Heksen i mit køkken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Husfar
    Stamgæst
    • Apr 2012
    • 769

    Heksen i mit køkken

    Click image for larger version

Name:	received_10213942947945620.jpg
Views:	1
Size:	32,9 KB
ID:	237215Click image for larger version

Name:	received_10213917149780682.jpg
Views:	1
Size:	29,3 KB
ID:	237216

    Efter en stille tilværelse i den Svenske provins, så landede en Bezzera Strega fra14' på mit køkkenbord.
    Over 100 sider står skrevet på HB om dens fortræffeligheder, så ikke ret meget er ukendt eller hemmeligt om den maskine, svagheder og fordele er vist grundigt belyst.
    Dette eksemplar er fremragede, og stort set som ny.

    Enkelte småting blev rettet, fx. den spruttende vakuumventil der var fyldt med aflejringer,
    -drypbakken der rutchede omkring,
    - den lille røde pumpe der snerrede i et irriterende toneleje,
    - det alt for korte håndtag på lever'en.
    ..og ikke mindst de småsjofle Bezzera plastik-håndgreb.
    Sidstnævnte er jo bare en smagssag, men oplevelsen af luksus aftager brat med følelsen af plastik i hænderne eller en maskine der støjer.

    Først: Gruppehovedet ligner standard CMA/ Astoria, men det er det ikke.
    Bezzera har lavet et helt nyt uden vandkappen, det er elopvarmet, dobbelt fjeder-opsætning, micro-switch til pumpen og en masse andet ændringer som ikke lige springer i øjnene. (opdages når man skal bestille reservedele)
    MEN, fjederen er uventet hård, hvilket ikke gør ikke så meget, hvis leveren er lang nok.
    - det er den bare ikke originalt, måske for at maskinen skal passe ind under almindelige køkkenskabe, så har man afkortet hele armen/lever .. = hårdt arbejde og lidt usikker betjening, for fjederen kræver en ordentlig håndfuld.
    Gevind passer heldigvis sammen med CMAs gevind på arm og udvekslingen er lidt bedre. Yderligere 4 cm MERE ville være ønskelig, det må lægges til når træ håndtaget skal drejes.

    Vakuumventilen har nok været utæt længe uden tidligere ejer havde bemærket det. Aflejringer løber synligt ned af kedel, måske det kan fjernes..?
    Efter afsyring af delene + smøring, så blev en ekstra lille o-ring lagt ind, så nu holder ventilen tæt.
    Datter donerede en muffin-silikoneform, den holder evt vandpjask inde under opvarmning og det virket fint.
    Vedhæftede filer
    Fluid-o-tech og vægtstang
  • Husfar
    Stamgæst
    • Apr 2012
    • 769

    #2
    Jeg beklager billedernes manglende sammenhæng med teksten i første indlæg...

    Pumpen: Quickmills "membranregler" - som dimsen hedder på Tysk, den passede ligetil og udramatisk på ulka'en og virker nu fint.Det er ingen revolution, men en lille forbedring i toneleje...og til 130,- skulle det prøves.
    De to kontravægte skulle ikke engang flyttes for at give plads til ændringen.

    Click image for larger version

Name:	received_10213942946865593.jpg
Views:	1
Size:	31,8 KB
ID:	230410

    Drypbakken: 4 neodyn-magneter gør forskellen. 2 flade og to høje. Intet rutcher omkring mere.
    Nu efter 8 dage har de 2 høje ( indvendigt i den rustfrie del) fået gjort materialet lidt magnetisk?
    Alt bliver stille på sin plads når jeg tømmer og skyller drypbakken. Interessant!

    Click image for larger version

Name:	7061_1503222708856.jpg
Views:	1
Size:	35,3 KB
ID:	230411

    Justering af opv var helt ligegyldig.
    Det var sjovt at lave vvs-dimsen til portafilteret, men opv'ens standard 11.5 bar skal ikke ændres, det indså jeg under målingerne.
    Stemplet trykker med +10 bar efter preinfusionen, det skal opv'en holde til, ellers løber vandet tilbage og ud af overløb. Heksemagi!
    -Det er ikke en alm 9 bar pumpemaskine, men en hybrid med egne regler.
    OG: kværnindstillingen er også markant anderledes, til den fine side.

    Click image for larger version

Name:	received_10213943317594861.jpg
Views:	1
Size:	39,9 KB
ID:	230412

    Bemærk her, at der skal et t-stykke og balofix på når man måler maskiner der ikke har trevejs ventil... det er rart at kunne udløse trykket, -før man fjerner portafilteret efter måling. (også selvom varmelegmet er taget fra og der bare måles på koldt vand!)

    Click image for larger version

Name:	7069_1503222701594.jpg
Views:	1
Size:	34,8 KB
ID:	230413

    Træ føles som træ.😉...det'najse!

    Og kaffen, den er det bedste hidtil.. !!!

    Hilsen Carsten.
    Last edited by Husfar; 21. August 2017, 04:14.
    Fluid-o-tech og vægtstang

    Comment

    • Husfar
      Stamgæst
      • Apr 2012
      • 769

      #3
      Hvis i har forslag til flere forbedringer er jeg lydhør..

      Maskinen ser robust ud, men indvoldene er lidt spinkle.. klart en hjemmemaskine med lidt billigere komponenter.
      Fx. Mater har leveret pressostaten og den siger klik.. højt..
      Gruppehovedets befæstigelse er lidt svagt afstivet, fronten flexer lidt under skudet.



      Strega er italiensk for heks. 🤓
      Fluid-o-tech og vægtstang

      Comment

      • Lav
        Coffeeholic
        • Dec 2014
        • 1213

        #4
        Skøn læsning fra morgenstunden Carsten.
        Bekymrer mig dog lidt at hun har holdt dig vågen om natten for at skrive historien. Det holder selv en ung mand som dig ikke til..... [emoji12]
        Tillykke med heksen, hun er lækker. Og så lærte jeg som sædvanlig lige lidt mere om betegnelserne - tak [emoji4]


        Sent from my iPhone using Tapatalk
        Venligste hilsner, Steffen

        Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

        Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
        Sort:
        Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
        Rister: 2x
        Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
        Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

        Comment

        • Husfar
          Stamgæst
          • Apr 2012
          • 769

          #5
          Værsgo Steffen..😉
          Og tak for din bekymring, vi havde en hel del kaffesmagning søndag, og en hel del erfaring med heksebrygget. Den holder en mellemgammel kaffeholiker på dupperne hele natten.. plus et uvejr.

          Jeg blev vist lidt træt hen imod slutningen af mit 'skriv' så jeg fik ikke taget mine forsigtige forbehold.. fx kan jeg ikke lide at skrive: bedste i hele verden...osv bastante banaliteter, men for at holde et flow i skriveprocessen taster jeg det jo bare ind og tænker at det kan rettes til.. Det kan man bare ikke efter en mindre kaffepause på over ti minutter, så fanger forummets regler og man kan ikke redigere evt fejl på det indsendte. Tja, nu blev det sådan..og jeg er ikke utilfreds..😊

          Iøvrig, så tillykke til mesterristeren Theo, håber at smage noget fra den side ved lejlighed..
          Last edited by Husfar; 21. August 2017, 08:12.
          Fluid-o-tech og vægtstang

          Comment

          • Grinderman
            Administrator
            • Mar 2009
            • 637

            #6
            Lækker maskine! Fed detalje med muffinformen! Den skal jeg huske [emoji3]
            Medejer af Kristians Kaffe ApS
            Risteansvarlig

            Svag rygrad i forhold til lækkert udstyr! pt:

            La Marzocco GS/3
            Nuova Simonelli Mythos One
            Helor 101 Håndkværn

            Følg mig på Instagram:
            https://www.instagram.com/coffee_in_focus/

            Comment

            • Kvaksalver
              Stamgæst
              • Jul 2012
              • 802

              #7
              Når min Gaggia ikke kan mere, køber jeg en Strega (hvor faen var den i øvrigt til salg henne, her?) og laver det her nummer: Domesticated Witch - Adding PID control to the Bezzera Strega
              Bezzera Strega
              Nuova Simonelli MDJ | Mythos knive

              Comment

              • Kvaksalver
                Stamgæst
                • Jul 2012
                • 802

                #8
                Jeg ville i øvrigt skifte den ellers fine muffinform ud med noget af metal. Metallet har den fordel, at det bliver lige så varmt som toppen af kedlen, hvilket medfører, at det vand, der måtte være endt i formen, fordamper. Det er lidt sværere med silikonen, hvor vandet bliver ca. samme temperatur som den luft der cirkulerer rundt inde i maskinen...
                Bezzera Strega
                Nuova Simonelli MDJ | Mythos knive

                Comment

                • Husfar
                  Stamgæst
                  • Apr 2012
                  • 769

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Kvaksalver Se indlæg
                  Jeg ville i øvrigt skifte den ellers fine muffinform ud med noget af metal. Metallet har den fordel, at det bliver lige så varmt som toppen af kedlen, hvilket medfører, at det vand, der måtte være endt i formen, fordamper. Det er lidt sværere med silikonen, hvor vandet bliver ca. samme temperatur som den luft der cirkulerer rundt inde i maskinen...
                  Godt tænkt, en metal-kop vil opnå en højere temperatur og vandet vil fordampe hurtigere.
                  Næste servicebesøg vil afsløre om der ligger vand der ikke forsvinder.
                  Muffinformens materiale kan blive svækket med tiden, det kan hærde og sprække osv.. men dens fordele er ret overbevisende: den kan ikke rasle! Der ligger 40 stk i køkkenskuffen som erstatning, den krænges smidigt ud over emnet den skal pakke imod, og den fås også i lyserød ! 😃
                  På HB forslog man en rigtig flot løsning med en helt anden messing vakuumventil. Dens udløb er en lille studs med en stump silikoneslange som bliver ført til drypbakken via et y-stykke på opv'ens slange, tæt løsning og måske også støjfri?
                  Tak for indput,
                  Mvh Carsten
                  Fluid-o-tech og vægtstang

                  Comment

                  • Husfar
                    Stamgæst
                    • Apr 2012
                    • 769

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Kvaksalver Se indlæg
                    Når min Gaggia ikke kan mere, køber jeg en Strega (hvor faen var den i øvrigt til salg henne, her?) og laver det her nummer: Domesticated Witch - Adding PID control to the Bezzera Strega
                    Er Achille din eneste espressomaskine? Med bundløst PF er den uovertruffen ..HX, direkte lever, osv !
                    PID på Stregaen ville være interessant i duo-udgave, så skulle gruppehovedets temp styres også.
                    Fluid-o-tech og vægtstang

                    Comment

                    • Husfar
                      Stamgæst
                      • Apr 2012
                      • 769

                      #11
                      Ang PID, findes der en bedre udgave end et sæt fra fx. www.espressodoktor.de til 149€ ? Hvad er godt og nemt, er der kvalitetsforskel, billigere...andet ?
                      Fluid-o-tech og vægtstang

                      Comment

                      • Husfar
                        Stamgæst
                        • Apr 2012
                        • 769

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Husfar Se indlæg
                        Ang PID, findes der en bedre udgave end et sæt fra fx. www.espressodoktor.de til 149€ ? Hvad er godt og nemt, er der kvalitetsforskel, billigere...andet ?

                        Den der eller:



                        Eller findes der en med to kanaler?
                        Fluid-o-tech og vægtstang

                        Comment

                        • Lav
                          Coffeeholic
                          • Dec 2014
                          • 1213

                          #13
                          dobbeltpost...
                          Venligste hilsner, Steffen

                          Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                          Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                          Sort:
                          Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                          Rister: 2x
                          Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                          Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                          Comment

                          • Lav
                            Coffeeholic
                            • Dec 2014
                            • 1213

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Husfar Se indlæg
                            ....løsning med en helt anden messing vakuumventil. Dens udløb er en lille studs med en stump silikoneslange som bliver ført til drypbakken via et y-stykke på opv'ens slange, tæt løsning og måske også støjfri?
                            Den løsning bruger jeg på min La Spaz - fungerer perfekt (og tørt) og har bare den velkendte snorklelyd ind til den sætter ind. Rart at vide at det hele ender i bakken
                            Venligste hilsner, Steffen

                            Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                            Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                            Sort:
                            Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                            Rister: 2x
                            Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                            Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                            Comment

                            • Kvaksalver
                              Stamgæst
                              • Jul 2012
                              • 802

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
                              Den løsning bruger jeg på min La Spaz - fungerer perfekt (og tørt) og har bare den velkendte snorklelyd ind til den sætter ind. Rart at vide at det hele ender i bakken
                              Jeg har handlet her: https://www.avola-coffeesystems.de/a...--8036989.html

                              Fin service!
                              Bezzera Strega
                              Nuova Simonelli MDJ | Mythos knive

                              Comment

                              Working...
                              X