Tilsætning af mineraler til omvendt osmose vand

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Callesen
    Grøn bønne
    • May 2017
    • 8

    Tilsætning af mineraler til omvendt osmose vand

    Hej,

    Er ny på herinde, så vil starte med at takke for de mange gode posts, der har underholdt mig i mange timer

    Jeg brygger hovedsageligt V60 og Chemex herhjemme til mine lysristede kaffer og er vild med de florale noter.
    Da jeg er bosat i København kæmper jeg med vandet og jagter stadig det perfekte vand til mine bryg.
    Som de fleste andre, startede jeg med vand fra hanen, men som vi alle ved gør det bestemt ikke noget for smagen! Jeg startede med at købe kildevand, hvilket fungerede fint i en periode, dog blev jeg træt af at slæbe vand hjem.
    Efter mange timers (læs dage) læsning besluttede jeg mig for at investere i et omvendt osmose anlæg, hvilket resulterede i rent vand, men nu blev det blev for rent!
    Jeg kørte i en periode med et mix af hane vand og Reverse Osmosis (RO) vand i et 10/90 mix, men synes ikke helt jeg kom i mål med smagen.
    Pt. leger jeg lidt med et mix jeg fandt i "Vandspecifikationer" tråden, mixet indeholder 25g Epsom salt og 8,6g Natron i 500g RO vand og til 500gr bryg vand bruges 2,5g af mixet til at få mineral og PH op til det rette niveau.
    Umildbart giver dette nogle okay værdier for både GH, KH og PH, men føler ikke jeg er nået helt i mål endnu.

    Jeg vil derfor høre hvad Jeres erfaringer er med at tilføje mineraler og i hvilke doser osv?

    Håber at høre fra Jer

    Casper
  • Alexpid
    Coffeeholic
    • Jan 2016
    • 1496

    #2
    Har du tjekket thirdwavewater? De laver små kapsler med mineraler til vand der er RO eller destilleret


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Selvstændig hos Alex Kaffe.
    Udelukkende på eBar som privatperson

    Comment

    • Callesen
      Grøn bønne
      • May 2017
      • 8

      #3
      Har godt set at de har lavet noget, men har ikke prøvet det selv.

      Noget du har erfaring med?

      Comment

      • Kjeldsen
        Coffeeholic
        • Feb 2010
        • 1086

        #4
        Jeg vender lige tilbage senere når baby giver mig et break. Jeg har blandet vand selv i noget tid nu. Kan evt sende dig nogle koncentrater.

        Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

        Comment

        • Callesen
          Grøn bønne
          • May 2017
          • 8

          #5
          Det lyder spændende Kjeldsen - Alle råd kan bruges

          Comment

          • Alexpid
            Coffeeholic
            • Jan 2016
            • 1496

            #6
            Faldt over det her



            Sent from my iPad using Tapatalk
            Selvstændig hos Alex Kaffe.
            Udelukkende på eBar som privatperson

            Comment

            • Duhalde
              Grøn bønne
              • Feb 2015
              • 24

              #7
              Hej Casper,
              Jeg har også kæmpet meget med vores ekstremt hårde vand i Kbh og har både et BWT Bestmax filter installeret under en tredje hane og et lille osmose anlæg til at få et helt rent udgangspunkt til at blande vand selv.
              Jeg synes egentlig det sidste er den bedste og mest udforskende løsning da du fuldstændig kan styre mineralindholdet i vandet.
              Det koncentrat du nævner giver dig ca 50 KH og 100 GH så vidt jeg kan se, og det må siges at være ekstremt blødt i forhold til hvad viber vant til i Kbh. Det medfører altså også at vandet ikke ekstraherer helt så meget fra kaffen som Feks det ionbyttede vand (fra Bestmax filteret) gør.
              Jeg vil anbefale dig at lave en Cupping el lign hvor du brygger på varierende mængde af dit koncentrat, Feks KH/GH på 50/100, 75/150 og 100/200 og se om du den vej finder din præference.

              Samtidig synes jeg vandet smagsmæssigt giver en bedre ekstraktion med både Mg og Ca i vandet. I dit koncentrat udgør kun Mg den generelle hårdhed. Der må i mine smagsøjne gerne være 1:1 af Mg og Ca, men vel at mærke uden at ændre forholdet imellem KH og GH, der er meget velbalanceret ved 1:2.

              Og så lige en ide: gå til din/dine foretrukne risterier og spørg til deres vand, få parametre på mineralindholdet hvis de har (og hvis de ikke har, så er de måske ikke værd at handle hos ;-) og evt en vandprøve i en flaske med hjem. Så kan du titrere, smage og brygge med vandet for at få en ide om det. Og så blande dig frem til et vand der kommer tæt på, så vandet du brygger med passer til hvad det er ristet til.

              Og en sidste ting: jeg tror ikke re-mineraliseringen på linket tilfører bikarbonat til vandet, som er ret nødvendigt for at smagen udvikles og holdes i balance. Derfor har jeg netop selv ikke valgt denne løsning.

              Håber det var brugbart.

              Mvh David


              Sent from my iPhone using Tapatalk

              Comment

              • Callesen
                Grøn bønne
                • May 2017
                • 8

                #8
                Mange tak for Jeres svar.

                Alex,
                Har selv kigget på mineral filter, men da jeg kun tapper vand en gang om ugen tror jeg ikke det er en god løsning for mig, da filteret skal flushes for at få det rette forhold.

                David,
                Har lige lavet et brug med 50% ekstra mineraler og det giver en bedre ekstration, men mangler nok stadig Ca delen for at komme helt i mål.
                Hvilket mix bruger du til dit RO vand?
                Og hvor køber du dine mineraler?

                Du nævner også ionbyttet vand, er bikarbonat niveauet ikke for højt til at det bliver godt?
                Skal lige nævnes at jeg ikke selv har erfaring med det, så det er ren teori fra min side.

                Jeg har brygget hos TCC med Deres vand i forbindelse med et sort kaffe kursus og prøvet samme kaffe og setup herhjemme, men kommer bare ikke i mål med mit vand, desværre.
                Kunne dog være sjovt at få Deres vand profil og se om man kunne ramme den herhjemme.

                Comment

                • Duhalde
                  Grøn bønne
                  • Feb 2015
                  • 24

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Callesen Se indlæg
                  Mange tak for Jeres svar.

                  Alex,
                  Har selv kigget på mineral filter, men da jeg kun tapper vand en gang om ugen tror jeg ikke det er en god løsning for mig, da filteret skal flushes for at få det rette forhold.

                  David,
                  Har lige lavet et brug med 50% ekstra mineraler og det giver en bedre ekstration, men mangler nok stadig Ca delen for at komme helt i mål.
                  Hvilket mix bruger du til dit RO vand?
                  Og hvor køber du dine mineraler?

                  Du nævner også ionbyttet vand, er bikarbonat niveauet ikke for højt til at det bliver godt?
                  Skal lige nævnes at jeg ikke selv har erfaring med det, så det er ren teori fra min side.

                  Jeg har brygget hos TCC med Deres vand i forbindelse med et sort kaffe kursus og prøvet samme kaffe og setup herhjemme, men kommer bare ikke i mål med mit vand, desværre.
                  Kunne dog være sjovt at få Deres vand profil og se om man kunne ramme den herhjemme.
                  Jeg køber mineraler i Matas. Epsom salt til Mg, og affugter til Ca. Og så alm natron til bikarbonat. Sig til hvis du skal bruge Ca mineraler. Jeg har et kilo liggende og det er meget små mængder man bruger ad gangen. ;-)
                  Jeg bor på Vesterbro, så smid en PM, hvis det har interesse, eller hvis vi skal mødes og lave en smagstest.

                  Mht ionbyttet vand, så ændres det totale mineralindhold ikke, da de uønskede bikarbonationer afgiver en H+ og kollapser til CO2, hvorefter enten Mg eller Ca frigives tIl vandet. Der kan derfor være en del bobler i ionbyttet vand, næsten som danskvand. Og det er ikke altid at det smager godt i sig selv, men fungerer altså rigtig godt som opløsningsmiddel af de eftertragtede kaffearomaer.
                  I sidste ende har ionbytter-filteret en bypass, hvor man kan bestemme hvor aggressivt det skal filtrere og dermed styre bikarbonat indholdet i vandet.

                  Jeg forsøger at ramme ca KH/GH på 75/150 ppm med osmosevand, eller ca 4-5 grader dH karbonathårdhed med ionbytterfilteret.

                  David


                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Comment

                  • BigBen
                    Mellemristet
                    • Apr 2013
                    • 160

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Duhalde Se indlæg
                    Jeg køber mineraler i Matas. Epsom salt til Mg, og affugter til Ca. Og så alm natron til bikarbonat. Sig til hvis du skal bruge Ca mineraler. Jeg har et kilo liggende og det er meget små mængder man bruger ad gangen. ;-)
                    Jeg bor på Vesterbro, så smid en PM, hvis det har interesse, eller hvis vi skal mødes og lave en smagstest.

                    Mht ionbyttet vand, så ændres det totale mineralindhold ikke, da de uønskede bikarbonationer afgiver en H+ og kollapser til CO2, hvorefter enten Mg eller Ca frigives tIl vandet. Der kan derfor være en del bobler i ionbyttet vand, næsten som danskvand. Og det er ikke altid at det smager godt i sig selv, men fungerer altså rigtig godt som opløsningsmiddel af de eftertragtede kaffearomaer.
                    I sidste ende har ionbytter-filteret en bypass, hvor man kan bestemme hvor aggressivt det skal filtrere og dermed styre bikarbonat indholdet i vandet.

                    Jeg forsøger at ramme ca KH/GH på 75/150 ppm med osmosevand, eller ca 4-5 grader dH karbonathårdhed med ionbytterfilteret.

                    David


                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    Hold nu op hvor er det her bare nørdet - på den totalt fede måde. Love it!

                    Og glæder mig så i øvrigt over, at vandet i vores område er blandt det bedste i landet.
                    Wilfa Svart Presisjon Alu (2 stk.)
                    Baratza Forte Brew Grinder
                    Hario v60
                    Bodum 8 kops stempel

                    Comment

                    • Duhalde
                      Grøn bønne
                      • Feb 2015
                      • 24

                      #11
                      Tilsætning af mineraler til omvendt osmose vand

                      Oprindeligt indsendt af BigBen Se indlæg
                      Hold nu op hvor er det her bare nørdet - på den totalt fede måde. Love it!

                      Og glæder mig så i øvrigt over, at vandet i vores område er blandt det bedste i landet.
                      Ja, det må man give jer. Silkeborg området har en usædvanlig god kaffeegnet vand i hanen. Måske en anelse for blødt i GH. Men Lucky you.
                      Men til gengæld har vi i Kbh en undskyldning for endnu et spændende emne at dykke ned i [emoji16]


                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        Tilsætning af mineraler til omvendt osmose vand

                        Ha ha smag og behag, tror egentligt jeg ville fortrække god brygvand i hanen fremfor at skulle lege den lille kemiker [emoji23]

                        Køber selv en der kan destillere vandet indenfor de kommende mdr. så skal selv ud i at lege, men ville egentligt hellere have været fri.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • Kjeldsen
                          Coffeeholic
                          • Feb 2010
                          • 1086

                          #13
                          Stik mig din adresse, Calle, så sender jeg 100x koncentrater af følgende, hvis du betaler porto

                          MgSO4, MgCl2, CaCl2, NaHCO3. Jeg foretrækker CaCO3 som kombineret KH/GH komponent, men der er koncentration mindre pga dets opløselighed, og det bliver en lidt stor pakke så.

                          Når jeg bruger CaCO3 bruger jeg også NaCl, ellers ikke. Kombination af Mg, Ca, Na, Cl, So4 generelt.

                          Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
                          Last edited by Kjeldsen; 23. May 2017, 13:55.

                          Comment

                          • Kjeldsen
                            Coffeeholic
                            • Feb 2010
                            • 1086

                            #14
                            Hvordan var det med dit osmose vand? Noget du laver selv eller får udefra? Har du testet det? Bliver det remineraliseret med "spildevand" eller anden kilde inden du får det i hænderne?

                            Send evt en sample til mig hvis du vil have det testet. Jeg har lidt forskellige Kits.

                            Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

                            Comment

                            • Callesen
                              Grøn bønne
                              • May 2017
                              • 8

                              #15
                              Så er der sendt et par PM'er afsted og jeg svarer lige her også

                              Det lyder til at der bliver brugt lidt forskellige "opskrifter", hvilket bare gør det endnu mere spændende at finde den rette blanding.

                              Jeg laver selv mit RO vand og der bliver ikke tilføjet mineraler efter filteringen - Ved en TDS måling går jeg fra ca. 400 i mit hanevand til ca. 9 i mit RO vand.
                              Jeg har selv testet lidt på det og både GH og KH er helt i bund, så det skulle være helt okay at regne fra næsten 0.

                              Comment

                              Working...
                              X