Lysristet single origin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #16
    Oprindeligt indsendt af Chancen Se indlæg
    Har lige modtaget 4x250 gram Kenya kieni fra tcc, dufter vildt frugtig. Nogle anbefalinger til bryg? Brew ratio, tid, temp andet frækt. Håber satme den er god til den bette pris.
    Mon ikke det er ny høst ? Altså fra starten af 2017. Står der det på posen ?

    Må tilstå at min Kenya rist til dig er sidste års høst. Jeg har ikke fået ny høst Kenya endnu. Generelt lander Kenya i Europa heromkring maj/juni/juli. Min ene Kenya er landet, men ska lige distribueres. Den anden forventes først midt-juli.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #17
      Oprindeligt indsendt af Chancen Se indlæg
      Har lige modtaget 4x250 gram Kenya kieni fra tcc, dufter vildt frugtig. Nogle anbefalinger til bryg? Brew ratio, tid, temp andet frækt. Håber satme den er god til den bette pris.
      Tcc plejer at bruge ret traditional BR på deres Wave - jeg syntes sidste år at den var bedst på EK med 1/17

      Men jeg drikker generelt ikke TCC længere og har ikke brygget deres kaffe i over 7mdr.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • Chancen
        Espresso
        • Jun 2015
        • 688

        #18
        Gamle skidt fra november 2015��Click image for larger version

Name:	IMG_0589.jpg
Views:	1
Size:	65,2 KB
ID:	230278

        Comment

        • Chancen
          Espresso
          • Jun 2015
          • 688

          #19
          Ja deres vejledning er jævnt standart 1:2 ratio 27 sekunder 93 grader. Men de kværner på mythos og robur så måske ek og PEAK leverer anderledes. Tænker at skyde ind efter 1:2.5 og justere med tid på gennemløb. Bliver spændende om Thereses Kenya er bedre.

          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
          Tcc plejer at bruge ret traditional BR på deres Wave - jeg syntes sidste år at den var bedst på EK med 1/17

          Men jeg drikker generelt ikke TCC længere og har ikke brygget deres kaffe i over 7mdr.

          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            #20
            Oprindeligt indsendt af Chancen Se indlæg
            Gamle skidt fra november 2015
            Jeg troede virkelig de havde fået deres ny-høst Kenya nu. De får den jo sendt direkte fra bonden, så burde gå hurtigere .... Men gammel høst ska selvfølgelig bruges op først ... Eller de har ikke fået opdateret deres label ? Jeg har løselig idé om at Kenya høster i vintermånderne, dec/januar. Men hvis Kieni høster allerede i november, så mærkeligt hvis den ikk er nået frem endnu.

            Nå, jeg venter i spænding på hvordan min Kenya klarer sig overfor dem =:-o
            Last edited by Kaffe T; 28. June 2017, 20:29.
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              #21
              Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
              Men jeg drikker generelt ikke TCC længere og har ikke brygget deres kaffe i over 7mdr.
              Hvorf ikk ? Og hvad drikker du så ?
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              • Rudi Fidel
                Mellemristet
                • Jan 2015
                • 227

                #22
                Oprindeligt indsendt af Chancen Se indlæg
                Gamle skidt fra november 2015��[ATTACH=CONFIG]11630[/ATTACH]
                Jeg drikker deres filterrist af samme bønne for tiden og der står altså november 2016 på posen. Måske de bruger det "gamle skidt" kun i espressoristen?
                Min hobby er alt man kan smage på :-)

                Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #23
                  Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                  Hvorf ikk ? Og hvad drikker du så ?
                  De skifter for sjældent ud og jeg vil generelt gerne prøve noget forskelligt

                  Jeg drikker mest fra udlandet, er generelt mere til det engelske og tyske
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • Benjoh
                    Lysristet
                    • May 2016
                    • 143

                    #24
                    Chancen, du må sige til hvis du vil prøve noget fra Berlin. Jeg er der godt nok først i slutningen af august, men kan godt tage lidt med hjem hvis du har nogle specifikke ønsker
                    Er til "sort" kaffe, på lyse bønner

                    Comment

                    • Juul-Andersen
                      Stamgæst
                      • Apr 2014
                      • 772

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af Chancen Se indlæg
                      Har lige modtaget 4x250 gram Kenya kieni fra tcc, dufter vildt frugtig. Nogle anbefalinger til bryg? Brew ratio, tid, temp andet frækt. Håber satme den er god til den bette pris.
                      barista hustle havde den på i 2016, så Matt Perger har en anbefalet brygmetode, det er vidst mikaelas VM bryg hun blev nr. 2 med sidste år. Jeg kan ikke huske linket, men mener bare det var www.baristahustle.com/kieni ellers kan jeg prøve at grave det frem til dig . TCC har for øvrigt også deres anbefalede brygmetode under disken, det er vidst 15g kaf' til 230g vand, med Blom på 50-60 g samlet bryghus 1.30 (du må ikke hænge mig op på det)

                      Ellers er det bare at lege, du har rigeligt til at skyde den ind . Prøv den gerne i espresso også, Anders fra godthåbsvej lavede en kieni til mig der var helt vildt lækker!!
                      Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                      I’ve been told I like tea
                      I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                      Plans stuff in my spare time ☕️👌

                      Comment

                      • Chancen
                        Espresso
                        • Jun 2015
                        • 688

                        #26
                        Tusind tak Benjoh. Tænker bestemt en lille sending fra The Barn kunne være et hit. Måske vi selv skal til at riste til efterået...

                        Oprindeligt indsendt af Benjoh Se indlæg
                        Chancen, du må sige til hvis du vil prøve noget fra Berlin. Jeg er der godt nok først i slutningen af august, men kan godt tage lidt med hjem hvis du har nogle specifikke ønsker

                        Comment

                        • Chancen
                          Espresso
                          • Jun 2015
                          • 688

                          #27
                          Hejsa Juul-Andersen

                          Jeg har bestemt i tankerne at prøve den af til begge dele. Skal have snitterne i en håndkværn, ved ikke hvilken men læner mig op af Helor 101 eller en Comandante. Har jo byttet min EK til en PEAK da jeg mest drikker espresso. Indtil videre er den ret vild. Jeg synes den forekom noget saltet, men har justeret BR til 1:3 nu med en længere gennemløbstid, den smager rigtig lækkert.

                          Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
                          barista hustle havde den på i 2016, så Matt Perger har en anbefalet brygmetode, det er vidst mikaelas VM bryg hun blev nr. 2 med sidste år. Jeg kan ikke huske linket, men mener bare det var www.baristahustle.com/kieni ellers kan jeg prøve at grave det frem til dig . TCC har for øvrigt også deres anbefalede brygmetode under disken, det er vidst 15g kaf' til 230g vand, med Blom på 50-60 g samlet bryghus 1.30 (du må ikke hænge mig op på det)

                          Ellers er det bare at lege, du har rigeligt til at skyde den ind . Prøv den gerne i espresso også, Anders fra godthåbsvej lavede en kieni til mig der var helt vildt lækker!!

                          Comment

                          • kidcaffeine
                            Espresso
                            • Sep 2016
                            • 585

                            #28
                            Oprindeligt indsendt af Chancen Se indlæg
                            Hejsa Juul-Andersen

                            Jeg har bestemt i tankerne at prøve den af til begge dele. Skal have snitterne i en håndkværn, ved ikke hvilken men læner mig op af Helor 101 eller en Comandante. Har jo byttet min EK til en PEAK da jeg mest drikker espresso. Indtil videre er den ret vild. Jeg synes den forekom noget saltet, men har justeret BR til 1:3 nu med en længere gennemløbstid, den smager rigtig lækkert.
                            Helor, hvis det er til espresso. I hvert fald hvis man skal gå efter nogle af de posts, der er om emnet på HB. Der får Comandante desværre ikke så pæne ord med på vejen hvad angår espresso
                            Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                            Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                            Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                            Comment

                            • Chancen
                              Espresso
                              • Jun 2015
                              • 688

                              #29
                              goddammit den PEAK staler ved de lyse riste. HAr købt TCC espresso som er lys. Når jeg kommer ned på 19 gram kværnet til 1:2 ratio staler den hele tiden. Min Mythos lavede aldrig det nummer. Der skal hurtigt en ekstra kondensator i. Min K30 jeg havde gjorde det samme. Mærkeligt hvorfor Mahlkönic ikke kan lave den stærk nok. Enten det ellers er de nordiske riste til espresso bare blevet for lyse. Pisse træls. Så skal jeg over på 8-9 stykker i kværnsetting og tilbage på 2, spilder enorme mængder mokka på det.

                              Comment

                              • Chancen
                                Espresso
                                • Jun 2015
                                • 688

                                #30
                                Skal kun bruges til Sort. Så tænker en brugt Lido kunne klare tjansen. Den kan også alignes med rimelig lethed. Helor for meget gode anmeldelser ift espresso, kunne være sjovt at smage den engang-

                                Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
                                Helor, hvis det er til espresso. I hvert fald hvis man skal gå efter nogle af de posts, der er om emnet på HB. Der får Comandante desværre ikke så pæne ord med på vejen hvad angår espresso

                                Comment

                                Working...
                                X