Erfaringstråd: La Pavoni

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Billen
    Lysristet
    • Jun 2015
    • 86

    Erfaringstråd: La Pavoni

    Jeg tænkte at vi kunne starte et par sideløbende tråde som handler om de maskiner som folk herinde nu ejer. Så kan folk byde ind med små anmeldelser af maskinen, hvis man ikke synes at der helt er kød nok til en "ordentlig" anmeldelse. Folk kan også komme med tips og tricks og små spørgsmål som måske ikke behøver deres egen tråd. Nu kan vi vel starte med en maskine som næsten alle nok kender, men andre er meget velkomne til at starte en tråd om en maskine de har erfaring med.

    Jeg har godt nok ikke brugt en Pavoni Proffesional særligt længe, før den skulle ud i værkstedet og moddes lidt på, men jeg kan fortælle hvad jeg lærte på den korte tid.
    Mit indtryk af den fra andre fora som HB var, at det er relativt let at lave OK skud med den, men utroligt svært at lave gode skud. Det var min første fuldt manuelle maskine(brugte fjedermaskiner før) så det med at få fornemmelse for det ordentlige tryk tog lidt tid, men da det var på plads begyndte espressoen at blive drikkelig. Indtrykket viste sig altså at passe. Det tog ikke lang tid at før jeg kunne klare noget der kunne drikkes, men derefter kunne man ikke bare "føle" sig frem til bedre resultater. Der blev testet på alle parametre og selvom jeg gradvist blev bedre, så var det stadig ikke god kaffe, bare drikkelig kaffe.
    Der sluttede eventyret indtil videre, for der skulle moddes på maskinen, men forhåbentlig kan jeg blive lidt bedre, når maskinen er tilbage i køkkenet.
    Når man tænker på hvor mange af disse Professional og Europiccola maskiner der er til salg brugt, så er det lidt overraskende hvor streng maskinen er ved nybegyndere. Hvis jeg primært brugte en semi automatisk maskine og købte mig en Europiccola fordi jeg ville havde noget at lege med en gang imellem, ville jeg nok ende med at blive ret skuffet. Jeg havde en del problemer med at lære maskinen bare lidt at kende da jeg brugte den som min primære maskine, så jeg kan slet ikke forestille mig hvor skuffende resultatet ville blive, hvis den kun blev brugt i ny og næ. Det kan være det er grunden til, at der er så mange brugte Pavoni maskiner til salg...
  • Jens_Muff
    Master Brewer
    • Sep 2011
    • 2615

    #2
    Jeg var tværtimod overrasket over, hvor hurtigt jeg kunne trække ret gode skud på den. Der er bestemt stadig smuttere, men mest fordi jeg ikke bruger den dagligt. Når den har stået et par dage, er det bare ikke sikkert, at man rammer i første hug, fordi bønnerne ældes og så videre.

    Jeg synes det er meget forventeligt, at der er mange til salg brugt. Det er en forholdsvis billig maskine, som mange begyndere kan komme til at hoppe på, fordi den er pæn uden at vide ret meget om at bruge den.. Jeg var hjemme hos en tidligere chef til et medarbejderarrangement, og der stod en Pavoni uden kværn. Det vil overraske mig, hvis hun har fået et eneste drikkeligt skud..
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

    Comment

    • summer
      Coffeeholic
      • Jun 2011
      • 1407

      #3
      Hvis jeg skulle give et par gode råd til en begynder på Pavoni, er det disse:

      1 - Undersøg/læs om hvordan vand og damp løber i maskinen, og om forskellighederne mellem de 3 store 'Pavoni-årgange' (1961-1974, 1975-2001, 2001-nu). Hver 'årgang' har sin arbejdsmetode der ikke ligner de andres.

      2 - Måle gruppetemperaturen. Jeg har lært enormt meget af at måle temperaturen på gruppehovedet før jeg har trukket skud - både på Pavoni, men også på de andre manuelle jeg har arbejdet med.
      Der er kæmpe forskel i smagen om gruppen er 70,80 eller 90 grader varm når jeg starter mit skud. Det er med gruppetemperaturen man styrer bryggetemperaturen.

      Comment

      • Billen
        Lysristet
        • Jun 2015
        • 86

        #4
        Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
        Jeg synes det er meget forventeligt, at der er mange til salg brugt. Det er en forholdsvis billig maskine, som mange begyndere kan komme til at hoppe på, fordi den er pæn uden at vide ret meget om at bruge den.. Jeg var hjemme hos en tidligere chef til et medarbejderarrangement, og der stod en Pavoni uden kværn. Det vil overraske mig, hvis hun har fået et eneste drikkeligt skud..
        Det var højst sandsynligt sådan en tidligere ejer jeg købte min Pavoni af. Den var desværre ikke blevet tjekket under basen helt så ofte som den burde. Jo ikke noget man behøver gøre en gang om ugen, men når den laver vandpytter på køkkenbordet er det vidst på tide.

        Comment

        • Billen
          Lysristet
          • Jun 2015
          • 86

          #5
          Summer, jeg har heldigvis temp strips på gruppehovedet, men jeg har ikke fået testet forskellene på temperatur ordentligt.
          Min anden manuelle tager en del tid før den bliver varm nok og den holder sig rimelig kold. Det er ikke ligefrem tilfældet med Pavonien, så jeg har nok trukket en del skud der var for varme.

          Comment

          Working...
          X