Dansk Kaffeshow 2017 - opsamling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KristianK
    Administrator
    • Aug 2009
    • 4365

    Dansk Kaffeshow 2017 - opsamling

    Hej alle,

    Hermed en lille opsamlingstråd for dem der har lyst til at dele deres billeder og oplevelser fra dagene.
    Jeg var desværre kun repræsenteret om søndagen, men der var godt nok mange mennesker. Jeg forventer at tage lejr i Aarhus hele wekeenden næste og og dagene op til

    Vores lille del af konkurrencen med DM i Hjemmebarista forløb godt. Jeg tror kun der var Tore, Joe_Black som ikke løb ind i vanskeligheder men alle klarede det flot.

    Fordelingen blev:

    1. Victor aka brightnessboy
    2. Tore aka JoeBlack
    3. Christian aka ChristianS
    4. Jacob aka JacobWind

    Victor er glad for kaffe og snuser til det på LaCabra hvor han er pakkedreng 1 dag om ugen. LaCabra fortalte bagefter, at de ikke vidste han stillede op før dagen før, så han havde gået og nørdet derhjemme. Victors maskine ville ikke suge vand, da den blev flyttet omme bagfra og op til scenen. Det var vist en blanding af en ballofix, der var blevet lukket og at pumpen var kørt helt helt tør. Den ville bare ikke igang igen. Derfor, med 1 minut tilbage, fik Victor tilbudet om at låne en anden maskine eller hoppe fra. Kaffemekka havde en Oscar II stående, som var varm og med en kort indskudning, gik det igang. Der var røde kinder og pres på, men det lykkedes jo med flotte scorer. Og igen viser det, at det kan lade sig gøre på hjemmemaskiner. Kværnen var en Mazzer Mini, som jo også er på mange køkkenborde.

    Tore havde sat alle sejl ind på at blive nummer sjok igen i år... eller det sagde han i hvert fald. Men der var vist blevet trænet noget derhjemme, for jeg skal da love for at der var begejstring hos dommerne. Tores signaturdrik, som mere lignede noget fra finalen i Den store Bagedyst, tog virkelig kegler og var så vidt jeg husker, den som fik allerflest point over hele scoreboarded, ikke bare i kategorien. Det var sgu sejt!
    Tore bryggede på sin drømmemaskine, en Rancilio Classe 8 og han havde medbragt en kværn fra Santos. Stille og roligt hjemmesetup, som man siger, men det har altid været Tore drømmescenarie, i hvert fald maskine og nu står det hjemme i bryggerset og snurrer igen. Flot gået af Tore

    Christian havde jo sin 1. plads at forsvare fra sidste gang og i vanlig rolig stil, stillede Christian op. Jeg mener det var på en Oscar II og en K30.
    Christian leverede igen en solid præstation, men han var alligevel en smule ude af komfortzonen, da han dels havde været syg op til, og ikke kunne smage ordenligt på sine skud og dels havde han skiftet vand. Det betød at han oplevede en klar smag af metal, som han var noget nervøs for. Om det var det der lå i baghovedet og gjorde at der lige manglede det sidste, er svært at sige men stadig en rigtig solid og flot præstation med en variation af signaturdrikken fra sidste år med noget is, som jeg husker. Dommerne bemærkede ikke noget smag af metal heldigvis, men Christian sagde at den ikke smagte som han gerne ville. Stadig sejt gået!

    Jacob, ja Jacob er vist stadig sur og han var noget indebrændt efter konkurrencen.
    Jacob kender de fleste af os jo som den selvbygger ud i espressomaskiner, kafferistere samt egen kværn som selv kan måle, veje og lære sig selv nye ting mv.. Det er ret vildt.
    Derfor havde Jakob jo sin egne maskiner med. Det vil sige, en Super Caimano som er svært ombygget. Den drillede så vidt jeg husker ikke. Derimod gjorde espressomaskinen. Den er ombygget, ombygget igen og tilpasset lidt mere og hvad ved jeg. Det eneste jeg lige kan sige mere om den, er at den kan flushe, brygge gøre en masse ting, som er lige det som Jacob gerne vil have den til. Det kræver bare fast vand og vandtryk. Pumpen er nemlig en vibrationspumpe, som der er lavet en masse ved og den kan styres i tryk, tid og meget andet. Men uden tryk så gik det ikke så godt. Derfor blev Jacobs espresso meget meget kort og slet ikke som han ville have den. Efterrationaliseret kunne han måske have kørt en ny, da der var rigelig tid, men når rampelyset rammer så kan det være svært at tænke klart
    Derfor gik det lidt skævt fra start. Dommerne sagde dog, at hvis bare der var blevet spillet på, at den skulle have været kort den espresso, kunne man måske have scoret lidt højere end hvis man siger at det gik helt galt. Det er en læring til alle som vil stille op næste gang... hvis man altså ikke har tid til at lave en ny
    Cappuccinoen var sammen med signaturdrikken ganske fin, men de bemærkede at signaturdrikken var meget lidt kaffeagtig, men det er jo eget valg. Det er jo favoritdrik vi snakker om. Jacob brugte endda bønner fra egen hjemmerister til sine skud.

    Alt i alt, igen er så vild og sej performance fra alle 4 og med dybeste respekt siger jeg tak for jeres mod og ønske om at lege med. Som I alle sagde, så er det sjovt og udfordrende at være med igen var der vist nogle som allerede nu er klar til næste år!

    Kæmpe kæmpe tak også til Daniel og Brian for kameraføring. Vi nåede et niveau som ikke er set før og efter lidt øven om fredagen, så spillede det bare. Livestreaming og jeg ved ikke hvad. Hold nu op det var sejt!

    Jeg lægger lidt billeder op. Jeg nåede ikke at tage så mange, da jeg også rendte rundt og forsøgte at være mikrofonfører.
    Læg meget gerne kommentarer og jeres billeder op, hvis I vil!
    Vedhæftede filer
    KristianK
    En del af EspressoBar


    Følg mig meget gerne på
    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

    Hjemmeside
    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk
  • Lav
    Coffeeholic
    • Dec 2014
    • 1213

    #2
    Som græsenkemand var jeg en af dem der fulgte med fra sofaen - en gang i mellem sammen med mine døtre som sporadisk lod sig rive med af stemningen
    Jeg synes det var super godt arrangeret og teknisk helt på plads i fht de forudsætninger der var. Et enormt løft sammenligned med sidste år. Takker for god underholdning her fra i hvert fald.

    Jeg hørte rigtig mange gange at ebar nærmest var en forudsætning for hele showet (pift pift....)

    Må se om jeg ikke kan komme over og være med næste år
    Venligste hilsner, Steffen

    Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

    Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
    Sort:
    Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
    Rister: 2x
    Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
    Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

    Comment

    • aero
      Mørkristet
      • Nov 2014
      • 466

      #3
      Jeg var inde lørdag og kigge mig lidt omkring, så 2œ "shows" fra de professionelle, bl.a. Sonja som endte med at tage titlen.
      Mit indtryk af showet er rigtig godt. Virkelig hyggelige stande, god stemning gode snakke fra de forskellige baristaer om deres produkt og deres smagsprøver. 60 kr for en indgangsbillet er jo regulær gratis med alt den kaffe jeg fik smagt de par timer jeg var der.

      Jeg kunne desværre ikke være der søndag, men livestreamen kørte fra kl 9.30 til efter vinderen af DM Barista var afsløret, bemærkede et peak på 127 seere, og den talte ikke med at konen også var optaget af showet på scenen Rigtig fedt med live-stream når man nu ikke kunne være der.

      Jeg forventer at stille op i hjemme barista næste år, har fået en "forhåndsgodkendelse" fra hjemme-fronten
      /Claus

      Espresso
      Oscar, Obel Mito M64

      Sort
      Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

      Comment

      • Juul-Andersen
        Stamgæst
        • Apr 2014
        • 772

        #4
        Det var et yderst veltilrettelagt show!! Både fra e-bars og SCAEs side .

        Som jeg også skrev i den anden tråd, så kan jeg kun anbefale folk at stille op til hjemme baristadelen, det er utroligt lærende, og virkelig fedt at få respons på ens kaffe. Så jeg håber bestemt hjemmebaristadelen trumfer barista konkurrencen igen næste år .

        En lille kritik, som vidst også blev fremført sidste år, er at man kan regne vinderen ud når pointene gives på scenen. Kunne man ikke holde points tilbage for den samlede preformance, og evt. Favoritdrikken, så ville spændingen holdes til sidst .
        Som altid, stærk mikrofon arbejde KristianK, du er jo heldigvis ikke bange for at snakke .
        Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
        I’ve been told I like tea
        I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

        Plans stuff in my spare time ☕️👌

        Comment

        • Juul-Andersen
          Stamgæst
          • Apr 2014
          • 772

          #5
          Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
          Som græsenkemand var jeg en af dem der fulgte med fra sofaen - en gang i mellem sammen med mine døtre som sporadisk lod sig rive med af stemningen
          Jeg synes det var super godt arrangeret og teknisk helt på plads i fht de forudsætninger der var. Et enormt løft sammenligned med sidste år. Takker for god underholdning her fra i hvert fald.

          Jeg hørte rigtig mange gange at ebar nærmest var en forudsætning for hele showet (pift pift....)

          Må se om jeg ikke kan komme over og være med næste år

          Kommer vi til at se dig i konkurrencen næste år Lav? Måske endda med hjemmeristet kaffe? .
          Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
          I’ve been told I like tea
          I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

          Plans stuff in my spare time ☕️👌

          Comment

          • MartinH
            Grøn bønne
            • Oct 2008
            • 15

            #6
            Herfra skal også lyde en stor tak til espressobar og alle de frivillige herinde fra som hjalp under messen.
            Det kunne helt sikkert ikke arrangeres uden dem!

            Martin Herlak
            Dynamo Coffee

            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              #7
              Endnu igang fedt at I fik livestream op og køre ... og at man stadig ka se videoerne inde på https://www.facebook.com/danskkaffeshow/?fref=ts

              Jeg mangler fx at Sonja, som vandt Barista DM.

              Ser ud til at den meste sete video var oppe på 8.100 visninger (første runde af Barista DM, fra lørdag). Flot :-D
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              • -E*
                Master Brewer
                • Apr 2013
                • 1949

                #8
                Ohøj, er der en dato i støbeskeen for dks 18 og er det stadig i Århus? Jeg spørger fordi jeg godt kunne tænke mig at tage fri fredag for at hjælpe til og samtidig smide nogle timer lørdag eller søndag som sædvanlig...
                -Sune

                Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                Computerstyret Hottop
                Instagram

                Comment

                • MoBak
                  Administrator
                  • May 2007
                  • 3610

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
                  Ohøj, er der en dato i støbeskeen for dks 18 og er det stadig i Århus? Jeg spørger fordi jeg godt kunne tænke mig at tage fri fredag for at hjælpe til og samtidig smide nogle timer lørdag eller søndag som sædvanlig...
                  Hej Sune,

                  Beklager den lange svartid, men jeg har længe haft en mistanke om, at SCAE nok ikke blev klar til et DKS2018 og har derfor være tilbageholdende med at melde noget ud, selvom vi faktisk har haft afsat en dato. Nu er det så endegyldigt, at SCAEs hidtidige ledelse træder tilbage og at SCA ikke har fået en ny ledelse på plads. Dermed må vi desværre aflyse DKS2018.

                  Tak for din hjælp i 2016 og 2017 og din entusiasme for at hjælpe igen i 2018. Vi kalder på dig, når vi forhåbentligt er kørende igen.
                  Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                  La Marzocco GS/3
                  Baratza Forté
                  Bestmax filter


                  1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                  Comment

                  • Sonne
                    Master Brewer
                    • Jul 2007
                    • 1641

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af MoBak Se indlæg
                    Hej Sune,

                    Beklager den lange svartid, men jeg har længe haft en mistanke om, at SCAE nok ikke blev klar til et DKS2018 og har derfor være tilbageholdende med at melde noget ud, selvom vi faktisk har haft afsat en dato. Nu er det så endegyldigt, at SCAEs hidtidige ledelse træder tilbage og at SCA ikke har fået en ny ledelse på plads. Dermed må vi desværre aflyse DKS2018.

                    Tak for din hjælp i 2016 og 2017 og din entusiasme for at hjælpe igen i 2018. Vi kalder på dig, når vi forhåbentligt er kørende igen.
                    Det kører rigtigt godt hos SCAE..... [emoji50]
                    La Marzocco GS/3 AV
                    Mahlkönig K30 Vario
                    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                    La Pavoni Professional
                    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                    BLOG

                    Comment

                    • Chancen
                      Espresso
                      • Jun 2015
                      • 688

                      #11
                      Virkelig ærgelig. Ebar må gå solo og opsætte et panel der kan lave noget lignende udenom SCAE, måske mere privat orienteret.

                      Comment

                      • MoBak
                        Administrator
                        • May 2007
                        • 3610

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Chancen Se indlæg
                        Virkelig ærgelig. Ebar må gå solo og opsætte et panel der kan lave noget lignende udenom SCAE, måske mere privat orienteret.
                        Hvis nogen kan henvise til egnede lokaler, hvor man ikke skal lægge 80-100k up front, sååeee
                        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                        La Marzocco GS/3
                        Baratza Forté
                        Bestmax filter


                        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                        Comment

                        • Henrikaa
                          Mellemristet
                          • May 2014
                          • 238

                          #13
                          Dansk Kaffeshow 2017 - opsamling

                          Oprindeligt indsendt af MoBak Se indlæg
                          Hvis nogen kan henvise til egnede lokaler, hvor man ikke skal lægge 80-100k up front, sååeee
                          Hvad er kravene til lokalerne? Størrelse, placering etc?

                          Comment

                          Working...
                          X