UV-lampe til defekter i grønne bønner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    UV-lampe til defekter i grønne bønner

    Er der nogen som forstår sig på UV-lamper ? Er der forskel på dem ?

    Man kan spotte visse typer defekter i grønne bønner ved at lyse på dem med en UV-lampe.

    Trieste Coffee Cluster har en gennemgang af defekter:
    "Stinkers are over-fermented beans, usually with normal appearance but a rotten smell and flavour ... Under examination using ultraviolet light, stinker beans show a white or white-blue fluorescence ...Nevertheless, other defects and old crop beans are also fluorescent, making it difficult to sort stinker beans solely by this method"

    Click image for larger version

Name:	UV lampe defekte bønner.jpg
Views:	1
Size:	83,7 KB
ID:	235899
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #2
    Her er to UV-lamper ... den ene koster 34 kr, den anden 50 kr ... jeg har svært ved at se forskel ... ved heller ikke om der er den store forskel på UV-lamper, om det betyder noget til dette formål !?

    Den til 34 kr


    Den til 50 kr
    Only US$9.00, buy best uv glow black light ultra violet pet urine stain detector effects sale online store at wholesale price.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • ChristianS
      Coffeeholic
      • Apr 2015
      • 1012

      #3
      Eftersom at UV jo refererer til bølgelængden og derfor (i store træk) er den samme, tænker jeg, at det vigtigste er at få fat i en UV-lampe, der er tilpas kraftig. Og så skal man selvfølgelig inspicere bønnerne i dunkel belysning/mørke.
      Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

      Kværne: Niche Zero, Santos 01
      Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
      Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

      Comment

      • ChristianS
        Coffeeholic
        • Apr 2015
        • 1012

        #4
        Jeg overvejede det i øvrigt selv, da jeg læste en masse om kartoffeldefekt efter Barista DM, hvor en af de andre deltagere blev ramt af et par uheldige "kartoffelbønner". Men pt lever jeg med risikoen - eller springer uden om Rwanda.

        Den her video fra Sweet Maria's er i øvrigt ret fin, men jeg stoppede vist ideen om at sortere via UV, da han nævner, at lyset ikke kan bruges til alle bønner, eller i hvert fald finder falsk positive ved nogle bønner:

        This is another spontaneous video about Rwanda coffee, as I was just roasting and cupping the splendid new arrivals. Nothing fancy here, but some good inform...
        Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

        Kværne: Niche Zero, Santos 01
        Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
        Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

        Comment

        • JesperOK
          Mellemristet
          • Feb 2011
          • 211

          #5
          De plejer at være opdelt i A og B efter bølgelængden på UVstrålingen de udsender, så man skal lige være obs på hvilket område det man vil iagttage reagere på ... de eksakte tal kan jeg ikke lige på stående fod, men det plejer at svare til kort- eller langbølget UV-lys.
          Rocket Evoluzione v2

          Compak K10 ProBarista
          Sort Feldgrind

          Behmor 1600

          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            #6
            Engang jeg var ude på Refshaleøen havde de lige anskaffet en ... risteriet The Factory ... Michael rejser verden rundt og underviser i ristning ... fotoet overfor er fra dengang på en gammel sæk bønner med den lampe, han lige havde fået hjem.

            Og så hørte jeg engang foredrag af Daterra fra Brasilien (de var forbi hos TCC). Deres bønner sorteres med UV-lys ... hvor det er sat i system med trykluft, som puster de bønner ud, som flourescerer.

            Det er rigtigt, at det ikke er noget entydigt bevis for hvad der er problemet, når de lyser op. Men jeg vil nu alligevel gerne bruge den mulighed til den samlede vurdering.
            Last edited by Kaffe T; 1. August 2016, 23:40.
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              #7
              Oprindeligt indsendt af JesperOK Se indlæg
              De plejer at være opdelt i A og B efter bølgelængden på UVstrålingen de udsender, så man skal lige være obs på hvilket område det man vil iagttage reagere på ... de eksakte tal kan jeg ikke lige på stående fod, men det plejer at svare til kort- eller langbølget UV-lys.
              Okay ... men på de her to muligheder kan jeg ikke finde specifikationer som siger noget om A og B.

              Jeg hører nu fra anden kant at man skal gå efter "pet urine detector" ... Så nu har jeg shoppet den.

              Men jeg hører stadig gerne, hvis nogen ved nærmere ... og kan tyde nogle specifikationer i de her links.
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              Working...
              X