Fælleskøb grønne luksus bønner Sjælland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • deannielsen
    Mellemristet
    • Apr 2017
    • 235

    #31
    Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
    Jeg kan læse
    ergo kan jeg læse at de IKKE har brugt tilsætningsstoffer under rist ;o)(såfremt de skriver sandt)
    Men , hvad de evt HAR gjort EFTER rist, det skriver de intet om

    det er da muligt at de ikke har tilsat ting FØR eller efter RIST
    MEN DE PÅSTÅR IKKE AT DET FORHOLDER SIG SÅDAN, ergo lyver de ikke HVIS de har

    det er der så også mange andre der ikke påstår, men det er så fra steder man ved ikke bruger tilsætning

    alt det skrevet, kan det jo godt være at det bare er ristede bønner der nu er næsten en måned gamle

    De har nok toppet i smag , men gør dig selv den tjeneste at fryse noget af det ned
    ellers når du nok ikke at få det drukket mens det er nogenlunde

    tidspunket for optimalt nedfrysning er for længst overskredet , men bedre sent end aldrig

    er det evt Monsumed Malabar , kan de faktisk være bedre på nuværende tidspunkt
    men så havde de nok skrevet det på pakken
    Vil klart fyse ned ja (tak).

    Må lige vise her hvor meget jeg faktisk har købt/prøvet på 18 dage.
    Har en vane med at undersøge ting jeg går op i, ned i mindste detalje, her er bare så meget nyt at jeg ikke kan afklare det hele samme dag... desværre 😂.
    Så jo jeg har prøvet mange forskellige kaffer og må ærligt sige at den fra Holy Bean og den fra kaffe kollektivet jeg købte i dag og alle de andre, i vores smag ikke slår vores caramel, en caramel som svagt anes i baggrunden.

    Jeg ser os bare som de heldige, der godt kan drikke bønner som er mere end 1 uge gammel så. Ja smag er en finurlig ting og er lige så forskellig som os individer.

    Tror i starten af denne tråd, i troede det var en alm. rist og gav råd derefter.

    Rigtig god påske


    Sendt fra min Asus Zenfone 3 Ultra med Tapatalk

    Comment

    • -E*
      Master Brewer
      • Apr 2013
      • 1949

      #32
      Well. Super I fandt noget. Husk at smag ikke er statisk, det kan være præferencer ændrer sig over tid. Med hensyn til billedet af Caramel Royale, så er ristedatoen da ikke så skæv. Typisk når vi snakker frisk rist kasserer vi ikke alt over en uge. Til sort kaffe taler vi 2-3 måneder efter rist. Til espresso, well plejer det ikke at være noget med uge 2-5 efter rist? Jeg er noget rusten her.

      Derudover:
      Oprindeligt indsendt af frachlitz Se indlæg
      AA er ikke en kvalitetsmærkning, men udelukkende størrelsen på bønnerne (hvilket er en form for kvalitet når man rister at de er nogenlunde samme størrelse.). Den fortæller altså intet om "smagskvalitet".
      My bad. Ellers ikke meget jeg synes vi ser dig for tiden, Frank.

      Oprindeligt indsendt af deannielsen Se indlæg
      ...
      De siger hos coffeebean direct at de bliver ristet specielt til mig, det vælger jeg at tro på.
      ...
      Tør næsten ikke sige hvilken art jeg har gang i herinde... Det er caramel royale, ved det "amatør kaffe" , til en amatør ��
      Hvis de siger de rister til dig, må vi regne med at de gør det. Karamel er også en ristenote, noget du kan fremhæve ved at få det naturlige sukker i kaffebønnen til at karamelisere, så at noget hedder caramel royale skræmmer mig ikke. Aromakaffe gør, og der er du ikke i tvivl. Hele køkkenet lugter af aromaolier.
      -Sune

      Mahlkönig Kenia / OE Lido3
      Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
      Computerstyret Hottop
      Instagram

      Comment

      • frachlitz
        Stamgæst
        • Jul 2013
        • 936

        #33
        Hvis det er solgt i DK er det faktisk en ulovlig ingrediensbetegnelse.

        Kaffe er udtaget fra de nye EU regler, men kun så længe det er rent. Når man tilsætter andet (smag) skal det faktisk deklareres sammen med næringsindhold og allergener.


        Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
        LMWDP #422
        La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
        Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
        Aillio Bulet R1 Pre-order
        BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #34
          Har du overvejet at prøve at lave kaffe ;o)
          alså AT DU , laver kaffen, og IKKE maskinen

          et filter + tragt der passer, og vand , kværnet kaffe (her kommer problemet med kværnen)

          brygger du de de to nævnte kaffer ved for lav temp, så bliver du straffet på smagen, en anden mere tilgivende kaffe mindre , det samme med kværnen i maskinen

          men den mindre tilgivende kommer aldrig til tops

          er man tilfreds med det, lander man let der ;o)

          tilfreds kan være et skidt sted at være

          selvom det føles godt(nok)

          med den iver du tester kaffe , og de penge du bruger, så vil jeg påstå at du kan opnå langt bedre smag end den maskine kan gi dig , bare med et alm tragt og filtre fra supermarkedet
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          • deannielsen
            Mellemristet
            • Apr 2017
            • 235

            #35
            Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
            Har du overvejet at prøve at lave kaffe ;o)
            alså AT DU , laver kaffen, og IKKE maskinen

            et filter + tragt der passer, og vand , kværnet kaffe (her kommer problemet med kværnen)

            brygger du de de to nævnte kaffer ved for lav temp, så bliver du straffet på smagen, en anden mere tilgivende kaffe mindre , det samme med kværnen i maskinen

            men den mindre tilgivende kommer aldrig til tops

            er man tilfreds med det, lander man let der ;o)

            tilfreds kan være et skidt sted at være

            selvom det føles godt(nok)

            med den iver du tester kaffe , og de penge du bruger, så vil jeg påstå at du kan opnå langt bedre smag end den maskine kan gi dig , bare med et alm tragt og filtre fra supermarkedet
            Vi har tænkt den tak.
            Men handler om vi hver kun drikker 1 kop om morgen, forskudt af hinanden.
            Og der bare vil have det lettest muligt og med lige netop den smag der tiltaler os 😊

            Handler om at vores yndling cafe noir caramel udgik for 4 uger siden og vi der indså vi nu var på røven. Vi købte så en delonghi fuldautomatisk maskine fordi den intet andet kræver end et tryk hver morgen.

            Allerede nu kan jeg alligevel ikke udelukke at jeg køber en ren espressomaskine, er nu der hvor jeg vil købe en kafferister såååå... ja ingen tvivl om det har udviklet sig til en hobby også. Men nu bestiller jeg først det kaffe i US, så kan jeg i mellemtiden sætte mig ind i risteriet rent bogligt.

            Sidder næsten dagligt og blander dampvæske, så ved hvilken videnskab smag kan være, men også at det kan udvilke sig til en hobby, en dyr en af slagsen.
            Men alle hobbyer koster jo og så har vi gratis kaffe istedet 🤣😄

            Sendt fra min Asus Zenfone 3 Ultra med Tapatalk
            Last edited by deannielsen; 12. April 2017, 19:06.

            Comment

            • Coffee makes the world go
              Master Brewer
              • Jan 2010
              • 5082

              #36
              Hvis bare halvdelen af det du skriver passer, så er du deleme på røven ;o) ha,, du har slet ikke fattet hvor skråt det plan du står på pt er i virkeligheden er ;o)
              velkommen til det næsten frie fald ;o)

              ang Karamel, det er en af de letteste smage at kunne smage ud af noget, det er også let at lave, bare karameliser noget kulhydrat ;o)
              ta noget som ristede løg til en hotdog eller på spegepølse maden,det er karamel i smagen de fleste ka li,måske uden at bide mærke i det

              så laver du en kaffe der egentlig ikke er noget særligt, vil din smagssans kunne lide den ,,HVIS der bare er megen karamelsmag
              laang tid før første knæk, og så er der karamel,og andet
              lidt tid, og du kan få frugt,,hvis den er der fra start

              bryg en frugtig kaffe forkert, og du får en kedelig kaffe , måske endda dårlig smag

              bryg en etioper der er ristet lige imellem, og du får karamel choko med sød citron , men kun mens den er meget frisk
              citronen overlever ikke 14 dage , måske ikke engang en uge
              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

              Comment

              • deannielsen
                Mellemristet
                • Apr 2017
                • 235

                #37
                Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
                Perfekt og travlt er normalt ikke en god kombination ;o)

                Du siger selv du ønsker amatør kaffe til en amatør

                men spørger efter råd fra erfarne ?? men ønsker ikke at følge de råd du bad om

                nærmest det man forestiller sig en troll ville gøre når de postede ;o)

                nå men skie være mæet ;o)
                måske du BARE HAR travlt

                det er din egne penge (eller er du Stein Bagger ?)
                som du kan gøre med hvad du lyster, du har fået mange gode råd , men måske er det du og konen betegner som perfekt , bare noget andet end hvad andre betegner som perfekt, vi er jo forskellige , og alene tidspunket der drikkes på, kan ha stor betydning

                en go hotdog kan være det perfekte , på visse tidspunkter

                og boede du tættere på, ville jeg da gerne komme forbi og købe et par hundrede gram af noget af det kaffe du får hjem
                det kunne jo være det var interessant ,

                men hvad med OGSÅ at prøve de råd du har fået, VILLE det ikke være det rigtige at gøre, DU HAR jo travlt
                og ingen grund til at vente, ;o)
                Jamen vi har jo fundet den perfekte kaffe for os som beskrevet et utal gange i tråden. Amatør ordet var set fra jeres øjene ift. det jeg læser herinde.

                Mig Stein Bagger njahhh dont think so... vil bare gå langt for det som passer jeg og konen... Men det skal jeg vel ikke osse dømes for?

                Sendt fra min Asus Zenfone 3 Ultra med Tapatalk

                Comment

                • Coffee makes the world go
                  Master Brewer
                  • Jan 2010
                  • 5082

                  #38
                  ;o) det med Stein Bagger var om det var dine egne penge ;o)
                  Bagger brugte ANDRE folks penge ;o), det syntes jeg ikke var ok
                  dine penge , og du bestemmer selv,

                  og har du fundet din bønne,er det jo fint,,,hov vent,,, hvad det for en lyd???
                  det lyder som noget der glider ;o)
                  http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                  Comment

                  • deannielsen
                    Mellemristet
                    • Apr 2017
                    • 235

                    #39
                    Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
                    Hvis bare halvdelen af det du skriver passer, så er du deleme på røven ;o) ha,, du har slet ikke fattet hvor skråt det plan du står på pt er i virkeligheden er ;o)
                    velkommen til det næsten frie fald ;o)

                    ang Karamel, det er en af de letteste smage at kunne smage ud af noget, det er også let at lave, bare karameliser noget kulhydrat ;o)
                    ta noget som ristede løg til en hotdog eller på spegepølse maden,det er karamel i smagen de fleste ka li,måske uden at bide mærke i det

                    så laver du en kaffe der egentlig ikke er noget særligt, vil din smagssans kunne lide den ,,HVIS der bare er megen karamelsmag
                    laang tid før første knæk, og så er der karamel,og andet
                    lidt tid, og du kan få frugt,,hvis den er der fra start

                    bryg en frugtig kaffe forkert, og du får en kedelig kaffe , måske endda dårlig smag

                    bryg en etioper der er ristet lige imellem, og du får karamel choko med sød citron , men kun mens den er meget frisk
                    citronen overlever ikke 14 dage , måske ikke engang en uge
                    Hvorfor dælen skulle jeg da lyve ehhhh
                    Må sige du er sympatisk ud over alle grænser ��
                    Gider ikke deltage i så usaglig en fisskution.


                    God påske

                    Comment

                    • Rohr
                      Mørkristet
                      • Jan 2017
                      • 449

                      #40
                      Oprindeligt indsendt af deannielsen Se indlæg
                      Hvorfor dælen skulle jeg da lyve ehhhh
                      Må sige du er sympatisk ud over alle grænser ��
                      Gider ikke deltage i så usaglig en fisskution.


                      God påske
                      Dean du fangede vist ikke ironien og det søde i hans besked.
                      Han laver sjov med at du slet ikke ved hvilket skråplan denne hobby er, og hvor den vil tage dig hen - især set i lyset af alt det du siger du allerede har ofret.
                      At sige: hvis halvdelen er sandt, er jo bare en talemåde, og jeg tror du er den eneste her der læser hans besked på den måde du gør.

                      Det var ikke en diskussion, det var en form for velkomsthilsen.
                      Last edited by Rohr; 12. April 2017, 20:14.
                      Maskine: La Marzocco - Linea mini (fast vand)
                      Mods: 50l. pumpe, preinfusionchamber, 0,6mm restrictor og Pantechnicondesign wallnut, Lunarscale tray fit.
                      Kværne: Mahlkönig K30 es. - Mazzer Major posekværn med ZM knive (til sort)
                      Rister: Aillio Bullet
                      Vægte: Acaia Lunar og Pearl.
                      Tampers: Torr Ti 58,55 - Pulmann Big Step og 58,4 - Mahlgut Buzzer og Dozer 58,4 - Reg Barber LM VST.
                      Drip: Stagg Copper kettle - V60 300 ml. - V60 600 ml. - V60 II tragt - Kalita I tragt.
                      Vand: Brita finest.

                      Comment

                      • Coffee makes the world go
                        Master Brewer
                        • Jan 2010
                        • 5082

                        #41
                        se Rohrs post

                        det er så sandeligt alt venligt ment

                        det er FYLDT med ;o)
                        og sårgar et HA

                        prøv at læse dine egne post, og forstil dig at dit eget jeg for et år siden læste dem UDEN at vide det var dig selv ;o)

                        lige nu er du spaltet mellem dit gamle jeg , og det du er ved at blive(en kaffe nørd)
                        velkommen på skråplanet ;o)
                        og DET ER venligt ment

                        UDEN for dette forum, vil du nu være en kaffe tosse , her er du blandt øhh ;o)
                        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                        Comment

                        • MoBak
                          Administrator
                          • May 2007
                          • 3610

                          #42
                          Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
                          se Rohrs post

                          det er så sandeligt alt venligt ment

                          det er FYLDT med ;o)
                          og sårgar et HA

                          prøv at læse dine egne post, og forstil dig at dit eget jeg for et år siden læste dem UDEN at vide det var dig selv ;o)

                          lige nu er du spaltet mellem dit gamle jeg , og det du er ved at blive(en kaffe nørd)
                          velkommen på skråplanet ;o)
                          og DET ER venligt ment

                          UDEN for dette forum, vil du nu være en kaffe tosse , her er du blandt øhh ;o)
                          Os der kender din historik herinde ved at du er en hjælpsom og flink bruger. Men det er jo ikke første gang at folk ikke har fanget din ironi og forstået din lidt specielle skrivestil

                          Du må til at skrive lidt mere klart når du hjælper vores nye brugere
                          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                          La Marzocco GS/3
                          Baratza Forté
                          Bestmax filter


                          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                          Comment

                          • Coffee makes the world go
                            Master Brewer
                            • Jan 2010
                            • 5082

                            #43
                            OP skrev selv at det var en simpel ting som at en kaffe ikke længere kunne købes, og vupti, så alt det her ;o)
                            han bruger Selv udtrykket,,på røven , og han har jo ret ;o) (ubs der var den igen )

                            og som Rohr skriver, er udtrykket, hvis bare halvdelen,,,, et udtryk, ikke andet, MEN det er et udtryk for at ting er VÆRRE end fortælleren selv har indset , i det her tilfælde kan man så smile af det

                            han skriver jo tak flere gange i de andre postings, så intet tydede på at han tog ting negativt

                            jeg går jo også ind og forklarer hvorfor det kan være at han kan lide det han pt er endt på (karamel)
                            hvordan det ender med at skulle være negativt, antallet af ;o) taget i betragtning,, er mig foruden
                            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                            Comment

                            • deannielsen
                              Mellemristet
                              • Apr 2017
                              • 235

                              #44
                              Oprindeligt indsendt af Rohr Se indlæg
                              Dean du fangede vist ikke ironien og det søde i hans besked.
                              Han laver sjov med at du slet ikke ved hvilket skråplan denne hobby er, og hvor den vil tage dig hen - især set i lyset af alt det du siger du allerede har ofret.
                              At sige: hvis halvdelen er sandt, er jo bare en talemåde, og jeg tror du er den eneste her der læser hans besked på den måde du gør.

                              Det var ikke en diskussion, det var en form for velkomsthilsen.
                              Nope du har ret. Og det har han også 😆

                              Sendt fra min Asus Zenfone 3 Ultra med Tapatalk

                              Comment

                              • deannielsen
                                Mellemristet
                                • Apr 2017
                                • 235

                                #45
                                Må lige undskylde over for kaffetiger at, vi har spammet DIN tråd... sorry.
                                Jeg vil senere lave en tråd med mine erfaringer ift. de fleste af de råd jeg har fået.
                                Og OMG, tænker ikke på andet end kaffe, tror sq jeg er fanget nu... ser frem til udviklingen , for den kommer selvfølgelig... Og selvfølgelig med "rigtig" kaffe 😜

                                God påske til jer alle!

                                Sendt fra min Asus Zenfone 3 Ultra med Tapatalk
                                Last edited by deannielsen; 13. April 2017, 09:25.

                                Comment

                                Working...
                                X