Oscar II - skal rengøres meget ofte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • CTH
    Grøn bønne
    • Oct 2013
    • 19

    Oscar II - skal rengøres meget ofte?

    Hej,

    Jeg har en Oscar II, som jeg har fin succes med. Desværre har jeg meget ofte brug for at rengøre den. Som absolut minimum hver 14. dag bliver jeg nødt til at backflushe med Cafiza (eller lignende), for kaffen bliver udrikkelig deromkring. Det smager som mosevand! Jeg har de sidste par gange også haft brusehovedet skilt ad og rengjort, men det har jeg ellers ikke gjort tidligere.

    Så er dette ualmindeligt? Jeg synes det er meget ofte, også selvom vi da bruger maskinerne til at lave 3-4 kopper kaffe hver morgen og aften
  • davidsarinelli
    Coffeeholic
    • May 2009
    • 1484

    #2
    Det er helt normalt.

    Jeg rengør min maskine langt oftere.
    David Sarinelli

    Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

    Giesen W1 m. Artisan connection
    Bullet R1 2.0 IBTS
    La Marzocco Linea Classic AV 1
    Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
    Profitec Pro500
    La Pavoni Professional
    ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
    Niche Zero single dosing conical burrs
    DIP DK-40 Bulk

    Masser af SSP burrs!


    www.espresso-systems.dk

    Comment

    • CTH
      Grøn bønne
      • Oct 2013
      • 19

      #3
      Hvor ofte bør jeg gå efter så?

      Jeg synes nok mest af alt at det er overraskende, for den er nu et år gammel, og i starten kunne den gå 1,5-2mdr uden rengøring, så 1 mdr, og nu er 1,5 uge det maksimale. Men det er vel også fordi der har bygget sig noget snask op rundt omkring. Jeg kunne bare godt tænke mig at komme i bund med det snask, så den kunne være stabil over længere perioder igen!

      Comment

      • Sonne
        Master Brewer
        • Jul 2007
        • 1641

        #4
        Jeg børster shower screen og back flusher med rent vand hver dag. Back flusher med Cafiza en gang om ugen.
        La Marzocco GS/3 AV
        Mahlkönig K30 Vario
        Mahlkönig Vario Home m/stålknive
        La Pavoni Professional
        Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
        BLOG

        Comment

        • Hobzon
          Coffeeholic
          • Dec 2007
          • 1426

          #5
          Gør nøjagtigt som Sonne.

          Børster showerscreen og backflusher med rent vand, efter hver gang jeg laver kaffe (laver jeg 2-3 skud lige efter hinanden, så dog først efter det sidste skud).

          En gang om ugen backflusher jeg med Cafiza og piller i den forbindelse showerscreen ud, børster bag showerscreen, og lægger filterkurven og bryghåndtaget i blød i Cafiza også.

          Således bliver ALT der er i berøring med kaffen, renset med Cafiza hver uge.
          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
          Østerbro

          La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario


          Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

          Comment

          • CTH
            Grøn bønne
            • Oct 2013
            • 19

            #6
            Okay - jamen, det skal jeg da overveje at gøre også så.

            Kan man gøre noget for at minimere vedligeholdet? Jeg kan se man fx kan købe teflonbelagte brusehoveder, filterkurve mv. - gør det nogen forskel, eller er det kun lir?

            Comment

            • Sonne
              Master Brewer
              • Jul 2007
              • 1641

              #7
              Oprindeligt indsendt af CTH Se indlæg
              Okay - jamen, det skal jeg da overveje at gøre også så.

              Kan man gøre noget for at minimere vedligeholdet? Jeg kan se man fx kan købe teflonbelagte brusehoveder, filterkurve mv. - gør det nogen forskel, eller er det kun lir?
              Ja, så er tingene da lettere at gøre rene. Men det ville ikke få mig til at ændre selve rengøringsintervallet.
              La Marzocco GS/3 AV
              Mahlkönig K30 Vario
              Mahlkönig Vario Home m/stålknive
              La Pavoni Professional
              Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
              BLOG

              Comment

              Working...
              X