De vildeste dyreste grønne bønner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    De vildeste dyreste grønne bønner

    Til jer som ikke er med i den københavnske bønneklub - jeg har lige postet dette opslag. Tænkte det var interessant for andre også. Oss selvom man ikke rister kaffe ... om hvor højt bølgerne går i jagten på de bedste bønner.

    De vildeste dyreste grønne bønner
    Over alle andre top-notch bønner har længe ligget Geisha fra Esmaralda farmen i Panama. Jeg har kun smagt den til cupping hos Coffee Collective – og den kan noget særligt. Den er også blevet solgt på en helt særlig måde; på auktion direkte fra farmen. Og til skyhøje priser. Der er flere lots og de dyreste slår record hvert år. I år var gennemsnitprisen 137 $ pr kg, hvilket svarer til 875 kr pr kilo … med kaffeafgift og moms lander det på 1.100 kr pr kg, men det er så FØR fragt fra Panama.

    Mens det dyreste lot slog alle rekorder i år med 1325 $ pr kg = 8.500 kr = med danske afgifter ville det blive 10.607 kr. Crazy!

    Til sammenligning er det dyreste, jeg kan huske, at vi har købt her i Bønneklubben; 16 $ - hvilket endda er inkl fragt til Europa. Prisen i Bønneklubben endte på 151 kr inkl afgifter og fragt fra London. Det var Kathakwa, Kenya i oktober 2015. For nylig købte vi en anden Kenya, som stod til 15 §, men vi fik til 14 $. Det var fra Kapsikiso - en kaffefarm Tim Wendelboe opdagede for nogle år siden. Og har købt fra hver år siden da.

    Esmaralda farmen (som drives af den amerikanske Petersen familien) har kørt disse auktion siden 2007. Efterhånden som priserne steg gennem årene og rygtet spredtes – har andre kaffefarmere rundt omkring i verden jagtet det samme og har plantet Geisha. PS: Standard-afregningen til kaffebonden er knap 3$/20 kr pr kilo (verdensmarkedsprisen), hvilket virkelig er usselt for al det arbejde og den risiko der er ved kaffedyrkning. Så hvis man har mulighed for det (= råd til at investerer), så er der stor motivation for at lave lækre bønner til os kaffe-aficionados.

    Costa Rica er godt med i det høje kvaliteter - og der er blevet plantet Geisha. Dette års konkurrence i grønne bønner, Cup of Excellence, have også høje priser. I 2016 var dyreste lot på 130 $ pr kg. Nu her lå dyreste på 180 $. Det var en Geisha.

    Her i foråret prøvede jeg nogle af de dyre Costa Rica fra Nordic Approach. Jeg syns de var rigtig gode. Og siden har de spøgt i mine tanker. For selvom der var noget til over 30 $ pr kg, var der også nogle virkelig gode til omkring 20 $. Det ville lande for os på 180-200 kr pr kg. Det er jo ikke så stort et spring fra de 150 kr pr kilo, vi ellers har kastet os ud i.

    Men de dyre Costa Rica blev faktisk hurtig udsolgt. Også denne her. Lige nu er der ingen dyre Costa Rica på NA’s offer list. På 32cup’s liste har de også nogle. Det er andre varianter end Geisha og de står til 31 euro, som med danske afgifter er 300 kr. Jeg ka se det er de samme, som stod på deres liste i maj til 33 euro, så dem har der ikke været det store run på. Så hvis vi engang ska ha fat i nogen, skal det være lige når de ankommer.

    Jeg ku forestille mig at der er gået noget hype i priserne på den berømte Geisha fra Esmaralda i Panama. Men måske kan Geisha fra mere ukendte farme i Costa Rica være cirka lige så gode ???, mens de koster mindre. Den cupping-sammenligning gad jeg godt være med til :-D
    Last edited by Kaffe T; 27. July 2017, 14:23.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #2
    Sig til, hvis I støder på noget af det derude.

    TCC har igen i år købt fra Hacienda La Esmeralda: https://coffeecollective.dk/da/shop/...ralda-special/
    De oplyser at de har givet 50,00 $/lb FOB. Det svarer til 110 $ pr kilo, før fragt fra Panama til Danmark.

    Jeg hørte lige at Kontra har købt noget dyr Geisha fra Costa R.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • KristianK
      Administrator
      • Aug 2009
      • 4365

      #3
      Tak Therese

      Nu tør man jo næsten ikke børste tænder, skulle man løbe på en mulighed for at smage een af dem
      KristianK
      En del af EspressoBar


      Følg mig meget gerne på
      https://instagram.com/kristianskaffe.dk
      https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

      Hjemmeside
      www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

      Comment

      • Kaffe T
        Master Brewer
        • Nov 2013
        • 2263

        #4
        Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
        Nu tør man jo næsten ikke børste tænder, skulle man løbe på en mulighed for at smage een af dem
        God strategi, Kristian ;-)
        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #5
          Det slår mig lige ... sku vi høre om TCC og Kontra ville lave et cupping arrangement for os med disse kaffer ?

          Et Geisha rally :-D
          Og hvor vi måske også får indkøbt fra risterier i udlandet.

          Sig til hvis du ku være interesseret ... og hvad vi ville være villige til at gi for sådan et arrangement ... 100 kr ? 200 kr ? Afhængig af omfanget.
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • KristianK
            Administrator
            • Aug 2009
            • 4365

            #6
            Har faktisk talt med Klaus Thomsen til World of Coffee om et Ebar-event. Så det kunne da være en mulighed.

            Egentlig var det også et interview om Klaus og at han havde slået sine folder på Ebar og hvad det var blevet til af international anerkendelse mv.
            Så måske skal disse 2 ting holdes for sig.

            Men er det ikke mest fair, at de selv sætter prisen, hvis det er. Det kan vi vel ret beset ikke bestemme.
            KristianK
            En del af EspressoBar


            Følg mig meget gerne på
            https://instagram.com/kristianskaffe.dk
            https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

            Hjemmeside
            www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

            Comment

            • Rudi Fidel
              Mellemristet
              • Jan 2015
              • 227

              #7
              Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
              Det slår mig lige ... sku vi høre om TCC og Kontra ville lave et cupping arrangement for os med disse kaffer ?

              Et Geisha rally :-D
              Og hvor vi måske også får indkøbt fra risterier i udlandet.

              Sig til hvis du ku være interesseret ... og hvad vi ville være villige til at gi for sådan et arrangement ... 100 kr ? 200 kr ? Afhængig af omfanget.
              Se dét er en god ide! Jeg er i hvert fald på :-)

              Sendt fra min FP2 med Tapatalk
              Min hobby er alt man kan smage på :-)

              Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #8
                Jeg tror også man bør lade TCC om at fastsætte den pris og så må det være op til hver enkelt om man så syntes prisen er rimelig og oplevelsen værd.

                Geisha står for mig stadig som noget brugt til mesterskaber og måske en smule hyped

                In today’s context, the question before a championship is no longer ‘who will be using Geisha’ but rather ‘who will not be using it?’. I want to take a moment to recognise the fact that while Geisha may be overutilized at competitions, no World Barista Championship Winner in the last 5 years has used Geisha. They have all stayed true to appreciating the beauty of a particular varietal that they and their team specially selected for the competition. That is not to say that some of these coffees themselves are not rare or very special. The 2015 WBC winner from Australia Sasa Sestic stole the show with a coffee that can be classified as legendary, the Sudan Rume varietal.
                Måske det er dens tendens til at "smage" af bergamot og appelsin der gør at jeg stadig ikke er solgt, men kunne stadig være interessant
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • Kaffe T
                  Master Brewer
                  • Nov 2013
                  • 2263

                  #9
                  Hvis TCC udbyder et arrangement, så angiver de en pris og så kan man melde sig til eller ej. Ja.

                  Det er noget andet når vi forespørg på noget vi godt vil. Jeg kan jo ikke henvende mig og sige at vi er 15 helt sikkert som gerne vil det her uanset prisen, hvis det så viser sig at halvdelen ikke vil betale 300 kr for det. Derfor spurgte jeg til hvad I var villige til at give. Bare sådan vejre stemningen. Nu har jeg efterhånden organiserer temmelig mange af sådan nogle ting her. Ristekurser, filterbrygkurser osv.

                  Men det behøver nu heller ikke være hos TCC. Det kan også være hos Kontra på Østerbro. Vi lavede cupping hos dem i december - med bønneklubben - fordi vi sku købe grønne bønner sammen (dele fragt omkostninger). Det kostede ingenting.
                  Last edited by Kaffe T; 27. July 2017, 18:39.
                  Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                  Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                  ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                  Comment

                  • -E*
                    Master Brewer
                    • Apr 2013
                    • 1949

                    #10
                    Fort mig at se er det en god kaffe der er blevet oveehyped og på et tidspunkt bliver den overhalet af den næste kaffe der tilbyder noget tilsvarende. Som Jamaica Blue mountain blev af geisha Esmeralda....
                    -Sune

                    Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                    Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                    Computerstyret Hottop
                    Instagram

                    Comment

                    • -E*
                      Master Brewer
                      • Apr 2013
                      • 1949

                      #11
                      Men projektet er spændende med cupping af åndssvagt dyre kaffer, jeg Vile synes et var sjovt at anmode en ordinær god kvalitetbønne ind i en blindsmagning og forsøge at score kafferne men om jeg tager til Kbh for det, det kommer an på om det bare er en smagning eller et helt ebar event og der er det lige nu også et måske...
                      -Sune

                      Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                      Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                      Computerstyret Hottop
                      Instagram

                      Comment

                      • Kaffe T
                        Master Brewer
                        • Nov 2013
                        • 2263

                        #12
                        Men jeg syns nu det er en god ide at kombinerer med noget andet. Sådan en enkelt omgang cupping tager en times tid. Jeg tænkte at vi så også ku tage en omgang Kenya cupping. Så er det to timer. Og det ku være lige efter fyraften, fx 16.30-18:30 eller hvad der nu passer.

                        Men hvis I kan finde på andet at kombinerer det med, så tag endelig fat.
                        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                        Comment

                        • Kaffe T
                          Master Brewer
                          • Nov 2013
                          • 2263

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                          Måske det er dens tendens til at "smage" af bergamot og appelsin der gør at jeg stadig ikke er solgt, men kunne stadig være interessant
                          Har du ikke smagt den ?

                          Altså, jeg har jo altid fundet de her aromabeskrivelser for utilstrækkelig ... Earl Grey te med en skive appelsin i, smager jo også af bergamotte og appelsin.

                          Og det er ikke hvad jeg hæftede mig ved, de gange jeg har smagt. Men nu er jeg heller ikke typen, som kun tænker smagen i associationer til andre madvarer. Jeg tænker mere i kemiske forbindelser (dog uden at ha rede på hvordan alle aromastoffer smager). Hvis du tager en given smag, fx jordbær, består den af rigtig mange forskellige aromastoffer. Og jordbær smager jo heller ikke ens - ikke bare på sødme, men også aromaen varierer. Både fra sort til sort - og fra bær til bær, afhængig af modenhed.

                          Nå, sorry, nu gik der lige kemi-nørd i den. Men pointen er ikke at låse sig for fast på de ting, der står på kaffe-smags-hjulet. Og når der står 3 beskrivende madvare på posen af en kaffe; så er det jo bare i mangel af bedre måde at beskrive forskellene i kaffe på. (@Malling: sådan ser du det sikkert også - jeg ved du er en stor smagenørd :-) )

                          Vores hjerne vil så gerne forsimple verden, for hurtigt at ku overskue den - fair nok - men der er jo rigdomme at hente ved at "keep an open mind" og blive ved med at søge. Der er derfor jeg godt ka li at smage på kaffe sammen med andre; når jeg hører hvad de bemærker i kaffen, så kan det udvide min horisont. Smagen er kaffe er så kompleks, så vores begrænsede bevidsthed kan ikke opfatte det hele på en gang. Noget slår os først vi smager på kaffen, men derefter kan man opdage andre ting. Hvilket er noget, jeg bliver ved med at være fascineret af.

                          Tilbage til de dyre Geisha bønner: Det lidt jeg har smagt, der har den en ekstra tæthed i smagen. Måske det man kalder kompleksitet. Og nogle spændende dybe aromastoffer, som jeg ikke lige syns minder mig om noget andet.

                          Det oplever jeg også med den kenya, vi lige har fået hjem i Bønnerklubben: Kapsikiso. Min første rist fra 3. juli, troede jeg havde for meget. Jeg lavede en sonderings-rist; hvor jeg duftede til bønnerne fra FC start og frem, for at se hvordan den artede sig .. derfor endte den på 2:20 minutter fra FC start. Jeg tog den fra da duften lige begyndte at stige igen (hvis man tager den ud når duften er i top, så er det for sent - så har den allerede udviklet sig videre).

                          Jeg opbevarer kaffen på ventilpose, men tager altid en lille sample ud på syltetøjsglas. Da jeg smagte samplen efter 4-5 dage, var den total kedelig. Så jeg tænkte den bare havde fået for meget. Men nu har jeg flere gange oplevet med Kenya, at den ka være kedelig til start, men efter 2-3 ugers lagring bliver den bedre.

                          Og det blev denne her sandelig. Da jeg åbnede efter 2,5 uge var den blevet bedre, men stadig for mørk. Sku ha mælk ... 2-3 dage senere smagte jeg den med to herinde fra. Ingen mælk nødvendig. En lækker chokoladesmag, så frisklavet dyr chokolade - og krydret. Rudi Fidel sagde; nelliker. Ja, det ku godt passe.

                          Et par dage senere igen: nøjj, super lækker. Helt oppe i toppen af min skala.

                          Det er så vildt hvad man kan opleve med smagssansen i kaffe :-D
                          Last edited by Kaffe T; 31. July 2017, 09:40.
                          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                          Comment

                          • malling
                            Master Brewer
                            • Apr 2011
                            • 4545

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                            Har du ikke smagt den ?

                            Altså, jeg har jo altid fundet de her aromabeskrivelser for utilstrækkelig ... Earl Grey te med en skive appelsin i, smager jo også af bergamotte og appelsin.

                            Og det er ikke hvad jeg hæftede mig ved, de gange jeg har smagt. Men nu er jeg heller ikke typen, som kun tænker smagen i associationer til andre madvarer. Jeg tænker mere i kemiske forbindelser (dog uden at ha rede på hvordan alle aromastoffer smager). Hvis du tager en given smag, fx jordbær, består den af rigtig mange forskellige aromastoffer. Og jordbær smager jo heller ikke ens - ikke bare på sødme, men også aromaen varierer. Både fra sort til sort - og fra bær til bær, afhængig af modenhed.

                            Nå, sorry, nu gik der lige kemi-nørd i den. Men pointen er ikke at låse sig for fast på de ting, der står på kaffe-smags-hjulet. Og når der står 3 beskrivende madvare på posen af en kaffe; så er det jo bare i mangel af bedre måde at beskrive forskellene i kaffe på. (@Malling: sådan ser du det sikkert også - jeg ved du er en stor smagenørd :-) )

                            Vores hjerne vil så gerne forsimple verden, for hurtigt at ku overskue den - fair nok - men der er jo rigdomme at hente ved at "keep an open mind" og blive ved med at søge. Der er derfor jeg godt ka li at smage på kaffe sammen med andre; når jeg hører hvad de bemærker i kaffen, så kan det udvide min horisont. Smagen er kaffe er så kompleks, så vores begrænsede bevidsthed kan ikke opfatte det hele på en gang. Noget slår os først vi smager på kaffen, men derefter kan man opdage andre ting. Hvilket er noget, jeg bliver ved med at være fascineret af.

                            Tilbage til de dyre Geisha bønner: Det lidt jeg har smagt, der har den en ekstra tæthed i smagen. Måske det man kalder kompleksitet. Og nogle spændende dybe aromastoffer, som jeg ikke lige syns minder mig om noget andet.

                            Det oplever jeg også med den kenya, vi lige har fået hjem i Bønnerklubben: Kapsikiso. Min første rist fra 3. juli, troede jeg havde for meget. Jeg lavede en sonderings-rist; hvor jeg duftede til bønnerne fra FC start og frem, for at se hvordan den artede sig .. derfor endte den på 2:20 minutter fra FC start. Jeg tog den fra da duften lige begyndte at stige igen (hvis man tager den ud når duften er i top, så er det for sent - så har den allerede udviklet sig videre).

                            Jeg opbevarer kaffen på ventilpose, men tager altid en lille sample ud på syltetøjsglas. Da jeg smagte samplen efter 4-5 dage, var den total kedelig. Så jeg tænkte den bare havde fået for meget. Men nu har jeg flere gange oplevet med Kenya, at den ka være kedelig til start, men efter 2-3 ugers lagring bliver den bedre.

                            Og det blev denne her sandelig. Da jeg åbnede efter 2,5 uge var den blevet bedre, men stadig for mørk. Sku ha mælk ... 2-3 dage senere smagte jeg den med to herinde fra. Ingen mælk nødvendig. En lækker chokoladesmag, så frisklavet dyr chokolade - og krydret. Rudi Fidel sagde; nelliker. Ja, det ku godt passe.

                            Et par dage senere igen: nøjj, super lækker. Helt oppe i toppen af min skala.

                            Det er så vildt hvad man kan opleve med smagssansen i kaffe :-D
                            Ja sådan ser jeg det egentligt også, men det gør det bare lidt mere forståeligt, det handler jo i bund og grund om at fortælle hvor i verdenen vi befinder os smagsmæssigt og der er det nogle gange lettere at bruge smags kategoriseringer. Selvom det er komplet subjektiv og forsimplet

                            Jeg har til tider undret mig over beskrivelser, f.eks. fik jeg en der beskrev smagen som noter og sødme af mango men i min verden smagte den overhovedet ikke af det, mine associationer med mango er meget karakteristisk sødme, med høj ren syrlighed og med et let krydret undertone. (Ja ja jeg har også boet i Asien og Indien)

                            Chokolade beskrivelsen er nok den jeg "hader" mest fordi jeg er lidt en chokolade feinschmecker. Så nogle gange tænker jeg hmmm du mener med mørk chokolade den nede i supermarkedet ? For mig er mørk chokolade et vidt definition, der spænder over frugtig/syrlig, over krydret, jordagtige, nødde agtige, til det floral og så videre! Min associationer er derfor en anden fordi det er noget jeg dyrker!
                            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                            Comment

                            • Kaffe T
                              Master Brewer
                              • Nov 2013
                              • 2263

                              #15
                              Tænkte jeg nok :-) Var bare en god lejlighed til at diskuterer det.

                              Jeg har det på samme måde med chokolade-beskrivelsen.

                              Robusta har chokoladesmag - men det er som sådan en tør gammel billig chokolade. Sådan én man kun spiser, hvis det er strengt påkrævet af høflighedsgrunde :-(
                              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                              Comment

                              Working...
                              X