Ny rister og Artisan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Luwak
    Mørkristet
    • Apr 2008
    • 390

    Ny rister og Artisan

    Så fik jeg gang i min nye rister. Jeg købte en Rostbiene og har fået sat et ok setup op i skuret. Det er en ganske fin opgradering fra min Behmor og jeg har nu fornøjelsen af at kunne følge risten bedre, både via lugt, syn og Artisan.

    Jeg er stadig ved at lære Artisan og pt. kan jeg ikke få ET til at fungere, men det er noget rent teknisk med mit Arduino board.

    Denne rist er en 450 g rist og jeg kunne godt bruge lidt input til hvad jeg med fordel kunne ændre i processen. Kaffen smager fint til filter. Udviklingen i bønnetemperaturen falder markant efter første knæk, hvilket jeg ikke ved om er normalt.
    Vedhæftede filer
  • Coffee makes the world go
    Master Brewer
    • Jan 2010
    • 5082

    #2
    Faldet i ror efter 1, crack, det får jeg nærmest på alt jeg har ristet på
    Du kan modvirke det ved at gi gas lige inden 1,crack,men har ikke personligt haft dårlige rist pga af det

    Da jeg ikke kan se din et temp, er det lidt svært at sige om du evt kunne komme hurtigere til 150 grader, uden at svide bønnerne

    Jeg rister gerne med mere energi TIL 150 grader og hurtigt til 1, crack , men til gengæld med længere tid efter 1, crack

    Til riste jammet ristede vi flere forskellige profiler med den samme bønne

    Min rist som jeg lavede på Kaffe Clausens gas rister, troede de fleste ville være ristet død, da den gik 4 et halvt minut efter 1, crack
    Men ved cupping scorede den godt , kan ikke huske om det var første eller anden plads , og det til trods for at jeg selv stemte på en anden

    En af de andre huskede modsat jeg selv, at holde styr på de forskellige rist , og kunne bedømme den efter et ordentlig hvil , og den var stadig god

    Har du aktiv udsug på risteren ? eller er det bare naturlig gennemtræk ?
    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

    Comment

    • Luwak
      Mørkristet
      • Apr 2008
      • 390

      #3
      Så vil jeg lade være med at koncentrere mig så meget om det fald i ROR, har også rigeligt at koncentrere mig om på det tidspunkt.

      Jeg kører med passiv udsug, overvejer at køre udsugningen direkte i emhætten senere, men pt. prøver jeg på ikke at ændre på for mange faktorer indtil jeg er mere bekendt med risteren.

      Comment

      • Coffee makes the world go
        Master Brewer
        • Jan 2010
        • 5082

        #4
        Hvis luftens vej igennem risteren er igennem flexrøret, så har du ikke meget stræk, da varm luft ikke vil nedad, men opad
        Med større luftgennemstrømning, får du mere energi overført ved samme temperatur (du har mere magt over risten)

        Jeg ville som minimum lade røret pege opad , uden nedad knæk undervejs
        Evt ville jeg bare ta det af, chaffen ville dog så flyve lidt ud til siden

        Var der meget chaff mellem bønnerne efter endt rist ?
        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

        Comment

        • Luwak
          Mørkristet
          • Apr 2008
          • 390

          #5
          Jeg kan nemt lave så røret peger op mod emhætten. Der er en del chaff i de færdige bønner.

          Comment

          • Coffee makes the world go
            Master Brewer
            • Jan 2010
            • 5082

            #6
            Chaffen mellem bønnerne, er en indikation på at der ikke er ret meget gennemtræk, ellers ville de være suget ud

            Hvis du bare peger røret opad, er spørgsmålet om chaffen trækkes hele vejen med op

            Hvis du tager flexslangen af, får du svar på om de kan trækkes ud ved hjælp af det naturlige træk
            Jeg ville gøre det sidste, og se hvordan det går
            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

            Comment

            • Luwak
              Mørkristet
              • Apr 2008
              • 390

              #7
              Jeg har nu sat flexrøret på det øverste del af t-røret og der flyver nu en del bønner ud af siderøret. Der er heller ikke så mange chaff i de færdige bønner længere, så det kunne tyde på en bedre luftgennemstrømning.

              Jeg var i løbet af ugen inde og købe nogle bønner hos Stiller og han sagde at jeg skulle forsøge at ramme ca. 10.30 min ved første knæk og så ca. 11.30 til 12 min i alt. Det har jeg forsøgt og har ramt nogenlunde. Første knæk kom ca. 30 sek før det viste på billedet, da Artisan ikke havde registreret mit første tryk. Han snakkede også om at han kørte med langt første knæk, hvilket jeg ikke helt ved hvad betyder, men jeg har forsøgt at have en lav udvikling af bønnetemp under knækket. Tørrefasen forsøger jeg at få til at ramme en 4-5 min og herefter flade kurven lidt mere ud.

              Registrerer Artisan i øvrigt selv drop? Jeg mener at jeg glemte at trykke på drop i min anden rist, men det satte tidspunktet ind alligevel, men jeg er lidt i tvivl om jeg fik trykket.
              Vedhæftede filer
              Last edited by Luwak; 13. November 2017, 20:44.

              Comment

              • -E*
                Master Brewer
                • Apr 2013
                • 1949

                #8
                Du kan sætte auto charge og vistnok også autodrop. Derudover kan du under roast - properties rette tid for 1c, de mv.
                -Sune

                Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                Computerstyret Hottop
                Instagram

                Comment

                • Coffee makes the world go
                  Master Brewer
                  • Jan 2010
                  • 5082

                  #9
                  Du skriver

                  Han snakkede også om at han kørte med langt første knæk,

                  det er egentlig hvad du gjorde,
                  første cracks længde afhænger af temperaturen , jo varmere, jo hurtigere er det overstået
                  og da du holdt en lav temperatur , så formoder jeg en lang første

                  Havde du ikke fladet ud efter tørretids slut, havde du ramt tæt på stillers anbefaling

                  Var første crack afsluttet, da du droppede risten ?
                  hvis ikke , så prøv at gentage risten, men lad den køre til første er stoppet

                  Var den stoppet, kan du evt stoppe før , personligt er jeg ikke til så lyse rist , som det sidste vil gi, men som hjemmeister, bør man forsøge lidt af hvert ;o)
                  http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                  Comment

                  • Luwak
                    Mørkristet
                    • Apr 2008
                    • 390

                    #10
                    Ang. Interval mellem målinger på Artisan. Jeg kører med ganske hyppige målinger, hvilket også giver en masse små udsving på ROR kurven. Jeg tænker at lidt længere tid mellem målingerne giver en mere glat kurve. Lige nu forsøger jeg at korrigere for udsving ved at skrue op og ned for gassen, hvilket måske ikke er nødvendigt.

                    Hvor længe mellem målinger anbefales og giver udsvingene noget i forhold til smagen?

                    Comment

                    • summer
                      Coffeeholic
                      • Jun 2011
                      • 1407

                      #11
                      Det er nogle år siden jeg brugte artisan (med huky500), jeg mener jeg målte hvert 2 sekund.
                      Og jeg endte med at køre få gasindstillinger, og korrigere med luften.
                      Om små korigeringer kan smages.... Ja, måske, men kun hvis du har en rist uden korrigeringer at sammenligne med
                      Som med alt kafferelateret - hvis det smager godt, så smager det godt.

                      Comment

                      • Luwak
                        Mørkristet
                        • Apr 2008
                        • 390

                        #12
                        Smagen er fin, og bliver bedre og bedre med mere træning. Min rister er fuldstændig manuel, så det handler nok om mine evner.

                        Comment

                        • Benjoh
                          Lysristet
                          • May 2016
                          • 143

                          #13
                          Hey er selv ret ny i Artisan verden, ser lige om jeg kan svare dig

                          Hvor længe mellem målinger anbefales og giver udsvingene noget i forhold til smagen?
                          Det betyder ikke så meget hvor lang tid der går mellem målingerne, jeg tror det er en smagssag. Jeg startede på 3 sekunder, og er nu nede på 1 til 2 sekunder. Det afhænger vidst af temperament.

                          Hvis du vil have en mere blød (smooth) kurve, så kan du ændre på delta span. Jeg er ikke på min ristecomputer, men så vidt jeg husker kan du under "ekstra" menu punktet ændre delta span fra 8 sek (default). Jeg har min på 12 sek og det ser pænt ud efter en rist. Du kan lege med det, jeg mener at det først er efter risten at smoothing bliver tilføjet.

                          Jeg forsøger også at primært bruge luft til styring af risten, undtagen i første knæk, her skruer jeg ned for gassen til lige.

                          Smag hvad der er godt, og noter evt. ned i en notesbog
                          Er til "sort" kaffe, på lyse bønner

                          Comment

                          Working...
                          X