Mit selvbyggerprojekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Rohr
    Mørkristet
    • Jan 2017
    • 449

    Mit selvbyggerprojekt

    Jeg skal til at starte et stort selvbyg og har derfor behov for at stille jer en masse spørgsmål undervejs.

    Til at starte med, kan jeg fortælle at udgangspunktet er et helt nyt HX setup hvor alt gerne skulle virke, så udgangspunktet er at lave et flottere kabinet og samtidig lærer noget mere om selve teknologien - jeg forsestiller mig at jeg også vil uplode billeder undervejs.

    Mit 3, spørgsmål, hvis man regner mine boilerspørgsmål i den anden tråd med, handler om E61 brew groups.

    Boileren passer til et E61 da det alerede er et sådanne der sidder på - desuden virker den ved knapper og er ikke den sædvanlige krom model, men sidder gemt inde i huset.
    Nu er det at jeg tænker, at jeg måske gerne vil bruge et krom E61 hoved, der så flot kan sidde til sku på fronten.
    Jeg kan på nettet finde frem til at disse kan fås uden den manuelle arm, men med en Lucifer/Parker ting/magnet der kan sidde på siden af bryghovedet.
    Kan nogen forklare hvordan denne viker, og om det nødvendigvis er noget lignende der allerede må sidde på det hoved der allerede sidder i maskinen?

    Altså helt generelt, hvordan E61 virker ved elektronisk styring?
    Jeg kan intet finde på nettet om det, andet end de sædvanlige youtubefilm hvor de viser en gennemskåret E61 brygge gruppe med håndtag.
    Maskine: La Marzocco - Linea mini (fast vand)
    Mods: 50l. pumpe, preinfusionchamber, 0,6mm restrictor og Pantechnicondesign wallnut, Lunarscale tray fit.
    Kværne: Mahlkönig K30 es. - Mazzer Major posekværn med ZM knive (til sort)
    Rister: Aillio Bullet
    Vægte: Acaia Lunar og Pearl.
    Tampers: Torr Ti 58,55 - Pulmann Big Step og 58,4 - Mahlgut Buzzer og Dozer 58,4 - Reg Barber LM VST.
    Drip: Stagg Copper kettle - V60 300 ml. - V60 600 ml. - V60 II tragt - Kalita I tragt.
    Vand: Brita finest.
  • Rohr
    Mørkristet
    • Jan 2017
    • 449

    #2
    Her ser I lidt af indmaden, fra den jeg overvejer at bygge om.
    Click image for larger version

Name:	Photo 11-01-2017, 11.42.20.jpg
Views:	1
Size:	62,3 KB
ID:	229911
    Her er det første udkast til hvordan jeg vil have at maskinen skal ende med at se ud.
    Click image for larger version

Name:	Photo 11-01-2017, 19.14.11.jpg
Views:	1
Size:	10,8 KB
ID:	229912

    Planen er at tage udgangspunkt i måden den allerede fungere, men måske med det klasiske E61 hoved i krom og elektronisk styret, som maskinen allerede er.
    Kom gerne med foreslag eller advarsler, hvis det er helt dumt det jeg er ude i
    Første skridt vil så være at svejse en ramme op i den størrelse og form jeg ønsker, for derefter at kunne montere div. dele og få det hele til at sidde ordentligt.
    Derefter skal rammen puvlerlarkeres og der vil blive støbt karbon fronter, bagsider og synlig bund.
    Siderne er min plan at lave i noget flot træ, eller evt bare en pulverlarkeret mdf.
    Den rustfri drypbakke vil blive genbrugt fra den gamle, og der vil blive lavet rustfri bakke/kopvarmer på toppen.
    Stadig lidt i tvivl om hvordan det bagerste ben skal laves, men udgangspunktet er at den står på to fødder og et bagben, evt i cnc skåret alu, carbon eller pulverlarkeret stål som selve rammen.

    Jeg er ikke så bange for det mekaniske, men frygter lidt det elektroniske
    Maskine: La Marzocco - Linea mini (fast vand)
    Mods: 50l. pumpe, preinfusionchamber, 0,6mm restrictor og Pantechnicondesign wallnut, Lunarscale tray fit.
    Kværne: Mahlkönig K30 es. - Mazzer Major posekværn med ZM knive (til sort)
    Rister: Aillio Bullet
    Vægte: Acaia Lunar og Pearl.
    Tampers: Torr Ti 58,55 - Pulmann Big Step og 58,4 - Mahlgut Buzzer og Dozer 58,4 - Reg Barber LM VST.
    Drip: Stagg Copper kettle - V60 300 ml. - V60 600 ml. - V60 II tragt - Kalita I tragt.
    Vand: Brita finest.

    Comment

    • jacobwind
      Espresso
      • Sep 2013
      • 507

      #3
      Kan du ikke tage lidt flere billeder af maskine og bryg gruppe. Så er det lidt lettere at hjælpe.
      Hvad angår elektroniken så skal vi nok hjælpe dig i mål. Der er folk her fra forumet som selv har lavet maskiner og styring så dem kan vi nok få til at hjælpe dig

      Det er for resten en fin skitse og et ambitiøst projekt. Glæder mig til at følge det. Kom gerne med massere af billeder
      Hjemmebygget er velbygget.
      Hjemmebrygget er velbrygget.

      Comment

      • Rohr
        Mørkristet
        • Jan 2017
        • 449

        #4
        Oprindeligt indsendt af jacobwind Se indlæg
        Kan du ikke tage lidt flere billeder af maskine og bryg gruppe. Så er det lidt lettere at hjælpe.
        Hvad angår elektroniken så skal vi nok hjælpe dig i mål. Der er folk her fra forumet som selv har lavet maskiner og styring så dem kan vi nok få til at hjælpe dig

        Det er for resten en fin skitse og et ambitiøst projekt. Glæder mig til at følge det. Kom gerne med massere af billeder
        Jeg vil hellere end gerne uploade flere billeder, men rejser lige med Hareskoven skiklub for at undervise dem, de næste 5 dage, men så snart jeg er hjemme, og er ved maskinen igen
        Lyder godt med nogle elektroniksagkyndige
        Maskine: La Marzocco - Linea mini (fast vand)
        Mods: 50l. pumpe, preinfusionchamber, 0,6mm restrictor og Pantechnicondesign wallnut, Lunarscale tray fit.
        Kværne: Mahlkönig K30 es. - Mazzer Major posekværn med ZM knive (til sort)
        Rister: Aillio Bullet
        Vægte: Acaia Lunar og Pearl.
        Tampers: Torr Ti 58,55 - Pulmann Big Step og 58,4 - Mahlgut Buzzer og Dozer 58,4 - Reg Barber LM VST.
        Drip: Stagg Copper kettle - V60 300 ml. - V60 600 ml. - V60 II tragt - Kalita I tragt.
        Vand: Brita finest.

        Comment

        • kidcaffeine
          Espresso
          • Sep 2016
          • 585

          #5
          Der er lidt slayer over designet Glæder mig til at følge med!
          Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
          Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
          Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

          Comment

          • aspedersen
            Master Brewer
            • Jan 2014
            • 1555

            #6
            Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
            Der er lidt slayer over designet Glæder mig til at følge med!
            Jeg tænkte ECM Controvento....men ja, bliver spændende.
            /Anders

            La Spaziale Mini Vivaldi, Ekstremt moddet Compak K6, Gyro Super mølle 1960/70'erne...under renovering, Hjemmelavet Miniovn Rister
            https://www.instagram.com/anders_s_pedersen/
            https://www.youtube.com/channel/UCY_...sGAQA0v5B8FqNg

            Comment

            • Rohr
              Mørkristet
              • Jan 2017
              • 449

              #7
              Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
              Der er lidt slayer over designet Glæder mig til at følge med!
              Kan ikke løbe fra at jeg selv er vild med Slayeren, men jeg vil alligevel forsøge at gøre den til mit eget.
              Jeg er vild med steamerarmen på både Slayer og Marzocco GS3, men hold da op den er dyr i indkøb.
              Maskine: La Marzocco - Linea mini (fast vand)
              Mods: 50l. pumpe, preinfusionchamber, 0,6mm restrictor og Pantechnicondesign wallnut, Lunarscale tray fit.
              Kværne: Mahlkönig K30 es. - Mazzer Major posekværn med ZM knive (til sort)
              Rister: Aillio Bullet
              Vægte: Acaia Lunar og Pearl.
              Tampers: Torr Ti 58,55 - Pulmann Big Step og 58,4 - Mahlgut Buzzer og Dozer 58,4 - Reg Barber LM VST.
              Drip: Stagg Copper kettle - V60 300 ml. - V60 600 ml. - V60 II tragt - Kalita I tragt.
              Vand: Brita finest.

              Comment

              • Rohr
                Mørkristet
                • Jan 2017
                • 449

                #8
                Oprindeligt indsendt af aspedersen Se indlæg
                Jeg tænkte ECM Controvento....men ja, bliver spændende.
                Jeg overvejer i hvert fald at den skal snævre ind mod røven ligesom Controventoen.

                Jeg forestiller mig iøvrigt at boileren skal ligge forest, og pumpen paralelt, lige bagved, og så slutte af med elektronikken i røven.
                Maskine: La Marzocco - Linea mini (fast vand)
                Mods: 50l. pumpe, preinfusionchamber, 0,6mm restrictor og Pantechnicondesign wallnut, Lunarscale tray fit.
                Kværne: Mahlkönig K30 es. - Mazzer Major posekværn med ZM knive (til sort)
                Rister: Aillio Bullet
                Vægte: Acaia Lunar og Pearl.
                Tampers: Torr Ti 58,55 - Pulmann Big Step og 58,4 - Mahlgut Buzzer og Dozer 58,4 - Reg Barber LM VST.
                Drip: Stagg Copper kettle - V60 300 ml. - V60 600 ml. - V60 II tragt - Kalita I tragt.
                Vand: Brita finest.

                Comment

                • Runner23
                  Mellemristet
                  • Jan 2014
                  • 172

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Rohr Se indlæg
                  Jeg overvejer i hvert fald at den skal snævre ind mod røven ligesom Controventoen.

                  Jeg forestiller mig iøvrigt at boileren skal ligge forest, og pumpen paralelt, lige bagved, og så slutte af med elektronikken i røven.


                  jeg har en controvento- sig endelig til hvis du skal have billeder fra den til inspiration. og ja skitsen ligner en hel del
                  ECM Controvento
                  Mazzer Major og Mazzer SJ
                  Hottop B-type


                  APE kaffevogn rullende i Cph

                  Comment

                  • Rohr
                    Mørkristet
                    • Jan 2017
                    • 449

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Runner23 Se indlæg
                    jeg har en controvento- sig endelig til hvis du skal have billeder fra den til inspiration. og ja skitsen ligner en hel del
                    Fedt, det vil jeg måske gerne F....... en lækker maskine du har!
                    Ved du iøvrigt hvor man kan få Controventoen steamerarme, og om de kan passe på andre ventiler end deres egne.
                    Deres steamer og vandarm tilsluttes nemlig jo nemlig på siden af ventilen, og ikke under den, hvilket e brugbart hvis den skal komme direkte ud af fronten på maskinen, og med styring på siden af maskinen, hvilket jeg helst ser.
                    Jeg tænker at bruge Rancilios clickventil hvis muligt.
                    Det jeg forstår ved clickventil, er den der sidder på nogle Epoca, og Class 7, 8 og 9.
                    Last edited by Rohr; 12. January 2017, 13:06.
                    Maskine: La Marzocco - Linea mini (fast vand)
                    Mods: 50l. pumpe, preinfusionchamber, 0,6mm restrictor og Pantechnicondesign wallnut, Lunarscale tray fit.
                    Kværne: Mahlkönig K30 es. - Mazzer Major posekværn med ZM knive (til sort)
                    Rister: Aillio Bullet
                    Vægte: Acaia Lunar og Pearl.
                    Tampers: Torr Ti 58,55 - Pulmann Big Step og 58,4 - Mahlgut Buzzer og Dozer 58,4 - Reg Barber LM VST.
                    Drip: Stagg Copper kettle - V60 300 ml. - V60 600 ml. - V60 II tragt - Kalita I tragt.
                    Vand: Brita finest.

                    Comment

                    • Joe_Black
                      Coffeeholic
                      • Feb 2012
                      • 1424

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Rohr Se indlæg
                      Fedt, det vil jeg måske gerne F....... en lækker maskine du har!
                      Ved du iøvrigt hvor man kan få Controventoen steamerarme, og om de kan passe på andre ventiler end deres egne.
                      Deres steamer og vandarm tilsluttes nemlig jo nemlig på siden af ventilen, og ikke under den, hvilket e brugbart hvis den skal komme direkte ud af fronten på maskinen, og med styring på siden af maskinen, hvilket jeg helst ser.
                      Jeg tænker at bruge Rancilios clickventil hvis muligt.
                      Det jeg forstår ved clickventil, er den der sidder på nogle Epoca, og Class 7, 8 og 9.
                      Elektrisk E61 kræver en magnetventil enten under eller på på siden af bryg gruppen. Den er ofte gemt af et skjold der passer til maskinen. Desværre ikke noget der pynter på dit lækre design.

                      Rancilio´s steam ventil hedder Clever, og det er den :-)


                      Glæder mig til at følge til projekt :-)
                      Wega MiniNova
                      Mahlkönig K30
                      Moccamaster
                      Santos #4
                      AeroPress
                      Bodum Vakuum Brygger

                      Comment

                      • kidcaffeine
                        Espresso
                        • Sep 2016
                        • 585

                        #12
                        Med risiko for at den her tråd kommer til at stikke i alle retninger, har du så tænkt over budgettet for projektet?

                        Jeg er nysgerrig omkring, hvor meget sådan noget mon skal koste... Og ikke mindst hvad det så endte med at koste, når vi er på den anden side
                        Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                        Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                        Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                        Comment

                        • Rohr
                          Mørkristet
                          • Jan 2017
                          • 449

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
                          Med risiko for at den her tråd kommer til at stikke i alle retninger, har du så tænkt over budgettet for projektet?

                          Jeg er nysgerrig omkring, hvor meget sådan noget mon skal koste... Og ikke mindst hvad det så endte med at koste, når vi er på den anden side
                          Ja, jeg har givet 3000 for den maskine der er uploaded billed af indmaden fra.
                          Jeg regner jeg med et samlet budget på ca 10-12.000 kr.
                          Og er ret sikker på at jeg kan holde mig inde for dette, da jeg har godt hjælp til alt håndværksmæssigt, lige fra svejsning og fint smedearbejde til maling, carbonarnejde, elektriker mm.
                          Om den den så ender med at lave kaffe som en maskine til 10+ K er jo ingen garanti, men jeg håber at jeg selv vil holde af den
                          Og alt imens arbejdet står på, vil jeg så drikke Espresse fra min Epoca
                          Maskine: La Marzocco - Linea mini (fast vand)
                          Mods: 50l. pumpe, preinfusionchamber, 0,6mm restrictor og Pantechnicondesign wallnut, Lunarscale tray fit.
                          Kværne: Mahlkönig K30 es. - Mazzer Major posekværn med ZM knive (til sort)
                          Rister: Aillio Bullet
                          Vægte: Acaia Lunar og Pearl.
                          Tampers: Torr Ti 58,55 - Pulmann Big Step og 58,4 - Mahlgut Buzzer og Dozer 58,4 - Reg Barber LM VST.
                          Drip: Stagg Copper kettle - V60 300 ml. - V60 600 ml. - V60 II tragt - Kalita I tragt.
                          Vand: Brita finest.

                          Comment

                          • Rohr
                            Mørkristet
                            • Jan 2017
                            • 449

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Joe_Black Se indlæg
                            Elektrisk E61 kræver en magnetventil enten under eller på på siden af bryg gruppen. Den er ofte gemt af et skjold der passer til maskinen. Desværre ikke noget der pynter på dit lækre design.

                            Rancilio´s steam ventil hedder Clever, og det er den :-)


                            Glæder mig til at følge til projekt :-)
                            Det er præcis hvad jeg også har fundet frem til, og det er ikke så kønt nej, på en måde ønsker jeg at maskinen skal fremstå ærligt, men samtidg er den der Lucifer/Parker sku grim.
                            Kender du maskiner hvorpå de sidder?
                            Så man kan se hvordan de har gamt dem af vejen, for jeg kan ikke lige finde billeder af det, hvor jeg med sikkerhed kan sige at det er det der er gjort.
                            Maskine: La Marzocco - Linea mini (fast vand)
                            Mods: 50l. pumpe, preinfusionchamber, 0,6mm restrictor og Pantechnicondesign wallnut, Lunarscale tray fit.
                            Kværne: Mahlkönig K30 es. - Mazzer Major posekværn med ZM knive (til sort)
                            Rister: Aillio Bullet
                            Vægte: Acaia Lunar og Pearl.
                            Tampers: Torr Ti 58,55 - Pulmann Big Step og 58,4 - Mahlgut Buzzer og Dozer 58,4 - Reg Barber LM VST.
                            Drip: Stagg Copper kettle - V60 300 ml. - V60 600 ml. - V60 II tragt - Kalita I tragt.
                            Vand: Brita finest.

                            Comment

                            • jacobwind
                              Espresso
                              • Sep 2013
                              • 507

                              #15
                              Her er en ECM med en elektrisk styret E61 gruppe.

                              Hjemmebygget er velbygget.
                              Hjemmebrygget er velbrygget.

                              Comment

                              Working...
                              X