Side 1 af 5 123 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 42

Emne: Hjælp til Nuova Simonelli Oscar der ikke vil makke ret

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jul 2015

Hjælp til Nuova Simonelli Oscar der ikke vil makke ret

Hej,

Jeg vil være mægtig glad hvis nogen af de erfarne espresso-folk kan komme med et par gode råd, så jeg kan få min espressomaskine til at fungere igen - inden min mand gør alvor af sine trusler om at købe en Nespressomaskine i stedet!

Jeg købte i sommers en Nuova Simonelli Oscar med tilhørende Grinta kværn brugt på dba. Jeg er klar over at det ikke er verdens bedste kværn, men tænker at det alligevel burde være muligt at brygge nogenlunde drikkelig espresso til diverse mælkedrikke. Maskinen var velholdt og så vidt jeg husker 3-4 år gammel og ny-serviceret. Den fungerede sådan set fint nok, men det tog ret lang tid at at finde en balance af kværnindstillinger, kaffemængde og stampning, der kunne producere et tåleligt resultat.

Generelt har smagen været meget kaffegrums-agtig, men kortvarigt kom der faktisk brugbar espresso ud af maskinen, og jeg regnede med at de værste begyndervanskeligheder var overstået. Imidlertid kunne jeg ikke få den backflush'et - den stod bare og brummede. Efter virkeligt mange runder med Cafiza i blindfilteret kom der dog hul igennem og den begyndte at give en "svush"-lyd og der kom vand ud i drypbakken når jeg havde holdt bryg-knappen inde i 5 sekunder og så slap den igen. Jeg går ud fra at det er sådan det skal lyde?

Derefter smagte kaffen dog endnu værre end før, og pludselig kom der næsten intet gennem portafilteret. Når jeg tog det af, lå der en masse vand ovenpå kaffen i filteret, men der kom ikke særlig meget igennem. Filter og holder er selvfølgellig skilt ad og renset. Jeg tænkte, at der ikke rigtig kom tryk nok på og at 3-vejs-ventilen måske var stoppet til. Den har jeg nu haft afmonteret og renset i Cafiza-opløsning, og der var ikke umiddelbart noget særlig snask eller kalk at se. Jeg har ikke skiftet pakningerne, da jeg ikke lige havde nogle nye, men den er monteret igen ligesom den sad oprindeligt.

Nu er der så i stedet opstået et nyt problem, for nu fosser vandet ud (gennem portafilteret) når jeg forsøger at brygge kaffe. Hvis jeg bruger den vanlige mængde kaffe (18 gram), kværnet og stampet som den plejer, begynder kaffen at løbe allerede efter 2 sekunder og efter 14 sekunder er der løbet 82 g. udrikkelig væske igennem.

Hvad ville I gribe til nu? Jeg er helt uden tekniske forkundskaber, så det må gerne være skåret helt ud i pap :-)

På forhånd tusind tak for hjælpen :-)

Administrator KristianK's avatar
    Registreringsdato
    Aug 2009
    Sted
    Espergærde
    Bruger du friske bønner? Det kunne jo faktisk være at maskinen er som den skal være (der kommer nemlig meget vand med højt tryk) og hvis du bruger bønner som ikke er friske, er der ikke noget at stille op. Det vil løbe lige igennem..

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jul 2015
    Citer Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
    Bruger du friske bønner? Det kunne jo faktisk være at maskinen er som den skal være (der kommer nemlig meget vand med højt tryk) og hvis du bruger bønner som ikke er friske, er der ikke noget at stille op. Det vil løbe lige igennem..
    Jeg har normalt brugt friskristede bønner fra Risteriet, men nu er jeg løbet tør og testede maskinen med friskkværnede alm. øko-Irmakaffebønner efter jeg havde renset 3-vejsventilen (hvor vandet begyndte at vælte ud). Kan det virkelig være hele forklaringen?

Registreringsdato
    Aug 2009
    Sted
    Espergærde
    Hvad siger I andre? Skal jeg vove pelsen og sige ja?

Ej, det tør jeg så godt... Det scenarie du beskriver er normalt det der sker. Man tror det er løgn... Men man skal prøve det, for at forstå hvor skidt gamle bønner er ifht. nye... Så ja, det er derfor!

5. De følgende 3 brugere siger tak til KristianK for denne post:

DHK (13. February 2016),peter_il (13. February 2016),Sonne (13. February 2016)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jul 2015
    Vildt, hvis det kan have den effekt! Det er jo nemt at løse og må komme an på en prøve så snart der kommer friske bønner i næste uge.
    Tusind tak for svar :-)

Master Brewer aspedersen's avatar
    Registreringsdato
    Jan 2014
    Sted
    Odense
    Jeg vover pelsen og gir Kristian ret.

.........medmindre du har en tamper, der kan trykke med 500 kg +
    Senest redigeret af aspedersen : 13. February 2016 kl. 22:31
    /Anders

Parken
    La Spaziale Mini Vivaldi. Faema Faemina Blue Lable, First Edition 1956. Quickmill OMRE 1983. Ekstremt moddet Compak K6. Caravel de Luxe mølle 1962. Gyro Super mølle 1960/70'erne...under renovering. Hjemmelavet Miniovn Rister...men drømmer om en Aillio Bullet, eller større Byg-Selv projekt.
    https://www.instagram.com/anders_s_pedersen/
    https://www.youtube.com/channel/UCY_...sGAQA0v5B8FqNg

8. De følgende brugere har takket aspedersen for denne post:

DHK (13. February 2016)

Master Brewer Coffee makes the world go's avatar
    Registreringsdato
    Jan 2010
    Citer Oprindeligt indsendt af DHK Se indlæg
    Jeg har normalt brugt friskristede bønner fra Risteriet, men nu er jeg løbet tør og testede maskinen med friskkværnede alm. øko-Irmakaffebønner efter jeg havde renset 3-vejsventilen (hvor vandet begyndte at vælte ud). Kan det virkelig være hele forklaringen?
    alm, bønner ?? som IKKE espresso bønner, men til filter?

hvis ja , så er det ekstremt svært at lave espresso på dem ;o)

10. De følgende brugere har takket Coffee makes the world go for denne post:

DHK (13. February 2016)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jul 2015
    Citer Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
    alm, bønner ?? som IKKE espresso bønner, men til filter?

hvis ja , så er det ekstremt svært at lave espresso på dem ;o)
    Det var heller ikke mhp. at drikke det, men bare for at teste om vandet kom igennem på den rigtige måde efter jeg havde samlet den. Jeg havde bare ikke ventet at det kunne gøre så stor forskel i gennemløbshastighed, når bønnerne var kværnet på samme måde. Så blev jeg så meget klogere ;-)

Mellemristet
    Registreringsdato
    Jan 2008
    Sted
    Stenløse
    Citer Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
    Det er efter min opfattelse ikke rigtig , at friske bønner giver en anden gennemløbstid
    End ældre bønner.
    Vi får doneret bønner fra forskellige kaffefirmaer, som vi bruger når vi servicerer
    Kaffekværne, til afprøvning og justering af disse

Dem vi har i øjeblikket ca. 200 kg er fra 2012 vakuum pakket (Segafredo) har samme
    Gennemløbstid som friske bønner, og der er ingen eller meget lille smagsforskel på de gamle
    Bønner og nye.
    Dette må da være tankevækkende , hvor rygterne om friskristet bønner er et most. Kommer fra ?

Men man kan ikke bruge lystristet bønner (filterkaffe) til espresso uden at justeret kaffekværnen
    Om mange små kværne kan ikke justeres fint nok. Og der er også problemer med de større kværne.

klemmen

Registreringsdato
    Aug 2009
    Sted
    Espergærde
    Her kommer nok til at ske lidt.... 😄

14. De følgende brugere har takket KristianK for denne post:

RePete (17. February 2016)

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar