Tilsætning af mineraler til omvendt osmose vand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #31
    Tilsætning af mineraler til omvendt osmose vand

    An additional warning: some of the minerals commonly used for designing brew water, might be harmful for your espresso machine.

    The recipes found on the net are for brewed coffee only and should be used with caution for other applications.
    Last edited by malling; 10. October 2018, 10:32.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • the_partisan
      Lysristet
      • Apr 2016
      • 63

      #32
      I'm having really good results just adding 15-20% Tap water (resulting 70-80pmm TDS) also it made an even bigger difference for teas and tisanes. So much cleaner and even the color of the beverage is different compared to tap water.

      Comment

      • pingel
        Coffeeholic
        • Jan 2012
        • 1007

        #33
        Oprindeligt indsendt af the_partisan Se indlæg
        I'm having really good results just adding 15-20% Tap water (resulting 70-80pmm TDS) also it made an even bigger difference for teas and tisanes. So much cleaner and even the color of the beverage is different compared to tap water.
        Is that for brew or espresso? I like to go as high as 140/150 ppm for my pour over.

        I am intrigued by how fast your RO-system is as opposed to my own, and also by how low ppm your filtered water has. My system only allows for 1.5 liter pr hour with a filtered water of 36 ppm...

        Comment

        • the_partisan
          Lysristet
          • Apr 2016
          • 63

          #34
          Pour over. At this time I'm mostly brewing Talor & Jorgen / Tim Wendelboe and since Oslo water is very soft, it seems to work well.

          My TDS meter is not the most accurate, was very cheap, however I also tested with the BWT Kit and it was <1 degrees (one drop) for both GH and KH.

          You can PM me if you want to borrow it for a day or two and test it on your shower. I get about 10L/hour at 25C water.

          Comment

          • Hegnet
            Mørkristet
            • Sep 2017
            • 387

            #35
            Oprindeligt indsendt af the_partisan Se indlæg
            I'm having really good results just adding 15-20% Tap water (resulting 70-80pmm TDS) also it made an even bigger difference for teas and tisanes. So much cleaner and even the color of the beverage is different compared to tap water.
            I have been doing the same thing for aeropress for the past week! Tried a 1:6 ratio (~16.7%) based on readings from the local water supply (Risskov).
            Found out we have an “over-sized” RO setup at work, and they are happy when people tap a few liters. Brought 2 L of RO water back home for experiments, but I suppose the transport hassle (I usually commute by bike) may not make this a long-term viable solution.
            DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
            MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
            Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
            Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

            Comment

            • Hegnet
              Mørkristet
              • Sep 2017
              • 387

              #36
              Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
              Is that for brew or espresso? I like to go as high as 140/150 ppm for my pour over.

              I am intrigued by how fast your RO-system is as opposed to my own, and also by how low ppm your filtered water has. My system only allows for 1.5 liter pr hour with a filtered water of 36 ppm...
              Could it be that your membrane has slightly deteriorated? They do gradually and will eventually need replacement. The replacement frequency is best determined by measuring TDS or conductivity.
              Additionally, isn’t yield rate and purity partly determined by input water pressure?
              DC Mini: EX4plus hydraulics, 2.0 bar steam @ 1800 W, insulated boiler, switch + SSR, Aurelia WBC tip, tall feet
              MK K30 ES: EK11b, OLED display, firmware update, black foil
              Sælges: OLED displays -> Mahlkönig K30, LM GS/3, K30 Twin
              Firmware: Mahlkönig K30 og K30 Twin

              Comment

              • the_partisan
                Lysristet
                • Apr 2016
                • 63

                #37
                The membrane I have is supposed to work better with low pressure, and even then my output is rather below rated - should be around 20L/hour. But unfortunately water pressure seems rather low in Denmark. I live on the 2nd floor of a relatively newish building (~2000). I haven't measured how much "waste" is produced, but looks like a lot more than the filtered.. I would guess at least 3-4 times the filtered.

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #38
                  Tilsætning af mineraler til omvendt osmose vand

                  I think one reason is that it dosen’t need to go past as many pre and post filters, and that it only filters around 95%.

                  Another reason might be a combination of a higher pressure than normal (for a copenhagen area flat) and a low pressure membrane.

                  I can filter around 3l an hour with my RO but it’s +98%, with more pre and post filters and lower pressure.

                  It has very little to do with the age of the membrane with home usage, it takes exactly the same time with a new membrane as one who had been used after 1,5 years
                  Last edited by malling; 18. October 2018, 22:42.
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • SuneZA
                    Mørkristet
                    • Sep 2009
                    • 331

                    #39
                    Mht. tilsætning af mineraler til RO vand, er der nogen særlig grund til at man ikke bruger vandhane-vand som basis? F.eks. mener jeg at kunne huske at GH/KH er omkring 1:1 for vand de fleste steder i DK, og det meste af GH kommer fra kalcium, og næsten intet fra magnesium. Så ville man ikke kunne komme ret tæt på et "perfekt" 2:1 forhold mellem GH og KH ved at tilsætte et magnesium-salt til vandhane vand til 2:1 forholdet opnås, og så fortynde med RO vand til ønskede ppm? Det vil samtidig give ca. 1:1 mellem kalcium og magnesiums bidrag til GH, hvilket også skulle være et godt udgangspunkt. Eller har jeg overset noget?

                    Comment

                    • Alexpid
                      Coffeeholic
                      • Jan 2016
                      • 1496

                      #40
                      Bikarbonat værdien er for høj de fleste steder, deraf følger for meget kalk i vandet

                      Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk
                      Selvstændig hos Alex Kaffe.
                      Udelukkende på eBar som privatperson

                      Comment

                      • SuneZA
                        Mørkristet
                        • Sep 2009
                        • 331

                        #41
                        Oprindeligt indsendt af Alexpid Se indlæg
                        Bikarbonat værdien er for høj de fleste steder, deraf følger for meget kalk i vandet

                        Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk
                        Jeg ikke helt du forstod mit idé. Vandhane-vandet skal selvfølgelig (efter justering med Mg++) fortyndes med RO vand til passende niveau.

                        Så vidt jeg lige kan se fra mine gamle tal for KBH vand, så burde man ramme den lige i røven (GH:KH = 2:1 og Ca:Mg ~1:1) hvis man tilsætter 55-60 mg/l Mg ioner i vandhanevandet, og fortynder 1:5 med RO vand.

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #42
                          Tilsætning af mineraler til omvendt osmose vand

                          Grunden til man ofte ikke gør det, er at vandet sjældent er præcis 1:1, men i bedste fald kun tæt på.

                          KH i kbh/frederiksberg ligger vist ofte på 18-21 og GH fra 18-29.

                          Bor du på Frederiksberg har du ikke 1:1 og dit vand skifter pga. der er tale om blandingsvand af egen boring og Hofor, så for omk. 100.000 personer vil andet end at benytte den rene vare aldrig være præcist nok.

                          Så ville jeg ALDRIG bruge så meget epsomsalt eller anden magnesium kilde fordi det får det til at smage kunstigt eller i epsom salts tilfælde af sæbe

                          For i øvrigt er der INTET i mine undersøgelser af Gh/Kh balance der indikere at en 2:1 skulle være optimal! For mange lysristede kaffer vil din buffer være for lille!
                          Last edited by malling; 12. November 2018, 23:15.
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • Rudi Fidel
                            Mellemristet
                            • Jan 2015
                            • 227

                            #43
                            Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                            For i øvrigt er der INTET i mine undersøgelser af Gh/Kh balance der indikere at en 2:1 skulle være optimal! For mange lysristede kaffer vil din buffer være for lille!
                            Enig med malling her.

                            Jeg drikker kun lysristet filterkaffe og til den anvendelse foretrækker jeg som regel ca. 1:1 KH:GH. (Jeg går dog sjældent over 120 ppm)




                            Sendt fra min FP2 med Tapatalk
                            Min hobby er alt man kan smage på :-)

                            Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

                            Comment

                            • SuneZA
                              Mørkristet
                              • Sep 2009
                              • 331

                              #44
                              Oprindeligt indsendt af Rudi Fidel Se indlæg
                              Enig med malling her.

                              Jeg drikker kun lysristet filterkaffe og til den anvendelse foretrækker jeg som regel ca. 1:1 KH:GH. (Jeg går dog sjældent over 120 ppm)




                              Sendt fra min FP2 med Tapatalk
                              Ok, tak for input. Pudsigt at i ender tilbage ved GH:KH på 1:1, og (for Rudi i hvert fald) omkring 100 ppm. Det er det samme som der er i Denice vand! Og her er Mg:Ca endda også tæt på 1:1. Såfremt man da kan stole på værdierne på etiketten.

                              Jeg forstår dog ikke Mallings kommentar omkring at det niveau af Mg skulle give sæbe-smag, så må det da være endnu værre hvis man skal ramme et Ca:Mg forhold på 1:1 i "bland-selv-vand", hvor man tilsætter alle ioner som salte, end hvis man bruger vandhanevand, som jo trods alt har et lille bidrag fra Mg i forvejen?

                              Comment

                              • Rudi Fidel
                                Mellemristet
                                • Jan 2015
                                • 227

                                #45
                                Ja, denise vand er glimrende - det bruger jeg tit. Jeg synes især det er godt til kenyanske kaffer.

                                Og ja, sjovt at erfare at 1:1 GH:KH som regel er bedre i min smag. Men dejlig praktisk at slippe for den besværlige citronsyretilsætning til kildevand :-)

                                Jeg tror den "sæbesmag" malling omtaler kommer fra sulfat-ionerne i epsomsalt. Jeg bruger MgCl og oplever ikke sæbesmag, omend der rigtig nok kan blive en kunstig sødme hvis man tilsætter for meget.







                                Sendt fra min FP2 med Tapatalk
                                Min hobby er alt man kan smage på :-)

                                Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

                                Comment

                                Working...
                                X