MCAL service

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • peterse
    Lysristet
    • May 2016
    • 53

    MCAL service

    Hej Ebar!

    SOm nogle af jer måske har bemærket, så har jeg haft en lever til salg her på sitet. Der er dog ikke kommet de rigtige bud og jeg er begyndt at overveje om jeg skal beholde den i stedet. I den forbindelse vil jeg gerne give maskinen en service i forhold til Afkalkning og nye pakninger.

    - Maskinen føles en smule ujævn og siger en lyd når leveren trykkes i bund. Skyldes dette evt. tørre pakninger? såfremt der skal nye til, har nogle af brugerne herinde erfaring med at skifte dem ? og er der en bruger som har nogle til over som vil sælge dem billigt ?
    - Findes der billigere alternativer til bundløst portafilter end dem til 6-700 kr?

    Generelt kunne jeg måske bare godt bruge lidt fifs til denne flotte maskine


    God dag!
  • summer
    Coffeeholic
    • Jun 2011
    • 1407

    #2
    Oprindeligt indsendt af peterse Se indlæg
    Som nogle af jer måske har bemærket, så har jeg haft en lever til salg her på sitet. Der er dog ikke kommet de rigtige bud og jeg er begyndt at overveje om jeg skal beholde den i stedet. I den forbindelse vil jeg gerne give maskinen en service i forhold til Afkalkning og nye pakninger.

    - Maskinen føles en smule ujævn og siger en lyd når leveren trykkes i bund. Skyldes dette evt. tørre pakninger? såfremt der skal nye til, har nogle af brugerne herinde erfaring med at skifte dem ? og er der en bruger som har nogle til over som vil sælge dem billigt ?
    - Findes der billigere alternativer til bundløst portafilter end dem til 6-700 kr?
    Hej

    Her er 1 speedvideo der viser vedligehold af MCaL-gruppen:
    gianbelluscigroup tutotrial how to change gasketCamera man: Giuseppe Bellusci (gianbelluscigroup owner)Tester of the machine and repair:Michele Bellusci (My ...


    Umiddelbart lyder det som om der er tørt omkring pakningerne. Hvis det ikke drypper hele tiden når maskinen er varm, så behøver du ikke at skifte pakningerne - de skal blot smøres.
    Hiv stemplet ud af gruppen som i videoen, og rens sien, stemplet, pakninger osv i kafferens (dit cafiza er perfekt). Tør det indvendige af gruppen af med køkkenrulle. (Alt hvad der har kaffesnask på sig (portafilter, kaffekurv osv) kan samtidig komme en tur i rensebadet).
    Smør så et tyndt lag levnedsmiddelgodkendt smørelse (oks1110, dow 111 eller lign) indvendigt i gruppen samt på de 2 pakninger på stemplet (for meget smørelse ender i din kaffekop, så brug kun et tyndt lag). Husk også at smøre de stempeldelene øverst på gruppen, der hvor de små metalstænger går på tværs og der er metal-mod-metal-slid (kan være madolie, symaskineolie, oks1110, DOW osv).

    Afkalkning.
    Tag en lommelygte og lys ned i den tømte kedel - hvis du kan se tykke hvide kalkaflejringer er det nok tid til at afkalke.
    Brug klar Lagereddike (ca 4,5% opløsning, fås i supermarked) eller brug citronsyre pulver (kemisk ren, fås i Matas osv).
    Fordele/ulemper: Eddike lugter af syltede agurker, citroncyre er lugtfri. Lagereddike er allerede i en passende styrke, citronsyre skal du selv blande.
    Her er en vejledning i eddike http://www.home-barista.com/levers/w...va-t31241.html - og her er en citronsyrevideo: http://www.youtube.com/watch?v=BewMTXmKHds

    Skru aldrig skruer super hårdt i - de behøver kun lige at være fæstnet, og bliver ødelagt hvis man er for voldsom. Hvis der er utætheder, start med at undersøge for skidt i samlingen, og derefter skift pakningen - så holder maskinen længst.

    Husk at MCaL (ligesom Pavoni) er ret følsom overfor rust. Det er især basen der bliver angrebet - hold hele basen tør, specielt under drypbakken.
    Ind i mellem vil jeg også anbefale at du åbner bunden - check at der ikke er anløb til rust på indersiden af basen, det kan æde din Elektra op indefra...

    Jeg har ikke set bundløse portafiltre billigere end 6-700 kr, desværre.
    God fornøjelse!

    Comment

    • Coffee makes the world go
      Master Brewer
      • Jan 2010
      • 5082

      #3
      Godt sumeret op , og ja , det er ærgerligt at et enten bundløst eller bare et alm portafilter er så dyre ;o(

      Mange ender med at lave det medfølgende om ,man bruger jo sjældent dobbelt spouten ,, hvis nogensinde
      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

      Comment

      • peterse
        Lysristet
        • May 2016
        • 53

        #4
        Tak for det grundige og gode svar Summer!

        Jeg afventer stadig mine pakninger fra Tyskland, så er rigtigt spændt på at komme igang !

        Comment

        • peterse
          Lysristet
          • May 2016
          • 53

          #5
          Er der nogle af jer som har erfaring med forskellige indstillinger på pressurestaten (hvad er det danske ord?) . Her tænker jeg særligt hvor i har oplevet at maskinen er mest temp stabil men stadig steamer godt ?

          Comment

          • summer
            Coffeeholic
            • Jun 2011
            • 1407

            #6
            Pressostat er det mest almindelige, men man kunne også kalde den en trykafbryder.

            Jeg havde den stående på 1 bar, og det fungerede fint syns jeg. Men jeg lavede også kun max 3 skud efter hinanden...
            Jeg kan se på nettet at nogle har den på 1,1 bar, andre nede på 0,9 bar - prøv dig frem, og du skal ikke være bange for at gruppen ikke er stabil. Gruppen følger med op i temperatur hvis du skruer trykket op.
            Det handler især om hvordan du synes at kaffen smager. For varmt smager brændt, for koldt smager surt som i sur karklud. (Husk at første skud altid vil være lidt lavere i temperatur hvis du ikke laver lidt triks med aktivt at varme gruppen op.)
            Hvis 2. skud smager perfekt så vil jeg sige, at din pressostat er perfekt indstillet. Og hvis du ikke går meget lavere end 0,9 så er jeg sikker på at dampen også nok skal være der.
            Last edited by summer; 29. October 2017, 20:25.

            Comment

            Working...
            X