Skud og gennemløbstid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Rohr
    Mørkristet
    • Jan 2017
    • 449

    Skud og gennemløbstid

    Hvis udgangspunktet er at ramme rundt 27 sek gennemløbstid - så må logikken være at jo tidligere første dråbe kommer, des hurtigere vil gennemløbstiden blive.
    Men nu har jeg en ven - altså det er ikke mig der ikke rammer plet hver gang, det er selvfølgelig min ven.
    Anyway jeg oplever - eller jeg mener han oplever nogen gange at første dråbe kommer tidligt, men at gennemløbstiden kan kommer over de 30 sek.
    Og omvendt, at første dråbe kan være 8-9 sek om at komme, men samtidig ende på et gennemløbstid på 23 sek eksempelvis.
    Min ven er ikke altid lige omhyggelig med at veje af, men jeg tror heller ikke det er så vigtigt i forhold til spørgsmålet, nemlig hvad disse gennemløbstider skyldes?

    Skulle hilse fra ham, og på forhån sige tak
    Maskine: La Marzocco - Linea mini (fast vand)
    Mods: 50l. pumpe, preinfusionchamber, 0,6mm restrictor og Pantechnicondesign wallnut, Lunarscale tray fit.
    Kværne: Mahlkönig K30 es. - Mazzer Major posekværn med ZM knive (til sort)
    Rister: Aillio Bullet
    Vægte: Acaia Lunar og Pearl.
    Tampers: Torr Ti 58,55 - Pulmann Big Step og 58,4 - Mahlgut Buzzer og Dozer 58,4 - Reg Barber LM VST.
    Drip: Stagg Copper kettle - V60 300 ml. - V60 600 ml. - V60 II tragt - Kalita I tragt.
    Vand: Brita finest.
  • Coffee makes the world go
    Master Brewer
    • Jan 2010
    • 5082

    #2
    Så må du jo hellere erkende at din logik ikke er logisk ;o)
    eller sagt på en anden måde, din logik er fejlagtig

    du har jo selv leveret beviserne ;o) resultaterne fra virkeligheden , stemmer ikke overens med din logik

    der er mange ting der spiller ind
    en ting er fines , en masse af dem , jævnt fordelt i pukken
    men de kan evt være lette at skylle nedad , der blokerer de så flowet, som bremser

    tidlig første dråbe, lang brygtid

    eller , en lys kaffe, kværnet meget fint, da det er nødvendigt, lang tid til første dråbe, men så løsner det hele sig , og så går det stærkt , et typisk skud fra en K30 med lyse bønner

    og så alt imellem, ;o)

    smider vi så lige maskinerne ind , med enten en bum lige på gastro maskine med et vandfald flow
    så kommer første dråbe også tidligt, den bliver mast ud af pukken da den mases af det voldsomme flow til start, samme flow som maste pukken, bremsede så også flowet. og resten af tiden løber det stille og roligt

    kører fint med Italienske rist

    det modsatte er en sløv vibrapumpe, måske endda med et ægte E61 hoved,,laaaangsom trykopbygning

    brug det halve af tiden til første dråbe, og resten af tiden skal få det til at ende på 25 sekunder
    10 til første = 30 total
    MEN det er KUN som udgangspunkt
    men det hjælper virkelig at gøre det sådan

    For så lægger man netop mærke til forskellene i hvordan de enkelte bønner opfører sig

    man kan OGSÅ bruge det til at finde tiderne til en ristretto

    tidlig dråbe og 50% brewratio= typisk espresso
    sen dråbe (hvor det ikke løsner sig) og høj(100%) brewratio og lang tid , ristretto uden at over ekstrahere, pga den lave vandmængde

    begge med samme bønne, alt efter smag, kan ristrettoen være bedre som basis i en mælke drik ,,eller omvendt
    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

    Comment

    • Rohr
      Mørkristet
      • Jan 2017
      • 449

      #3
      Tak
      Virkelig gode svar der er til at forstå - det er god visdom
      Det er heller ikke så tit virkeligheden stemmer sammen med min vens logik

      Og der bliver faktisk kværnet lidt lysere bønner på K30.
      Jeg ved ikke helt hvor meget, om noget, preinfusion der er i min Rancilio Epoca E. men gætter da på at der er en form.

      Jeg oplever iøvrigt også at skruen rammer pukken allerede inden bruge, og faktisk med 19 gr. i et 20 gr. VST
      Ville løsningen her være at få en 22 gr kurv, og stadig kører samme gram som her 19?


      Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
      Så må du jo hellere erkende at din logik ikke er logisk ;o)
      eller sagt på en anden måde, din logik er fejlagtig

      du har jo selv leveret beviserne ;o) resultaterne fra virkeligheden , stemmer ikke overens med din logik

      der er mange ting der spiller ind
      en ting er fines , en masse af dem , jævnt fordelt i pukken
      men de kan evt være lette at skylle nedad , der blokerer de så flowet, som bremser

      tidlig første dråbe, lang brygtid

      eller , en lys kaffe, kværnet meget fint, da det er nødvendigt, lang tid til første dråbe, men så løsner det hele sig , og så går det stærkt , et typisk skud fra en K30 med lyse bønner

      og så alt imellem, ;o)

      smider vi så lige maskinerne ind , med enten en bum lige på gastro maskine med et vandfald flow
      så kommer første dråbe også tidligt, den bliver mast ud af pukken da den mases af det voldsomme flow til start, samme flow som maste pukken, bremsede så også flowet. og resten af tiden løber det stille og roligt

      kører fint med Italienske rist

      det modsatte er en sløv vibrapumpe, måske endda med et ægte E61 hoved,,laaaangsom trykopbygning

      brug det halve af tiden til første dråbe, og resten af tiden skal få det til at ende på 25 sekunder
      10 til første = 30 total
      MEN det er KUN som udgangspunkt
      men det hjælper virkelig at gøre det sådan

      For så lægger man netop mærke til forskellene i hvordan de enkelte bønner opfører sig

      man kan OGSÅ bruge det til at finde tiderne til en ristretto

      tidlig dråbe og 50% brewratio= typisk espresso
      sen dråbe (hvor det ikke løsner sig) og høj(100%) brewratio og lang tid , ristretto uden at over ekstrahere, pga den lave vandmængde

      begge med samme bønne, alt efter smag, kan ristrettoen være bedre som basis i en mælke drik ,,eller omvendt
      Maskine: La Marzocco - Linea mini (fast vand)
      Mods: 50l. pumpe, preinfusionchamber, 0,6mm restrictor og Pantechnicondesign wallnut, Lunarscale tray fit.
      Kværne: Mahlkönig K30 es. - Mazzer Major posekværn med ZM knive (til sort)
      Rister: Aillio Bullet
      Vægte: Acaia Lunar og Pearl.
      Tampers: Torr Ti 58,55 - Pulmann Big Step og 58,4 - Mahlgut Buzzer og Dozer 58,4 - Reg Barber LM VST.
      Drip: Stagg Copper kettle - V60 300 ml. - V60 600 ml. - V60 II tragt - Kalita I tragt.
      Vand: Brita finest.

      Comment

      • Coffee makes the world go
        Master Brewer
        • Jan 2010
        • 5082

        #4
        Med mindre det er en kæmpe skrue, der kan skiftets til en mindre , er en anden kurv nok bedst
        der SKAL være luft imellem screenen og pukken (senere er der så vand der )

        problemet er at kurven arbejder bedst med den mængde den er angivet til
        specielt , hvis man vil skifte mellem vægt/mængde uden at stille på kværnen

        bruger man kun den ene kurv, betyder det ikke så meget

        ang preinfusion,det aner jeg ikke , men mener at andre har haft samme maskine, så måske du kan få et svar
        Jeg har selv en maskine helt uden nogen preinfusion funktion, men bare med den mindste dyse jeg kunne få til den, og det kører fint nok, ved at nogle har modded dyser til endnu mindre hul, og så er maskinen endnu mere tilgivende
        til gengæld er den så også mere følsom over for skidt, og skudene tar længere tid
        noget en Kaffee maskine`s ejer ikke er så glad for ;o)`
        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

        Comment

        • Rohr
          Mørkristet
          • Jan 2017
          • 449

          #5
          Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
          Med mindre det er en kæmpe skrue, der kan skiftets til en mindre , er en anden kurv nok bedst
          der SKAL være luft imellem screenen og pukken (senere er der så vand der )

          problemet er at kurven arbejder bedst med den mængde den er angivet til
          specielt , hvis man vil skifte mellem vægt/mængde uden at stille på kværnen

          bruger man kun den ene kurv, betyder det ikke så meget

          ang preinfusion,det aner jeg ikke , men mener at andre har haft samme maskine, så måske du kan få et svar
          Jeg har selv en maskine helt uden nogen preinfusion funktion, men bare med den mindste dyse jeg kunne få til den, og det kører fint nok, ved at nogle har modded dyser til endnu mindre hul, og så er maskinen endnu mere tilgivende
          til gengæld er den så også mere følsom over for skidt, og skudene tar længere tid
          noget en Kaffee maskine`s ejer ikke er så glad for ;o)`
          Vil i hvert fald se om skruen kan skiftes, trods den ikke er voldsom.
          Vil nok også prøve en større vst eller strada kurv.

          Men jeg får jo snart ny maskine alligevel.


          Sent from my iPhone using Tapatalk
          Maskine: La Marzocco - Linea mini (fast vand)
          Mods: 50l. pumpe, preinfusionchamber, 0,6mm restrictor og Pantechnicondesign wallnut, Lunarscale tray fit.
          Kværne: Mahlkönig K30 es. - Mazzer Major posekværn med ZM knive (til sort)
          Rister: Aillio Bullet
          Vægte: Acaia Lunar og Pearl.
          Tampers: Torr Ti 58,55 - Pulmann Big Step og 58,4 - Mahlgut Buzzer og Dozer 58,4 - Reg Barber LM VST.
          Drip: Stagg Copper kettle - V60 300 ml. - V60 600 ml. - V60 II tragt - Kalita I tragt.
          Vand: Brita finest.

          Comment

          • Nilton
            Lysristet
            • Jan 2016
            • 67

            #6
            Oprindeligt indsendt af Rohr Se indlæg
            Vil i hvert fald se om skruen kan skiftes, trods den ikke er voldsom.
            Vil nok også prøve en større vst eller strada kurv.

            Men jeg får jo snart ny maskine alligevel.


            Sent from my iPhone using Tapatalk
            Rohr, hvis du skulle ende med at ligge inde med en VST kurv i overskud, må du godt give lyd fra dig
            Hvilken maskine skifter du til? Bare nysgerrig.

            Comment

            • Rohr
              Mørkristet
              • Jan 2017
              • 449

              #7
              Oprindeligt indsendt af Nilton Se indlæg
              Rohr, hvis du skulle ende med at ligge inde med en VST kurv i overskud, må du godt give lyd fra dig
              Hvilken maskine skifter du til? Bare nysgerrig.
              Jeg beholder nok det jeg har, men bestiller Strada kurve fra LM inden længe, de tager kun 20€ + IT moms, så du kunne jo være med på bestillingen.
              Det kunne andre i øvrigt også være.
              Maskine: La Marzocco - Linea mini (fast vand)
              Mods: 50l. pumpe, preinfusionchamber, 0,6mm restrictor og Pantechnicondesign wallnut, Lunarscale tray fit.
              Kværne: Mahlkönig K30 es. - Mazzer Major posekværn med ZM knive (til sort)
              Rister: Aillio Bullet
              Vægte: Acaia Lunar og Pearl.
              Tampers: Torr Ti 58,55 - Pulmann Big Step og 58,4 - Mahlgut Buzzer og Dozer 58,4 - Reg Barber LM VST.
              Drip: Stagg Copper kettle - V60 300 ml. - V60 600 ml. - V60 II tragt - Kalita I tragt.
              Vand: Brita finest.

              Comment

              Working...
              X