Tidspunkter at købe bønner på

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Dennis toft christensen
    Grøn bønne
    • Apr 2016
    • 34

    Tidspunkter at købe bønner på

    Jeg er igang med at riste mit første kilo bønner. I den forbindelse er jeg kommet til at tænke på om der er nogen tid på året som der er bedre at købe bønner på. eksempelvis er det bedst at købe sydamerikanske bønner om foråret. Eller betyder det ikke så meget for os dødelige kaffe drikkere hvornår jeg køber.
  • summer
    Coffeeholic
    • Jun 2011
    • 1407

    #2
    Hvis det er dit første kilo bønner, så vil jeg sige at der er så mange erfaringer forude, at bønnens alder (så længe den er under ca 2år) ikke er altafgørende for, om du kan lære om forskellighederne ved alle de muligheder du har (vasket/natural/bløde/hårde bønner, lys/mellem/mørk rist og forskellige profiler-blot for at nævne nogle).

    Men når det er sagt, så er der ingen tvivl om, at bønnens kvalitet og alder spiller en stor rolle for smagen - specielt hvis du rister i den lysere ende af skalaen.

    Comment

    • Coffee makes the world go
      Master Brewer
      • Jan 2010
      • 5082

      #3
      Hvis du i foråret køber nogle bønner der er fire år gamle, eller venter til efteråret og køber nogle ANDRE der på det tidspunkt er fire år gamle, så er det ligegyldigt ;o)

      Men hvis du køber de friskeste bønner du kan finde , så ER der forskel
      der hvor de kan høste to gange om året, der er det den ene høst der er bedre end den anden ,, for hver sort og farm osv

      men det skal du læse dig til
      nogle gange ved de det ikke INDEN høsten, og NÅR de ved det . så er prisen derefter

      Men som nybegynder , find en bønne du kan købe lokalt ,og både som grøn og ristet

      kan du lide den du kan købe ristet, er der da en chance for ar du kommer tæt på, eller måske enda bedre efter din smag

      ulempen er at en bønne sagtens kan være DIN favorit, men det ved du bare ikke, fordi ingen rister den som du bedst ka li den

      men til at starte med må du leve med det

      lav en monkey see,, monkey do, ;o),,på det du ka li
      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

      Comment

      • Kaffe T
        Master Brewer
        • Nov 2013
        • 2263

        #4
        Jeg hørte lige fra en, som kender kaffebønnemarkedet i Afrika ... at naturalbønner holder smagen i flere år, hvor washed bønner blegner i smagen på et år. Det skal jeg da lige holde øje med om passer generelt.

        Tilbage til Dennis' spørgsmål. Jeg er enig med Summer: når man er ny i at riste, roder man rundt i så mange ting ... der er så meget at få rede på og finde ud af hvordan påvirker smagen ... at friskheden at bønnerne er en lille faktor.

        Det er heller ikke helt simpelt hvornår der kommer ny høst fra de forskellige kontinenter. En ting er selve høst-tidspunktet - det næste er hvor lang tid, det tager af få bønnerne til Europa. Det kan blive forsinket af alle mulige årsager.

        Du kan google "coffee harvest calendar" for at se hvornår de forskellige lande høster. Men der er afvigelser. Og så er der det med transporttiden til Europa. Der kan gå flere måneder.

        Det, jeg vil anbefale dig, er at altid at få fat i høsttidspunkt for de bønner, du køber. Og kun købe hvis du kan få det oplyst. Så ved du i det mindste hvad du har med at gøre.
        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #5
          Her er en kaffehøst-kalender.

          Du spurgte til Sydamerika. Her kan du se hvordan Bolivia, Brazil og Colombia ligger forskelligt.

          Og bemærk at der står forbehold for tidspunkterne i bunden af skemaet.


          Click image for larger version

Name:	coffeeharvestschedule_cafe_import.jpg
Views:	1
Size:	86,9 KB
ID:	228125
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • Dennis toft christensen
            Grøn bønne
            • Apr 2016
            • 34

            #6
            Jeg er godt klar over der er mange ting at forholde sig til når man er ny i ristningen. Men med det udvalg der findes af bønner kan man jo prøve sig frem i lang tid. Så derfor var min tanke at jeg lige så godt kunne få bønner som var forholdsvis ny høstet. Så mega fedt med en kalender oversigt. Jeg tænker heller ikke at det bliver aktuelt lige forløblig med at opstøve friske bønner. Som i også skriver er vejen frem at finde forskellige bønner fra forskellige lande/forhandler som passer til mine smagsløg. Takker for gode svar og input

            Comment

            • www.kaffeclausen.dk
              Mellemristet
              • Aug 2014
              • 240

              #7
              Sender lige en PM til dig

              Comment

              Working...
              X