Vandspecifikationer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kjeldsen
    Coffeeholic
    • Feb 2010
    • 1086

    #31
    Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
    Kjeldesen, det er fedt med den ildhu du viser. Men tror nok det er risterierne i samarbejde med filtreringsfirmaerne der skal finde en læsning.

    Jeg tror meget få vil kaste sig ud med at blande deres eget vand, har set det omtalt af andre før.

    Jeg håber risterierne griber den, for tror aldrig jeg får kastet mig ud i det der!
    Forstår godt hvad du mener, Malling. Alt det der sker lige nu rundt omkring (vi er ikke færdige med at snakke vand endnu) er også mest for at komme til bunds i det, og så i øvrigt finde ud af hvad helvede vi gør på sigt. Hvad er målet egentlig? Er det vand der er udemærket til det meste? Er det vand der matcher det brugt af risterierne? Er det vores egen personlige præference for vand (Måske mere Calcium tungt)? Filtreringsfirmaerne har løsninger (Everpure er ikke så udbredte i DK, men har nogle af de bedste løsninger ifølge Dane) men de koster.

    Det virker som om vi er i en periode, lige nu, hvor folk bryder hjernen med hvad man skal gøre. De fleste risterier er villige til at give dig noget vand hvis du spørger, men det er upraktisk at de skal rende rundt og fylde op manuelt. La Cabras idé med at have en tap-selv hane er endnu federe. Men hvad hvis du kunne købe 1,5L dunke med destilleret vand og en speciel mineral blanding i brugsen alle steder? Jeg glæder mig til at se hvad indistru lederne finder på; Måske finder vi en løsning, internationalt. Lige nu er der nogle muligheder:

    1) Omvendt osmose med automatisk remineralisering (Dyrt. Giver nogle udfordringer mht. flushing, som vi har set)
    2) Omvendt osmose med manuel remineralisering (Dyrt, men mere præcist.)
    3) Køb af demineraliseret vand med manuel mineralisering (Bøvlet at slæbt vand hjem, relativt ubøvlet at arbejde med koncentrater af mineral opløsninger)
    4) Standard filtre: BWT, Brita, etc. (Mindre kontrol, men kræver kun at hælde vand på kanden. Giver udemærket niveau af mineraler, og hvis man er heldig et fint niveau af bikarbonat)
    5) Hanevand - Man kan være heldig at have udemærket vand i hanen.
    6) Lav demineraliseret vand selv (Super bøvlet! Det gør jeg selv af og til)

    Man kan overveje at lave nogle mineral-blandinger som man kan sende rundt til dem der er interesserede, men det kan nok ikke betale sig ift. porto, når mineraler koster en slik. Ved det sgu' ikke. Jeg hælder mest til at man køber koncentrater et centralt/lokalt sted og selv står for at blande et antal ml i et antal ml demineraliseret derhjemme - et stærkt værktøj som man kan bruge til hurtigt at lave nye forsøg og man slipper for at skulle rode med vægte osv - og hvis vi kan få gang i at samle _præcise_ vandspecifikationer, så er det næsten det bedste efter at tappe hos risteriet selv, tror jeg. Jeg kan ikke se hvad man ellers skulle gøre. Det skulle lige være det aller mest geniale og usandsynlige:

    --> Vandværket kan sende demineraliseret vand ud til forbrugerne (Uden merpris, selvfølgeligt Kræver en ny leveringsmekanisme) Et remineraliseringsfilter, med fuld kontrol, kan indstilles efter behov (Måske endda konfigureres med kendte opskrifter på risteriers vand).
    Last edited by Kjeldsen; 17. July 2016, 18:29.

    Comment

    • johnster
      Master Brewer
      • Jun 2011
      • 1756

      #32
      FYI, her er Matt Perger's opskrift, hvis den ikke lige er kendt.

      Water Recipe:
      Inspired by the Water for Coffee book. All you need is bicarb soda (baking soda, NOT baking powder), epsom salt (magnesium sulfate), and distilled water. All super cheap and readily available.


      Add 6.8g bicarb, and 25g epsom to 500g distilled water. This is your concentrate.
      Shake the concentrate and make sure it's all dissolved.
      Add 2.5g of the concentrate to 500g distilled water. This is your brewing water.
      Boil and brew!
      Save the concentrate for future brews!
      Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
      Compak K10 Fresh
      Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

      Philips Café Gourmet

      Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
      Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

      Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

      Comment

      • Kjeldsen
        Coffeeholic
        • Feb 2010
        • 1086

        #33
        Tak for input, John! Fedt at få flere fagfolk repræsenteret. Det lyder som om du måske refererer til den blanding han har leget med til sin "Superlatives" kaffe (Delt på slack). Det sidste jeg hørte han gik efter der var følgende (3. juli). Her er bruger han 8,6g og ikke 6,8g bicarb (Du er måske kommet til at bytte om på tallene i din post?) (molar masse for Sodium Bicarb er 84 mg/mmol, så han har nok forsøgt at ramme ~8,4 som i opskriften nedenfor for at få KH på 50)

        "Did 25g epsom, 8.6g bicarb into 500ml distilled.
        Added 2.5g of that to 500ml distilled for a brew."

        Dvs, samme forhold som i det matematik vi har gennemgået for koncentrater her. En populær opskrift fordi den giver noget vand der ligger ca. midti maxwells "ideal brewzone" og mineralerne opløses uden problemer (ift. CaCO3). Men opskriften har muligvis et "problem" ift. udelukkende at bruge magnesium sulfat - som kan gi' metallisk smag/off flavors ved høje mængder. Jeg var nede ved Dane og få lidt Kalcium Klorid (CaCl2.6H20) som han også brugte til VM som burde give en meget bedre balance i ét eller anden forhold til Magnesium Sulfat (ca 1:2). Jeg skal lige have testet lidt.

        Comment

        • johnster
          Master Brewer
          • Jun 2011
          • 1756

          #34
          Det var nu en ren copy/paste, så enten har han tastet forkert eller også har han ændret noget.
          Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
          Compak K10 Fresh
          Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

          Philips Café Gourmet

          Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
          Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

          Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

          Comment

          • Kjeldsen
            Coffeeholic
            • Feb 2010
            • 1086

            #35
            Allright, cool. Det er ikke helt urealistisk med 6,8g (omend en smule lavt), så det kan sagtens være med vilje. Nu har vi den da!

            Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

            Comment

            • Kjeldsen
              Coffeeholic
              • Feb 2010
              • 1086

              #36
              Fandt en kommentar fra ham hvori han skriver at 6,8 var en typo. Det giver bedre mening. Skulle have været 8,6.

              Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

              Comment

              • Kenneth_aarhus
                Grøn bønne
                • Jun 2015
                • 37

                #37
                Mælkesyre kan vist også sænke hårdhed.

                Ved ikke om det er nævnt? Nogen erfaring med det?
                Kværn: Mahlkönig Vario Home m. stålknive, Lido 3 og en Porlex til de helt små ture
                Sort: V60, Aeropress, Stempel
                Mokka: Den billige spanske mokkakande på en gasbrænder

                Comment

                • Kjeldsen
                  Coffeeholic
                  • Feb 2010
                  • 1086

                  #38
                  Oprindeligt indsendt af Kenneth_aarhus Se indlæg
                  Mælkesyre kan vist også sænke hårdhed.

                  Ved ikke om det er nævnt? Nogen erfaring med det?
                  Mælkesyre (Lactic acid) kan også bruges; Har dog ingen erfaringer med det. Det bruges meget i øl-brygning enten ved at sprøjte malten med mælkesyre eller ved at lave en sur mæsk.

                  Comment

                  • Kjeldsen
                    Coffeeholic
                    • Feb 2010
                    • 1086

                    #39
                    Teaser
                    Vedhæftede filer

                    Comment

                    • ChristianS
                      Coffeeholic
                      • Apr 2015
                      • 1012

                      #40
                      Det ser spændende ud. Hvor langt er du?
                      Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

                      Kværne: Niche Zero, Santos 01
                      Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                      Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

                      Comment

                      • Kjeldsen
                        Coffeeholic
                        • Feb 2010
                        • 1086

                        #41
                        Har lagt mest arbejde i GUI og design og sådan lige nu, men jeg har telegrammer imellem Stm32 (UI) og Arduino (kontrol) oppe at køre. Venter på mere hardware.

                        Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

                        Comment

                        • peterse
                          Lysristet
                          • May 2016
                          • 53

                          #42
                          Hvilke test kits anbefaler i til at teste alle vandets relevante værdier med? Jeg kunne godt tænke mig at få et overblik over mit vand her i esbjerg

                          Comment

                          • Kjeldsen
                            Coffeeholic
                            • Feb 2010
                            • 1086

                            #43
                            BWT og Brita sælger kits til at teste vandet (som CaCO3). De virker fint. Hvis du vil kende koncentrationen af ionerne (mg, CA, hco3) skal du bruge et fra feks Red Sea

                            Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

                            Comment

                            • Citrushund
                              Mørkristet
                              • Sep 2012
                              • 379

                              #44
                              Da jeg havde saltvands akvarie for år tilbage brugte jeg Elos og Red Sea til at teste vandværdierne ugentligt, de er begge rigtig gode og nemme at aflæse. Så de kan bestemt anbefales
                              - ECM Elektronika II Profi
                              - Mazzer Super Jolly Arduino mod
                              - Custom made Torr Tamper

                              EspressoBars 3D Print service

                              Comment

                              • Joe_Black
                                Coffeeholic
                                • Feb 2012
                                • 1424

                                #45
                                I kan slå det op på vandværkets hjemmeside, de skal oplyse det. (tror de maks på være i md gamle)
                                Hvis det er fordi der er tvivl om det passer, og i tester, er det meget interessant info at komme med
                                Wega MiniNova
                                Mahlkönig K30
                                Moccamaster
                                Santos #4
                                AeroPress
                                Bodum Vakuum Brygger

                                Comment

                                Working...
                                X