Slow roast på Gene Café

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • k.larsen
    Lysristet
    • Aug 2014
    • 62

    Slow roast på Gene Café

    Hej ristere

    Jeg rister med fornøjelse og gode resultater på en Gene - og rister typisk på 230-240 grader i ca 13 minutter. Jeg så lige en video på youtube, hvor det ristes op mod 20 minutter - der startes mindre varmt i 5-6 min hvorefter der skrues op for varmen indtil 1. knæk - og senere lidt ned igen.



    Er der nogle af jer der rister på den måde, eller har erfaringer med mere langsom ristning og hvad det gør ?

    Mvh Kenneth
  • -E*
    Master Brewer
    • Apr 2013
    • 1949

    #2
    Næææ. Det lyder som bagte bønner. Det har jeg ikke lyst til at drikke.
    -Sune

    Mahlkönig Kenia / OE Lido3
    Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
    Computerstyret Hottop
    Instagram

    Comment

    • Georg
      Grøn bønne
      • Jul 2017
      • 6

      #3
      Oprindeligt indsendt af k.larsen Se indlæg
      Hej ristere

      Jeg rister med fornøjelse og gode resultater på en Gene - og rister typisk på 230-240 grader i ca 13 minutter. Jeg så lige en video på youtube, hvor det ristes op mod 20 minutter - der startes mindre varmt i 5-6 min hvorefter der skrues op for varmen indtil 1. knæk - og senere lidt ned igen.



      Er der nogle af jer der rister på den måde, eller har erfaringer med mere langsom ristning og hvad det gør ?

      Mvh Kenneth
      Jeg rister på ca. 237 gr. I ca. 17 minutter, mums.



      Sent from my iPad using Tapatalk

      Comment

      • aero
        Mørkristet
        • Nov 2014
        • 466

        #4
        Jeg har ikke prøvet det på Gene, men har forsøgt at gøre det tidligere da jeg ristede i ovn. Jeg fik aldrig noget godt ud af det. Som - E* skriver så får bliver de bagt. Smagen bliver for mig flad med næsten kvalmende tendenser.
        Rist på Gene ligger i øjeblikket omkring de 13 min ved 230 grader.
        /Claus

        Espresso
        Oscar, Obel Mito M64

        Sort
        Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

        Comment

        • pingel
          Coffeeholic
          • Jan 2012
          • 1007

          #5
          Oprindeligt indsendt af Georg Se indlæg
          Jeg rister på ca. 237 gr. I ca. 17 minutter, mums.



          Sent from my iPad using Tapatalk
          Så må du riste meget mørkt, eller riste store mængder... Det er lidt svært at vurdere folks riste, hvis ikke endemålet er beskrevet - er det til filter eller espresso, mørkt eller lyst...

          Comment

          • KThorlund
            Mellemristet
            • Jul 2017
            • 165

            #6
            Oprindeligt indsendt af Georg Se indlæg
            Jeg rister på ca. 237 gr. I ca. 17 minutter, mums.



            Sent from my iPad using Tapatalk
            Der må være kæmpe forskel på hvordan folk bruger deres Gene eller på selve maskinerne. Egentlig så meget at man ikke kan bruge tid og temperatur til noget uden at kende selve processen.
            Jeg rister på knap 11 minutter. Hvis jeg kom i nærheden af 17 min ville brandvæsnet komme forbi. Hvordan kan du trække det til at tage 17 min?

            Comment

            • Georg
              Grøn bønne
              • Jul 2017
              • 6

              #7
              Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
              Så må du riste meget mørkt, eller riste store mængder... Det er lidt svært at vurdere folks riste, hvis ikke endemålet er beskrevet - er det til filter eller espresso, mørkt eller lyst...
              Det et til espresso og noget mørkt. Jeg vil, efter at have set videoen, prøve at forvarme maskinen og prøve med forslåede temperaturer.


              Sent from my iPad using Tapatalk

              Comment

              • tgl
                Lysristet
                • Aug 2015
                • 80

                #8
                Jeg rister også ved 230 grader i 17.5 min uden at det bliver specielt mørkt! Rister til espreso. Rister udendørs så det har sikkert lidt at sige da den omgivende luft er kold for tiden!

                Comment

                • Georg
                  Grøn bønne
                  • Jul 2017
                  • 6

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af tgl Se indlæg
                  Jeg rister også ved 230 grader i 17.5 min uden at det bliver specielt mørkt! Rister til espreso. Rister udendørs så det har sikkert lidt at sige da den omgivende luft er kold for tiden!
                  I videoen er det fahrenheit de måler temperaturen i, omregnet til celcius er det.
                  5minutter ved 160 gr. c. Og derefter
                  237 gr. Til de er færdige.
                  Jeg prøver.


                  Sent from my iPad using Tapatalk

                  Comment

                  • pingel
                    Coffeeholic
                    • Jan 2012
                    • 1007

                    #10
                    Den video er 5 år gammel. Og jeg vil æde min gamle hat på, at der er masser af nyere og bedre info/erfaring hvis I søger her på Espressobars arkiv...

                    Hvis I starter med at køre 5 minutter hvor Gene viser 160 grader, så får I altså ikke gang i en ordentlig rist - det bliver mere en langsom luning af bønnerne...

                    Comment

                    • Coffee makes the world go
                      Master Brewer
                      • Jan 2010
                      • 5082

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
                      Den video er 5 år gammel. Og jeg vil æde min gamle hat på, at der er masser af nyere og bedre info/erfaring hvis I søger her på Espressobars arkiv...

                      Hvis I starter med at køre 5 minutter hvor Gene viser 160 grader, så får I altså ikke gang i en ordentlig rist - det bliver mere en langsom luning af bønnerne...
                      Det gør heller ikke noget,profferne har også tit bønner oppe i hopperen på risteren som lunes mens det foregående batch ristes

                      Mange hælder også bønner på, og lukker helt ned for gassen en tid
                      HVIS man vil lave en lys rist, så kan det være en fordel at sikre sig at bønnerne er tørret nok, ellers ender man let med en græs smag
                      eller værre , en smag af de syrer bønnen benytter sig af til at forsvare sig imod udyr

                      selve risten starter først efter tørring/150 grader

                      Sålænge risten ikke staller efter første crak, så går det ikke helt galt

                      Men det sagt, så syntes jeg også at tiderne i videoen er lange , netop pga af den extra tørring
                      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                      Comment

                      • pingel
                        Coffeeholic
                        • Jan 2012
                        • 1007

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
                        Det gør heller ikke noget,profferne har også tit bønner oppe i hopperen på risteren som lunes mens det foregående batch ristes

                        Mange hælder også bønner på, og lukker helt ned for gassen en tid
                        HVIS man vil lave en lys rist, så kan det være en fordel at sikre sig at bønnerne er tørret nok, ellers ender man let med en græs smag
                        eller værre , en smag af de syrer bønnen benytter sig af til at forsvare sig imod udyr

                        selve risten starter først efter tørring/150 grader

                        Sålænge risten ikke staller efter første crak, så går det ikke helt galt

                        Men det sagt, så syntes jeg også at tiderne i videoen er lange , netop pga af den extra tørring
                        Ja ja ja, overdrivelse fremmer forståelsen. Jeg svarer ud fra min erfaring med at riste på netop Gene (3 år). Og det tager oceaner af tid at komme fra 160 grader og op til en acceptabel ristetemperatur ( hvilket vi kan diskutere om er muligt overhovedet ). Så fasen efter at bønnernes indre har ramt de 150 grader bliver meget meget lang, og ROR (temperaturforøgelsen) kommer til at stige op imod knækket. Og så bliver det svært at få noget fornuftigt ud af fasen derefter.
                        Last edited by pingel; 15. November 2017, 19:07.

                        Comment

                        Working...
                        X