La Marzocco Linea Mini mods

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • krumbak
    Mørkristet
    • Mar 2008
    • 307

    La Marzocco Linea Mini mods

    Lad os dele de mods vi laver på Linea Mini i tråden her, så det er nemt for alle at finde dem. Del også gerne dine tanker om nye mods, så vi kan få tunet de Linea Mini’er

    Har været i gang her til aften med nogle mini-mods. Alle meget nemme at lave. Maskinen er meget nem at skille ad og virker solidt og lækker bygget.

    Se billeder/video’er af alle mods sidst i dette skriv

    ---------------------------------------
    Buttery-smooth feeling paddle mod
    ---------------------------------------
    Dette mod: http://www.home-barista.com/espresso...od-t38395.html

    Meget nemt, tager ingen tid. Fire skruer ud af den forreste topplade og du er i gang. Nemt og det hele værd.

    Har haft lidt forskellige materialer på, og også ændret lidt efter videoen er lavet. Men det er så nemt at ændre at det bare er at prøve sig frem.

    Min paddle gik meget stramt, nu kører den super lækkert, glidende og med let modstand. Ingen metal lyde eller klonk. Det føles bare lækkert 

    -------------------------------------
    0.6 mm LM restrictor/ gicleur/jet
    -------------------------------------
    Dette mod: http://www.home-barista.com/espresso...ni-t41820.html

    Nok det sværeste mod af dem jeg har lavet denne gang. Men det skyldes primært at det er svært at få plads til fingrene, da restrictoren, der skal udskiftes sidder lige under rammen. Det tog nok 45 min. i alt, men havde der været plads, så tager det ikke mere end 10 min. Så egentlig nemt nok, men du kommer til at bande over dine fede pølsefingre 

    Den restrictor der sad i kunne skrues ud med en topnøgle str. 5 mm. tror jeg det var. Den nye var helt rundt, så den skruede jeg i med fingrene, satte en lille prik med en tusch så jeg kunne se hvor meget jeg strammede den, strammede den med en tang med vinkel a la denne: https://teknik-salg.dk/341/spidstang...-mm-worker.jpg Den skulle kun drejes ca. 270 grader inden den var strammet i bund.

    Tændte maskinen inden jeg satte låget på igen, lod den varme helt op og kørte et par flush, backflush mv. for at tjekke for leaks. Ingen problemer. Den kører bare. Havde læst om, man måske skulle skifte O-ringen, men det er bestemt ikke nødvendigt – min var fin og helt som ny.

    Der kommer noget mindre vand ud nu. Det kan man se når man flusher. Fik 400 ml. på 30 sek. med den originale restrictor på 0.8 mm. Med den nye på 0.6 mm får jeg 320 ml på 30 sek. Det er stadig i den høje ende og target burde være ca. 250 ml. Måske der skal en 0.5 mm til. Det brugte jeg på R58 og det gav ca. 250 ml på 30 sek. Ser lige om den stabiliserer sig i løbet af et par dage… ellers må der en mindre restrictor til.

    Den på 0.6 mm er for resten den fra kaffemekka og skulle være en original La Marzocco 0.6 mm

    Da jeg åbnede brygkammeret var det fyldt med vand helt til toppen, og flød næsten over. Hvordan kan det være? Som I kan se på billederne, så er udgang og indgangs-huller lavere end kanten af brygkammeret. Bør der så ikke stå luft i kammeret, når det nu er genfyldt efter at have været tømt? Der er jo ingen ventil til udluftning i brygkammeret.

    --------------------------------------------
    Barista lights always on/blue brew light
    --------------------------------------------
    Dette mod: http://www.home-barista.com/espresso...ds-t40969.html

    Det er lige til. Det sværeste er faktisk at skille stikkene af, da der sidder en lille modhager på, som var særdeles genstridig! Men det lykkedes 

    Stikkene er købt i Kaffemekka, du skal bruge 2 stk.: http://www.kaffemekka.dk/shop/2047-k...-2-leder-l380/

    ----------------------------------
    Lige symboler på haner/knobs
    ----------------------------------
    Når mine steam og hot water knobs er helt lukkede, så er de flor-de-lis symboler ikke lige, men nærmere drejet 90 og 180 grader. De hvide plastikdæksler kan skrues ud ved at dreje dem mod uret. Satte bare nogle omgange pak-tape på, og så kunne de skrues fint i igen og sidder meget stramme, så de kan sidde helt lige.

    --------------
    Rasle-sikring
    --------------
    Der er en armeret slange inde i maskinen, der løber i et 180 grader sving fra pumpen og tilbage til pumpen. Den er ikke spændt fast og vipper, når pumpen tændes. Den kan ramme rør og andet i maskinen og lave støj. Fæstnede den bare med et par strips. Der var en enkelt strip på i forvejen, men det var ikke nok på min.

    ----------------------------------------
    Justeret brew pressure til 8.5-9 bar
    ----------------------------------------
    Brew pressure stod på ca. 9.5-10 bar under brygning, og da låget alligevel var af, så var det nemt at justere trykket på pumpen. En halv omgang er rigeligt – det giver ca. 1 bar. Mod uret sænker trykket.

    I kan se billeder og video’er her: https://goo.gl/aqSFlK

    Tænker de næste mods bliver paddle, knobs og handle i træ, måske valnød.
    Derudover kunne jeg godt være interesseret i en form for preinfusion eller flow styring via paddle.
  • Kjeldsen
    Coffeeholic
    • Feb 2010
    • 1086

    #2
    Oprindeligt indsendt af krumbak Se indlæg
    Lad os dele de mods vi laver på Linea Mini i tråden her, så det er nemt for alle at finde dem. Del også gerne dine tanker om nye mods, så vi kan få tunet de Linea Mini’er

    Har været i gang her til aften med nogle mini-mods. Alle meget nemme at lave. Maskinen er meget nem at skille ad og virker solidt og lækker bygget.

    Se billeder/video’er af alle mods sidst i dette skriv

    ---------------------------------------
    Buttery-smooth feeling paddle mod
    ---------------------------------------
    Dette mod: http://www.home-barista.com/espresso...od-t38395.html

    Meget nemt, tager ingen tid. Fire skruer ud af den forreste topplade og du er i gang. Nemt og det hele værd.

    Har haft lidt forskellige materialer på, og også ændret lidt efter videoen er lavet. Men det er så nemt at ændre at det bare er at prøve sig frem.

    Min paddle gik meget stramt, nu kører den super lækkert, glidende og med let modstand. Ingen metal lyde eller klonk. Det føles bare lækkert 

    -------------------------------------
    0.6 mm LM restrictor/ gicleur/jet
    -------------------------------------
    Dette mod: http://www.home-barista.com/espresso...ni-t41820.html

    Nok det sværeste mod af dem jeg har lavet denne gang. Men det skyldes primært at det er svært at få plads til fingrene, da restrictoren, der skal udskiftes sidder lige under rammen. Det tog nok 45 min. i alt, men havde der været plads, så tager det ikke mere end 10 min. Så egentlig nemt nok, men du kommer til at bande over dine fede pølsefingre 

    Den restrictor der sad i kunne skrues ud med en topnøgle str. 5 mm. tror jeg det var. Den nye var helt rundt, så den skruede jeg i med fingrene, satte en lille prik med en tusch så jeg kunne se hvor meget jeg strammede den, strammede den med en tang med vinkel a la denne: https://teknik-salg.dk/341/spidstang...-mm-worker.jpg Den skulle kun drejes ca. 270 grader inden den var strammet i bund.

    Tændte maskinen inden jeg satte låget på igen, lod den varme helt op og kørte et par flush, backflush mv. for at tjekke for leaks. Ingen problemer. Den kører bare. Havde læst om, man måske skulle skifte O-ringen, men det er bestemt ikke nødvendigt – min var fin og helt som ny.

    Der kommer noget mindre vand ud nu. Det kan man se når man flusher. Fik 400 ml. på 30 sek. med den originale restrictor på 0.8 mm. Med den nye på 0.6 mm får jeg 320 ml på 30 sek. Det er stadig i den høje ende og target burde være ca. 250 ml. Måske der skal en 0.5 mm til. Det brugte jeg på R58 og det gav ca. 250 ml på 30 sek. Ser lige om den stabiliserer sig i løbet af et par dage… ellers må der en mindre restrictor til.

    Den på 0.6 mm er for resten den fra kaffemekka og skulle være en original La Marzocco 0.6 mm

    Da jeg åbnede brygkammeret var det fyldt med vand helt til toppen, og flød næsten over. Hvordan kan det være? Som I kan se på billederne, så er udgang og indgangs-huller lavere end kanten af brygkammeret. Bør der så ikke stå luft i kammeret, når det nu er genfyldt efter at have været tømt? Der er jo ingen ventil til udluftning i brygkammeret.

    --------------------------------------------
    Barista lights always on/blue brew light
    --------------------------------------------
    Dette mod: http://www.home-barista.com/espresso...ds-t40969.html

    Det er lige til. Det sværeste er faktisk at skille stikkene af, da der sidder en lille modhager på, som var særdeles genstridig! Men det lykkedes 

    Stikkene er købt i Kaffemekka, du skal bruge 2 stk.: http://www.kaffemekka.dk/shop/2047-k...-2-leder-l380/

    ----------------------------------
    Lige symboler på haner/knobs
    ----------------------------------
    Når mine steam og hot water knobs er helt lukkede, så er de flor-de-lis symboler ikke lige, men nærmere drejet 90 og 180 grader. De hvide plastikdæksler kan skrues ud ved at dreje dem mod uret. Satte bare nogle omgange pak-tape på, og så kunne de skrues fint i igen og sidder meget stramme, så de kan sidde helt lige.

    --------------
    Rasle-sikring
    --------------
    Der er en armeret slange inde i maskinen, der løber i et 180 grader sving fra pumpen og tilbage til pumpen. Den er ikke spændt fast og vipper, når pumpen tændes. Den kan ramme rør og andet i maskinen og lave støj. Fæstnede den bare med et par strips. Der var en enkelt strip på i forvejen, men det var ikke nok på min.

    ----------------------------------------
    Justeret brew pressure til 8.5-9 bar
    ----------------------------------------
    Brew pressure stod på ca. 9.5-10 bar under brygning, og da låget alligevel var af, så var det nemt at justere trykket på pumpen. En halv omgang er rigeligt – det giver ca. 1 bar. Mod uret sænker trykket.

    I kan se billeder og video’er her: https://goo.gl/aqSFlK

    Tænker de næste mods bliver paddle, knobs og handle i træ, måske valnød.
    Derudover kunne jeg godt være interesseret i en form for preinfusion eller flow styring via paddle.
    Pisse lækkert 😊 Jeg har kun justeret tryk på bryg kedlen og er ikke rigtig kommet igang med mods. Gigleur er klart det næste, og så kommer det visuelle.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

    Comment

    • Kjeldsen
      Coffeeholic
      • Feb 2010
      • 1086

      #3
      Eller også tager jeg de nemmeste først på din liste. Rasle og buttery paddle mods!

      Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

      Comment

      • krumbak
        Mørkristet
        • Mar 2008
        • 307

        #4
        En kort update på 0,6 mm LM restrictor/gicleur/jet.

        Nu er flowet på 200 ml. pr. 30 sek. Det passer bedre. Specielt til EK43.
        Bliver flowet mindre hen over tid, så tyder det på at gicleur stopper til med kalk. Bryggekammeret ser ud til nemt at kunne afkalkes, ved bare at fylde vandtanken med vand/citronsyre og så trække ind i brygkammeret. Har I erfaringer med afkalkning på Linea Mini?

        Har købt ind til lidt andre light mods:
        - Bundløst portafilter
        - Silikone gruppepakning
        - IMS 35 µm shower screen
        Vedhæftede filer

        Comment

        • krumbak
          Mørkristet
          • Mar 2008
          • 307

          #5
          En opfølgning på 0,6 mm gicleur.

          Vandflowet er gået lige stå stille nedad og den sidste uges tid har det været helt håbløst med under 100 ml på 30 sek. Mistanken var tilstopning med kalk.

          I stedet for at afkalke, så åbnede jeg. Den stor klump kalk på gicleuren. Intet andet at finde i brygkammeret, der er helt kalkfrit.

          Nu er jeg på 0,8 mm. igen, men har allerede fortrudt. Det vælter ud med vand - og det gør ikke noget godt for kaffen

          Må have 0,6 mm. i igen og så afkalke i stedet. Det er næsten nemmest bare at åbne låbet, pille gicleuren ud og lægge i eddike i ca. 10 min. Så kan det hele klares på ca. 20-30 min.

          Nogen der har erfaringer med afkalkning med citronsyre?

          --
          Kan ikke vende billede nr. 2 rigtigt
          Vedhæftede filer

          Comment

          • davidsarinelli
            Coffeeholic
            • May 2009
            • 1484

            #6
            Citronsyre og 0.5 mm dyse rensesæt.



            Duer også til alle andre infusion gicleurs i E61 og NS.
            David Sarinelli

            Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

            Giesen W1 m. Artisan connection
            Bullet R1 2.0 IBTS
            La Marzocco Linea Classic AV 1
            Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
            Profitec Pro500
            La Pavoni Professional
            ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
            Niche Zero single dosing conical burrs
            DIP DK-40 Bulk

            Masser af SSP burrs!


            www.espresso-systems.dk

            Comment

            • Bundgaard
              Mellemristet
              • Oct 2014
              • 152

              #7
              En lille tilføjelse! [emoji16]

              Det virker men er ikke helt færdig da jeg mangler lidt dele til styringen.

              So More to come!

              Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

              Comment

              • kidcaffeine
                Espresso
                • Sep 2016
                • 585

                #8
                Hvad er det præcist for et indgreb du har foretaget?
                Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                Comment

                • krumbak
                  Mørkristet
                  • Mar 2008
                  • 307

                  #9
                  Hvad er du ved at lave?

                  Comment

                  • Bundgaard
                    Mellemristet
                    • Oct 2014
                    • 152

                    #10
                    Jeg vil skifte tapet bag ved maskinen!

                    Nej lad os sige det sådan, modet ender på: profil!

                    Comment

                    • krumbak
                      Mørkristet
                      • Mar 2008
                      • 307

                      #11
                      Spændende. Lad os endeligt høre mere.

                      Kan se et relæ og muligvis en ny solenoid valve? Samt ny styring af de eksisterende valves?

                      Spændt på at høre nærmere. Har ikke set andre lave dette mod og derfor heller ikke kunne finde guides. Profiling er helt sikkert et mod jeg gerne vil lave.

                      Comment

                      • Thier79dk
                        Mørkristet
                        • Aug 2014
                        • 333

                        #12
                        Jer der har en LMLM er der en gummipakning/ring mellem steamtip og steamarm? Altså på gevindet hvor steamtip skrues på steamarmen?


                        Sent from my iPhone using Tapatalk

                        Comment

                        • davidsarinelli
                          Coffeeholic
                          • May 2009
                          • 1484

                          #13
                          Ingen pakning. Den er limet på.
                          David Sarinelli

                          Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

                          Giesen W1 m. Artisan connection
                          Bullet R1 2.0 IBTS
                          La Marzocco Linea Classic AV 1
                          Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
                          Profitec Pro500
                          La Pavoni Professional
                          ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
                          Niche Zero single dosing conical burrs
                          DIP DK-40 Bulk

                          Masser af SSP burrs!


                          www.espresso-systems.dk

                          Comment

                          • Thier79dk
                            Mørkristet
                            • Aug 2014
                            • 333

                            #14
                            La Marzocco Linea Mini mods

                            Oprindeligt indsendt af davidsarinelli Se indlæg
                            Ingen pakning. Den er limet på.
                            Limet? Hvad mener du David.

                            Jeg kan da skrue den af. Det er fordi jeg renset min steamtip og gevindet for mælk. Og nu er den utæt præcis hvor den skrues på.

                            Så der sprutter ud i samlingen.

                            Giver det mening? Jeg smider lige en video op her.

                            video, sharing, camera phone, video phone, free, upload




                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Last edited by Thier79dk; 18. July 2017, 21:49.

                            Comment

                            • Lineamanden
                              Stamgæst
                              • Apr 2014
                              • 965

                              #15
                              Den skal limes på. Det du har fjernet er det gamle lim..
                              Eventuelt et par omgange teflon.
                              Så er du kørende igen

                              /Uldall
                              Formerly Known As Uldall.
                              #espressotechnics
                              #lamarzoccodk

                              Comment

                              Working...
                              X