Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 18

Emne: Kenya AA Aeropress + Kalita

Espresso Chancen's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2015
    Sted
    Skørping

Kenya AA Aeropress + Kalita

Hej herinde.

Dette område omhandler kaffe oplevelser, eller mangel på samme.

Jeg har nu forsøgt mig med flere Kenya AA for at opnå en sød og frugtig smag med god klarhed i smagen på min EK43. Oplever desværre at det er en mega strid kaffe at få det bedste ud af. Ved flere har bøvlet med Kenya kaffer.

Uanset hvad jeg gør over eller underekstraheret ender smagen i munden som salt tomat.. Nogen gange mere syre end andre men altid den fuc.... tomatsmag.

Mine opskrifter som har været bedst:

Kalita 185: 30 gram til 450 gram vand. 10 sek pour(75 gram). 20 Bloom. Hæld kontinuerligt indtil 2.30, færdig ved ca 3.10-3.15. Rimelig god men stadig TOMAT!!

Aeropress: 16 gram. 30 gram bloom i 20 sek. Hælde til 200 gr. Røre 5 gange. Trække til 1 minut. 25 sekunder tryk i kop. Omvendt metode.

Nogle gode råd inden jeg erkender at kenyanerne kan løbe stærkt men ikke gro kaffe...

Registreringsdato
    Jun 2015
    Sted
    Skørping
    Glemte at tilføje: Kværner rimelig fint til Aeropress. En mellemting mellem Chemex og espresso.

Master Brewer -E*'s avatar
    Registreringsdato
    Apr 2013
    Sted
    Ry
    Jeg ville prøve mere med Chemex og måske v60 hvis du har adgang til den. Normalt justerer jeg ind på følgende måde: 1) brygger, 2) mængde, finhed 3) Jeg er lige blevet introduceret til bypass af Niels fra forloren espresso, altså at kværne relativt fint, brygge en mindre mængde stærk kaffe og derefter tilføje vand udenom grounds. Det skal jeg have testet på et tidspunkt.
    -Sune

Mahlkönig Kenia / OE Lido3
    Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
    Computerstyret Hottop
    Instagram

Registreringsdato
    Jun 2015
    Sted
    Skørping
    Okay Chemex.. Plejer devicen ikke at være Kalita og Aeropress er for nybegyndere mindre fejlmargin? Hvordan tilføjes vand udenom grounds? Så ingen bloom?? Tak

Citer Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
    Jeg ville prøve mere med Chemex og måske v60 hvis du har adgang til den. Normalt justerer jeg ind på følgende måde: 1) brygger, 2) mængde, finhed 3) Jeg er lige blevet introduceret til bypass af Niels fra forloren espresso, altså at kværne relativt fint, brygge en mindre mængde stærk kaffe og derefter tilføje vand udenom grounds. Det skal jeg have testet på et tidspunkt.

Stamgæst Juul-Andersen's avatar
    Registreringsdato
    Apr 2014
    Sted
    København
    Hvorfor må den ikke smage af tomat?
    Tomat er ikke unormalt i kaffe, det kan være den syrlige ikke helt modne tomat, eller den dybere godt modne. Salt er aldrig rigtig helt godt, og der ville jeg kalde den underekstraheret, hvilket også kan være en grund til du ikke får hevet alt frugten ud af den, men hvis du har forsøgt at ekstraherer mere med samme resultat, så lyder det godt nok lidt sjovt.
    Husk forøvrigt, at tomat er meget umami holdig, og det kan måske være denne smag du forbinder med tomat..

Ellers ja, gov den et skud på chemex, det fjerner lidt flere olier, og kan måske give det du søger. Prøv evt at cup den og se hvilket udtryk den giver der, eller lav måske en fransk pres og smag forskellene der
    Medejer af Coffeeseur
    Mobil kaffebar, foredrag og workshops.
    www.Coffeeseur.dk

Følg os meget gerne på
    Instagram og Facebook

Kontakt os gerne
    info@coffeeseur.dk

6. De følgende brugere har takket Juul-Andersen for denne post:

Chancen (23. March 2017)

Registreringsdato
    Jun 2015
    Sted
    Skørping
    Jeg synes blot Tomat er en uønsket "umami" smag i kaffe. EK43 tvinger en stor del af sødmen ud til fordel for klarheden i smagsnoterne. Desværre lander jeg altid på tomat som dominerende tone. Den salte del er blevet bedre ved at opdosere en smule og kværne mere groft på kalita. Jeg må lege lidt med Chemex. Takker

Citer Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
    Hvorfor må den ikke smage af tomat?
    Tomat er ikke unormalt i kaffe, det kan være den syrlige ikke helt modne tomat, eller den dybere godt modne. Salt er aldrig rigtig helt godt, og der ville jeg kalde den underekstraheret, hvilket også kan være en grund til du ikke får hevet alt frugten ud af den, men hvis du har forsøgt at ekstraherer mere med samme resultat, så lyder det godt nok lidt sjovt.
    Husk forøvrigt, at tomat er meget umami holdig, og det kan måske være denne smag du forbinder med tomat..

Ellers ja, gov den et skud på chemex, det fjerner lidt flere olier, og kan måske give det du søger. Prøv evt at cup den og se hvilket udtryk den giver der, eller lav måske en fransk pres og smag forskellene der

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Hvor mange kilo kaffe har din kværn kørt ? er den ikke helt ny ?

Syns engang jeg hørte at en EK sku køre 20 kilo igennem, før den er kørt ind.
    Senest redigeret af Kaffe T : 23. March 2017 kl. 09:16
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Din dosering ligger på omkring 66 gram pr liter .... Læste du ikke hvad Malling skrev for nylig:

Citer Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
    Endvidere er ek43 meget mere robust, kan kværne betragtelig flere kg, kan alignes meget præcist og ikke mindst er meget mere konsistens og så kan du dosere væsentligt lavere, 10g/l er ikke en sjældenhed,
    Citer Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
    10g mindre pr. L dvs. 50g i stedet for 60g. Som regel er det ikke mere end 5g mindre pr. liter.
    Har du prøvet med 55 gram pr liter ?
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

Mellemristet
    Registreringsdato
    Jan 2015
    Sted
    Ballerup
    Jeg kender (endnu) ikke oplevelsen af tomatsmag i kaffe, men smagsbeskrivelser kan jo også være meget individuelle ;-)
    Måske er det du mener med tomat, det jeg smager som andre grøntsager/vegetabilske smage?: græs, asparges, rå mandler. Alle sammen smage jeg typisk forbinder med underekstraktion og/eller en underudviklet rist.

Eller måske mener du umami? (Modne) Tomater har et højt glutamatindhold og jeg forbinder dem også med denne fyldige, bouillonagtige smag, der fylder hele munden. Denne smag har jeg af og til oplevet i kaffe, uden at jeg endnu kan sige noget systematisk om hvilke kaffer jeg synes har mest umami - måske vi skulle starte en ny tråd om umami i kaffe, så folk kan dele deres oplevelser om netop denne smag? :-)

Anyways, lidt opklarende spørgsmål:
    Hvilken slags vand bruger du?
    Hvem har ristet kaffen?
    Hvor mange dage efter rist brygger du ca?
    Hvilken temperatur brygger du på?

Sendt fra min FP2 med Tapatalk
    Min hobby er alt man kan smage på :-)

Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

Registreringsdato
    Jun 2015
    Sted
    Skørping
    Aarhh point taken. Jo meget ny og max 2-3 kg gennem den. Måske man skulle købe noget skod kaffe og fyrre gennem den..

Citer Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
    Hvor mange kilo kaffe har din kværn kørt ? er den ikke helt ny ?

Syns engang jeg hørte at en EK sku køre 20 kilo igennem, før den er kørt ind.

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •