Opbevaring af grønne bønner.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • movin
    Espresso
    • Aug 2013
    • 630

    Opbevaring af grønne bønner.

    Jeg vil gerne høre hvad i gør for optimal opbevaring af jeres grønne bønner.

    Da jeg har en lille 59 m2 lejlighed hvor jeg flere gange om dagen lufter ret kraftigt ud, hvilket gør at temperaturen er meget svingende. I mit køkken stiger temperaturen desuden hver gang jeg bager eller laver mad hvilket er ofte.

    Jeg køber altid mange bønner hjem ad gangen og er ret bekymret for hvilken betydning temperatur svingningerne har for dem. Det afholder mig også fra f.eks at købe 1 cleverbulk mere hvilket genere mig.

    Jeg har overvejet at købe en vacuumpakker og et lille vin køleskab for at slå bekymringerne ud af hovedet.

    Hvad gør i andre?
  • ChristianS
    Coffeeholic
    • Apr 2015
    • 1012

    #2
    Jeg vil sige, at man kommer langt ved at have dem i et lukket skab - der er udsvingene markant mindre.

    Men ellers er det ikke noget, jeg har tænkt over - men jeg har så heller ikke hidtil haft nogle grønne bønner i huset mere end en måneds tid, måske to.
    Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

    Kværne: Niche Zero, Santos 01
    Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
    Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

    Comment

    • movin
      Espresso
      • Aug 2013
      • 630

      #3
      Nej det ville heller ikke bekymre mig hvis jeg kun havde dem liggende en måned. Men jeg køber som regel mindst 10 kg ad gangen.

      Jeg tror sku bare at jeg køber det vin køleskab, det behøver jo heller ikke kun at tjene et formål.

      Comment

      • Alexpid
        Coffeeholic
        • Jan 2016
        • 1496

        #4
        Her anbefales stabilt 24 grader celcius og relativ luftfugtighed på 60%
        Selvstændig hos Alex Kaffe.
        Udelukkende på eBar som privatperson

        Comment

        • movin
          Espresso
          • Aug 2013
          • 630

          #5
          Ja det er meget forskelligt hvad det bliver sagt, folk er dog enige om at svingninger ikke er optimalt.

          I roasters companion snakker Rao om at holde bønnerne på frost og tage dem frem nogen dag før rist, han nævner at han har drukket "vintage" bønner fra frost der var flere år gamle, men stadig smagte helt friskt, tænker dog at det er overkill for mig, strøm og pladsmæssigt.

          Jeg har læst at Nordic approach opbevare bønnerne ved 10 grader, hvilket lyder fornuftigt, og billigere i strøm og plads, da jeg ikke tænker at jeg vil opbevare dem sammen med madvare.

          Comment

          • pingel
            Coffeeholic
            • Jan 2012
            • 1007

            #6
            Pas nu på med fugt - det er slemt!

            Comment

            • Alexpid
              Coffeeholic
              • Jan 2016
              • 1496

              #7
              Jeg har mine her, en hylde i køkkenet med lufttætte beholdere fra fakta
              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	48,1 KB
ID:	227863
              Selvstændig hos Alex Kaffe.
              Udelukkende på eBar som privatperson

              Comment

              • movin
                Espresso
                • Aug 2013
                • 630

                #8
                Oprindeligt indsendt af Alexpid Se indlæg
                Jeg har mine her, en hylde i køkkenet med lufttætte beholdere fra fakta
                [ATTACH=CONFIG]9370[/ATTACH]
                Nu ved jeg ikke hvor længe du har dem ad gangen, men køkkenet er ikke et godt sted at have dem stående fremme hvis man laver meget mad. De har heller ikke godt af lys.

                Comment

                • Lav
                  Coffeeholic
                  • Dec 2014
                  • 1213

                  #9
                  Jeg opbevarer i plastkasser. Har bønner liggende max 6mnd.
                  Vedhæftede filer
                  Venligste hilsner, Steffen

                  Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                  Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                  Sort:
                  Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                  Rister: 2x
                  Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                  Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                  Comment

                  • frachlitz
                    Stamgæst
                    • Jul 2013
                    • 936

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
                    Jeg opbevarer i plastkasser. Har bønner liggende max 6mnd.
                    Samme her. Dog vacumpakker jeg bønnerne også i passende størrelser (før 230-240g da jeg havde en hottop)
                    LMWDP #422
                    La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
                    Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
                    Aillio Bulet R1 Pre-order
                    BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

                    Comment

                    • movin
                      Espresso
                      • Aug 2013
                      • 630

                      #11
                      Du har da et seriøst forbrug hvis de forsvinder på 6 mdr. Hehe

                      Hvordan er temperaturen der hvor i opbevare. Jeg tror måske også at jeg starter med bare at vacuumpakke dem i batch størrelser.

                      Comment

                      Working...
                      X