Side 6 af 8 FørsteFørste ... 45678 SidsteSidste
Viser resultater 51 til 60 af 77

Emne: Tilsætning af mineraler til omvendt osmose vand

Stamgæst
    Registreringsdato
    Jan 2012
    Sted
    2000 F
    Min udregning er blot baseret på BH-opskriften. Prøv lige at lave en hurtig udregning og se...

Jeg tager ikke forbehold for evt blandingsforhold mm. Men konstaterer blot at det er rigeligt med Epsom salt du har kommet i ;-)

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Du bør benytte koncentrater, det andet er noget juks og meget svært pga det kræver afsindig præcision.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Citer Oprindeligt indsendt af SuneZA Se indlæg
    Mit kit til at måle GH/KH er desværre blevet for gammelt(!), så jeg kan ikke tjekke værdierne af det færdige vand. Men værdierne opgivet i vandrapporterne ser ud til at have været meget konstante over tid.
    Ja, fedt at ku måle ... Men min erfaring er at det er vigtigere at smage sig frem. Vandkemi er komplekst. Og kaffer er forskellige. Og vores smagsoplevelser er forskellige.

jeg går udfra at magnesiumsulfaten er heptahydrat-saltet (Epsom salt). Men det er et estimat, der står bare "magnesiumsulfat" på posen, som er købt fra maltbazaren, til brug ved hjemmebrygning af øl. Posen har været åben i et par år, dog, så jeg tænker den uanset hvad må have suget det vand den kan?
    Det ville jeg også tro det har.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

Mørkristet
    Registreringsdato
    Sep 2009
    Sted
    København NV
    Citer Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
    Min udregning er blot baseret på BH-opskriften. Prøv lige at lave en hurtig udregning og se...

Jeg tager ikke forbehold for evt blandingsforhold mm. Men konstaterer blot at det er rigeligt med Epsom salt du har kommet i ;-)
    Altså, BH opskriften regner med ~10 g Epsom salt per liter, til at lave en 1000 mg/L (1 ml koncentrat tilfører 1 mg mg per liter RO vand). Jeg putter ~0,3 g Epsom salt i en liter vandhanevand, for (forhåbentlig) at tilføre 30 mg/L Mg. Dernæst fortynder jeg vandhanevandet til f.eks. 10% med RO vand, dvs. saltet hat bidraget i den endelige opløsning med 3 mg/L. Det synes jeg da ikke umiddelbart lyder voldsomt ift BH opskrifterne!?

Stamgæst
    Registreringsdato
    Jan 2012
    Sted
    2000 F
    Altså, BH opskriften regner med ~10 g Epsom salt per liter, til at lave en 1000 mg/L (1 ml koncentrat tilfører 1 mg mg per liter RO vand). Jeg putter ~0,3 g Epsom salt i en liter vandhanevand, for (forhåbentlig) at tilføre 30 mg/L Mg. Dernæst fortynder jeg vandhanevandet til f.eks. 10% med RO vand, dvs. saltet hat bidraget i den endelige opløsning med 3 mg/L. Det synes jeg da ikke umiddelbart lyder voldsomt ift BH opskrifterne!?
    Dvs at du kører 90 RO og 10 vandhaneblanding?

Og uden at regne efter, men blot se på det du skriver. Så er det jo stadig 50% mere Mg, plus det der er i vandhanen (og tilbage i dit RO som næppe er på 0 ppm TDS), i forhold til Barista Hustle der kører 19;4 mg/L. Og så må du jo afgøre om plus 50% mm. er voldsomt ;-)
    Senest redigeret af pingel : 26. November 2018 kl. 21:10

Mørkristet
    Registreringsdato
    Sep 2009
    Sted
    København NV
    Dvs at du kører 90 RO og 10 vandhaneblanding?
    Nej, jeg eksperimenterer med lidt forskelligt. Lige pt. er det 15% rent postevand, uden Epsom salt, som fungerer bedst.
    Og uden at regne efter, men blot se på det du skriver. Så er det jo stadig 50% mere Mg, plus det der er i vandhanen (og tilbage i dit RO som næppe er på 0 ppm TDS), i forhold til Barista Hustle der kører 19;4 mg/L. Og så må du jo afgøre om plus 50% mm. er voldsomt ;-)
    Det forstår jeg simpelthen ikke hvorfor du skriver? Hvis jeg tilsætter 10% vand med 30 mg/L Mg, så har jeg jo kun tilsat 3 mg/L. BH opskriften tilsætter 19,4 mg/L, så selv med det der er i vandhanevandet i forvejen, er det jo ikke i nærheden af at være lige så højt niveau?

Stamgæst
    Registreringsdato
    Jan 2012
    Sted
    2000 F
    Jeg tror at vi læser/skriver forkert af hinanden...

På Frederiksberg har vi mellem 23 og 28 ml mg pr liter i vandhanen, dit er vel i omegnen ikke? Og BH tilfører 19,4 ml til en liter helt renset vand, så kommer de jo aldrig derop - eller jeg helt galt afmarcheret? Og du kommer ikke ned på de 19,4...
    Senest redigeret af pingel : 26. November 2018 kl. 22:16

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Perger benytter 2,5ml koncentrat til 500ml destilleret vand, koncentratet består af 25g MgSo4 og 8,6g KhCo3 til 500ml.
    Senest redigeret af malling : 26. November 2018 kl. 22:23

Stamgæst
    Registreringsdato
    Jan 2012
    Sted
    2000 F
    Citer Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
    Perger benytter 2,5ml koncentrat til 500ml destilleret vand, koncentratet består af 25g MgSo4 og 8,6g KhCo3 til 500ml.
    Ikke i den vi refererer til her:https://baristahustle.com/blog/diy-w...n-two-bottles/

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011

Tilsætning af mineraler til omvendt osmose vand

Ahh den okay han har haft nogle stykker over de seneste år.

Bryder mig bare ikke om hans koncentrat da du får nogle absurde udregninger.

Jeg benytter så 1ml =10mg/l
    Senest redigeret af malling : 27. November 2018 kl. 12:42

11. De følgende brugere har takket malling for denne post:

davidrahbaek (28. November 2018)

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •