Engelsk SD kværn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Sigh
    Lysristet
    • Jul 2017
    • 141

    Engelsk SD kværn

    Single dose konisk kværn: https://www.indiegogo.com/projects/n...ffee-grinder#/
    Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero
  • kidcaffeine
    Espresso
    • Sep 2016
    • 585

    #2
    Jeg bliver altid begejstret, når nogen beslutter sig for at udfordre det etablerede marked, ved at give sig i kast med sådan en produktudvikling. Alt andet lige er flere kværne på markedet godt, og automatiske singledose kværne kunne vi bestemt godt bruge nogle flere af.

    Med det sagt, så vil jeg ikke være prøvekanin Jeg ville nok være for nervøs for, om jeg kunne stole på byggekvalitet, service, alignment, etc.

    Derudover er der noget ved designet, som jeg ikke bryder mig om... Det er lidt for meget Senseo til min smag
    Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
    Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
    Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #3
      Den kan umulig være særlig præcis alignet eller særlig høj byggekvaliter til den pris. En monolith konisk koster i USA ca. 3 gange så meget!

      Men den kan måske være en okay entry level. Det er som sagt altid spændende med nyt på markedet, men der er også risikoen for at nogle lancere noget sub for at udnytte en trend.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • Sigh
        Lysristet
        • Jul 2017
        • 141

        #4
        Jeg fik bestilt én til 350£. Når den kommer om en 9-12 mdr. skal jeg nok komme med en melding! Jeg tænker den er fin som 2. kværn til andre bønner, aeropress og stempel.
        Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

        Comment

        • PalleSN
          Grøn bønne
          • Feb 2016
          • 10

          #5
          Her er tråden på coffeeforums hvor de debatterer den mest. Inkl ham der har lavet review'et (se post 234). https://coffeeforums.co.uk/showthrea...Grinder/page24

          for 3000 kr inkl fragt kunne jeg have fået fem niche til samme pris som monolith'en. Monolith'en har utvivlsomt bedre alignment, og havde jeg haft fem gange så høj løn, havde jeg nuppet den.

          Det sjove er, at det er de to der sammenlignes.....

          for 3000 kr er min største urolighed om mine øjne går i stykker fordi den er så ustyrlig grim. jeg har nemlig ordrernr 1.

          Comment

          • Sigh
            Lysristet
            • Jul 2017
            • 141

            #6
            Du var vist den første backer så vidt jeg kan se... edit: ja, det kan jeg også se at du selv har konstateret. Jeg var nødt til at prøve at betale ca 30 gange før det lykkedes. På linie med det med lønnen!
            Last edited by Sigh; 5. September 2017, 12:35.
            Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

            Comment

            • PalleSN
              Grøn bønne
              • Feb 2016
              • 10

              #7
              Jeg tjekkede tilfældigt ca ti minutter før den skulle gå live på indiegogo. Så virkede den! og der var ingen knas med betaling overhovedet Så der var flere på den engelske hjemmeside der ikke fik den til 350, fordi betalingen ikke fungerede.

              Jeg deler selvfølgeligt også de andre bekymringer, men til 3000 virker det til at være et rigtigt godt køb (forhåbentligt).

              Det bliver spændende!

              Comment

              • Sigh
                Lysristet
                • Jul 2017
                • 141

                #8
                Hehe. Jeg tjekkede vel et kvarter før og der virkede det ikke endnu. Jeg har et arbejde før jeg ikke lige kan bestemme pauser og ikke så godt kan stå med min telefon, så jeg var nødt til liiiige at være på toilettet lidt for længe da pausen sluttede kl 13. Det tog desværre 12 minutter at få skidtet til at virke....

                Jeg synes også 3000 er en god pris selvom produktet måske er mindre godt end anprisningen af Dave. Vi får se.
                Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

                Comment

                • PalleSN
                  Grøn bønne
                  • Feb 2016
                  • 10

                  #9
                  Så er der kommet flere kværne til salg til "super early bird"-priser.

                  Øv bøv for dem der backede til 400£ inden de igen kom til salg til 350. Ufin metode, men så kommer de forhåbentligt i mål hurtigt!

                  Comment

                  • Sigh
                    Lysristet
                    • Jul 2017
                    • 141

                    #10
                    De har allerede refunderet 50 pund til dem der betalte 400...
                    Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

                    Comment

                    • PalleSN
                      Grøn bønne
                      • Feb 2016
                      • 10

                      #11
                      Nå for søren! Det havde jeg ikke fået med. så trækker jeg det med den ufine metode tilbage

                      Comment

                      • Sonic
                        Grøn bønne
                        • Oct 2016
                        • 29

                        #12
                        Jeg overvejer at hoppe med på vognen og bestille en Niche. Den virker fornuftig til prisen. Der er bare lang tid til levering og jeg står og vil gerne opgradere min kværn nu.

                        Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
                        Sonic
                        _____
                        Rocket R58 v2 + Mahlkönig Vario
                        Aeropress

                        Comment

                        • Jack
                          Master Brewer
                          • Feb 2016
                          • 2575

                          #13
                          Det ser ud til der er chance for de bruger Mazzers knive.. så er der håb, men underligt de ikke skriver det under spec.
                          Click image for larger version

Name:	niche burrs (Copy).jpg
Views:	1
Size:	100,8 KB
ID:	230874

                          kilde https://www.home-barista.com/grinder...0.html#p583960
                          Pictures (or it didn't happen)

                          Comment

                          • Jakobankerhansen
                            Lysristet
                            • Mar 2012
                            • 115

                            #14
                            Jeg bumper lige denne tråd, her i den fortsatte ventetid indtil de første leverancer starter og indtil vi således kan forvente at få de første (mere eller mindre) uafhængige anmeldelser af de endelige maskiner fra produktionslinien hjemme hos familien Nicholson. Status pt er, at hvis man skriver sig op på Indiegogo idag, kan man forvente levering til en gang i September.

                            Mit spørgsmål går lidt på hvad vi kan forvente at denne kværn kan anvendes til... Jeg tænker både i forhold til anvendelse til "drip coffee", stempelkaffe og espresso...

                            Pt har jeg skaffet mig af med min Alex Duetto espressomaskine og fokuserer i en periode mere på traditionel kaffe, men jeg ved at der ikke går lang tid inden jeg igen får behov for mine daglige latte'er og således er nødt til at have adgang til kværn(e) der kan bruges til alle slags kaffedrikke.. Pt fra tidligere har jeg en udmærket (om en lidt slidt) fin espresso-kværn (en Compak K3) og desuden har jeg tidligere suppleret med en Bodum Bistro kværn til traditionel kaffe. Espressokværnen er måske ikke længere optimal til espresso og jeg synes Bodum Bistro kværnen er lidt jukset, ligesom den låste da jeg forsøgte med nogle lidt lyst ristede bønner...

                            Derfor mine mere præcise spørgsmål: 1) Kan vi forvente at Niche kværnen er god til tradionel kaffe ? 2) Kan vi forvente at Niche kværnen er god til Espresso ? og 3) Kan vi forvente at den i modsætning til tidligere generelle anbefalinger på samme tid både kan anvendes til Traditionel kaffe og til Espresso ?

                            1) Jeg har godt læst mig til at der grundlæggende ikke er noget alternativ til en EK43 når vi taler om en kværn til traditionel kaffe... Men jeg har også læst at en Wilfa kværn med koniske knive til omkring en plovmand faktisk er en udmærket kværn til traditionel kaffe. Og endvidere minder den vist lidt om den Bodum Bistro kværn jeg har og som også er med koniske knive. Niche kværnen anvender også koniske knive og er mere robust opbygget. Spørgsmålet er så, om vi kan forvente at den er god også til traditionel kaffe (også når vi nu ved at den nok anvender knive fra Mazzer), og om den vil være stærk nok til lyst ristede bønner (Niche skriver selv at den fungerer til alle bønner, omend de ikke specifikt omtaler lyst ristede)... Har nogen i øvrigt en god beskrivelse af hvad såkaldt Bulk knive er for en størrelse og hvilke egenskaber de har? Jeg kender til koniske knive og flat knive der er gode til Espresso.

                            2) Ja, og spørgsmålet er så, hvor gode vi tror Niche kværnen er til Espresso - specielt også nu vi ved at den nok anvender koniske knive fra Mazzer ? De dyreste og bedste SD kværne til espresso, anvender de ikke flat knive (LynWeber EG-1 etc.)?

                            3) Og hvis svaret på 1 og 2 er, at den er god til både traditionel kaffe og til espresso, er det jo nærliggende at spørge om det så i praksis kan fungere, at man anvender den samme Niche kværn til både traditionel kaffe og til espresso. Niche skriver jo selv, at der er minimal retention (efterladt kaffe) i kværnen og de skriver at skalaen til at skifte fra fin grind (espresso) til grov (traditionel kaffe) er mindre end en omgang på skalaen der stiller formalingsgraden... Dvs. når den er en single dose kværn der ikke efterlader retention og hvor man skifter fra fin til grov formaling ved mindre end en omgang på drejehjulet, kunne det jo umiddelbart godt lyde til at den i praksis vil kunne anvendes som kværn til alle slags kaffe på samme tid...?

                            Kan nogen kaste yderligere lys her i ventetiden...? Jeg ved godt at de fleste svar sikkert bliver besvaret når den bliver leveret til September. Men en teoretisk diskussion som forberedelse kan forhåbentlig også være interessant... :-)

                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Jakobankerhansen Se indlæg
                              Jeg bumper lige denne tråd, her i den fortsatte ventetid indtil de første leverancer starter og indtil vi således kan forvente at få de første (mere eller mindre) uafhængige anmeldelser af de endelige maskiner fra produktionslinien hjemme hos familien Nicholson. Status pt er, at hvis man skriver sig op på Indiegogo idag, kan man forvente levering til en gang i September.

                              Mit spørgsmål går lidt på hvad vi kan forvente at denne kværn kan anvendes til... Jeg tænker både i forhold til anvendelse til "drip coffee", stempelkaffe og espresso...

                              Pt har jeg skaffet mig af med min Alex Duetto espressomaskine og fokuserer i en periode mere på traditionel kaffe, men jeg ved at der ikke går lang tid inden jeg igen får behov for mine daglige latte'er og således er nødt til at have adgang til kværn(e) der kan bruges til alle slags kaffedrikke.. Pt fra tidligere har jeg en udmærket (om en lidt slidt) fin espresso-kværn (en Compak K3) og desuden har jeg tidligere suppleret med en Bodum Bistro kværn til traditionel kaffe. Espressokværnen er måske ikke længere optimal til espresso og jeg synes Bodum Bistro kværnen er lidt jukset, ligesom den låste da jeg forsøgte med nogle lidt lyst ristede bønner...

                              Derfor mine mere præcise spørgsmål: 1) Kan vi forvente at Niche kværnen er god til tradionel kaffe ? 2) Kan vi forvente at Niche kværnen er god til Espresso ? og 3) Kan vi forvente at den i modsætning til tidligere generelle anbefalinger på samme tid både kan anvendes til Traditionel kaffe og til Espresso ?

                              1) Jeg har godt læst mig til at der grundlæggende ikke er noget alternativ til en EK43 når vi taler om en kværn til traditionel kaffe... Men jeg har også læst at en Wilfa kværn med koniske knive til omkring en plovmand faktisk er en udmærket kværn til traditionel kaffe. Og endvidere minder den vist lidt om den Bodum Bistro kværn jeg har og som også er med koniske knive. Niche kværnen anvender også koniske knive og er mere robust opbygget. Spørgsmålet er så, om vi kan forvente at den er god også til traditionel kaffe (også når vi nu ved at den nok anvender knive fra Mazzer), og om den vil være stærk nok til lyst ristede bønner (Niche skriver selv at den fungerer til alle bønner, omend de ikke specifikt omtaler lyst ristede)... Har nogen i øvrigt en god beskrivelse af hvad såkaldt Bulk knive er for en størrelse og hvilke egenskaber de har? Jeg kender til koniske knive og flat knive der er gode til Espresso.

                              2) Ja, og spørgsmålet er så, hvor gode vi tror Niche kværnen er til Espresso - specielt også nu vi ved at den nok anvender koniske knive fra Mazzer ? De dyreste og bedste SD kværne til espresso, anvender de ikke flat knive (LynWeber EG-1 etc.)?

                              3) Og hvis svaret på 1 og 2 er, at den er god til både traditionel kaffe og til espresso, er det jo nærliggende at spørge om det så i praksis kan fungere, at man anvender den samme Niche kværn til både traditionel kaffe og til espresso. Niche skriver jo selv, at der er minimal retention (efterladt kaffe) i kværnen og de skriver at skalaen til at skifte fra fin grind (espresso) til grov (traditionel kaffe) er mindre end en omgang på skalaen der stiller formalingsgraden... Dvs. når den er en single dose kværn der ikke efterlader retention og hvor man skifter fra fin til grov formaling ved mindre end en omgang på drejehjulet, kunne det jo umiddelbart godt lyde til at den i praksis vil kunne anvendes som kværn til alle slags kaffe på samme tid...?

                              Kan nogen kaste yderligere lys her i ventetiden...? Jeg ved godt at de fleste svar sikkert bliver besvaret når den bliver leveret til September. Men en teoretisk diskussion som forberedelse kan forhåbentlig også være interessant... :-)
                              Lad mig aflive den myte med det samme, alle bulk kværne levere fine bryg og forskellen på en EK43 og “indsæt tilfældig Mahlkonig/Ditting eller compak bulk her” er altså ikke voldsom stor og vi vil befinde os i feltet præferencer, men EK levere nok en my mere sødme og klarhed end de fleste, denne er dog ikke den eneste for den nye Monolith flat MAX skulle efter forlyden levere det samme som en fuld alignet EK, men så også til ca. 30k, men kan af gode grunde ikke verificere dette.

                              EK’s rise to fame skyldtes dens evne til at kværne til espresso og dennes karakteristik og ikke dens filter egenskaber som sådan.

                              Jeg vil personligt ikke benytte store koniske til filter, been there done that og for mig var resultatet ikke tilfredstillende. knivene er designet udelukkende til mere traditionelle espresso rist og til dette formål alene. Deres partikel distribution er meget spredt ud, hvilket ikke er optimalt til lyse rist ej heller filter i det hele taget. Forklaringen er at du får en ujævn ekstraktion og en lav ext yield som konsekvens, dette er mindre slemt med mere opløselige mørke rist, men med lyse er det et udfordring.

                              De mindre koniske som dem der sidder i Lido, Feld, Aergrind, Helor 101 og Kinu gør et bedre job imø. Men igen en Vario m. stålknive er en del bedre.

                              Faktisk leverede min tidligere Wilfa svart bedre end alle de store koniske jeg har haft og sågar også alle espressokværn!

                              Dermed ikke skrevet du ikke kan og hvis dit udgangspunkt er en Bodum vil du sikkert være tilfreds og opleve et løft. Men nok mere at man ikke bør forvente det bedste af begge verdener. Det er et kompromis og som alle kompromiser får man ikke top performence.

                              Mazzer knive er ikke dets navn værd i guld, det er ikke nævneværdigt bedre end Italmill. Hvorfor du ser en del entusiaster smide SSP knive i deres Mazzer kværn.

                              Der er en grund til hvorfor alle var oppe at køre over Mahlkonig/Ditting knive fordi de var lysår bedre (og dyere) og hvorfor selvsamme er falde om i ren ekstase over SSP, selvom sidst nævnte ved 0 om kaffe.
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              Working...
                              X