Steaming on Alex

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • BigBen
    Mellemristet
    • Apr 2013
    • 160

    #16
    Oprindeligt indsendt af Hobzon Se indlæg

    Og for lige at tage tyren ved hornene med det samme... Jeg er IKKE interesseret i at du skal hijacke endnu en tråd med en masse indlæg, tekno-bævl og bedrevidenhed.
    HØRT - For dælen da HØRT!
    Wilfa Svart Presisjon Alu (2 stk.)
    Baratza Forte Brew Grinder
    Hario v60
    Bodum 8 kops stempel

    Comment

    • MoBak
      Administrator
      • May 2007
      • 3610

      #17
      Der var én som linkede til en video, som netop viser den hands-off teknik som du beskriver. Jeg kan ikke lige finde den igen, men måske vedkommende læser med og kan linke til den her. Der er jo ingen grund til at du laver én der siger præcist det samme og du har sikker noget andet eller mere at bidrage med, hvis du har set denne video først

      Jeg er spændt på at se din video. Jeg har på baggrund af ovennævnte video ikke rigtig fået det til at køre på min GS3. Og jeg synes også at opgaven med at få kanden placeret og fjernet igen (hvilket er et to-håndsjob, da man skal manøvrere steamarmen og kanden synkront for at få kanden væk fra drypbakken), er mere besværligt end at steame håndholdt i de ca 10 sekunder det tager at steame til en cappuccino. Men som sagt glæder jeg mig til at se din proces.
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

      La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter


      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #18
        Nå, nu fandt jeg den alligevel...

        Ghost ride the steam wand for hands-free multitasking while milk steaming.Vlog Playlist: http://bit.ly/2d5kVNzMusic by Joakim Karud http://soundcloud.com/joa...
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • Hobzon
          Coffeeholic
          • Dec 2007
          • 1426

          #19
          Oprindeligt indsendt af MoBak Se indlæg
          Nå, nu fandt jeg den alligevel...
          Ghost riding the steam wand!!

          Det er PRÆCIST den teknik jeg har brugt lidt modificeret de sidste 12 år, og præcist denne teknik jeg bruger helt som han viser det med min GS3'er!

          Fantastisk!!!

          Jeg tænker nu min video skal gå lidt mere i detaljer end hans... så jeg laver den nok alligevel ;-)
          Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
          Østerbro

          La Marzocco GS3
          Mahlkönig K30 Vario


          Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #20
            Oprindeligt indsendt af Hobzon Se indlæg
            Jeg tænker nu min video skal gå lidt mere i detaljer end hans... så jeg laver den nok alligevel ;-)
            Fedt. Jeg venter spændt!
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • johnster
              Master Brewer
              • Jun 2011
              • 1756

              #21
              Da Morten Münchov lavede sit mælkeskumsprojekt, havde han en robot til at steame.
              Han havde en platform der automatisk kunne hæve og sænke i forholdt til damp armen.
              Det var ret nederen at se hvor nemt det var.
              Jeg så videon til et foredrag hos Kaffe Kent, men kan ikke finde den online.
              Fedt at det også kan lade sig gøre uden platform.
              Jeg skal lige prøve på min Alex i morgen. :-)
              Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
              Compak K10 Fresh
              Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

              Philips Café Gourmet

              Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
              Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

              Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

              Comment

              • Hobzon
                Coffeeholic
                • Dec 2007
                • 1426

                #22
                Oprindeligt indsendt af johnster Se indlæg
                Jeg skal lige prøve på min Alex i morgen. :-)
                Jeg glæder mig til at høre hvordan det går.

                I weekenden (nu på søndag) er det planen jeg sammen med min filmfotograf skal lave optagelserne til min kommende video; "Steaming on GS3". Der vil jeg komme nærmere ind på den teknik jeg, uden at tænke over det, faktisk har brugt alle de 12+ år jeg har haft en espressomaskine.

                Og ja - jeg tror først nu jeg forstår, hvor nemt det egentlig er. For nogle måneder siden havde jeg besøg af en god ven, der også havde købt sig en espressomaskine, og kom forbi her hos mig til en aften med kaffenørderi. Da jeg skulle steame mælk, stillede jeg kanden fra mig på drypbakken og han kiggede måbende på mig mens han spurgte: "Stiller du den bare fra dig?".

                Ikke engang dengang gik det op for mig, hvad det var jeg gjorde, for jeg gjorde jo bare det jeg altid havde gjort.

                Da jeg så skulle i gang med min nye Bambi, blev jeg noget forskrækket over, hvor meget fart der var på dampen. Jeg var derfor bange for jeg ville ende med mælk over det hele, så med de første par kander lukkede jeg langsomt op for dampen. Men jeg fandt hurtigt ud af det slet ikke var noget problem bare at lukke op, og efter en enkelt liter mælk steamede jeg en meget fornuftig kande mælk. En liter mælk senere sad teknikken i skabet.
                Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                Østerbro

                La Marzocco GS3
                Mahlkönig K30 Vario


                Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                Comment

                • johnster
                  Master Brewer
                  • Jun 2011
                  • 1756

                  #23
                  Det kommer til at koste lidt mælk. �� Man skal få sat tippen helt præcist for at det virker, da der ikke er samme mulighed for at ændre positionen, som man kan med kanden i hånden. Så det blev bare til en kande varm mælk.
                  Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                  Compak K10 Fresh
                  Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                  Philips Café Gourmet

                  Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                  Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                  Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                  Comment

                  • Coffee makes the world go
                    Master Brewer
                    • Jan 2010
                    • 5082

                    #24
                    Oprindeligt indsendt af johnster Se indlæg
                    Det kommer til at koste lidt mælk. �� Man skal få sat tippen helt præcist for at det virker, da der ikke er samme mulighed for at ændre positionen, som man kan med kanden i hånden. Så det blev bare til en kande varm mælk.
                    Har du samme dyse som Hobzon ?og er den ren ?
                    Mælk bliver sk,,, hårdt når det sætter sig i hullet/hullerne
                    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                    Comment

                    • Hobzon
                      Coffeeholic
                      • Dec 2007
                      • 1426

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af johnster Se indlæg
                      Det kommer til at koste lidt mælk. �� Man skal få sat tippen helt præcist for at det virker, da der ikke er samme mulighed for at ændre positionen, som man kan med kanden i hånden. Så det blev bare til en kande varm mælk.
                      Placerer du steamtippen korrekt, burde det ikke være nødvendigt at flytte rundt på kanden, anden end muligvis at løfte tippen lidt op i starten, så der trækkes luft ned og mælken strækkes indtil den kommer op på omkring 37°. Derefter kan du eventuelt sænke tippen lige ned under mælkens overflade, så der ikke længere trækkes lidt ned, indtil mælken rammer de 65°.

                      Det første par kander ender måske i det rene havskum, eller bare som varm mælk, men så prøver du bare at starte med steamtippen lidt længere oppe (hvis du kun får varm mælk) eller lidt længere nede (hvis du får havskum), og når du først har fundet ud af præcist hvor steamtippen skal være placeret, så vil du aldrig kigge dig tilbage.

                      Hvis du KUN får varm mælk, så løft tippen lidt op, så du - når du åbner for dampen - tydeligt kan høre der trækkes luft ned, og så overfladen poå mælken - når den rammer 37° helt dækker steamtippen, så der ikke længere trækkes luft ned
                      Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                      Østerbro

                      La Marzocco GS3
                      Mahlkönig K30 Vario


                      Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                      Comment

                      Working...
                      X