La Cabra Konga etiopisk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Chancen
    Espresso
    • Jun 2015
    • 688

    La Cabra Konga etiopisk

    Var en smut i Århus Idag og ville på great coffee men lukket. Så skulle la Cabra da frekventeres. Og uha da en lækker espresso jeg fik.
    Ham Mads kan satme brygge et lækkert skud.
    Konga er en vasket heirloom etioper som beskrives meget floral, lækker citrus og flot bærsmag, synes sjældent en ristet kaffe rammer den beskrivelse ret præcist men denne sad lige i skabet. Ikke for massiv syre, lækker kaffesmag med den velkendte florale etiopersmag.
    Købte 1 kg med hjem. Vil prøve at dosere 19 gram i 20 gr VST kurv 50% brew ratio og håbe lineaens vandflow ikke slår den ihjel. Trække first drop til 5-6 sek (mega svært på lineaen) samlet tid på 25-30 sekunder.

    Et er en ristet kaffe på det niveau og PRIS! Men gad vide om min gene cafe kan riste så lyst uden at ende ud som underudviklet eller bagt i smadder ved slow roast. Gad satme godt kunne riste som deres profil bare cirka.

    Længe leve en fed espresso oplevelse. Godt great coffee havde lukket. Om end tillykke til Stiller med familieforøgelsen.
  • MartinBendix
    Lysristet
    • Apr 2015
    • 120

    #2
    Oprindeligt indsendt af Chancen Se indlæg
    Var en smut i Århus Idag og ville på great coffee men lukket. Så skulle la Cabra da frekventeres. Og uha da en lækker espresso jeg fik.
    Ham Mads kan satme brygge et lækkert skud.
    Konga er en vasket heirloom etioper som beskrives meget floral, lækker citrus og flot bærsmag, synes sjældent en ristet kaffe rammer den beskrivelse ret præcist men denne sad lige i skabet. Ikke for massiv syre, lækker kaffesmag med den velkendte florale etiopersmag.
    Købte 1 kg med hjem. Vil prøve at dosere 19 gram i 20 gr VST kurv 50% brew ratio og håbe lineaens vandflow ikke slår den ihjel. Trække first drop til 5-6 sek (mega svært på lineaen) samlet tid på 25-30 sekunder.

    Et er en ristet kaffe på det niveau og PRIS! Men gad vide om min gene cafe kan riste så lyst uden at ende ud som underudviklet eller bagt i smadder ved slow roast. Gad satme godt kunne riste som deres profil bare cirka.

    Længe leve en fed espresso oplevelse. Godt great coffee havde lukket. Om end tillykke til Stiller med familieforøgelsen.
    Ja, tillykke til Stiller. Jeg gik også på La Cabra sidste gang af samme grund.

    Er ret glad for deres stil på det seneste - jeg prøvede dog deres Kaldi som også er en etiopier. De bruger den (og smager den kun til) i mælk, og da vi mest drikker mælke-baserede drikke for tiden, så var det jo oplagt.

    Vil gerne have fat i deres V60 opskrift dog!
    // martin bendix - www.martinbendix.dk
    V60, Aeropress, Chemex.

    Comment

    • Lineamanden
      Stamgæst
      • Apr 2014
      • 965

      #3
      "Købte 1 kg med hjem. Vil prøve at dosere 19 gram i 20 gr VST kurv 50% brew ratio og håbe lineaens vandflow ikke slår den ihjel. Trække first drop til 5-6 sek (mega svært på lineaen) samlet tid på 25-30 sekunder."

      Få så den Mini Giglet ned drenge den brygger lækkert med .6 Gig.
      Så får du disse fuldfede first drop shots på de 5-6 sek.
      Prøv ligeledes at sænk temp til omkring 90 på hjulet.(eller efter smag) Jeg finer disse lyse rist gør sig godt ved en lavere temperatur samt kontakttid.

      /Uldall
      Last edited by Lineamanden; 12. July 2016, 06:54. Årsag: Stavefejl.
      Formerly Known As Uldall.
      #espressotechnics
      #lamarzoccodk

      Comment

      • Chancen
        Espresso
        • Jun 2015
        • 688

        #4
        Oprindeligt indsendt af Uldall Se indlæg
        "Købte 1 kg med hjem. Vil prøve at dosere 19 gram i 20 gr VST kurv 50% brew ratio og håbe lineaens vandflow ikke slår den ihjel. Trække first drop til 5-6 sek (mega svært på lineaen) samlet tid på 25-30 sekunder."

        Få så den Mini Giglet ned drenge den brygger lækkert med .6 Gig.
        Så får du disse fuldfede first drop shots på de 5-6 sek.
        Prøv ligeledes at sænk temp til omkring 90 på hjulet.(eller efter smag) Jeg finer disse lyse rist gør sig godt ved en lavere temperatur samt kontakttid.

        /Uldall
        Takker Uldall. Er bare ked af at modde den allerede i og med garantiforholdende går i fuck. Har du en idé om hvad de klik på potentiometeret (PID) betyder i grader?
        Men du mener en 0,6mm er nok til at ændre first drop? Jeg tænker at pumpen skal justeres ned til 6 bar eller helt skiftes til en med mindre flow?

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Oprindeligt indsendt af Chancen Se indlæg
          Var en smut i Århus Idag og ville på great coffee men lukket. Så skulle la Cabra da frekventeres. Og uha da en lækker espresso jeg fik.
          Ham Mads kan satme brygge et lækkert skud.
          Konga er en vasket heirloom etioper som beskrives meget floral, lækker citrus og flot bærsmag, synes sjældent en ristet kaffe rammer den beskrivelse ret præcist men denne sad lige i skabet. Ikke for massiv syre, lækker kaffesmag med den velkendte florale etiopersmag.
          Købte 1 kg med hjem. Vil prøve at dosere 19 gram i 20 gr VST kurv 50% brew ratio og håbe lineaens vandflow ikke slår den ihjel. Trække first drop til 5-6 sek (mega svært på lineaen) samlet tid på 25-30 sekunder.

          Et er en ristet kaffe på det niveau og PRIS! Men gad vide om min gene cafe kan riste så lyst uden at ende ud som underudviklet eller bagt i smadder ved slow roast. Gad satme godt kunne riste som deres profil bare cirka.

          Længe leve en fed espresso oplevelse. Godt great coffee havde lukket. Om end tillykke til Stiller med familieforøgelsen.
          Den skal prøves :-)

          Tjekkede lige google streetview Cool https://www.google.dk/maps/@56.15875...8i6656!6m1!1e1
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • Kjeldsen
            Coffeeholic
            • Feb 2010
            • 1086

            #6
            Brygger også Konga på mini'en lige nu. Den er vild!

            Comment

            • Chancen
              Espresso
              • Jun 2015
              • 688

              #7
              Oprindeligt indsendt af Kjeldsen Se indlæg
              Brygger også Konga på mini'en lige nu. Den er vild!
              Hvor ligger du i brew ratio og kurvstørrelse samt ca temp på mini'en? Glæder mig til at brygge den og håber på ligeværdigt resultat herhjemme.

              Comment

              • www.kaffeclausen.dk
                Mellemristet
                • Aug 2014
                • 240

                #8
                Hvis du stadig har noget af Konga´en tilbage. Så prøv at lave en underekstraheret Aeropress med den. Jeg ved ikke deres præcise mål, men jeg vil formode det er 17-18 gram til 180-200g vand. Den fik jeg derinde forleden, mums den var lækker.

                Vil gerne have fat i deres V60 opskrift dog!
                Tror bare du skal spørge dem, de plejer at være søde til at fortælle hvordan de brygger tingene derinde.

                Personligt synes jeg også deres Kaiguri på Aeropress er super lækker.

                Comment

                • Chancen
                  Espresso
                  • Jun 2015
                  • 688

                  #9
                  Så er der igen Konga hos La Cabra, den bedste etioper jeg kender til espresso og filter. Har bestilt 5 x 250 gr så er der til lidt eksperimenteren. God weekend

                  Comment

                  • Benjoh
                    Lysristet
                    • May 2016
                    • 143

                    #10
                    Var der nogen der fik fat i deres V60 og/eller aeropress opskrift? Det er meget sjældent jeg kommer forbi Århus
                    Er til "sort" kaffe, på lyse bønner

                    Comment

                    • Kjeldsen
                      Coffeeholic
                      • Feb 2010
                      • 1086

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Benjoh Se indlæg
                      Var der nogen der fik fat i deres V60 og/eller aeropress opskrift? Det er meget sjældent jeg kommer forbi Århus
                      AP I grove træk. 16g kaffe, 200g vand, sigt efter 1 min steep time. Forvarm AP.

                      Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

                      Comment

                      Working...
                      X