Hvorfor blends når der findes gode \"rene\" kaffer\'?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Brownie
    Stamgæst
    • Jul 2007
    • 765

    Hvorfor blends når der findes gode \"rene\" kaffer\'?

    Når der nu findes så mange \"dejlige\" og \"super\" kaffe-typer ude i verden - hvorfor er det så at man (og jeg) ikke bare bruger de \"rene\" bønner til espresso? Jeg har selv tit tænkt over dette, omend jeg til stadighed blander og blander og blander og blander blends...(ja, også nogle gode )...

    ...fyren de kalder \"Prince\" kommenterer det egentlig fint her, han siger:

    Prince chimed in on some reasons: \"It\'s very difficult to get a satisfying shot from a single origin coffee, and I say that not from a lack of trying. S-O shots, as they\'re called, are all the rage with a lot of US and Canadian roasters and cafes, but for me, they don\'t represent everything espresso is capable of. Espresso brewing is the most torturous thing you can do to a coffee bean and still hopefully have something that tastes good, great or better. To do that, you need complexity and elements in the ground coffee that compliment and contrast each other. You get that from a blend crafted by a master roaster. With single origin, you tend to get one hit wonders and more often than naught, the flaws in a particular bean are exposed as much, if not more so than the highlights. Espresso brewing is a magnifying glass for everything good and bad in a bean.\"
    ...ja, ok...den skal selvfølgelig \"lige\" ristedes korrekt, men det er der heldigvis bedre og bedre mulighed for.

    Men hvad er Espressobar-hjemmeristerens erfaringer? Er de ikke i tråd med \"Princes\"? Det er mine egne...
    Vibiemme Domobar Inox
    Baratza Sette 270

    ...when the pupil is ready, the teacher will appear...
  • ordo.dk
    Espresso
    • Dec 2007
    • 514

    #2
    Re:Hvorfor blends når der findes gode \"rene\" kaffer\'?

    Personligt nyder jeg af og til SO-espresso. De er altid en oplevelse, men som Prince skriver, så mangler de kompleksitet. Et supershot skal helst trykke på så mange smagsknapper som muligt, SO-shots trykker på nogle få, og det kan være rigtig godt, men nogle gange skal jeg bare have en god blend der kan fylde mundhulerne helt ud

    Jeg vil til at prøve at gøre det til en vane, at riste noget SO mindst én gang ud af 10 ;P Man bliver bare grebet af at finpudse nogle blends ;P
    Sort som en panter, sort som slanter
    Tjent på sort arbejde, og sort som Knight Rider
    Sort som piloten I en Tie Fighter
    Sort som pletterne på Pongo
    Sort som alle andre end Tintin I Congo
    Sort som en afro, så sæt den kaff' på!

    Comment

    Working...
    X