Kenya AA Aeropress + Kalita

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Chancen
    Espresso
    • Jun 2015
    • 688

    Kenya AA Aeropress + Kalita

    Hej herinde.

    Dette område omhandler kaffe oplevelser, eller mangel på samme.

    Jeg har nu forsøgt mig med flere Kenya AA for at opnå en sød og frugtig smag med god klarhed i smagen på min EK43. Oplever desværre at det er en mega strid kaffe at få det bedste ud af. Ved flere har bøvlet med Kenya kaffer.

    Uanset hvad jeg gør over eller underekstraheret ender smagen i munden som salt tomat.. Nogen gange mere syre end andre men altid den fuc.... tomatsmag.

    Mine opskrifter som har været bedst:

    Kalita 185: 30 gram til 450 gram vand. 10 sek pour(75 gram). 20 Bloom. Hæld kontinuerligt indtil 2.30, færdig ved ca 3.10-3.15. Rimelig god men stadig TOMAT!!

    Aeropress: 16 gram. 30 gram bloom i 20 sek. Hælde til 200 gr. Røre 5 gange. Trække til 1 minut. 25 sekunder tryk i kop. Omvendt metode.

    Nogle gode råd inden jeg erkender at kenyanerne kan løbe stærkt men ikke gro kaffe...
  • Chancen
    Espresso
    • Jun 2015
    • 688

    #2
    Glemte at tilføje: Kværner rimelig fint til Aeropress. En mellemting mellem Chemex og espresso.

    Comment

    • -E*
      Master Brewer
      • Apr 2013
      • 1949

      #3
      Jeg ville prøve mere med Chemex og måske v60 hvis du har adgang til den. Normalt justerer jeg ind på følgende måde: 1) brygger, 2) mængde, finhed 3) Jeg er lige blevet introduceret til bypass af Niels fra forloren espresso, altså at kværne relativt fint, brygge en mindre mængde stærk kaffe og derefter tilføje vand udenom grounds. Det skal jeg have testet på et tidspunkt.
      -Sune

      Mahlkönig Kenia / OE Lido3
      Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
      Computerstyret Hottop
      Instagram

      Comment

      • Chancen
        Espresso
        • Jun 2015
        • 688

        #4
        Okay Chemex.. Plejer devicen ikke at være Kalita og Aeropress er for nybegyndere mindre fejlmargin? Hvordan tilføjes vand udenom grounds? Så ingen bloom?? Tak

        Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
        Jeg ville prøve mere med Chemex og måske v60 hvis du har adgang til den. Normalt justerer jeg ind på følgende måde: 1) brygger, 2) mængde, finhed 3) Jeg er lige blevet introduceret til bypass af Niels fra forloren espresso, altså at kværne relativt fint, brygge en mindre mængde stærk kaffe og derefter tilføje vand udenom grounds. Det skal jeg have testet på et tidspunkt.

        Comment

        • Juul-Andersen
          Stamgæst
          • Apr 2014
          • 772

          #5
          Hvorfor må den ikke smage af tomat?
          Tomat er ikke unormalt i kaffe, det kan være den syrlige ikke helt modne tomat, eller den dybere godt modne. Salt er aldrig rigtig helt godt, og der ville jeg kalde den underekstraheret, hvilket også kan være en grund til du ikke får hevet alt frugten ud af den, men hvis du har forsøgt at ekstraherer mere med samme resultat, så lyder det godt nok lidt sjovt.
          Husk forøvrigt, at tomat er meget umami holdig, og det kan måske være denne smag du forbinder med tomat..

          Ellers ja, gov den et skud på chemex, det fjerner lidt flere olier, og kan måske give det du søger. Prøv evt at cup den og se hvilket udtryk den giver der, eller lav måske en fransk pres og smag forskellene der
          Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
          I’ve been told I like tea
          I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

          Plans stuff in my spare time ☕️👌

          Comment

          • Chancen
            Espresso
            • Jun 2015
            • 688

            #6
            Jeg synes blot Tomat er en uønsket "umami" smag i kaffe. EK43 tvinger en stor del af sødmen ud til fordel for klarheden i smagsnoterne. Desværre lander jeg altid på tomat som dominerende tone. Den salte del er blevet bedre ved at opdosere en smule og kværne mere groft på kalita. Jeg må lege lidt med Chemex. Takker

            Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
            Hvorfor må den ikke smage af tomat?
            Tomat er ikke unormalt i kaffe, det kan være den syrlige ikke helt modne tomat, eller den dybere godt modne. Salt er aldrig rigtig helt godt, og der ville jeg kalde den underekstraheret, hvilket også kan være en grund til du ikke får hevet alt frugten ud af den, men hvis du har forsøgt at ekstraherer mere med samme resultat, så lyder det godt nok lidt sjovt.
            Husk forøvrigt, at tomat er meget umami holdig, og det kan måske være denne smag du forbinder med tomat..

            Ellers ja, gov den et skud på chemex, det fjerner lidt flere olier, og kan måske give det du søger. Prøv evt at cup den og se hvilket udtryk den giver der, eller lav måske en fransk pres og smag forskellene der

            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              #7
              Hvor mange kilo kaffe har din kværn kørt ? er den ikke helt ny ?

              Syns engang jeg hørte at en EK sku køre 20 kilo igennem, før den er kørt ind.
              Last edited by Kaffe T; 23. March 2017, 10:16.
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              • Kaffe T
                Master Brewer
                • Nov 2013
                • 2263

                #8
                Din dosering ligger på omkring 66 gram pr liter .... Læste du ikke hvad Malling skrev for nylig:


                Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                Endvidere er ek43 meget mere robust, kan kværne betragtelig flere kg, kan alignes meget præcist og ikke mindst er meget mere konsistens og så kan du dosere væsentligt lavere, 10g/l er ikke en sjældenhed,
                Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                10g mindre pr. L dvs. 50g i stedet for 60g. Som regel er det ikke mere end 5g mindre pr. liter.
                Har du prøvet med 55 gram pr liter ?
                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                Comment

                • Rudi Fidel
                  Mellemristet
                  • Jan 2015
                  • 227

                  #9
                  Jeg kender (endnu) ikke oplevelsen af tomatsmag i kaffe, men smagsbeskrivelser kan jo også være meget individuelle ;-)
                  Måske er det du mener med tomat, det jeg smager som andre grøntsager/vegetabilske smage?: græs, asparges, rå mandler. Alle sammen smage jeg typisk forbinder med underekstraktion og/eller en underudviklet rist.

                  Eller måske mener du umami? (Modne) Tomater har et højt glutamatindhold og jeg forbinder dem også med denne fyldige, bouillonagtige smag, der fylder hele munden. Denne smag har jeg af og til oplevet i kaffe, uden at jeg endnu kan sige noget systematisk om hvilke kaffer jeg synes har mest umami - måske vi skulle starte en ny tråd om umami i kaffe, så folk kan dele deres oplevelser om netop denne smag? :-)

                  Anyways, lidt opklarende spørgsmål:
                  Hvilken slags vand bruger du?
                  Hvem har ristet kaffen?
                  Hvor mange dage efter rist brygger du ca?
                  Hvilken temperatur brygger du på?




                  Sendt fra min FP2 med Tapatalk
                  Min hobby er alt man kan smage på :-)

                  Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

                  Comment

                  • Chancen
                    Espresso
                    • Jun 2015
                    • 688

                    #10
                    Aarhh point taken. Jo meget ny og max 2-3 kg gennem den. Måske man skulle købe noget skod kaffe og fyrre gennem den..

                    Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                    Hvor mange kilo kaffe har din kværn kørt ? er den ikke helt ny ?

                    Syns engang jeg hørte at en EK sku køre 20 kilo igennem, før den er kørt ind.

                    Comment

                    • malling
                      Master Brewer
                      • Apr 2011
                      • 4545

                      #11
                      66g/L er måske en smule i overkanten på en ek i de fleste tilfælde og beskrivelsen lyder som om du underekstrahere
                      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                      Comment

                      • NielsN
                        Lysristet
                        • Dec 2013
                        • 78

                        #12
                        Prøv flg. og se om du kan li' det:

                        Kalita Wave 155 med vasket filter

                        14.5g Kenya SL28/SL34 (moderne rist i stil med det du får fra TCC eller La Cabra).

                        Kværn omkring "kl. 19" på din EK43 (jeg bruger Colin Hammons skala i butikken og har i øvrigt rekalibreret nulpunktet, så jeg kan ikke være mere præcis).

                        Brug forholdsvis blødt vand (ca. 80 ppm) ved 94 grader.

                        0-30s Bloom med 40g vand.
                        30s-60s hæld op til 120g
                        60s-1m15s hæld op til 180g
                        Når vandet er trukket igennem tilsætter du 40g vand til den færdigbryggede kaffe (udenom kaffebønnerne - deraf betegnelsen bypass)
                        Dvs. at du har brugt 220g vand når du er færdig.

                        Du skulle gerne ramme noget i omegnen af 1.35-1.38% TDS i den færdige drik. (Hvis du vil beregne ekstrationsprocent er det lettest hvis du tager prøven inden du hælder bypass vand på).

                        Nyd den intense aroma, men vent med at drikke til kaffen er omkring 55g og derunder

                        Held og lykke.

                        PS: En moderne ristet Kenyansk kaffe af god kvalitet bør efter min mening hvile mindst 14 dage efter ristedato, gerne 1 måned (i nogle tilfælde mere).
                        Last edited by NielsN; 23. March 2017, 13:29.
                        ______________
                        Niels

                        Forloren Espresso

                        Comment

                        • Chancen
                          Espresso
                          • Jun 2015
                          • 688

                          #13
                          Hej Niels
                          Tusind tak for den uddybende opskrift. TDS kan jeg ikke måle jeg må bruge munden.

                          Hvor mange gram og kværngrad på samme Skive som din tror du skal satse på til kalita 185 som jeg har?

                          Jeg har også kalibreret nulpunktet og bruger skiven fra 3fe.

                          Fedt med prof indspark.

                          Kaffen er fra behagdinsmag i Aalborg og 12 dage post rist idag. Ristet lyst hos Copenhagen coffee lab mener jeg.

                          Comment

                          • Juul-Andersen
                            Stamgæst
                            • Apr 2014
                            • 772

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Chancen Se indlæg
                            Jeg synes blot Tomat er en uønsket "umami" smag i kaffe. EK43 tvinger en stor del af sødmen ud til fordel for klarheden i smagsnoterne. Desværre lander jeg altid på tomat som dominerende tone. Den salte del er blevet bedre ved at opdosere en smule og kværne mere groft på kalita. Jeg må lege lidt med Chemex. Takker
                            Jeg ville gå den anden vej, mere vand på, og måske endda finere grind. Men det er salten og det vegetalske jeg forsøger at rette her.

                            Hvordan smager tomatten, grøn, moden eller andet?
                            Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                            I’ve been told I like tea
                            I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                            Plans stuff in my spare time ☕️👌

                            Comment

                            • NielsN
                              Lysristet
                              • Dec 2013
                              • 78

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Chancen Se indlæg
                              ...
                              Hvor mange gram og kværngrad på samme Skive som din tror du skal satse på til kalita 185 som jeg har?

                              ...

                              Kaffen er fra behagdinsmag i Aalborg og 12 dage post rist idag. Ristet lyst hos Copenhagen coffee lab mener jeg.
                              Brug samme opskrift, men vær lidt mere omhyggelig med filtervask og med at holde tiderne. 185 har samme bunddiameter/hulstørrelse som 155, men 185 er mere konisk så den er mere følsom hvis du kommer til at hælde for hurtigt.
                              Hvis fineste indstilling på din EK43 er lige før knivene rammer hinananden og dette punkt er sat til "1" på f3e skalaen, så prøv på "17".

                              CCL har mig bekendt forskellige risteprofiler til nogle af deres erhvervskunder, men hvis det du har, er ristet på samme måde som det de sælger/serverer i Boldhusgade i kbh, så skulle du sagtens kunne bruge denne opskrift (og det ville jeg gå ud fra når du siger det er lyst).
                              ______________
                              Niels

                              Forloren Espresso

                              Comment

                              Working...
                              X