Forskel på rist af samme bønne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Forskel på rist af samme bønne

    Jer som længe har købt kaffe (frem for at riste selv) ... og som gentagne gange køber samme bønne fra samme risteri, men hvor det så bliver fra forskellige ristedatoer:

    Hvor ens syns I, at samme kaffe er i forskellig batch ?

    Kan være I har syns at en bønne var vildt god, men næste gang I købte den var den skuffende - eller omvendt: at første gang var den fin, men næste gang var den endnu bedre.

    Jeg har hørt fra hjemmeristere, som syns det er svært at ramme samme smag. Troede at prof nok havde bedre styr på det, men hører også om udsving derfra. Vil bare godt høre hvor udbredt det er. Og om nogle risterier er mere stabile end andre. Og om I har oplevet slemme skuffelser.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Barly
    Lysristet
    • Aug 2017
    • 61

    #2
    Til mit tideliger arbejde bestille jeg kaffe fra kaffeagenterne, mest af alt fordi de har en pris kontoret ville gå med til. Og her syntes jeg der var stor udsving i risteprofilen på kaffe jeg fik leveret. Det var ty6ar se for den indbygge kværn skulle indstilles h er gang jeg fik ny forsendelse for at det kunne lever er nogenlunde sammen gennemløb.

    Kaffeagentern er jo så desværre også god til at sende bønner som har været risten og både to og tre måneder.
    Men nu er jeg lige gået over til et abonnement fra Rost, og indtil videre har de sku styr på det. Lækker kaffe flot ristning og ens artet fra gang til gang.

    Comment

    • Henrikaa
      Mellemristet
      • May 2014
      • 238

      #3
      Jeg har altid købt kaffe og aldrig ristet selv. Jeg synes at de fleste mere etablerede risterier (TCC, Risteriet, Coffee Lab, KaffeMekka etc etc) er utroligt konsistente i deres ristning af "stabelkaffer", eller kaffer de har i standardsortiment.
      For hver 20 poser købt af en identisk kaffe fra den samme rister er der måske 1 der stikker ud som exceptionelt god (især ved single origins) og 1 der stikker ud som knapt så god, men gennemsnittet er stabilt.

      Som med alle andre fødevarer i en organisk produktion kan der forekomme udsving i bønnerne, behandlingen, ristning mv. Det er vel med kaffe som med vin; med kaffe er der færre parametre fra busk til kop der er kontrolleret 100% og dermed er repetérbare. Jeg tænker her eksempelvis på processen fra busk til bønne med plukning, vask/depulp, tørring...

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        Svært at give svar på, det ville kræve data og her mener jeg pålidelige data såsom ext yield og tds på samme indstilling, brygtid etc.

        Jeg drikker dog aldrig mere end 2-350g af samme kaffe fra samme risteri pr. år da jeg ikke syntes det er særlig interessant at drikke den samme kaffe særligt mange gange.

        Men man får dårlige rist har oplevet det nogle gange fra selv de bedste ristetier i ind og udland jeg køber fra ofte.

        Men for at vurdere det kræver det at man køber str. mængder end nogen hjemme barista nogen dag kommer til. Man skal jo have for øje de temmeligt store mængder de er igennem af den samme kaffe. Så man vil slet ikke få et retvisende billede selv om man køber den samme kaffe fra samme risteri.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • lbe
          Mørkristet
          • Jan 2010
          • 343

          #5
          De grønne bønner udvikler sig jo også over tid, og hvorfor skal det være ens.
          Jeg synes det kan være charmen at netop ved håndværk at der kan være forskellighed. På godt og ondt.

          Comment

          • Henrikaa
            Mellemristet
            • May 2014
            • 238

            #6
            Oprindeligt indsendt af lbe Se indlæg
            De grønne bønner udvikler sig jo også over tid, og hvorfor skal det være ens.
            Jeg synes det kan være charmen at netop ved håndværk at der kan være forskellighed. På godt og ondt.
            Omvendt er det nogle gange også rart at når man finder noget man kan lide, så er det muligt at købe det samme igen og igen.

            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              #7
              Tak for input. Jeg hører gerne flere erfaringer ...
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              • Rudi Fidel
                Mellemristet
                • Jan 2015
                • 227

                #8
                Jeg synes de ristere jeg køber fra har ret små udsving fra rist til rist. Ofte kan jeg bruge præcis samme opskrift og få meget ens resultater fra rist til rist (hvis alderen efter ristedato altså er ens selvfølgelig).

                Jeg køber mest fra TCC, La Cabra og Tim Wendelboe.

                Sendt fra min FP2 med Tapatalk
                Min hobby er alt man kan smage på :-)

                Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

                Comment

                • Jack
                  Master Brewer
                  • Feb 2016
                  • 2575

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Barly Se indlæg
                  Til mit tideliger arbejde bestille jeg kaffe fra kaffeagenterne, mest af alt fordi de har en pris kontoret ville gå med til. Og her syntes jeg der var stor udsving i risteprofilen på kaffe jeg fik leveret. Det var ty6ar se for den indbygge kværn skulle indstilles h er gang jeg fik ny forsendelse for at det kunne lever er nogenlunde sammen gennemløb.

                  .
                  Køber du 2 ens poser kaffe fra samme batch skal kværnen også indstilles forskeligt på en uge og efter 3 ugers efter riste datoen
                  Pictures (or it didn't happen)

                  Comment

                  • Kaffe T
                    Master Brewer
                    • Nov 2013
                    • 2263

                    #10
                    I denne video med James Hoffmann, sådan 8:30 minutter inde ... taler han om hvordan alle (?) risterier kæmper med at opnå samme smag igen og igen (consistency) og at der er et gap mellem hvad man gerne vil opnå med en rist - og hvad der kommer ud af det.

                    "I am not saying roasteries aren't making delicious coffee ... but often some potential is left on the table"

                    You asked some questions on Twitter and I answered them. The topics:- Pods and Instant 0:15- Saturation in the coffee market 1:41- Cupping for Espresso 3:29-...
                    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                    Comment

                    Working...
                    X