Overvejelse af salgsannonceregler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • -E*
    Master Brewer
    • Apr 2013
    • 1949

    Overvejelse af salgsannonceregler

    Jeg går og overvejer om man kunne få noget positivt ud af at afskaffe reglen om priside på salgsannoncer. Jeg kan huske at reglen blev instiftet fordi vi havde mange handler der gik i vasken pga for forskellige forventninger til hvad kom med et bud betød.
    Men, den sidste tid har flere, jeg selv inklusiv, brugt reglen ureflekteret til at slå nye brugere i hovedet med fejl i deres annoncer. Hvis vi faktisk vil et forum hvor nye brugere tør stille spørgsmål og føle det er et rart sted at være, så står det for mig ret heftigt i kontrast til de verbale tæsk der kan blive udleveret i forbindelse med småfejl i annoncer. Nu kaster jeg den her bold op, så diskussionen om ikke andet kan blive taget...
    -Sune

    Mahlkönig Kenia / OE Lido3
    Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
    Computerstyret Hottop
    Instagram
  • KristianK
    Administrator
    • Aug 2009
    • 4365

    #2
    Jeg er meget enig og jeg er netop ved at lave et indlæg om noget i den stil. Jeg håber da, at vi kan få solgt lidt annoncer sidenhen, så vi kan lave lidt udvikling på siden.
    Omvendt har du helt ret i dine anskuelser og det har taget lidt en drejning, som ikke gør noget godt for nogen Vi får i hvert fald ikke solgt en eneste, hvis folk er løbet skrigende bort.

    Derfor taler vi om en "opblødning", hvor vi hellere vil hilse velkommen end hugge hovedet af folk Hvis vi kigger det lidt efter i sømmene, er det jo heller ikke særlig tit det sker, og når det sker, så tager vi den derfra.

    Tak for godt input!

    Mvh.
    Kristian
    KristianK
    En del af EspressoBar


    Følg mig meget gerne på
    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

    Hjemmeside
    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

    Comment

    • Jens_Muff
      Master Brewer
      • Sep 2011
      • 2615

      #3
      Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
      Jeg er meget enig og jeg er netop ved at lave et indlæg om noget i den stil. Jeg håber da, at vi kan få solgt lidt annoncer sidenhen, så vi kan lave lidt udvikling på siden.
      Omvendt har du helt ret i dine anskuelser og det har taget lidt en drejning, som ikke gør noget godt for nogen Vi får i hvert fald ikke solgt en eneste, hvis folk er løbet skrigende bort.

      Derfor taler vi om en "opblødning", hvor vi hellere vil hilse velkommen end hugge hovedet af folk Hvis vi kigger det lidt efter i sømmene, er det jo heller ikke særlig tit det sker, og når det sker, så tager vi den derfra.

      Tak for godt input!

      Mvh.
      Kristian
      Jeg tror E henviser til brugernes annoncer af fx brugt udstyr, hvor de glemmer at skrive en pris, og hvor andre brugere påpeger, at forumreglerne kræver, at man sætter en pris på salgsannoncen.

      Jeg synes personligt, der skal holdes benhårdt fast i, nultolerancen over for reklamer for erhvervsdrivendes varer og tjenesteydelser, som vist er det, du taler om? Jeg er stærk modstander af, når erhvervsdrivende forsøger at snige henvisninger til deres produkter ind i alm. brugergenereret indhold, og jeg har i øvrigt svært ved at se, hvordan en opblødning af den politik skal kunne bidrage til sidens økonomi.

      Men det er selvfølgelig bare min personlige holdning
      - La Pavoni
      - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
      - Aillio Bullet R1
      - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

      Comment

      • KristianK
        Administrator
        • Aug 2009
        • 4365

        #4
        Hej Jens,

        Ja, kan godt se, at det ikke var helt tydeligt. Det var ikke meningen af blande det.
        Vi er stadig enige om tolerancen, men en opblødning på retorikken da
        Hvis det første man bliver mødt med er en oplevelse af "overfusning", så kan det være ret svært at få overbevist en ny erhvervsdrivende om, at EspressoBar er et dejligt sted at være og samtidig svært at sælge en annnonce At det samme gør sig gældende, hvis man som uforvarende privatperson glemmer en detalje, så får folk ikke en god velkomst.

        Jeg tror vi er enige når alt kommer til alt
        KristianK
        En del af EspressoBar


        Følg mig meget gerne på
        https://instagram.com/kristianskaffe.dk
        https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

        Hjemmeside
        www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

        Comment

        • LM17
          Mellemristet
          • Aug 2014
          • 151

          #5
          Jeg er for "ny" til at have oplevet forummet før reglen blev indført, men jeg synes at det er lige præcis reglen om at der skal sættes en priside der gør at salgsannoncerne herinde fungerer så godt som de gør.
          Jeg oplever at det fungerer meget bedre herinde end f.eks. annoncer på salgsider på Facebook, hvor der ikke står nogen priside og hvor brugerne i vildskab giver bud, for så at finde ud af at køber har en helt anden mindstepris. Dette er hverken optimalt for potentielle købere eller sælgeren.

          Som jeg ser det ligger problemet ikke i selve reglen, men mere i forhold til hvordan man håndterer det over for dem der ikke har fået set reglerne igennem. Jeg har ofte set folk herinde der venligt gør en bruger opmærksom på reglen, hvorefter brugeren har rettet til.
          Jeg tænker en sætning som "Hej. Ifølge Espressobars regler skal der sættes en priside i annoncen. Du kan læse reglerne for Køb & Salg her: http://www.espressobar.dk/forums/showthread.php?7118-L%E6s-f%F8r-du-poster-en-annonce!" kunne fungere fint i alle situationer.

          Jeg tror istedet vi bør diskutere om man på en måde kan forebygge at det i første omgang sker.
          Jeg kan hvert fald sagtens forstå at man som ny bruger kan overse regelsættet herinde, når det blot står som en Sticky post inde i forummet.

          Måske kunne man gennem vBulletin få lavet en funktion, hvor en bruger skal krydse en boks af, inden man kan få lov til at poste i Køb & Salg. Der kunne f.eks. stå "Jeg har givet en grundig beskrivelse af varen samt angivet en priside i annoncen".

          Min pointe: Angivelsen af priside er i mine øjne guld værd, og jeg ville være ked af, hvis den blev bortskaffet. Jeg tror i stedet at fejlene kan forebygges.
          ECM Synchronika og Niche Zero.

          Indehaver af Instagramprofilen peoplebrewcoffee.

          Comment

          • KristianK
            Administrator
            • Aug 2009
            • 4365

            #6
            Udmærket idé. Det vil jeg undersøge!
            KristianK
            En del af EspressoBar


            Følg mig meget gerne på
            https://instagram.com/kristianskaffe.dk
            https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

            Hjemmeside
            www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

            Comment

            • victorbruun94
              Mellemristet
              • Jun 2016
              • 221

              #7
              Man kunne eventuelt bare lave en boks, hvor man skulle angive priside ligesom man skal angive præfiks (købes, sælges)

              Sendt fra min D5803 med Tapatalk

              Comment

              • Luwak
                Mørkristet
                • Apr 2008
                • 390

                #8
                Det burde kunne gøres både med pris og sted.

                Comment

                • Coffee makes the world go
                  Master Brewer
                  • Jan 2010
                  • 5082

                  #9
                  de sidste to er bare så geniale
                  det ville virkeli løse det fleste problemer
                  sted kunne være at man kunne krydse af i flere fx

                  kan afhentes
                  kan sendes på købers regning
                  kan bringes på købers bekostning af xx kr
                  fri levering
                  kan leveres , men se betingelser(her kan sælger så i annoncen skrive betingelserne )

                  det var bare et par mulighedder
                  det skulle bare være ligesom prefix, man kan ikke poste annoncen før mindst et felt er afkrydset

                  en sidste ting , som vil blive meget sværere, er når det er en auktion
                  men va så med sanktioner
                  lige nu står der at gentagene bryd af regler ,,,,,

                  når vi som vi lige har haft det, med en der ikke satte en pris

                  bliver spurgt til en pris , bare svarer,,,,
                  sælger bliver så gjort opmærksom på reglerne
                  men svarer blah blah , og fortsætter
                  og bliver igen igen gjort opmærksom på reglerne
                  da tråden sluttede, havde sælger brudt reglerne ,mange gange ,og kommet med undskyldninger sælgers egne post kunne vise ikke passede??

                  hvornår træder sanktionerne i kraft ?

                  Nævnte tilfælde, ville IKKE KUNNE have fundet sted, med afkrydsningboxe

                  lidt ærgeligt at det skal laves , men det er åbentbart nødvendigt

                  desværre har vi også haft sælgere der udbød varer, som så blev solgt, men sælger solgte dem bare til anden side da fik et højere bud fra siden

                  det fik heller ikke konsekvenser for sælger,,så nytter det hele jo ikke meget
                  i et andet tilfælde skete det igen , men sælgers samvittighed overtog, og køber FIK sin vare (respekt for det )

                  der bør være en box jeg har læst og accepteret reglerne
                  og reglerne bør indeholde, at byder en køber den pris sælger har forlangt, så er der handlet ,og det er bindende

                  Andre forummer har også haft dårlige erfaringer med nye medlemmer ,derfor kan nye ikke sælge før xxx
                  det for at undgå at nogen bare opretter sig i et nyt navn, og så kan lave fusk handler uden at vise ansigt, eller fordi de allerede har forbud mod at sælge



                  Vi har haft sælgere der solgte defekt vare , men lod køber hænge på varen

                  igen der bør i reglerne stå, at er der en elle flere tydelige defekter, der ved alm eftersyn kan ses, men ikke er nævnt i annoncen, skal køber ha retten til at lade handlen gå tilbage

                  igen vi har haft sådanne situationer, hvor sælger selv med det samme tog skylden på sig,og respekt for det, men det burde alså være en selvfølge , for nogen var det så en selvfølge , men desværre ikke for alle

                  Vi er et forum hvor vi burde være blandt venner , ikke bare nogle der skal skydes varer af til

                  Venner kan sagtens tale groft til hinanden uden at de blive ømme i numsen
                  og der BØR tales hvis en ven er ufair over for en anden ven
                  også hvis man tror at vennen bare lige har fortalt sig , det for at undgå misforståelser
                  det er ikke for at hakke på vennen, men faktisk for at hjælpe vennerne
                  http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                  Comment

                  • -E*
                    Master Brewer
                    • Apr 2013
                    • 1949

                    #10
                    Det er rart at det har givet lidt snak. Jeg sætter også pris på at kunne se en pris (høh). Men jeg synes ikke det er det værd, hvis tonen kapper over og bliver træls. Kunne boksen laves, stop ville det være et godt fix.
                    -Sune

                    Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                    Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                    Computerstyret Hottop
                    Instagram

                    Comment

                    • Luwak
                      Mørkristet
                      • Apr 2008
                      • 390

                      #11
                      Generelt oplever jeg at der er en god tone herinde sammenlignet med andre steder. Derfor er det også en store tiltro til rigtigheden og ærlighed i forbindelse med salg. Vi oplever jo generelt ikke internet krigere, hvilket jo er meget positivt.

                      Dog må jeg erklære mig uenig i at vi er venner, blot fordi vi deler den samme interesse. Jeg er rigtig glad for den hjælpsomhed der er her, men jeg tror at man skal passe på med at sige at en grov tone blandt venner er ønskelig, da det så kan ende med at være et mere lukket sted for vennerne, hvor nye vil få det ganske svært ved at finde ud af sidens jargon.

                      Comment

                      • Coffee makes the world go
                        Master Brewer
                        • Jan 2010
                        • 5082

                        #12
                        Jeg skrev KAN ;o) ikke ønskes ,

                        det andet kan sagtens klares med et årh, det,,,det er ikke grov tale ,

                        nye er desværre ikke altid nye ,det kan sagtens være noget helt andet, se bare pulver kaffe tråden

                        en vis beskyttelse er nu en go ting
                        og kan ikke se hvordan et box system skulle afskræmme nye medlemmer
                        det vil jo netop gøre at kommentarer slet ikke er nødvendige
                        og den nye får en beskæftigelse af at annoncen er ok

                        der er jo også forskel på hvordan man skriver til fx en man ved er gammelt medlem, og hvis man kan se at de ER helt nye tilmeldte
                        men vi har da haft helt nye der fra start af selv skriver, ny tilmeldt , men har læst med siden xx

                        og så har vi haft en der spiller på at være ny, til trods for at vedkommende var medlem siden xx

                        its a jungle out there ;o) be carefull
                        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                        Comment

                        • malling
                          Master Brewer
                          • Apr 2011
                          • 4545

                          #13
                          Personligt syntes jeg at man ikke bør kunne lave en salgs annonce før man har opnået et bestemt antal indlæg. For det første forhindre det at sælger typerne ikke bare kan sælge deres udstyr herinde, samtidigt så giver det en hvis garanti om at sælger er en der har en oprigtig interesse i hobbyen og herved kan minimere maskiner med graverende fejl pga. utilstrækkelig vedligholdelse pga. mangel på viden om f.eks. vand.

                          Nogle poster kun en salgs annonce herinde og så ser man aldrig skyggen af dem igen. Den form for dba sælgere vil jeg ærligt talt helst være fri for. Salgs Annoncer bør først og fremmest komme aktive medlemmer til gode, samt sikre køber om at sælger er seriøs og at man herved rent faktisk kan få fat i vedkommende. sandsynligheden for dette er drastisk større når det er et aktivt medlem, end en der oprettede sig 5min før publiceringen af annoncen.

                          Oveni kunne man også sideløbende overveje at indføre at medlemmet udover skal have været medlem i min. antal mdr. herved forhindre sælger spammer med 100 indlæg for at få lov til at lave en annonce.

                          Der bør være et prefix hvor sælger skriver pris.

                          Sted er bare en ufattelig dårlig ide, en åben invitation til uønskede typer!
                          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                          Comment

                          • argieX
                            Mellemristet
                            • Nov 2012
                            • 176

                            #14
                            Godmorgen alle sammen.

                            Jeg er stor tilhænger af at der er sat en priside fra starten af auktionen, og ikke at sælger faktisk først senere hen i budrunden begynder at ytre ønske om en mindstepris.

                            vi har alle sammen forskellige opfattelser af hvad tingene er værd, og mange gange er det umuligt for købere at vide hvad sælger mener er rimeligt for en vare. Specielt i forhold til hjemmelavet eller modificeret grej.
                            Rocket Cellini Evo v2, Rocket Fausto
                            Handpresso, AeroPress, Chrushgrind Brazil

                            Comment

                            • deannielsen
                              Mellemristet
                              • Apr 2017
                              • 235

                              #15
                              Ved af erfaring fra forskellige fora gennem tiden at, man overvinder mange problemer med en detaljeret salgsannonce hvor pris står skrevet.

                              Ligeså virker det rigtig godt med at, man som medlem skal have et vist antal post, før man kan lave en annonce.

                              Men alle regler kan omgås hvis man vitterlig vil og sker dette, er den aller vigtigste regel i min optik "gensidig respekt" .

                              I min verden ville et regelsæt bestå af 3 regler:

                              1. Gensidig respekt for hinanden.
                              2. Er der noget du er utilfreds med, henvend dig til en admin.
                              3. Overholdes regel 1 ikke, kan det i yderste konsekvens medføre udelukkelse.


                              Det fører aldrig noget godt med sig at tage loven/reglerne i egen hånd, når man kan gå til politiet/admin, som så kan vurdere på sagen og gøre det de mener skal gøres.

                              Ift. at tale groft, ironisk eller lign. kan man kun gøre det til folk som kender hinanden, uanset smileys osv. bagefter.
                              Dyrker dagligt selv grov humor og selvironi på aller højeste plan, men igen... Kun med dem jeg kender.

                              Hvis nogen gør noget forkert, fører det intet godt med sig, selv at gøre det UANSET formålet.

                              Synes som "ny" ikke der var særlig hyggeligt herinde forleden (der med salgsannoncerne) og savnede i den grad en admin som trådte i karakter og bremsede løjerne. Dette skete ikke og jeg skrev så til Kristian og fortalte ham om begivenhederne.

                              Synes lige jeg måtte give mit besyv med her, da jeg selvom jeg er ny også er en del af espressobar.

                              Sidst men ikke mindst må jeg sige det er et dejligt sted at være, til trods for 90% af det skrevne er kinesisk for mig... Men skal nok komme efter det 😊

                              Rigtig dejlig weekend til jer alle sammen og tak for espressobar, så jeg også har et sted jeg kan være og lære om guld drikken ☕

                              Comment

                              Working...
                              X