Side 2 af 4 FørsteFørste 1234 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 32

Emne: BaristaHustle Superlatives kaffeabonnement

Master Brewer johnster's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2011
    Sted
    Vestegnen
    Citer Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
    @Johnster - jeg forstår ikke præcis hvad du indvender imod.

Jeg siger bare det tager tid at spore sig ind på at få brygget kaffen godt. I hver faldt til de smagsnoter, jeg går efter i kaffen. Men jeg vidste ikke det, Lav fortæller om at der er nøje brygge-instrukser til hver kaffe, I får tilsendt. Det hjælper da på det.

Jeg fik engang noget sponsorkaffe fra Stiller til vores filterkaffekursus (vist for 1,5 år siden). Han bad mig til gengæld om feedback. Jeg syns de var underudviklede i ristningen. Det skrev jeg med bæven til ham.

Han svarede tilbage at jeg skulle doserer højere. Jep, det hjalp på smagen. Husker ikke om det var 70 g/l eller hvordan - men det var højere end jeg nogensinde havde doseret før.

Men så undrer det mig at han ikke skriver det på posen. Der stod meget info med højdemeter og al mulig omkring dyrkning af kaffen. Men ikke noget så vigtigt som at den skal brygges med højere dosering.
    Det er mest denne del der lige triggede mig.

"Derfor ka det være svært at sælge kaffe til alm forbrugere, hvis kaffen er optimeret ud fra kværning på en EK43 og brygget på helt særligt vand. Så er det klart at folk ikke ka få den samme smag ud af det derhjemme.

Også derfor giver det så meget mening for mig at riste selv. Jeg optimerer ristningeen til præcis den måde, jeg brygger på."

Men ellers er jeg enig i at100 gr. er i underkanten. Derfor bad jeg ham også om at angive sin kværn indstilling for hver kaffe. Så kan jeg bruge hans offset som vejledning til min kværn. Men det er desværre ikke lykkedes at få ham til det.
    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
    Compak K10 Fresh
    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

Philips Café Gourmet

Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Kaffe T har lidt fat i en af problemstillingerne, jeg mener dog ikke det i sig selv betyder kaffen ikke opnår det man selv synes er dets optimale, for det er voldsomt subjektivt. Men det er klart du ikke kan få den balance de på risteriet havde i tankerne, det er tæt på uladsiggørlig, medmindre man kan ramme med præcis samme værdier og har samme kværn som de har brugt til cupping.

Jeg ved ikke om de fleste risterier i sig selv er bevidst om, at de indirekte rister efter det område hvor deres cupping kværn levere, de rister nok mere efter hvad de vurdere vil få kaffen til at repræsentere bønnen bedst mulig.

Hele tanken bag vand er stadig i sit spæde stadie og mange har stadig ikke gjort sig de store tanker på det område endnu, eller ført deres tanker ud i livet, det er stadig meget få der eksperimentere og producere vand med en helt specielle værdier. Det meste er efterhånden stadig kun RO vand tilsat mineraler og hvor der ikke er lagt de store tanker bagved. Men det er selvf. også et problem for os hjemmebrugere eftersom RO anlæg bare ikke egner sig til low flow miljøer - pga. opkoncentration og ja nok lige er til den store side. Det er nok også de færreste der vil ud og lege den lille kemiker for at opnå vand med de værdier risteriet benytter.

De flestes vand vil altid befinde sig i området semi-optimalt, derfor forstår jeg godt man synes det er bedre at riste ud fra hvad man selv har. Problemet er dog her at man skal have evnerne, erfaring, udstyret og stadig skal cuppe kaffen i samme grad som på et risteri, ellers er man lige vidt.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

Registreringsdato
    Jun 2011
    Sted
    Vestegnen
    Det er jo så også derfor, at det er super nørdet og super godt, at Matt giver vejldning til vand med de kaffer han sender ud. Jeg bruger dog bare mit Brita vand.

Når vi snakker alm. kunder i kaffebarer, så skal man jo altid passe på ikke at skræmme dem væk. Men det skader jo ikke at have vejledning på posen og måske endda udvidet vejledning på web sitet.

Men at dømme konceptet med salg aff ristet kaffe problematisk, synes jeg nu er temmelig overdrevet. #firstworldproblems
    Compak K10 Fresh

Philips Café Gourmet

Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

Stamgæst
    Registreringsdato
    Jan 2012
    Sted
    2000 F
    Bliver der ikke kun behandlet "firstworld problems" herinde? ;-)

Espresso movin's avatar
    Registreringsdato
    Aug 2013
    Sted
    Aalborg
    Hvornår plejer i at modtage jeres bønner, og har i modtaget for december. Jeg er tilmeldt og skulle gerne modtage første gang her i december. Jeg hader lang transport af god kaffe, da det bekymre mig med de mange temperatur skift.

Stamgæst Juul-Andersen's avatar
    Registreringsdato
    Apr 2014
    Sted
    København
    Det varierer meget. Man plejer at få tracking nummer, så nu du siger det er det faktisk lidt mystisk jeg ikke har fået det... Men der går typisk en uges tid når det er fra den anden side af jorden
    Medejer af Coffeeseur
    Mobil kaffebar, foredrag og workshops.
    www.Coffeeseur.dk

Følg os meget gerne på
    Instagram og Facebook

Kontakt os gerne
    info@coffeeseur.dk

7. De følgende brugere har takket Juul-Andersen for denne post:

movin (10. December 2016)

Registreringsdato
    Jun 2011
    Sted
    Vestegnen
    Jeg fik underligt nok to shipping mails sidste måned, så afhængigt af hvilken der var rigtig, modtog jeg kaffen 5 eller 9 dage senere. Denne måned har jeg dog endnu ikke modtaget en shipping mail.
    Compak K10 Fresh

Philips Café Gourmet

9. De følgende brugere har takket johnster for denne post:

Coffeeholic Lav's avatar
    Registreringsdato
    Dec 2014
    Sted
    Mørkhøj/Kbh
    Samme her... ved ikke lige hvor længe jeg gider mere. Den gode Perger mangler stadig en del på logistiksiden der skal på plads - også når han lover dobbelt portion næste gang.... det sker ligsom ikke

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Venligste hilsner, Steffen
    kafferist.dk

Espro: LM Linea Mini med pre-infusion, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
    Sort:
    Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, MK EK43 SSP, MK Guatemala, Wilfa Uniform SSP, Feldgrind
    Rister: 2x
    Aillio Bullet R1, Draminski TwistGrain moisture meter
    Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar, SKALE2, Brewista smart scale, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

11. De følgende brugere har takket Lav for denne post:

Registreringsdato
    Jun 2011
    Sted
    Vestegnen
    Citer Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
    Samme her... ved ikke lige hvor længe jeg gider mere. Den gode Perger mangler stadig en del på logistiksiden der skal på plads - også når han lover dobbelt portion næste gang.... det sker ligsom ikke

Jeg fik to poser Swush.
    Compak K10 Fresh

Philips Café Gourmet

Coffeeholic Lav's avatar
    Registreringsdato
    Dec 2014
    Sted
    Mørkhøj/Kbh
    Skulle jeg også have haft men orkede ikke at skive til ham om det endnu en gang. Synes du den Wush smagte godt - jeg synes den var lidt flad, i skærende kontrast til den flotte præsentation i indpakningen

Venligste hilsner, Steffen
    kafferist.dk

Espro: LM Linea Mini med pre-infusion, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
    Sort:
    Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, MK EK43 SSP, MK Guatemala, Wilfa Uniform SSP, Feldgrind
    Rister: 2x
    Aillio Bullet R1, Draminski TwistGrain moisture meter
    Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar, SKALE2, Brewista smart scale, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

14. De følgende brugere har takket Lav for denne post:

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •