede bønner, idet jeg køber grønne bønner, og rister selv.
    Her må nogle af de andre e-barbarer på banen
    - Husum -

Brewista Kettle

Master Brewer Coffee makes the world go's avatar
    Registreringsdato
    Jan 2010
    Hvor stort ville dit forbrug blive?

du kan få gode bønner til 200kr kiloet
    Få dem leveret i 250 eller 200 grams poser , og smid dem du ikke skal bruge straks , i fryseren

Eller få en aftale om levering
    Eller hent dem selv
    eller for sjov skyld , rist selv ;o)

Mellemristet BigBen's avatar
    Registreringsdato
    Apr 2013
    Sted
    Silkeborg/Billund
    Tak for svar!

Prøv at kigge ind på f.eks. www.kaffemekka.dk - de er ikke bare dygtige ristere, men har også et udstyr, som væsentligt mindsker den uønskede dannelse af de kræftfremkaldende polycarbamider.
    Wilfa Svart Presisjon Alu (2 stk.)
    Baratza Forte Brew Grinder
    Hario v60
    Bodum 8 kops stempel

10. De følgende brugere har takket BigBen for denne post:

davidsarinelli (18. November 2017)

Espresso Chancen's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2015
    Sted
    Skørping
    Hej

Spar dig for Siemens hvis du spørger mig. Har eget 3 af dem, senest en EQ7+. De underekstraherer kaffen fælt, groft formalet og for lav dosis, desuden er brygenheden kendt for at gå i dem netop som garantien ophører (for mig ved 5000 kopper på begge). Jeg har for fruens skyld købt en Nivona hos rigtig kaffe. De er lavet samme sted som Jura, blot markant billigere (Jura kværn mm). De kværner markant mere kaffe, finere og med en anden måde at ekstrahere kaffen på.

Det er en super maskine, som koster i samme lege som Siemens.

De kører gode tilbud på dem nu:

https://www.rigtigkaffe.dk/fuldautom...oducent-nivona

Hej brugere på EspressoBar

Jeg er lige blevet færdig med min videregående uddannelse, og har nu endelig råderum til at bortkaste min Nespresso-maskine til fordel for en fuldautomatisk espressomaskine.
    Jeg værdsætter en god kop kaffe, om end convenience naturligvis også vægter højt. Ellers ville min AeroPress have været brugt mere flittigt. Nespresso er nemt, men de originale kapsler smager brændt, efter min mening, og kapslerne er dyre i længden. Jeg har prøvet alternativerne til de originale, men de er ifølge mine beregninger stadig dyrere (og dårligere) end friske bønner.

En manuel maskine vil jeg aldrig komme til at eje. Det interesserer mig for det første ikke, og så har jeg simpelthen ikke tiden (og tålmodigheden) til det. Jeg vil gerne have nogenlunde ensartet kvalitet, som ikke alene skal bero på mine 'skills'.

Derfor vil jeg gerne erhverve mig en god fuldautomatisk espressomaskine, men hvor starter man? Jeg synes godt nok markedet er mættet med en hel del maskiner fra utallige producenter.

Mit budget er maks. 5000 kr.. Jeg drikker min kaffe sort 19 ud af 20 gange, så mælk er ikke en must-have, men muligheden vil da være rar at have til gæster og den slags.

Jeg har kigget lidt på en Siemens EQ 3 S300 og S500 samt en model fra Philips/Saeco (EP4000 et-eller-andet).

Lige nu kan en Siemens EQ 3 S300 fås for 2799. Jeg har kigget på den og leget lidt med den i El-giganten i Aarhus, og umiddelbart virker den til at være fin til mit behov. Den har keramisk kværn. Mælke-steameren er også ret smart og nem at bruge, og bryggeenheden sidder også i fronten, som er lettilgængelig. Der er måske lidt for meget plastik, men det er vist ret generelt i prisklassen op til 7-8000.

Men ja, jeg har afgrænset mig, men er umiddelbart stadig på bar bund.

Er der andre modeller jeg bør kigge på og som folk herinde har god erfaring med?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
    Andrea

12. De følgende 2 brugere siger tak til Chancen for denne post:

deannielsen (28. November 2017),Jack (20. November 2017)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Nov 2017
    Citer Oprindeligt indsendt af Chancen Se indlæg
    Hej

Spar dig for Siemens hvis du spørger mig. Har eget 3 af dem, senest en EQ7+. De underekstraherer kaffen fælt, groft formalet og for lav dosis, desuden er brygenheden kendt for at gå i dem netop som garantien ophører (for mig ved 5000 kopper på begge). Jeg har for fruens skyld købt en Nivona hos rigtig kaffe. De er lavet samme sted som Jura, blot markant billigere (Jura kværn mm). De kværner markant mere kaffe, finere og med en anden måde at ekstrahere kaffen på.

Det er en super maskine, som koster i samme lege som Siemens.

De kører gode tilbud på dem nu:

https://www.rigtigkaffe.dk/fuldautom...oducent-nivona
    Tak for svar.

Er EQ7 en nyere model? Jeg har nemlig læst mig frem til, at den bryggeenhed som sidder i EQ9 (og også EQ3) er væsentligt forbedret. Om dette passer er så det store spørgsmål.

Hvad vil det i øvrigt sige, at den 'underekstraherer'? Er det kværnen der er tale om?

Jeg har også kigget på Nivona og Jura. De har dog hidtil været over mit budget, men de har nogle rigtige gode tilbud, som du skriver. Men Nivona bruger stål i deres kværne fremfor keramik. Er det ikke et kæmpe minus?

Jeg bryder mig bare ikke om, at Jura er så "lukket" et system, og at de i tilfælde af reparation, skal sendes til Jura.

Og så er der også Gaggia. Nogen som har erfaring med den?

Emneord for dette emne

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •