Vandspecifikationer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • frachlitz
    Stamgæst
    • Jul 2013
    • 936

    #16
    Jeg ved ikke om i kan bruge denne til noget, men kom lige i tanke om en gammel blog post fra TCC omkring vand:
    This post will be in Danish since it specifically concerns water for coffee brewing in the danish context. Hvis du bare vil have det hurti...
    LMWDP #422
    La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
    Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
    Aillio Bulet R1 Pre-order
    BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

    Comment

    • Kjeldsen
      Coffeeholic
      • Feb 2010
      • 1086

      #17
      Hey,

      Tænkte det var tid til en lille update; Det er efterhånden noget tid siden sidst og der er sket lidt.

      Jeg snakkede efterfølgende med både Maxwell og Hendon som begge nævnte at "ideal brewzone", til trods for at figuren er angivet som ren koncentration af ioner, er udtrykt i koncentration af ioner som kalcium karbonat (CaCO3). Hendon fortalte mig at grafen var noget at det første de lavede, og at de brugte et Brita test kit som uden deres viden målte i koncentration af Kalcium karbonat.

      De guidede mig til følgende blogpost samt corrigendum til bogen:

      I have been pretty busy, in the most positive of ways. There is so much potential for collaboration, exploration and rewarding experiences in coffee. It’s been a while since I wrote here, so I thou…



      Long story short. Man kan bruge følgende konvertering til at få en ren ion koncentration.

      "To convert [HCO3-] as [CaCO3] to [HCO3-]: multiply by 1.22.
      To convert [Ca2+] as [CaCO3] to [Ca2+]: divide by 2.5.
      To convert [Mg2+] as [CaCO3] to [Mg2+]: divide by 4.1."

      Dvs: 100 ppm GH som CaCO3 er lig med 24.39 ppm [Mg++], og 40 ppm [Ca++]. 50 ppm KH som CaCO3 er lig 61 ppm [HCO3-]. Og de målinger jeg lavede i sin tid, som var lavet med et BWT test kit, holder stadigt, selvom de som udgangspunkt var forkerte ifølge bogen (som så også var forkert!) - Dog gemmer der sig noget mere bag GH tallet, da vi ikke kan se hvad koncentrationen af Ca++ og Mg++ er, og det kan have stor betydning for smagen. Jeg købte efterfølgende et bedre kit der kan måle [Mg++] og [Ca++].

      Maxwell fortalte at deres vand hos Collonna and smalls indeholder: 45 ppm Ca++, 55 ppm Mg++, 40 ppm HCO3-. Ca++ og Mg++ har ca. samme ekstraktions evne, så hvorfor bruge Ca++? Spencer, der opgandt Soda Stream metoden, følte følgende i marts måned, og det gør han stadigt. Jeg er bruger også Ca++ i mit vand nu.

      "Calcium gives a big creamy body and increased mouthfeel which I love. I’m not a fan of brew water that doesn’t contain it. Magnesium has a lower body but increased sweetness. I like these two to be balanced, usually in the favour of Calcium, maybe 60/40 ratio in ppm as CaCO3."


      Hvis man læser resten af artiklen finder man også følgende:

      1) Sodium Bikarbonat (NaHCO3) aka Baking soda finder han upålideligt - Der er ikke noget videnskabeligt belæg for påstanden, ud over at resultater svinger mere
      2) CaCO3 er en mere pålidelig kilde til bikarbonat (KH), og samtidigt Ca++ (GH). Mere "Body, balance and mouthfeel" end 1).
      3) Han har dårlige erfaringer med Sulfater, og bruger dem slet ikke i dag, fortalte han mig. Bruger udelukkende Magnesium Chlorid (MgCl2) og kan dermed skabe en Ca++/Mg++ balance med de to komponenter CaCO3 og MgCl2. Calcium giver stor krop og mundfølelse. Magnesium giver mindre krop men øget sødme.

      Jeg snakkede Dane fra La Cabra om hans VM vand og eksperimenterne op til, som afslørede samme tendens - Sulfat og Chlorid skal balanceres. Hvis man for eksempel udelukkende bruger Magnesium Sulfat (MgSO4) til GH, kan man opleve en let metallisk smag på sulfaten, eller en form for kunstig sødme. Hans vand til VM bestod af 50 ppm Mg++, 30 ppm Ca++ og 40 ppm HCO3- og brugte MgSO4.7H2O (Magnesium Sulfat), MgCl2.6H2O (Magnesium Chlorid), og Sodium Bikarbonat (NaHCO3). Han nævnte at andre deltagere svor til en bestemt kildevand, som de altid ristede til.

      Her er en let opskrift på 100 ppm / 50 ppm (som CaCO3) vand ved brug af MgSO4.7H20 (Epsom Salt) og NaHCO3 (Baking soda) i et 100x koncentrat, og en gennemgang af matematikken. Dette vand er nemt at lave, da begge komponenter er let opløselige i modsætning til CaCO3:

      CaCO3 har en molecylær vægt på 100 mg/mmol, og vi sigter efter GH 100 mg/L og KH 50 mg/L som CaCO3. Dejlige runde tal. En GH of 100 mg/L giver os 1 mmol/L opløsning af [Mg++] (ved at dividere med 100 mg/mmol) og en KH på 50 mg/L giver os en 0.5 mmol/L opløsning af of [CO3--]. Et CO3-- ion er det samme som 2 HCO3- ioner så vi har brug for en 1 mmol/L opløsning af [HCO3-].
      Da den molare masse for Epsom salt er 246 mg/mmol skal vi bruge 246 mg Epsom Salt per liter destilleret vand. Den molare masse for NaHCO3 er 84 mg/mmol, så vi skal bruge 84 mg of that per liter destilleret vand. Færdig.

      100x koncentrater kan være nyttige så man ikke skal blande så tit. Tilsæt 24,6 g (24600 mg) Epsom salt til 1L vand, og 8,4 g (8400 mg) NaHCO3 til en anden liter vand så man har 2 forskellige opløsninger at tage fra. Tilføj 10 ml fra hver opløsning til 1L destilleret vand for at få en GH på 100 og en KH på 50. Derudover indeholder dit vand nu 1 mmol/L Sodium and 1 mmol/L sulfat. Fordi Na has a molar masse på 23,0 mg/mmol, og SO4 has a molar masse på 97,1 mg/mmol kommer den endelige opløsning til at indeholde 23,0 mg/L [Na+] and 97,1 mg/L [SO4--]. Det er vel under græsen hvor man begynder at kunne smage det i vandet - Tror sulfat bliver tydeligt ved omkring 500 mg/L, og så giver det bare tynd mave Mere om det her: http://www.who.int/water_sanitation_...ls/sulfate.pdf

      Molar masse for andre interessante mineraler i g/mol:

      Ca: 40.078
      Mg: 24.305
      Cl: 35.453
      SO4: 96.0626
      Na: 22.9898
      HCO₃: 61.0168
      CaCl2.2H20: 147.0146
      MgSO4.7H20: 246.4746
      MgCl2.6H2O: 203.3027
      NaHCO3: 84.0066

      Lad os tage en hygger: Hvorfor er den molare masse for Epsom Salt 246 mg/mmol? MgSO4.7H2O har 1 Mg, 1 S, 11 O, 14 H - Det giver en molar masse på 24.305 + 32.06 + 11*16 +14*1 = 246.36. Ved at slå molar masse op online kan man hurtigt regne ud indholdet af en opløsning ud.

      Find selv på en opskrift der bruger - og overvej hvad vi har snakket om ang. sulfat, chlorid og Calciums påvirkning på ekstraktion og smag.
      1) MgSO4, MgCl2, NaHCO3 (Mg++, Ca++, HCO3-, Cl-, SO4--)
      2) CaCO3, MgCl2 (Mg++, Ca++, HCO3-, Cl-)

      Til slut fandt jeg en artikel om at neutralisere alkalinitet for vand til brug i drivhuse for at komme lidt nærmere en præcis måde at reducere [HCO3-] i sit vand, specielt hvis man bare bruger en BWT kande derhjemme. Efter filtrering er min [HCO3-] stadigt 150ppm, for eksempel. Artiklen eksemplificerer med forskellige former for syre, hvor den mest tilgængelige og sikre er Citronsyre H3C6H5O. Mine udregninger/konverteringer siger mig at vi skal bruge 0,6 mg / 100 ml per meq/L alkalinity. 1 meq/L = 2,8 dKh = 50 ppm HCO3- som [CaCO3]. Dvs, for at bringe mit eget vand (150 ppm = 3,17 meq/L) ned i niveau kan jeg tilføje ca. 1,2mg / 100 ml Citronsyre.



      Pyha, jeg har sikkert glemt en masse, og jeg kan nok ikke nå at redigere inden der er gået 10 min, men nu skyder jeg den altså afsted Edit: Måske noget om at lave destilleret vand derhemme - Clock is ticking!
      Last edited by Kjeldsen; 11. July 2016, 23:09.

      Comment

      • Kjeldsen
        Coffeeholic
        • Feb 2010
        • 1086

        #18
        Note: For at lave opskrift 2) CaCO3, MgCl2 (Mg++, Ca++, HCO3-, Cl-) skal man bruge Spencers Soda Stream metode.

        For eksempel: Har du et kar med 10 L destilleret vand så tag 1L fra i en soda stream flaske og bland 0,5g CaCO3 (Kalcium Karbonat - husk at CaCO3 har en molekylær vægt på 100 g/mol) i. Gi' vandet noget CO2 og vent et stykke tid - CaCO3 burde blive opløst. Hæld flasken tilbage i karet og du får en 50GH/50KH base som du kan bygge videre på med MgCl2 / MgSO4 / CaCl2, etc.

        (Ved at lave koncentrater kan man også undgå at skulle anskaffe sig en laboratorievægt da man kan nøjes med 1/10 g nøjagtighed).
        Last edited by Kjeldsen; 11. July 2016, 23:25.

        Comment

        • Chancen
          Espresso
          • Jun 2015
          • 688

          #19
          Hej Kjeldsen

          Det er super læsning, blot at mit c.niveau i kemi melder pas. Jeg forstår det grundlæggende i vandets betydning for smagen så vel som maskinens levetid.

          For nuværende køber jeg denice kildevand og filtrerer gennem en BWT kande. Synes resultatet er ok. Om end jeg overvejer at tilsætte en smule citronsyre for den friskhed det giver.

          2 spørgsmål til "professoren".

          1. Hvilken løsning ville du lave med vandet hvis det stod på tank og BWT kande. Det skal være rimeligt nemt at gå til.
          2. Hvilken løsning ville du vælge hvis du stod med en maskine der første gang skulle på fast vand og pengepungen ikke stod til komplet omvendt osmose og remineralisering. Altså en menneskelig løsning der giver en god smag med god beskyttelse?

          Hvad bruger du selv på din maskine?

          Takker for et fedt men lettere "hvad siger manden?" agtigt indlæg.

          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            #20
            Fedt at du nørder det i dybden, Kjeldsen.

            Jeg orker ikke lige at granske dette område pt. Men under min overfladiske skimme-læsning af dit indlæg, noterede jeg mig, at en udtalte: "Calcium gives a big creamy body and increased mouthfeel which I love" ... For mig bekræfte det at strategien med at tilsætte citronsyre til vores kalkholdige danske postevand.

            Har du set denne rapport ?


            Den er lige kommet. Jeg har ikke læst den (orker nok heller ikke). Men hvis du gransker den, vil jeg gerne høre en kort summary :-)
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • Kjeldsen
              Coffeeholic
              • Feb 2010
              • 1086

              #21
              Oprindeligt indsendt af Chancen Se indlæg
              Hej Kjeldsen

              Det er super læsning, blot at mit c.niveau i kemi melder pas. Jeg forstår det grundlæggende i vandets betydning for smagen så vel som maskinens levetid.

              For nuværende køber jeg denice kildevand og filtrerer gennem en BWT kande. Synes resultatet er ok. Om end jeg overvejer at tilsætte en smule citronsyre for den friskhed det giver.

              2 spørgsmål til "professoren".

              1. Hvilken løsning ville du lave med vandet hvis det stod på tank og BWT kande. Det skal være rimeligt nemt at gå til.
              2. Hvilken løsning ville du vælge hvis du stod med en maskine der første gang skulle på fast vand og pengepungen ikke stod til komplet omvendt osmose og remineralisering. Altså en menneskelig løsning der giver en god smag med god beskyttelse?

              Hvad bruger du selv på din maskine?

              Takker for et fedt men lettere "hvad siger manden?" agtigt indlæg.
              Hej du Chancen!

              Heldigvis kan vand "koges ned" til noget grundlæggende som man kan fatte, som du siger - og det er nok det vigtigste. Nåh, lad os komme til sagen

              Vi kan lige hurtigt snakke om hvad det vil sige at filtrere Denice kildevand før vi går til spørgsmålene. Det her er specifikationen ( per L ) på Denice kilden ved Brande:

              Hydrogenkarbonat (HCO3-): 140 mg
              Sulfat (SO4--): 3 mg
              Klorid (Cl-): 11 mg
              Magnesium (Mg++): 13 mg
              Natrium (Na+): 10 mg
              Nitrat (NO3-): < 0,5 mg
              Kalium (K+): 3 mg
              Calcium (Ca++): 22 mg
              Tørstof ved 180° C: 150 mg
              Hårdhed: 6° dH
              pH: 7,6

              Det fortæller os at vi har et relativt højt niveau af bikarbonat og et relativt lav indhold af cationer (Mg++ og Ca++ - Vores ekstraktionsevne). Det kunne være interessant at teste dit hanevand for det kan sagtens være det er bedre egnet end Denice kilden, for du slipper ikke af med bikarbonat indholdet udelukkende ved filtrering. Prøv evt. at teste side om side med BWT Denice og BWT hanevand. Denice kildevand er mere rigt på cationer end andre kilder. Her på mit arbejde har vi den samme spec, også fra Denice kilden. Kaffen smager af kalk når jeg brygger med det, og foretrækker faktisk hanevand som har mere Mg++ og Ca++, og så har jeg citronsyre med (Jeg tog en sample med hjem og testede det så jeg kunne lave en opskrift).

              Du bruger allerede citronsyre, kan jeg se - "Friskheden" du nævner er mere et udtryk for at du opbruger [HCO3-] og tillader at syre forbliver i dens syre form og ikke i sin basiske form. Men pas på med at bruge for meget. Brug evt. den formel jeg lige har postet 0,6mg / 100 ml for hver meq/L alkalinity. Sidstnævnte kan du teste med et Red Sea test kit så du kan få et bedre indblik i dit vand: http://www.deepoceanshop.dk/vandplej...-test-kit.html. Her er Chris hendons instructional til hvordan man bruger kittet: https://www.youtube.com/watch?v=4cuS3HZYzCU.

              Hvis vi skal tage spørgsmål 1: Mit umiddelbare bud, hvis det _ikke_ skal være besværligt er lidt det samme du gør nu, men drop kildevandet og kør på hanen, det er da det mindst besværlige - Det kan sagtens være det er bedre . Jeg overvejer lidt at sende et kit på tour så folk kan teste deres hane-vand og finde en go' opskrift til at reducere [HCO3-] med citronsyre (Brug formlen ovenfor). Hvis du ikke gider, så find det vand du synes smager bedst. Test dit hanevand, og måske andet kildevand side om side - Prøv at kigge på mineralsammensætningen på forskelligt vand når du handler og se om du kan finde et med mindre bikarbonat indhold.

              Jeg lavede nogle målinger på hvordan en BWT patron degraderer over tid. [Mg++] konstant, [Ca++] stigende


              2) Jeg har ikke nogen hands-on erfaring med filtre til fast-vands løsninger, men BWTs Bestmax (i forskellige afskygninger) og måske specielt BWT BestMin er sikkert fremragende. Der må vi lige have andre på banen.

              På min egen maskine skifter jeg lidt imellem at bruge BWT hanevand med syre (reduktion af [HCO3-] og hjemmelavet vand. Da jeg endnu ikke helt forstår hvornår der er risiko for kalk-dannelse, bruger jeg ikke Ca++ i vandet til min espresso maskine. Spencer (soda stream gutten) gav mig et hint til at kigge på Langlier indexet for at kunne forudsige om vand er corrosive eller kalk-dannende - Men det skal jeg lige have kigget på, så indtil da bruger jeg kun MgSO4/MgCl2 + NaHCO3 i mit vand.

              "If Langelier Index is close to zero, then the water is just saturated with calcium carbonate and will neither be strongly corrosive or scale forming.

              Comment

              • Kjeldsen
                Coffeeholic
                • Feb 2010
                • 1086

                #22
                Hej Therese!

                Tak for linket! Så den var kommet, men synes jeg læste "free for members", så jeg fik ikke lige fulgt den til dørs Jeg læser den i aften! Hurra!

                Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                Jeg orker ikke lige at granske dette område pt. Men under min overfladiske skimme-læsning af dit indlæg, noterede jeg mig, at en udtalte: "Calcium gives a big creamy body and increased mouthfeel which I love" ... For mig bekræfte det at strategien med at tilsætte citr[/url]
                Effeckten af Calcium på smag, og reduktion af [HCO3-] ved tilsætning af citronsyre burde egentligt være urelaterede, men på én eller anden måde er de selvfølgeligt relaterede Spencer siger bare at Calcium har en evne til at give kaffen større krop og mundfølelse ift. Magnesium.

                Men citronsyre er en sindssygt stærkt og let tilgængeligt redskab til nemt at manipulere sit vand, det har du så evigt ret i. Og på den måde kan man ende et rigtigt godt sted uden at skulle til at lege den kemiker. Man kan sjusse sig lidt frem med hvor meget man skal bruge, som jeg ved du har praktiseret, eller også kan man beregne hvor meget man skal bruge hvis man kender sit vand godt nok - Tror du folk ville være interesseret i en lille BWT test kit tour (Måler KH i dH)? Så laver vi en liste, jeg sender det til den første, vedkommende sender til den næste, osv osv (man betaler bare selv porto'en - og den sidste slipper).

                Comment

                • Kjeldsen
                  Coffeeholic
                  • Feb 2010
                  • 1086

                  #23
                  En update på auto-mineral-doser projektet: Det står lidt stille. Risterierne er lidt langsomme til at svare, hvis de overhovedet svarer, og i lys af de ting jeg har lært efterfølgende er jeg heller ikke tilfreds med et simplificeret udtryk for GH/KH. Vi vil have ion koncentrationer! Mg++, Ca++, HCO3-, SO4--, Cl-. Det hele. Der er belæg for at sige at selv balancen imellem Sulfat og Klorid kan have en indvirkning. I mellemtiden kan vi dog designe systemet så det kan dosere manuelt, efter de opskrifter vi kender, og måske efter smags-indtryk som "Mere/Mindre krop", "Mere/Mindre sødme", osv.

                  Jeg fik desuden en idé forleden. Ligesom at supermarkeder sælger mælk til kaffe (Latté Art), og generisk kildevand, så kunne de sælge opløsninger (i koncentreret form) af forskellige mineraler, der passer lige ind i den her maskine Det bliver nok aldrig til noget, men en fed idé!

                  Jeg har kun lavet en smule på selve touch-applikationen indtil videre. Her er en skitse over systemet jeg tegnede for noget tid siden.
                  Last edited by Kjeldsen; 12. July 2016, 12:55.

                  Comment

                  • Kjeldsen
                    Coffeeholic
                    • Feb 2010
                    • 1086

                    #24
                    Oprindeligt indsendt af Kjeldsen Se indlæg
                    Hey,

                    Tænkte det var tid til en lille update; Det er efterhånden noget tid siden sidst og der er sket lidt.

                    Jeg snakkede efterfølgende med både Maxwell og Hendon som begge nævnte at "ideal brewzone", til trods for at figuren er angivet som ren koncentration af ioner, er udtrykt i koncentration af ioner som kalcium karbonat (CaCO3). Hendon fortalte mig at grafen var noget at det første de lavede, og at de brugte et Brita test kit som uden deres viden målte i koncentration af Kalcium karbonat.

                    De guidede mig til følgende blogpost samt corrigendum til bogen:

                    I have been pretty busy, in the most positive of ways. There is so much potential for collaboration, exploration and rewarding experiences in coffee. It&#8217;s been a while since I wrote here, so I thou&#8230;



                    Long story short. Man kan bruge følgende konvertering til at få en ren ion koncentration.

                    "To convert [HCO3-] as [CaCO3] to [HCO3-]: multiply by 1.22.
                    To convert [Ca2+] as [CaCO3] to [Ca2+]: divide by 2.5.
                    To convert [Mg2+] as [CaCO3] to [Mg2+]: divide by 4.1."

                    Dvs: 100 ppm GH som CaCO3 er lig med 24.39 ppm [Mg++], og 40 ppm [Ca++]. 50 ppm KH som CaCO3 er lig 61 ppm [HCO3-]. Og de målinger jeg lavede i sin tid, som var lavet med et BWT test kit, holder stadigt, selvom de som udgangspunkt var forkerte ifølge bogen (som så også var forkert!) - Dog gemmer der sig noget mere bag GH tallet, da vi ikke kan se hvad koncentrationen af Ca++ og Mg++ er, og det kan have stor betydning for smagen. Jeg købte efterfølgende et bedre kit der kan måle [Mg++] og [Ca++].

                    Maxwell fortalte at deres vand hos Collonna and smalls indeholder: 45 ppm Ca++, 55 ppm Mg++, 40 ppm HCO3-. Ca++ og Mg++ har ca. samme ekstraktions evne, så hvorfor bruge Ca++? Spencer, der opgandt Soda Stream metoden, følte følgende i marts måned, og det gør han stadigt. Jeg er bruger også Ca++ i mit vand nu.

                    "Calcium gives a big creamy body and increased mouthfeel which I love. I’m not a fan of brew water that doesn’t contain it. Magnesium has a lower body but increased sweetness. I like these two to be balanced, usually in the favour of Calcium, maybe 60/40 ratio in ppm as CaCO3."


                    Hvis man læser resten af artiklen finder man også følgende:

                    1) Sodium Bikarbonat (NaHCO3) aka Baking soda finder han upålideligt - Der er ikke noget videnskabeligt belæg for påstanden, ud over at resultater svinger mere
                    2) CaCO3 er en mere pålidelig kilde til bikarbonat (KH), og samtidigt Ca++ (GH). Mere "Body, balance and mouthfeel" end 1).
                    3) Han har dårlige erfaringer med Sulfater, og bruger dem slet ikke i dag, fortalte han mig. Bruger udelukkende Magnesium Chlorid (MgCl2) og kan dermed skabe en Ca++/Mg++ balance med de to komponenter CaCO3 og MgCl2. Calcium giver stor krop og mundfølelse. Magnesium giver mindre krop men øget sødme.

                    Jeg snakkede Dane fra La Cabra om hans VM vand og eksperimenterne op til, som afslørede samme tendens - Sulfat og Chlorid skal balanceres. Hvis man for eksempel udelukkende bruger Magnesium Sulfat (MgSO4) til GH, kan man opleve en let metallisk smag på sulfaten, eller en form for kunstig sødme. Hans vand til VM bestod af 50 ppm Mg++, 30 ppm Ca++ og 40 ppm HCO3- og brugte MgSO4.7H2O (Magnesium Sulfat), MgCl2.6H2O (Magnesium Chlorid), og Sodium Bikarbonat (NaHCO3). Han nævnte at andre deltagere svor til en bestemt kildevand, som de altid ristede til.

                    Her er en let opskrift på 100 ppm / 50 ppm (som CaCO3) vand ved brug af MgSO4.7H20 (Epsom Salt) og NaHCO3 (Baking soda) i et 100x koncentrat, og en gennemgang af matematikken. Dette vand er nemt at lave, da begge komponenter er let opløselige i modsætning til CaCO3:

                    CaCO3 har en molecylær vægt på 100 mg/mmol, og vi sigter efter GH 100 mg/L og KH 50 mg/L som CaCO3. Dejlige runde tal. En GH of 100 mg/L giver os 1 mmol/L opløsning af [Mg++] (ved at dividere med 100 mg/mmol) og en KH på 50 mg/L giver os en 0.5 mmol/L opløsning af of [CO3--]. Et CO3-- ion er det samme som 2 HCO3- ioner så vi har brug for en 1 mmol/L opløsning af [HCO3-].
                    Da den molare masse for Epsom salt er 246 mg/mmol skal vi bruge 246 mg Epsom Salt per liter destilleret vand. Den molare masse for NaHCO3 er 84 mg/mmol, så vi skal bruge 84 mg of that per liter destilleret vand. Færdig.

                    100x koncentrater kan være nyttige så man ikke skal blande så tit. Tilsæt 24,6 g (24600 mg) Epsom salt til 1L vand, og 8,4 g (8400 mg) NaHCO3 til en anden liter vand så man har 2 forskellige opløsninger at tage fra. Tilføj 10 ml fra hver opløsning til 1L destilleret vand for at få en GH på 100 og en KH på 50. Derudover indeholder dit vand nu 1 mmol/L Sodium and 1 mmol/L sulfat. Fordi Na has a molar masse på 23,0 mg/mmol, og SO4 has a molar masse på 97,1 mg/mmol kommer den endelige opløsning til at indeholde 23,0 mg/L [Na+] and 97,1 mg/L [SO4--]. Det er vel under græsen hvor man begynder at kunne smage det i vandet - Tror sulfat bliver tydeligt ved omkring 500 mg/L, og så giver det bare tynd mave Mere om det her: http://www.who.int/water_sanitation_...ls/sulfate.pdf

                    Molar masse for andre interessante mineraler i g/mol:

                    Ca: 40.078
                    Mg: 24.305
                    Cl: 35.453
                    SO4: 96.0626
                    Na: 22.9898
                    HCO₃: 61.0168
                    CaCl2.2H20: 147.0146
                    MgSO4.7H20: 246.4746
                    MgCl2.6H2O: 203.3027
                    NaHCO3: 84.0066

                    Lad os tage en hygger: Hvorfor er den molare masse for Epsom Salt 246 mg/mmol? MgSO4.7H2O har 1 Mg, 1 S, 11 O, 14 H - Det giver en molar masse på 24.305 + 32.06 + 11*16 +14*1 = 246.36. Ved at slå molar masse op online kan man hurtigt regne ud indholdet af en opløsning ud.

                    Find selv på en opskrift der bruger - og overvej hvad vi har snakket om ang. sulfat, chlorid og Calciums påvirkning på ekstraktion og smag.
                    1) MgSO4, MgCl2, NaHCO3 (Mg++, Ca++, HCO3-, Cl-, SO4--)
                    2) CaCO3, MgCl2 (Mg++, Ca++, HCO3-, Cl-)

                    Til slut fandt jeg en artikel om at neutralisere alkalinitet for vand til brug i drivhuse for at komme lidt nærmere en præcis måde at reducere [HCO3-] i sit vand, specielt hvis man bare bruger en BWT kande derhjemme. Efter filtrering er min [HCO3-] stadigt 150ppm, for eksempel. Artiklen eksemplificerer med forskellige former for syre, hvor den mest tilgængelige og sikre er Citronsyre H3C6H5O. Mine udregninger/konverteringer siger mig at vi skal bruge 0,6 mg / 100 ml per meq/L alkalinity. 1 meq/L = 2,8 dKh = 50 ppm HCO3- som [CaCO3]. Dvs, for at bringe mit eget vand (150 ppm = 3,17 meq/L) ned i niveau kan jeg tilføje ca. 1,2mg / 100 ml Citronsyre.



                    Pyha, jeg har sikkert glemt en masse, og jeg kan nok ikke nå at redigere inden der er gået 10 min, men nu skyder jeg den altså afsted Edit: Måske noget om at lave destilleret vand derhemme - Clock is ticking!
                    Her er artiklen der viser hvordan man udregner Langlier indexet for vand, og dermed kan bestemme om der er risiko for kalk-dannelse:

                    Comment

                    • Kjeldsen
                      Coffeeholic
                      • Feb 2010
                      • 1086

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                      Fedt at du nørder det i dybden, Kjeldsen.

                      Jeg orker ikke lige at granske dette område pt. Men under min overfladiske skimme-læsning af dit indlæg, noterede jeg mig, at en udtalte: "Calcium gives a big creamy body and increased mouthfeel which I love" ... For mig bekræfte det at strategien med at tilsætte citronsyre til vores kalkholdige danske postevand.

                      Har du set denne rapport ?


                      Den er lige kommet. Jeg har ikke læst den (orker nok heller ikke). Men hvis du gransker den, vil jeg gerne høre en kort summary :-)
                      Okay, så fik jeg den læst - Sådan næsten Hurtigt review incoming:

                      Et rigtig' solidt stykke arbejde fra SCAE, synes jeg! De kalder det en "Water Report", "Water chart", og det er i bund og grund en opsamling, et review paper, på den nuværende tilstand af emnet Water for Coffee og de trækker på mange gode, velkendte resourcer som f.eks. "Water for coffee" og inddrager både deres egne specifikationer samt Maxwell/Hendons ideal brewzone, m.fl., i figurer. Et godt stykke opsamlende arbejde som kan fordøjes efter temperament ("Fundamentals" afsnittet i slutningen af rapporten kan man læse hvis man virkelig vil forstå nogle grundlæggende ting om vand - Et fint nedkogt afsnit hvis man ikke magter at læse "Water for coffee" feks.

                      Deres intention er at give dig en masse kerneviden, viden om nuværende research og teorier, samt en 3-trins toolbox til at behandle dit vand ud fra din viden om det vand og dit mål: "Where are we (our water) in terms of total hardness and alkalinity (Measure)? Where do we want to go (Aim)? How do we get there (Treatment)?". - Baserer på velkendte ting.

                      De anerkender desuden at:

                      "We have to acknowledge that there is currently not enough data available to describe in greater detail the effects of total hardness and alkalinity of water on aroma and flavour of the coffee
                      extract, considering different coffee origin and varieties, roasting processes and degrees, and extraction techniques."

                      De kommer med en interessant pointe under konklusioner; At vand i bestemte områder kan være med til at påvirke folks smags preferencer, og dermed også riste-stile i de områder.

                      De kommer med en liste af ting der bør belyses videre i fremtidig forskning:

                      1) Influence of brew ratio on the optimal composition of water. Recent literature and simple chemical consideration suggest that low brew ratios (such as are used for espresso compared to drip coffee) shift the
                      optimum of total hardness and alkalinity to higher values. (Hendon sagde det samme til mig da jeg præsenterede ham for Great Coffee's vand spec - "Good for espresso". Alkalinity lå i den høje ende.

                      2) Influence of temperature and pressure on the optimal values of total hardness and alkalinity. Since temperature and pressure both affect extraction efficiency this is in turn coupled to the water composition
                      used.

                      3) Influence of roasting style on the sensory properties of the final beverage. Anecdotal evidence suggests that the use of water with higher concentrations of total hardness and alkalinity can compensate to some extent for a roast that has not been fully developed (for example roasted too light).

                      4) Influence of calcium versus magnesium on the extraction and the sensory properties of the final beverage. Theoretical consideration from a recent publication (Hendon et. al, 2014), as well as preliminary experiments, indicate that magnesium has a slightly higher extraction efficiency compared to calcium. The difference between calcium and magnesium with regard to their impact on the sensory properties however remains unclear and is subject to future investigations.
                      Last edited by Kjeldsen; 12. July 2016, 23:38.

                      Comment

                      • Kaffe T
                        Master Brewer
                        • Nov 2013
                        • 2263

                        #26
                        Tak for summary.

                        Lyder rigtig fornuftigt at de har med om samspillet med brew dosis, ristning og forskel i præferencer ... Og ikke bare fokusere på at der sku være een optimal vandsammensætning.

                        Lige den med at forskelligt vand har forskellig optimal brew dosis af en give kaffe - den var ny for mig.

                        Alt i alt tænker jeg at det er jungle at riste til andre ... virkelig vanskeligt at give retningslinier om hvordan kaffen skal brygges, for at få den gode smag frem, som man har ristet efter at optimere.
                        Last edited by Kaffe T; 14. July 2016, 10:25.
                        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                        Comment

                        • Kjeldsen
                          Coffeeholic
                          • Feb 2010
                          • 1086

                          #27
                          Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                          Tak for summary.

                          Lyder rigtig fornuftigt at de har med om samspillet med brew dosis, ristning og forskel i præferencer ... Og ikke bare fokusere på at der sku være een optimal vandsammensætning.

                          Lige den med at forskelligt vand har forskellig optimal brew dosis af en give kaffe - den var ny for mig.

                          Alt i alt tænker jeg at det er jungle at riste til andre ... virkelig vanskeligt at give retningslinier om hvordan kaffen skal brygges, for at få den gode smag frem, som man har ristet efter at optimere.
                          Det er præcis den udfordring risterierne har! Noget af det Maxwell tænker meget over for tiden. Så svært.

                          Dane fra La Cabra nævnte for mig at de har tænkt sig at sætte en hane op ved indgangen så man kan tappe alt det vand man vil.

                          Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

                          Comment

                          • Lav
                            Coffeeholic
                            • Dec 2014
                            • 1213

                            #28
                            Dejlig funktionel løsning [emoji4] når det nu ellers er så svært.....


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Venligste hilsner, Steffen

                            Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                            Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                            Sort:
                            Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                            Rister: 2x
                            Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                            Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                            Comment

                            • Kjeldsen
                              Coffeeholic
                              • Feb 2010
                              • 1086

                              #29
                              Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
                              Dejlig funktionel løsning [emoji4] når det nu ellers er så svært.....


                              Sent from my iPhone using Tapatalk
                              Rigtig fin løsning, synes jeg også

                              Comment

                              • malling
                                Master Brewer
                                • Apr 2011
                                • 4545

                                #30
                                Kjeldesen, det er fedt med den ildhu du viser. Men tror nok det er risterierne i samarbejde med filtreringsfirmaerne der skal finde en læsning.

                                Jeg tror meget få vil kaste sig ud med at blande deres eget vand, har set det omtalt af andre før.

                                Jeg håber risterierne griber den, for tror aldrig jeg får kastet mig ud i det der!
                                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                                Comment

                                Working...
                                X