Hjælp til køb af maskine i 15-20.000 kr's klassen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #16
    Hjælp til køb af maskine i 15-20.000 kr's klassen

    I henhold til dosering er der kun to på markedet i nævnte prisleje og det er Spaziale Vivaldi og DC Super Mini.

    Jeg har haft begge typer og de har deres fordele og ulemper i forhold til hinanden. Men overordnet set er forskellene meget små og resultat i koppen er meget identisk, ligeså er deres steaming evner. Det er så en smagssag hvilken man design mæssigt syntes er pænest!

    E61 db er med mekanisk bryghoved og den skal jævnligt skilles ad og smøres ellers kommer du til at slide de indre dele op før tid! Den er mindre kompliceret og er let at vedligeholde selv. Men som sagt skal du kunne leve med en mere hands on bryggeproces. En anden fordel er at du kan bruge VST som tillader en finere grind. Der er mange producenter igen er forskellene så som så men jeg vil nok vælge en der kan justere trykket udefra (profitec, r58, v2b, duetto) og med dræn på begge kedler (duetto og v2b) men uanset hvilken tager det min. 30min om at varme op, skal dog helst stå 45-60min!


    Jeg ser ingen grund til en Decent, Vesuvius, R60 eller Andreja profiles hvis man ikke vil lege med PP/flow

    Personligt ville jeg nok hellere have en Londinium R som ligger i et lignende leje. Men det er nok lidt mere hands on end det du efterspørger.
    Last edited by malling; 18. October 2017, 11:42.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • madsagger
      Lysristet
      • Aug 2015
      • 110

      #17
      Oprindeligt indsendt af KristianThomas Se indlæg
      Hej Madsagger,
      Hvis du har en duetto -
      1) hvorlang tid er den om at varme op? bruger du autotimer om morgenen (morgenkaffen er den vigtigste for mig)
      2) vippepind, hvad betyder det for dig? ville du fortrække det fremfor doseringsknapper?
      3) Du har formentlig købt din maskine hos kaffemekka - er det vigtigt at du har købt maskinen hos forhandler, som sikkert ligger tæt på dig selv (århus)?

      Tak for indspark.
      1) 30-40 min så er den klar [emoji4]

      2) Lige nu ville jeg egentlig gerne prøve en med dosering, men omvendt er jeg meget glad for maskinen og den er nem at betjene.

      3) Jeg har købt hos Kaffemekka og ja jeg er glad for at det er forholdsvis tæt på. Nu kan jeg godt selv skrue lidt i den, men mens der er garanti på, vil jeg ikke det. Bliver der noget, er det nemt at smide den derud. Derudover har de styr på hvad de laver, det er meget betryggende.

      Jeg ville dog klart gå efter den nyeste udgave med shot timer, sænket drypbakke /hævet gruppe, samt en række andre forbedringer.

      /Mads




      Sent from my iPhone using Tapatalk
      Izzo Alex Duetto III
      Nuova Simonelli MDJ On Demand

      Comment

      • madsagger
        Lysristet
        • Aug 2015
        • 110

        #18
        Oprindeligt indsendt af madsagger Se indlæg
        1) 30-40 min så er den klar [emoji4]

        2) Lige nu ville jeg egentlig gerne prøve en med dosering, men omvendt er jeg meget glad for maskinen og den er nem at betjene.

        3) Jeg har købt hos Kaffemekka og ja jeg er glad for at det er forholdsvis tæt på. Nu kan jeg godt selv skrue lidt i den, men mens der er garanti på, vil jeg ikke det. Bliver der noget, er det nemt at smide den derud. Derudover har de styr på hvad de laver, det er meget betryggende.

        Jeg ville dog klart gå efter den nyeste udgave med shot timer, sænket drypbakke /hævet gruppe, samt en række andre forbedringer.

        /Mads




        Sent from my iPhone using Tapatalk
        Og ja jeg anvender en Wemo insight switch :-)


        Sent from my iPhone using Tapatalk
        Izzo Alex Duetto III
        Nuova Simonelli MDJ On Demand

        Comment

        • ChristianS
          Coffeeholic
          • Apr 2015
          • 1012

          #19
          Jeg tænker, at svaret ligger lige for, og at Lineamanden kom med det: køb en DC Super Mini. Den har alle de samme ting og glæder som DC Mini, men er med rotapumpe og fast vand, som du efterlyser.

          Så medmindre du meget gerne vil tage en chance og prøve noget andet, så er svaret da til højrebenet? [emoji4]
          Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

          Kværne: Niche Zero, Santos 01
          Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
          Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

          Comment

          • KristianThomas
            Grøn bønne
            • Dec 2015
            • 10

            #20
            Hej Malling, Tak for dit svar.

            Og med din viden om maskinerne står jeg følgende maskin-skillevejen:
            1) la spaziale eller dalla corte (doseringsknapper, hurtig opvarmning af gr.hoved, dualboiler fast vand - men ikke e61 gruppehoved og ikke samme 'hands on' brygning)
            2) profitec 800, rocket 58, V2B eller duetto) - som så i din optik er bedre fordi de har mere 'hands on'-brygning(vippepind), dræn på begge kedler, justering af tryk udefra (som DC og S1 vivaldi 2 ikke har) og et e61 gruppehoved, fordi det er lettere at vedligeholde? Og det er derfor også underordnet med opvarmingstiden af gruppehovedet?

            Er det rigtig forstået?

            Og så lige et par tekniske spørgsmål:
            Hvorfor er lettere at vedligeholde e61?
            Hvad betyder VST? Og hvad mener du med at det tillader en finere grind?

            Tak

            Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
            I henhold til dosering er der kun to på markedet i nævnte prisleje og det er Spaziale Vivaldi og DC Super Mini.

            Jeg har haft begge typer og de har deres fordele og ulemper i forhold til hinanden. Men overordnet set er forskellene meget små og resultat i koppen er meget identisk, ligeså er deres steaming evner. Det er så en smagssag hvilken man design mæssigt syntes er pænest!

            E61 db er med mekanisk bryghoved og den skal jævnligt skilles ad og smøres ellers kommer du til at slide de indre dele op før tid! Den er mindre kompliceret og er let at vedligeholde selv. Men som sagt skal du kunne leve med en mere hands on bryggeproces. En anden fordel er at du kan bruge VST som tillader en finere grind. Der er mange producenter igen er forskellene så som så men jeg vil nok vælge en der kan justere trykket udefra (profitec, r58, v2b, duetto) og med dræn på begge kedler (duetto og v2b) men uanset hvilken tager det min. 30min om at varme op, skal dog helst stå 45-60min!


            Jeg ser ingen grund til en Decent, Vesuvius, R60 eller Andreja profiles hvis man ikke vil lege med PP/flow

            Personligt ville jeg nok hellere have en Londinium R som ligger i et lignende leje. Men det er nok lidt mere hands on end det du efterspørger.

            Comment

            • KristianThomas
              Grøn bønne
              • Dec 2015
              • 10

              #21
              Hej Uldall,

              Der er ingen tvivl om, at en DC Super mini er dét step op, som jeg gerne vil tage.
              Jeg kender lillebroren og har været rigtig glad for den.
              Dog leder jeg umiddelbart efter ny maskine, så jeg er sikker på, at den også er kørt rigtigt
              Jeg vil helst ikke stå med katten i sækken, som jeg gjorde da jeg for nogle år siden købte brugt bil..
              Jeg ringer lige til dig i aften og høre mere



              Oprindeligt indsendt af Lineamanden Se indlæg
              Hold dig til det du kende og holder af, en Dalla Corte Super Mini, den har hvad du søger
              Kontakt mig på 40949477 jeg har en lækker en på hånden.
              Rota og vandværk, fed maskine..!!

              /Uldall

              Comment

              • ChristianS
                Coffeeholic
                • Apr 2015
                • 1012

                #22
                Oprindeligt indsendt af KristianThomas Se indlæg
                Hej Uldall,

                Der er ingen tvivl om, at en DC Super mini er dét step op, som jeg gerne vil tage.
                Jeg kender lillebroren og har været rigtig glad for den.
                Dog leder jeg umiddelbart efter ny maskine, så jeg er sikker på, at den også er kørt rigtigt
                Jeg vil helst ikke stå med katten i sækken, som jeg gjorde da jeg for nogle år siden købte brugt bil..
                Jeg ringer lige til dig i aften og høre mere
                Uldall er også tekniker hos KaffeMekka og laver ‘pimpede’ maskiner sammen med David derudefra.

                En brugt maskine fra hans hånd er (mindst) så godt som en ny i mine øjne.
                Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

                Kværne: Niche Zero, Santos 01
                Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

                Comment

                • KristianThomas
                  Grøn bønne
                  • Dec 2015
                  • 10

                  #23
                  Hej Mads,
                  Tak for svaret - det er rigtig brugbart for mig

                  Oprindeligt indsendt af madsagger Se indlæg
                  1) 30-40 min så er den klar [emoji4]

                  2) Lige nu ville jeg egentlig gerne prøve en med dosering, men omvendt er jeg meget glad for maskinen og den er nem at betjene.

                  3) Jeg har købt hos Kaffemekka og ja jeg er glad for at det er forholdsvis tæt på. Nu kan jeg godt selv skrue lidt i den, men mens der er garanti på, vil jeg ikke det. Bliver der noget, er det nemt at smide den derud. Derudover har de styr på hvad de laver, det er meget betryggende.

                  Jeg ville dog klart gå efter den nyeste udgave med shot timer, sænket drypbakke /hævet gruppe, samt en række andre forbedringer.

                  /Mads




                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Comment

                  • KristianThomas
                    Grøn bønne
                    • Dec 2015
                    • 10

                    #24
                    Hej Christian,
                    Ok, jeg var ikke klar over at han var 'kaffe-mekaniker' med et CV.
                    Tak

                    Oprindeligt indsendt af ChristianS Se indlæg
                    Uldall er også tekniker hos KaffeMekka og laver ‘pimpede’ maskiner sammen med David derudefra.

                    En brugt maskine fra hans hånd er (mindst) så godt som en ny i mine øjne.

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af KristianThomas Se indlæg
                      Hej Malling, Tak for dit svar.

                      Og med din viden om maskinerne står jeg følgende maskin-skillevejen:
                      1) la spaziale eller dalla corte (doseringsknapper, hurtig opvarmning af gr.hoved, dualboiler fast vand - men ikke e61 gruppehoved og ikke samme 'hands on' brygning)
                      2) profitec 800, rocket 58, V2B eller duetto) - som så i din optik er bedre fordi de har mere 'hands on'-brygning(vippepind), dræn på begge kedler, justering af tryk udefra (som DC og S1 vivaldi 2 ikke har) og et e61 gruppehoved, fordi det er lettere at vedligeholde? Og det er derfor også underordnet med opvarmingstiden af gruppehovedet?

                      Er det rigtig forstået?

                      Og så lige et par tekniske spørgsmål:
                      Hvorfor er lettere at vedligeholde e61?
                      Hvad betyder VST? Og hvad mener du med at det tillader en finere grind?

                      Tak
                      De er som sådan set ikke objektivt bedre, jeg fortrækker bare ting jeg A: har lettere ved at vedligeholde B: kan let repare og som ikke koster en halv arm. C: som kommer fra en pålidelig forhandler. D: fordi jeg elsker meget lyse rist der skal trækkes længe og kværnes fint, det kan en E61 især hvis den koples på fast vand og her er det godt med standar str. Kurve fordi man kan få VST.

                      De andre er IMØ mere comfortshot og gode steamer, hvilket også har sin berettigelse og har den evne at man kan trykke på en knap pg lade maskinen klare resten. For nogle dejligt, for andre mindre vigtigt fordi man i forvejen står og vejere sine skud og dertil er de ikke præcise nok.

                      Man skal være ærlig overfor sig selv og købe det der passer til en. Du var glad for din og lineamanden har storesøstren, så det er egentligt en no brainer
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • jaknil
                        Grøn bønne
                        • May 2017
                        • 30

                        #26
                        Hej KristianThomas

                        Har du besluttet dig for noget?
                        Eller hvilken retning går tankerne i?

                        Comment

                        Working...
                        X