Stempelkande kaffe, hvad gør I?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • JanJ
    Grøn bønne
    • Mar 2016
    • 9

    Stempelkande kaffe, hvad gør I?

    Hej, jeg har købt mig en Wilfa WSCG-2 kværn, brugte den første gang i morges jeg kværnede med max grovhed, og brugte 7gram/1,5dl, lod den trække i 4 minutter, synes ikke der var særligt meget smag i, bønnerne er "friske", så jeg tror måske jeg skal kværne lige lidt finere eller sætte mængden op.....
    Hvilket trin kværner i på med jeres Wilfa kværn, og hvor meget kaffe bruger I?
    Mvh.
    Jan
  • -E*
    Master Brewer
    • Apr 2013
    • 1949

    #2
    7 g pr 1,5 DL lyder ikke af meget, en tommelfingerregel er 60 g/l hvilket må være omkring 9g for 1,5 dl, alt efter kaffen kan du op- eller neddosere..
    -Sune

    Mahlkönig Kenia / OE Lido3
    Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
    Computerstyret Hottop
    Instagram

    Comment

    • JanJ
      Grøn bønne
      • Mar 2016
      • 9

      #3
      Tak for svar Sune, jeg vil prøve at gå op i dosering. Jeg har lige prøvet med en lidt finere kværning, men det gav ikke den store smagsforskel.
      Jeg kan huske at da vi var på hotel fornylig, at der kunne man få stempel kaffe, kanden var vel en 3 koppers,og man skulle så hænge kanden op på kværnen, hvorefter den fyldte kanden med ca 1/3 kaffe bønner, voldsomt syn, men hold nu kaje hvor smagte det godt.
      Mvh.
      Jan

      Comment

      • pingel
        Coffeeholic
        • Jan 2012
        • 1007

        #4
        Oprindeligt indsendt af JanJ Se indlæg
        Tak for svar Sune, jeg vil prøve at gå op i dosering. Jeg har lige prøvet med en lidt finere kværning, men det gav ikke den store smagsforskel.
        Jeg kan huske at da vi var på hotel fornylig, at der kunne man få stempel kaffe, kanden var vel en 3 koppers,og man skulle så hænge kanden op på kværnen, hvorefter den fyldte kanden med ca 1/3 kaffe bønner, voldsomt syn, men hold nu kaje hvor smagte det godt.
        Så tror jeg at du er moden nok til at rykke op på 70gram pr liter... Og måske skal du ikke helt op på den groveste - eller så må du forlænge trækketiden...

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #5
          Den mængde du benytter er nok også lige i underkanten af hvad man nok bør benytte. For at benytte så lidt kaffe kræves der:

          1: en højkvalitets bønne der kan klare meget høje ekstraktioner
          2: vand med gode værdier
          3: kværnindstilling, tid der er præcis
          4: en kværn der kværner meget ens og præcist

          Er blot en af disse ikke i orden bliver resultatet derefter!

          1: vil ofte kræve en bønne fra et velrenommeret mikroristeri dvs. bønner i lejet 400,- /kg og ny ristet dvs. ristet indenfor få uger
          2. Kildevand med gode værdier såsom Ashbeck eller filter til fast
          3. Kværn indstillingen vil ofte ligge i den grove ende af filter
          4. En bulk kværn og gerne en Ek43!

          Kan man ikke opfylde disse præmisser skal man opdosere så man ligger på 55-60g/l eller evt. 70g/l alt udenfor disse angivelser vil jeg som udgangspunkt fraråde
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • KristianK
            Administrator
            • Aug 2009
            • 4365

            #6
            Og nogle af os, får glimrende kaffe på det billige, helt ned til 200 kr. kg.
            KristianK
            En del af EspressoBar


            Følg mig meget gerne på
            https://instagram.com/kristianskaffe.dk
            https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

            Hjemmeside
            www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #7
              Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
              Og nogle af os, får glimrende kaffe på det billige, helt ned til 200 kr. kg.
              Det kan man også sagtens, men man bør nok ikke køre med 45g/l som OP, dette kræver noget helt specielt for at det kommer til at smage godt.
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • KristianK
                Administrator
                • Aug 2009
                • 4365

                #8
                Helt rigtigt.
                Der er god lærdom i alt prøve at justere på både finhed/grovhed på kværnen samt dosering.

                Er man på begynderstadiet, så nok bedst at holde sig til ændring af 1 parameter af gangen
                KristianK
                En del af EspressoBar


                Følg mig meget gerne på
                https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                Hjemmeside
                www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                Comment

                • ab85
                  Lysristet
                  • Feb 2013
                  • 53

                  #9
                  Jeg bruger 44 g til 8 kopper med kaffe fra kaffeværk på Frederiksberg blend: momentum - det smager af meget. Kan anbefales.

                  Comment

                  • ab85
                    Lysristet
                    • Feb 2013
                    • 53

                    #10
                    Det er forresten en af de billige bønner KristianK snakker om

                    Comment

                    • JanJ
                      Grøn bønne
                      • Mar 2016
                      • 9

                      #11
                      Hej alle tak for jeres input, meget spændende læsning. Jeg vil helt klart prøve at beholde den nuværende grovhed(=french coffe) og så prøve at gå op i dosering. Jeg har i flere år brugt en anden kværn, som dog selv ved den groveste indstilling kun kværnede meget fint i forhold til det groveste på min Wilfa. Kaffen smagte af meget mere, nærmest lidt bitter.
                      Jeg har ikke prøvet en hel masse forskellige bønner, men er dog kommet frem til denne ( https://osuma.dk/butik/produkt/16457) som jeg synes er rigtig god. Kunne på sigt godt tænke mig at prøve andre bønner også, evt prøve at riste dem selv....
                      Mvh.
                      Jan

                      Comment

                      • pingel
                        Coffeeholic
                        • Jan 2012
                        • 1007

                        #12
                        Og hvor meget fylder en kop?

                        Comment

                        • KristianK
                          Administrator
                          • Aug 2009
                          • 4365

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af JanJ Se indlæg
                          Hej alle tak for jeres input, meget spændende læsning. Jeg vil helt klart prøve at beholde den nuværende grovhed(=french coffe) og så prøve at gå op i dosering. Jeg har i flere år brugt en anden kværn, som dog selv ved den groveste indstilling kun kværnede meget fint i forhold til det groveste på min Wilfa. Kaffen smagte af meget mere, nærmest lidt bitter.
                          Jeg har ikke prøvet en hel masse forskellige bønner, men er dog kommet frem til denne ( https://osuma.dk/butik/produkt/16457) som jeg synes er rigtig god. Kunne på sigt godt tænke mig at prøve andre bønner også, evt prøve at riste dem selv....
                          Du gør dig selv en stor tjeneste ved at få drukket dem der op og begive dig ud i verdenen af friskristet kaffe

                          Regn ikke med at du kan overføre dine nuværende erfaringer helt til specialristet for det er 2 forskellige verdener.

                          Ellers er jeg helt sikker på, at der er en venlig sjæl eller 2 herinde, som gerne byder på kaffe og så kan du jo prøve om det er noget for dig
                          KristianK
                          En del af EspressoBar


                          Følg mig meget gerne på
                          https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                          https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                          Hjemmeside
                          www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                          Comment

                          • Kaffe T
                            Master Brewer
                            • Nov 2013
                            • 2263

                            #14
                            Hej Jan

                            Prøv at lytte til denne her om forskellen på kaffe:

                            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                            Comment

                            • JanJ
                              Grøn bønne
                              • Mar 2016
                              • 9

                              #15
                              Tak for link til podcast, spændende lytning. Kan godt høre/forstå at der åbenbart er himmelvid forskel på den kaffe jeg bruger pt/supermarkedskaffe og så kaffe fra risterier eller hjemmeristede bønner.
                              Har været på strandvejsristeriet's hjemmeside, ser spændende ud. Må man spørge hvor I køber jeres kaffebønner, grønne eller ristede?
                              Har også været på http://coffeecollective.dk/da/shop/taster-pakke/ og tænker måske det kunne være en start at købe sådan en taster pakke....
                              Her i området hvor jeg bor er der ingen udvalg af bønner i den kvalitet, så jeg vil nok satse på at handle dem online...
                              Mvh.
                              Jan

                              Comment

                              Working...
                              X