For fanden det er svært det mælk !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Ztyx
    Lysristet
    • Apr 2017
    • 64

    #16
    ChristianS, det er "nemmere" for mig at lave den der bølge end det er at få skidtet til at dreje rundt, men synes dog stadig at det er tosse svært at få skummet i mælken. Så må jeg jo smide viskestykker over det meste, så jeg kan fange det mælk som stikker af undervejs.
    Espresso: Expobar Brewtus 4 PID
    Kværn: Nuova Simonelli MDJ 75 / Mahlkönig Vario stål / Rhinoware Compact
    Rister: Gene Café
    Bialetti Mokka & Aeropress.

    Comment

    • Coffee makes the world go
      Master Brewer
      • Jan 2010
      • 5082

      #17
      1.2 bar , og et hul af 1.5 mm ,det vil jo gi ret meget moment i EN retning

      Tre huller af 0.9 vil aflevere ca det samme damp,MEN , man kan få to af hullerne til at modarbejde hinanden
      eller (med held )bare skyde lige ned i midten

      på min lusso har jeg ca 1,2 til 1,3 bar, men en trehuls dyse med 0.8 mm huller, så tar det stille og rolige 18 sekunder
      Masser af tid til at få sødmen frem, og let at styre

      på en travl kaffee, måske lidt for langsomt

      men jeg har ikke en kaffee ;o) og heller ikke travlt

      2 dl mælk i en 3.5 dl kande ,
      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

      Comment

      • Ztyx
        Lysristet
        • Apr 2017
        • 64

        #18
        Jeg har kigget på 3-4 hul dyser, men der er ikke det store udvalg i de små huller (0,8-0,9mm) som passer på expobar (tror QM, ECM og nogle andre passer gevind). Ikke i DK.. ellers kom gerne med input hvor det muligvis kan skaffes.
        Espresso: Expobar Brewtus 4 PID
        Kværn: Nuova Simonelli MDJ 75 / Mahlkönig Vario stål / Rhinoware Compact
        Rister: Gene Café
        Bialetti Mokka & Aeropress.

        Comment

        • Fabricius
          Grøn bønne
          • Jan 2014
          • 39

          #19
          Oprindeligt indsendt af Lucard Se indlæg
          Ha, det lyder som lige præcis hvor jeg var for en måned siden! Dybt frustrerende.

          Den her video hjalp mig faktisk. Og ret cool koncept i øvrigt.

          Jeg bruger faktisk dette trick, med succes på min Silvia! Starter lige op og skubber kanden ind på pladen med et termometer i - works!

          Comment

          • Coffee makes the world go
            Master Brewer
            • Jan 2010
            • 5082

            #20
            Oprindeligt indsendt af Ztyx Se indlæg
            Jeg har kigget på 3-4 hul dyser, men der er ikke det store udvalg i de små huller (0,8-0,9mm) som passer på expobar (tror QM, ECM og nogle andre passer gevind). Ikke i DK.. ellers kom gerne med input hvor det muligvis kan skaffes.
            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

            Comment

            • rvsj
              Grøn bønne
              • Jun 2016
              • 8

              #21
              Hvis der er problemer med at få blandet skum og mælk kan et trick være at hælde den dampede mælk i en anden kande og tilbage igen. Det hjælper en del, selv om det ikke -bør- være nødvendigt, men det er i hvert fald sjovere, hvis altså man ikke ønsker en stiv 90'er cappu skum på toppen :-)

              For mig var tricket at se en bunke videoer og købe 10 liter sødmælk på tilbud - og så bare knalde igennem til den var der.

              Comment

              • Jens_Muff
                Master Brewer
                • Sep 2011
                • 2615

                #22
                Jeg anbefaler altid folk at skamse disse to videoer. Den ene handler om at steame rigtigt og få den rigtige konsistens i mælken. Den anden handler om hældeteknikken. Begge dele er lige vigtige for at lave den famøse latte-art De rammer lige i øjet, hvad jeg altid har gjort og lært fra mig:





                Se dem et par gange. Prøv et par gange - se dem igen osv. God fornøjelse - og husk at poste dine fremskridt i latte-art-tråden. Selv hvis de ligner lort, giver det andre mod på tilværelsen
                - La Pavoni
                - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                - Aillio Bullet R1
                - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                Comment

                • Hr. vinglas
                  Grøn bønne
                  • Jul 2017
                  • 2

                  #23
                  Jeg ville bare lige notere, at jeg nu har gjort mig lidt flere erfaringer, og jeg må sige, at jeg i hvert fald bliver mere og mere vild med kaffe
                  Last edited by MoBak; 17. October 2017, 13:26. Årsag: Reklamelinks slettet

                  Comment

                  • aspedersen
                    Master Brewer
                    • Jan 2014
                    • 1555

                    #24
                    Oprindeligt indsendt af Hr. vinglas Se indlæg
                    Jeg ville bare lige notere, at jeg nu har gjort mig lidt flere erfaringer, og jeg må sige, at jeg i hvert fald bliver mere og mere vild med kaffe
                    Jeg vil også lige notere, at du vil få meget mere succes med at reklamere herinde ved at købe banner reklamer. Admin vil være mere end behjælpelig.
                    /Anders

                    La Spaziale Mini Vivaldi, Ekstremt moddet Compak K6, Gyro Super mølle 1960/70'erne...under renovering, Hjemmelavet Miniovn Rister
                    https://www.instagram.com/anders_s_pedersen/
                    https://www.youtube.com/channel/UCY_...sGAQA0v5B8FqNg

                    Comment

                    • MoBak
                      Administrator
                      • May 2007
                      • 3610

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af aspedersen Se indlæg
                      Jeg vil også lige notere, at du vil få meget mere succes med at reklamere herinde ved at købe banner reklamer. Admin vil være mere end behjælpelig.
                      Det vil vi nemlig

                      Indtil da er reklamelinks slettet, og vi tager meget gerne en snak om at sælge en bannerreklame
                      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                      La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter


                      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                      Comment

                      • Javauser
                        Lysristet
                        • Jan 2013
                        • 116

                        #26
                        Fantastisk video, min drypbakke er ikke så stor, men jeg havde et glas honning i nøjagtig samme højde, og den passede perfekt til kanden. Første forsøg med Ghost Ride gav den bedste mælk nogensinde :-D Tak for tippet, nu skal jeg bare lære at tegne.

                        Oprindeligt indsendt af Tajs Se indlæg
                        Ha, det lyder som lige præcis hvor jeg var for en måned siden! Dybt frustrerende.

                        Den her video hjalp mig faktisk. Og ret cool koncept i øvrigt.

                        Astoria CMA Compact CKXE, Rancilio Kryo 65 OD, Grohe Blue Pure, Swissmar Alpenröst

                        Comment

                        • Cruise
                          Lysristet
                          • Nov 2010
                          • 73

                          #27
                          Godt svar :-D

                          Oprindeligt indsendt af ChrizzzeR Se indlæg
                          Måske du kører hullet lidt for hårdt - Prøv med langsomme bevægelser - De fleste hunkøn ser jo gerne at man bruger lidt tid på forspillet

                          Alternativt kunne du jo finde en partner som kan vise dig hvordan det skal gøres
                          Dagens svar :-D

                          Comment

                          Working...
                          X