Kenya AA Wachuri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Alexpid
    Coffeeholic
    • Jan 2016
    • 1496

    Kenya AA Wachuri

    Har købt en lille portion af ovennævnte bønner.

    Har nogen erfaring med hvordan de kan ristes til espresso?

    Hvilken blend kunne de indgå i til espresso? Evt med noget Brazil og Sulawesi?

    Eller er de bedre som SO?
    Selvstændig hos Alex Kaffe.
    Udelukkende på eBar som privatperson
  • movin
    Espresso
    • Aug 2013
    • 630

    #2
    Det er en lækker bønne.. Jeg syntes at blend ville være synd. Hvordan kan du lide din espresso, jeg syntes at det ville være ærgerligt at riste sjælen ud af den.

    Jeg har selv nyt den til sort hvor jeg ristede den Ca. 30 sek ind i første knæk, med masser af færsken og brun sukker til følge

    Comment

    • summer
      Coffeeholic
      • Jun 2011
      • 1407

      #3
      Der er mange der synes at espresso skal være mørkt ristet, men der er ingen regler for hvordan man skal riste til espresso.
      Hvis du godt kan lide en sylig espresso, så rister du den lyst, og hvis du godt kan lide en mørkt ristet espresso med masser af tjære, brændt brødskorpe, røg og stærk lakrids, så rist den op til omkring 2. knæk.
      Som movin også siger, er det næsten synd at smadre alle de fine frugtnoter i Kenyaen - men hvis du ikke er meget for syrlig espresso, så giver det jo ikke mening at riste den lyst.

      Med mindre du blander den op med andre mørkristede bønner - prøv for eksempel noget brasiliansk eller indonesisk, rist det til omkring 2. knæk, og bland så lidt i af din fine lysristede Kenyaner. F.eks. 20-40% Kenya.
      Så vil du smage den traditionelle mørke espresso, tilsat et lyst pift - og så kan du oven i købet nyde resten af din lysristede Kenyaner som sort kaffe ;-)

      Comment

      • Alexpid
        Coffeeholic
        • Jan 2016
        • 1496

        #4
        Fedt med input!
        Ja det vill være synd at riste Kenyaen for mørkt. Ideen om at blande lidt lysristet med brazil og sulawesi og så bruge resten til aeropress lyder super. Make it so!
        Selvstændig hos Alex Kaffe.
        Udelukkende på eBar som privatperson

        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #5
          det med espresso rist kontra sort bryg rist, det er ikke helt så simpelt
          og mange vil andda ikke kunne blive enige
          men mange (mig selv inkl,) foretrækker at en rist til espresso har ristet mere SYRE ud af bønnnen , end en RISTEGRAD ,,MAGEN til til sort
          dvs sige at du kan ha to rist af den samme bønne , ristet til samme grad /farve
          men den til espresso ville være flad brygget som sort, og den til sort ville være al for sur til espresso
          BEGGE kunne være til den lyse side, og ha bibeholdt frugtnoterne osv

          det med syren kan ordnes INDEN 1c

          en mørkere rist end den til sort, ville automatisk ha fået ristet mere syre ud , men der var syren ristet ud EFTER 1c
          og så er fjernelsen af syren på bekostningen af frugtnoterne, men nok med tilkøb af ristesmag og evt chokolade

          caramel kan hentes inden 1c

          det er tit der folk får det fra at en espressorist skal være ristet længere i retning 2c

          man kan ikke bare bruge ristegraden, det afgørende er hvordan rejsen derhen forløb
          Last edited by Coffee makes the world go; 6. May 2016, 12:55.
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          • www.kaffeclausen.dk
            Mellemristet
            • Aug 2014
            • 240

            #6
            Jeg har ristet en Wachuri jeg har med to forskellige profiler, som ændrer karakteren en del i kaffen.

            Den ene profil ristede jeg kun med 500g bønner i min cafemino og ca. 30 grader lavere starttemperatur en den anden profil med 800g i.

            Den profil med 500g i fik en større fylde i kaffen, hvilket jeg synes var rigtigt lækkert. Den brugte Morten Sig Steffensen til DM for hjemmebarista til hans espresso. Men jeg synes ikke helt jeg fik nok frugtsmag frem i den, dette har været lidt lettere med et større batch. Såvidt jeg husker smider jeg dem til køling ca 1.15 efter first crack på min Toper.

            Jeg kan med hensyn til blend sige at jeg har med stor succes smidt ca. 15 pct i med 25 pct Sidamo og 60 pct. Lunji.

            Comment

            Working...
            X