Holy Bean's Brasilien Blue Diamond

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ms86
    Mellemristet
    • Nov 2015
    • 184

    Holy Bean's Brasilien Blue Diamond

    Brasilien Blue Diamond

    Min nye yndlingskaffe, som jeg nok kommer til at holde mig til længe!

    Som i ved er jeg en grøn bønne til espressobrygning og hvad mine smagsoplevelser angår. Dette er kun den fjerde kaffe jeg har gjort mig erfaring med. De andre er: KaffeMekka's "Tanzania Shangri La" og deres "Brasilien Cerrado Fazenda Nossa Senhora De Fatima", og Holy Bean's "Hondura's Etiopien Espresso Blend". De har alle været prøvet i flere uger hvor jeg har eksperimenteret med parametrene, og jeg er ikke et sekund i tvivl hvilken jeg foretrækker.

    Holy Bean beskriver smagsnoterne som "fyldig, chokolade og mandel". Jeg var efterhånden ved at tro, at de mennesker der kan genkende og sætte ord på alle disse noter havde en form for superkræfter, men med denne her kaffe oplevede jeg pludselig en eftersmag af mandel - måske nærmere marcipan? Jeg ved ikke, om jeg er enig i chokoladesmagen - måske. Fyldig? Jeg ville nærmere kalde den rund.

    Det er den absolut mindst fornærmende og mest tilgivende espresso jeg nogensinde har smagt. Der er et kæmpe parameter-vindue i hvilken denne her kaffe smager ganske godt, og et relativt stort vindue i hvilken den smager fremragende. Den fornærmer aldrig - den er aldrig harsk, aldrig for sur og aldrig for bitter. Dermed ikke sagt, at den ikke kan være sur eller bitter, for det kan den skam ved variation af brygge parametrene. Har bare ikke oplevet at disse variationer smagte dårligt. Tværtimod! Ved en brew ratio på 50% ved en trækketid på 30 sekunder har den en god cremet kop, og jeg er overbevidst om at den godt kan tåle at blive ekstraheret mere uden at den smager harsk. Når den er helt frisk får du op imod en cm crema, hvoraf det halve faktisk forbliver!

    Jeg foretrækker ved denne kaffe en trækketid mellem 25 og 30 sekunder og brew ratio på omkring 50% hvilket jeg opnår jeg med omkring 16.5g brygget ved omkring 9.15 bar. Præferancen kommer af, at kaffen ved relativt korte trækketider har den tyedligste eftersmag af marcipan/mandel og har en frisk syre.

    Rammer man en helt perfekt balance mellem syre og bitterhed vil kaffen måske virke lidt kedelig for dem der foretrækker noget med spark i, netop fordi den er så blid og rund.

    Verdict: Blid og rund. Alsidig! Meget tilgivende. Superb begynderkaffe. Vil klart anbefale den!

    Cheers.

    Martin
    Kværn: Quamar M80 EL fra 2014.
    Espressomaskine: NS Oscar årgang 2008 med OPV, Anti-vacuum ventil og no-burn steam arm.
  • kjuul
    Mellemristet
    • Feb 2011
    • 256

    #2
    Jeg har den også i kværnen for tiden. Første gang jeg prøver den men bestemt ikke sidste. Super bønne og så til en rigtig fin pris [emoji106] Kan bestemt anbefales. En go easy drinking kaffe og enorm go i mælkedrikke
    Rocket R58 ver. 2
    Mazzer Super Jolly
    ECM tamper
    Aeropress
    Syphon
    Chemex
    Wilfa kværn

    Comment

    • Jack
      Master Brewer
      • Feb 2016
      • 2575

      #3
      Tak for beskrivelsen, har lige bestilt en pose, glæder mig allerede :-)
      Pictures (or it didn't happen)

      Comment

      • KristianK
        Administrator
        • Aug 2009
        • 4365

        #4
        Oprindeligt indsendt af ms86 Se indlæg
        Brasilien Blue Diamond

        Min nye yndlingskaffe, som jeg nok kommer til at holde mig til længe!

        Som i ved er jeg en grøn bønne til espressobrygning og hvad mine smagsoplevelser angår. Dette er kun den fjerde kaffe jeg har gjort mig erfaring med. De andre er: KaffeMekka's "Tanzania Shangri La" og deres "Brasilien Cerrado Fazenda Nossa Senhora De Fatima", og Holy Bean's "Hondura's Etiopien Espresso Blend". De har alle været prøvet i flere uger hvor jeg har eksperimenteret med parametrene, og jeg er ikke et sekund i tvivl hvilken jeg foretrækker.

        Holy Bean beskriver smagsnoterne som "fyldig, chokolade og mandel". Jeg var efterhånden ved at tro, at de mennesker der kan genkende og sætte ord på alle disse noter havde en form for superkræfter, men med denne her kaffe oplevede jeg pludselig en eftersmag af mandel - måske nærmere marcipan? Jeg ved ikke, om jeg er enig i chokoladesmagen - måske. Fyldig? Jeg ville nærmere kalde den rund.

        Det er den absolut mindst fornærmende og mest tilgivende espresso jeg nogensinde har smagt. Der er et kæmpe parameter-vindue i hvilken denne her kaffe smager ganske godt, og et relativt stort vindue i hvilken den smager fremragende. Den fornærmer aldrig - den er aldrig harsk, aldrig for sur og aldrig for bitter. Dermed ikke sagt, at den ikke kan være sur eller bitter, for det kan den skam ved variation af brygge parametrene. Har bare ikke oplevet at disse variationer smagte dårligt. Tværtimod! Ved en brew ratio på 50% ved en trækketid på 30 sekunder har den en god cremet kop, og jeg er overbevidst om at den godt kan tåle at blive ekstraheret mere uden at den smager harsk. Når den er helt frisk får du op imod en cm crema, hvoraf det halve faktisk forbliver!

        Jeg foretrækker ved denne kaffe en trækketid mellem 25 og 30 sekunder og brew ratio på omkring 50% hvilket jeg opnår jeg med omkring 16.5g brygget ved omkring 9.15 bar. Præferancen kommer af, at kaffen ved relativt korte trækketider har den tyedligste eftersmag af marcipan/mandel og har en frisk syre.

        Rammer man en helt perfekt balance mellem syre og bitterhed vil kaffen måske virke lidt kedelig for dem der foretrækker noget med spark i, netop fordi den er så blid og rund.

        Verdict: Blid og rund. Alsidig! Meget tilgivende. Superb begynderkaffe. Vil klart anbefale den!

        Cheers.

        Martin
        Flot indlæg!
        Fed beskrivelse og god inspiration!
        KristianK
        En del af EspressoBar


        Følg mig meget gerne på
        https://instagram.com/kristianskaffe.dk
        https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

        Hjemmeside
        www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

        Comment

        • Dyrlægen
          Espresso
          • Sep 2012
          • 625

          #5
          Lyder spændende, men høstet i 2014?
          Kunne være man skulle prøve at have sådan en pose fra holybean.dk med hjem til de gamle. Hvor frisk ristet er de sendinger I har modtaget?
          Elektra A3 - Arduino PID & BrewTimer - WeMo - Bestmax
          Elektra Nino - Med Pulse Mod
          Mazzer Major - Arduino Timer (Tidligere Digital Timer mod)
          Super Jolly - Analog Timer DIY Timer Mod + doserless mod

          Comment

          • kjuul
            Mellemristet
            • Feb 2011
            • 256

            #6
            Når jeg har bestilt har det været helt friskristet! På dato
            Rocket R58 ver. 2
            Mazzer Super Jolly
            ECM tamper
            Aeropress
            Syphon
            Chemex
            Wilfa kværn

            Comment

            • frachlitz
              Stamgæst
              • Jul 2013
              • 936

              #7
              Enig, har købt en del fra dem. Har aldrig fået noget der er mere end et par dage gamle
              LMWDP #422
              La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
              Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
              Aillio Bulet R1 Pre-order
              BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #8
                Modtog min pose idag 30/3 ristet den 28/3, så bliver det ikke bedre :-)
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • act_dk
                  Stamgæst
                  • Jun 2013
                  • 761

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                  Modtog min pose idag 30/3 ristet den 28/3, så bliver det ikke bedre :-)
                  Jo om en uges tid til to ;-)

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af act_dk Se indlæg
                    Jo om en uges tid til to ;-)
                    Ov :-) hvad er den bedste ligge tid efter rist? det er kun min pose nr 2, jeg kan mærke kvaliteten er meget bedre på den nye pose eller den er anderledes at kværne.
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • skastdk
                      Mørkristet
                      • Aug 2008
                      • 399

                      #11
                      7-10 dage er ganske ok, og vi opdaterer info snarest da vi starter op på en ny farm i næste uge
                      SCAE certificeret kafferister & medejer af:
                      https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
                      Cederfeldsgade 18A
                      5560 Aarup (Fyn)

                      Comment

                      • ms86
                        Mellemristet
                        • Nov 2015
                        • 184

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                        Flot indlæg!
                        Fed beskrivelse og god inspiration!
                        Tak

                        Glad for at kunne inspirere!
                        Kværn: Quamar M80 EL fra 2014.
                        Espressomaskine: NS Oscar årgang 2008 med OPV, Anti-vacuum ventil og no-burn steam arm.

                        Comment

                        • dauv
                          Lysristet
                          • Oct 2014
                          • 128

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Dyrlægen Se indlæg
                          Lyder spændende, men høstet i 2014?
                          Kunne være man skulle prøve at have sådan en pose fra holybean.dk med hjem til de gamle. Hvor frisk ristet er de sendinger I har modtaget?
                          Høsten ser ud til at være 2015 nu

                          Comment

                          Working...
                          X