Hottop indbygget probe viser for højt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • SuneZA
    Mørkristet
    • Sep 2009
    • 331

    Hottop indbygget probe viser for højt?

    Min hottop kafferister, modificeret med batch-to-batch knap, temp prober, og computerstyring, har gennem et længere stykke tid voldt mig store problemer, med fuld nedlukning og fejlmelding midt i rists. Jeg har dog, efter godt 6 uger på barsel, endelig fået taget mig sammen til at fejlsøge den ordentligt, og problemet viste sig at være relateret til den vippekontakt der har været installeret for at kunne slå den indbyggede temperatur probe fra, så man kan lave batch til batch ristning. Den har jeg så fået fjernet, hvilket har fået risteren til at starte og køre problemfrit igen. Eller der vil sige, næsten problemfrit, for nu viser den indbyggede probe alt for højt! Faktisk så højt at den indbyggede nødlukning (som indtræffer når maskinen registrerer over 220 grader på den indbyggede probe) træder til en 10-15 grader inden bønnerne overhovedet har nået FC!

    Er der mon nogen herinde der kender til hottop'ens temperatur målingskredsløb som kan gennemskue hvorfor, og eventuelt hvad man kan gøre ved det? Jeg kan konstatere, at åbent kredsløb giver maks signal (ca 360 grader), og kortslutning (parallelt med temperaturføleren) får den til at vise omkring 55 grader.

    Kan der være så simpelt som en dårlig forbindelse til proben? Eller skal der en ny probe til?

    Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
  • Lav
    Coffeeholic
    • Dec 2014
    • 1213

    #2
    Hej Sune,

    Sidst jeg havde fingrene i din Hottop (april 2016) havde du et problem med kraftige spikes på BT proben:


    Prøv at tage tromlen ud og tag et billede af proben igen — måske er den gal igen eller efterhånden knækket?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Venligste hilsner, Steffen

    Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

    Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
    Sort:
    Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
    Rister: 2x
    Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
    Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

    Comment

    • SuneZA
      Mørkristet
      • Sep 2009
      • 331

      #3
      Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
      Hej Sune,

      Sidst jeg havde fingrene i din Hottop (april 2016) havde du et problem med kraftige spikes på BT proben:


      Prøv at tage tromlen ud og tag et billede af proben igen — måske er den gal igen eller efterhånden knækket?


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      Tak Lav, men det er ikke de ekstra prober der er blevet tilføjet der er problemet, det er den indbyggede/originale! Den skal kunne slåes fra hvis man vil springe nedkølingscyklussen over, men skal sættes til igen for at den originale styring kan komme videre fra pre-heat, så computerstyringen kan tage over. Men efter at jeg har fjernet denne knap registrerer hottop'en alt for høje temperaturer, faktisk ca 50 grader over den BT probe der er tilføjet, og 20-30 grader over ET...

      Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk

      Comment

      • Lav
        Coffeeholic
        • Dec 2014
        • 1213

        #4
        Der var jeg lige lidt hurtig åbenbart

        Jeg mener den indbyggede sensor i din model er en thermistor type (PTC - Positive Temperature Coefficient) - det kunne din test også tyde på. Så med mindre dit display-board (der også indeholder temp styringen) er stået af, så ville jeg skifte den sensor hvis den ikke kan undværes helt.... Ad hensyn til sikkerhed for overophedning så bør den ikke undværes. Der er muligvis en EU leverandør, men her er der en i Australien:
        Venligste hilsner, Steffen

        Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

        Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
        Sort:
        Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
        Rister: 2x
        Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
        Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

        Comment

        Working...
        X