Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 18 af 18

Emne: Kenya AA Aeropress + Kalita

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    66g/L er måske en smule i overkanten på en ek i de fleste tilfælde og beskrivelsen lyder som om du underekstrahere
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Dec 2013
    Sted
    København
    Prøv flg. og se om du kan li' det:

Kalita Wave 155 med vasket filter

14.5g Kenya SL28/SL34 (moderne rist i stil med det du får fra TCC eller La Cabra).

Kværn omkring "kl. 19" på din EK43 (jeg bruger Colin Hammons skala i butikken og har i øvrigt rekalibreret nulpunktet, så jeg kan ikke være mere præcis).

Brug forholdsvis blødt vand (ca. 80 ppm) ved 94 grader.

0-30s Bloom med 40g vand.
    30s-60s hæld op til 120g
    60s-1m15s hæld op til 180g
    Når vandet er trukket igennem tilsætter du 40g vand til den færdigbryggede kaffe (udenom kaffebønnerne - deraf betegnelsen bypass)
    Dvs. at du har brugt 220g vand når du er færdig.

Du skulle gerne ramme noget i omegnen af 1.35-1.38% TDS i den færdige drik. (Hvis du vil beregne ekstrationsprocent er det lettest hvis du tager prøven inden du hælder bypass vand på).

Nyd den intense aroma, men vent med at drikke til kaffen er omkring 55g og derunder

Held og lykke.

PS: En moderne ristet Kenyansk kaffe af god kvalitet bør efter min mening hvile mindst 14 dage efter ristedato, gerne 1 måned (i nogle tilfælde mere).
    Senest redigeret af NielsN : 23. March 2017 kl. 13:29

Forloren Espresso

Espresso Chancen's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2015
    Sted
    Skørping
    Hej Niels
    Tusind tak for den uddybende opskrift. TDS kan jeg ikke måle jeg må bruge munden.

Hvor mange gram og kværngrad på samme Skive som din tror du skal satse på til kalita 185 som jeg har?

Jeg har også kalibreret nulpunktet og bruger skiven fra 3fe.

Fedt med prof indspark.

Kaffen er fra behagdinsmag i Aalborg og 12 dage post rist idag. Ristet lyst hos Copenhagen coffee lab mener jeg.

Stamgæst Juul-Andersen's avatar
    Registreringsdato
    Apr 2014
    Sted
    København
    Citer Oprindeligt indsendt af Chancen Se indlæg
    Jeg synes blot Tomat er en uønsket "umami" smag i kaffe. EK43 tvinger en stor del af sødmen ud til fordel for klarheden i smagsnoterne. Desværre lander jeg altid på tomat som dominerende tone. Den salte del er blevet bedre ved at opdosere en smule og kværne mere groft på kalita. Jeg må lege lidt med Chemex. Takker
    Jeg ville gå den anden vej, mere vand på, og måske endda finere grind. Men det er salten og det vegetalske jeg forsøger at rette her.

Hvordan smager tomatten, grøn, moden eller andet?
    Medejer af Coffeeseur
    Mobil kaffebar, foredrag og workshops.
    www.Coffeeseur.dk

Følg os meget gerne på
    Instagram og Facebook

Kontakt os gerne
    info@coffeeseur.dk

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Dec 2013
    Sted
    København
    Citer Oprindeligt indsendt af Chancen Se indlæg
    ...
    Hvor mange gram og kværngrad på samme Skive som din tror du skal satse på til kalita 185 som jeg har?

...

Kaffen er fra behagdinsmag i Aalborg og 12 dage post rist idag. Ristet lyst hos Copenhagen coffee lab mener jeg.
    Brug samme opskrift, men vær lidt mere omhyggelig med filtervask og med at holde tiderne. 185 har samme bunddiameter/hulstørrelse som 155, men 185 er mere konisk så den er mere følsom hvis du kommer til at hælde for hurtigt.
    Hvis fineste indstilling på din EK43 er lige før knivene rammer hinananden og dette punkt er sat til "1" på f3e skalaen, så prøv på "17".

CCL har mig bekendt forskellige risteprofiler til nogle af deres erhvervskunder, men hvis det du har, er ristet på samme måde som det de sælger/serverer i Boldhusgade i kbh, så skulle du sagtens kunne bruge denne opskrift (og det ville jeg gå ud fra når du siger det er lyst).

Forloren Espresso

Registreringsdato
    Jun 2015
    Sted
    Skørping
    Jeg giver det et forsøg senere��

Her er pakken og bønnerne:
    Navn:  IMG_0087.jpg
Visninger: 86
Størrelse:  65,6 KB

Citer Oprindeligt indsendt af NielsN Se indlæg
    Brug samme opskrift, men vær lidt mere omhyggelig med filtervask og med at holde tiderne. 185 har samme bunddiameter/hulstørrelse som 155, men 185 er mere konisk så den er mere følsom hvis du kommer til at hælde for hurtigt.
    Hvis fineste indstilling på din EK43 er lige før knivene rammer hinananden og dette punkt er sat til "1" på f3e skalaen, så prøv på "17".

CCL har mig bekendt forskellige risteprofiler til nogle af deres erhvervskunder, men hvis det du har, er ristet på samme måde som det de sælger/serverer i Boldhusgade i kbh, så skulle du sagtens kunne bruge denne opskrift (og det ville jeg gå ud fra når du siger det er lyst).

Registreringsdato
    Jun 2015
    Sted
    Skørping
    Ligesom en moden bøftomat, den har den omtalte salte/boullion smag ala tomat.. Jeg vil prøve den opskrift givet af Niels. Og deri ligger en ned dosering samt finere grinds.. Uha denne hobby vil ingen ende tage - heldigvis

Citer Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
    Jeg ville gå den anden vej, mere vand på, og måske endda finere grind. Men det er salten og det vegetalske jeg forsøger at rette her.

Hvordan smager tomatten, grøn, moden eller andet?

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Dec 2013
    Sted
    København
    "CPH Roaster" er næppe Copenhagen Coffee Lab. Måske Estate Coffee? https://www.facebook.com/copenhagenroaster/
    Dem har jeg ikke nylige erfaringer med.

Forloren Espresso

9. De følgende brugere har takket NielsN for denne post:

Chancen (23. March 2017)

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •