fyldig versus spinkel/klar/tynd i smagen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    fyldig versus spinkel/klar/tynd i smagen

    Der er mange måder at beskrive smagen af en kaffe på. Her er jeg ude efter at kaffen enten ka være tynd/spinkel versus fyldig.

    Og her tænker jeg mest på smagsmæssigt og ikke viskositet/tykflydenhed (tænk skummetmælk versus fløde).

    Altså når smagen er rig og fyldig ... hvordan siger man det på engelsk ? jeg ville umiddelbart kalde det "body" ... men det bruges rigtig meget om viskositeten, så det er tvetydigt. Hvad ka ellers sige ? Man ku selvfølgelig sige "rich", men det bruges mere om en chokoladekage med fedtindhold på 90%. Syns ikke jeg har hørt nogen bruge det om kaffe.

    Når man er i modsatte grøft ... fx en meget lysristet kaffe, som har syrlighed, men ikke de tungere aromastoffer .. så vil nogen kalde den tynd .. mens dem, som elsker det, vist kalder den for klar ... på engelsk "clarity".
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Rudi Fidel
    Mellemristet
    • Jan 2015
    • 227

    #2
    Hvis nu man kalder viskositeten for "mouthfeel" på engelsk kunne "body" jo måske stå alene for fyldigheden alene? Sådan har jeg i hvert fald hørt flere bruge begreberne ifb. med cupping på engelsk.

    Sendt fra min FP2 med Tapatalk
    Min hobby er alt man kan smage på :-)

    Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #3
      Ja, det kaldes også "mouthfeel" på engelsk. Det er til min podcast på engelsk om kafferistning, så det er jo mere så folk ved hvad jeg mener.

      Jeg prøvede lige at søge i vin-lingo. Hvad vinfolk forstår ved body. En ordliste over Wine Tasting Terms siger:

      "BODY: The impression of weight or fullness on the palate; usually the result of a combination of glycerin, alcohol and sugar. Commonly expressed as full-bodied, medium-bodied or medium-weight, or light-bodied."
      fra https://www.cawineclub.com/wine-tasting-terms

      Så igen henviser body til viskositeten.

      Her for nylig til riste-DM var body også med på dommerskemaet - og igen gik det på viskositeten.

      Hmm, kommer lige til at tænke på måske skal jeg bruge ordet "complexity" som det modsatte af "spinkel i smagen".

      Bum bum, måske samme Wine Tasting Terms kan give mig inspiration. Her er hvad den siger om eftersmag:

      "AFTERTASTE: The taste or flavors that linger in the mouth after the wine is tasted, spit or swallowed. The aftertaste or "finish" is the most important factor in judging a wine's character and quality. Great wines have rich, long, complex aftertastes."

      Her bruger de så rich og complex ... godt efter at ha talt lidt med mig selv er det måske det, jeg lander på ;-)
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • Kaffe T
        Master Brewer
        • Nov 2013
        • 2263

        #4
        Og her Wine Tasting Terms definition af komplex:

        "COMPLEXITY: An element in all great wines and many very good ones; a combination of richness, depth, flavor intensity, focus, balance, harmony and finesse."

        Det var mange ting på en gang. Men de første 3 her er sådan noget jeg leder efter: "richness, depth, flavor intensity"
        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #5
          Jeg ville benytte ordet complexity og ikke body, der hos mange smagssamenhænge beskriver viskositeten.

          Jeg har hørt rich som beskrivelsen for det du søger, men ja det giver lidt associationer om chokolade.

          Mouthfeel er klart det bedste ord til at beskrive viskositeten og er også den jeg oftest benytter i den sammenhænge.

          Tynd kan også tolkes i forhold til smagen, omend spinkel nok ville være bedre beskrivelse. Men har set den blive brugt ofte.
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          Working...
          X