Årets nytårsfortsæt: 12 risterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • -E*
    Master Brewer
    • Apr 2013
    • 1949

    Årets nytårsfortsæt: 12 risterier

    Jeg er ikke meget til nytårsfortsætter, jeg er ikke meget til ideen om at starte et nyt år med en forpligtelse, en pligt til selvforbedring. Jeg er heller ikke sikker på hvis man vitterligt har brug for at lægge dårlige vaner på hylden, at det bedste er at vente til den 1. januar, hvorfor ikke bare nu? Min kære hustru har så endnu engang fået mig til at vende tingene på hovedet: Hun vil nå at læse en masse gode bøger, og hun har da ret. Nytårsfortsætter kan vel være rare ting som drik bedre vin eller læs bøger. Jeg har en tekstfil liggende et sted med risterier jeg gerne vil smage kaffer fra, så årets nytårsfortsæt må være at komme igennem den liste. Jeg modtager selvfølgelig også forslag (jeg drikker filter), men regner med at det bliver en pose om måneden (har lige et abonnement + noget hjemmerist jeg ikke vil undvære - det kan være forbruget skal sættes lidt op). Nogle risterier har jeg smagt ude i byen, men jeg vil gerne have dem hjem at fikumdere med. Andre, well, jeg har huller i min kaffedannelse.

    Risterier på listen:
    Tim Wendelboe (N) - porto koster en milliard i runde tal, hvis nogen skal forbi ham i Oslo eller kender en anden måde at skaffe hans kaffe på, så smid mig lige en besked.
    Coffee Collective (DK) - har haft dem hjemme tidligt i min kaffedannelse, vil gerne give dem et forsøg mere.
    James Gourmet Coffee (UK)
    Square Mile Coffee Roasters (UK)
    Solberg og Hansen (S)
    Koppi (S)
    The Barn (D)
    Bonanza Coffee Heroes/Roasters (D)
    La Cabra (DK) - Har været der, har aldrig haft deres kaffe hjemme. Var mildest talt uimponeret over betjeningen, men uengageret betjening herhjemme kan ikke stå for deres regning.
    Great Coffee (DK) - Har haft hans kaffe hjemme, har drukket meget, han har en stor del i min kaffedannelse, men jeg synes han fortjener at være med i selskabet
    Holy Bean (DK)
    Copenhagen Coffee Lab (DK)
    Workshop Coffee (UK)

    Hvis I undrer jer over Clever, Five Elephant eller Drop Coffee ikke er på listen, så har de været igennem systemet indenfor det sidste år. Mere er stadig velkomment, men jeg vil gerne stifte bekendtskab med en bred række risterier.

    Januar måneds kaffe blev en etiopisk fra Holy Bean på anbefaling af Sine derinde. Jeg tror jeg holder dagbog i tråden over mine oplevelser, kan også opsummere de tre der er igennem - men jeg ved ikke om det giver mening (har noter et sted).

    EDIT: Skulle nogen føle sig inspireret, så smid jeres lister herinde og følg gerne op i løbet af året...
    Der er desuden 13 risterier på listen, men det må jeg greje somhow. Succeskriteriet er minimum 12...
    Last edited by -E*; 9. January 2016, 12:23.
    -Sune

    Mahlkönig Kenia / OE Lido3
    Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
    Computerstyret Hottop
    Instagram
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #2
    JGC er faldet noget af på den hvis du vil have min ærlige mening, det meste sidste år var so and so derfra.

    SQM er virkeligt blevet dyrt men stadig godt.

    Jeg fik noget ganske god afrikansk filter fra Clifton (gb) sidste år - så det var en mulighed. Desværre kan man endnu ikke få fra Rave og andre gode GB risterier eftersom de ikke levere udenfor GB - så noget man skal være obs på.

    The Barn er som altid godt til espresso, jeg har ikke fået filter derfra eftersom jeg har abbon.

    Desværre benytter de fedex så er du ikke hjemme så ryger varen retur til tyskland og de kommer gerne på andet tidspunkt end oplyst!
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • frachlitz
      Stamgæst
      • Jul 2013
      • 936

      #3
      Hmm, Has Bean
      LMWDP #422
      La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
      Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
      Aillio Bulet R1 Pre-order
      BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        Årets nytårsfortsæt: 12 risterier

        Has Bean er noget mørkere i det ristede - kontra de risterier som OP listede. Med de risterier der er nævnt forventer jeg lidt et ønske om rimelig lys profil, hvilket intet af det jeg har fået fra Has Bean tilnærmelsesvis kan kategoriseres som.

        Stadig godt ristet, men man skal have en præference for det han levere aka medium og til tider mørkere
        Last edited by malling; 9. January 2016, 15:31.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • -E*
          Master Brewer
          • Apr 2013
          • 1949

          #5
          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
          JGC er faldet noget af på den hvis du vil have min ærlige mening, det meste sidste år var so and so derfra.

          SQM er virkeligt blevet dyrt men stadig godt.
          Tak for opdaten på JGC
          Well husker man at SQM er 350g poser så synes jeg faktisk ikke de er urimelige, og portoen for en pose ligger på det samme som de fleste danske risterier tager...

          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
          Jeg fik noget ganske god afrikansk filter fra Clifton (gb) sidste år - så det var en mulighed. Desværre kan man endnu ikke få fra Rave og andre gode GB risterier eftersom de ikke levere udenfor GB - så noget man skal være obs på.
          Clifton noteret.

          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
          The Barn er som altid godt til espresso, jeg har ikke fået filter derfra eftersom jeg har abbon.

          Desværre benytter de fedex så er du ikke hjemme så ryger varen retur til tyskland og de kommer gerne på andet tidspunkt end oplyst!
          Satser måske på at få nogle jeg kender der skal forbi berlin til at komme forbi en af de to kaffesteder... det ville spare mig for transportproblemet.

          Oprindeligt indsendt af frachlitz Se indlæg
          Hmm, Has Bean
          Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
          Has Bean er noget mørkere i det ristede - kontra de risterier som OP listede. Med de risterier der er nævnt forventer jeg lidt et ønske om rimelig lys profil, hvilket intet af det jeg har fået fra Has Bean tilnærmelsesvis kan kategoriseres som.

          Stadig godt ristet, men man skal have en præference for det han levere aka medium og til tider mørkere
          Så... måske HasBean... Tænker videre... Om ikke andet kan de ryge i bunden af stakken så kan jeg jo se hvornår jeg når så langt... Men tak for inputs begge to.
          Last edited by -E*; 9. January 2016, 17:05.
          -Sune

          Mahlkönig Kenia / OE Lido3
          Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
          Computerstyret Hottop
          Instagram

          Comment

          • skastdk
            Mørkristet
            • Aug 2008
            • 399

            #6
            Jeg er selv stor fan af James Gourmet Coffee, jeg har også besøgt ham et par gange, hans Etiopiske Naturals er super lækre og meget anderledes end hvad man ellers oplever, filterkafferne er for det meste meget lette og elegante. Kan kun anbefales
            SCAE certificeret kafferister & medejer af:
            https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
            Cederfeldsgade 18A
            5560 Aarup (Fyn)

            Comment

            • -E*
              Master Brewer
              • Apr 2013
              • 1949

              #7
              Tak Bo (og Malling og Frank), og tak for jeres Etioper, den er sgu også lækker. Det er fedt at I har nogle forslag og holdninger.
              -Sune

              Mahlkönig Kenia / OE Lido3
              Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
              Computerstyret Hottop
              Instagram

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #8
                JGC har også en fremragende kundeservice for i øvrigt, de gange hvor kaffen har tagen på Europaturne har de uden brok sendt en ny forsendelse og gerne med 100g ekstra for ulejligheden, Clifton har for i øvrigt også en upåklagelig kundeservice.

                Det kan dog betale sig og købe en ordentligt mængde og få det sendt med andet end postvæsenet, så kommer der track and trace og pakken tager nok ikke på Europa turne!

                Jeg håber dog de finder noget bedre her i 2016, for jeg syntes ikke deres kaffe var lige så fremragende som for et par år tilbage, 2015 var The Barn, SQM og Clifton klart bedre.

                TCC har langt om længe gjort noget ved variationen af deres filter, de har haft flere interessante bud i 2015 - så hvis det er stk. tid siden så er det måske et udmærket tidpunkt at prøve dem igen. Hvorvidt de er helt oppe at ringe kan diskuteres, men de har rent faktisk gjort noget ved udbuddet af især filterkaffe og der kommer oftere en SO esp. i begrænset periode på hylderne, noget jeg har bedt dem om i nogle år efterhånden. Jeg benytter dem dog mest fordi jeg nærmest har dem som nabo, men egentligt syntes jeg CCL er mere interessant og mere varieret lidt det samme er gældende for Great Coffee.

                Men det er selvf. også en smagssag om man vil prøve noget nyt eller om man blot vil tage det sikre valg og være sikker på at få noget der smager godt og som man kan lide.
                Last edited by malling; 10. January 2016, 14:11.
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • -E*
                  Master Brewer
                  • Apr 2013
                  • 1949

                  #9
                  Click image for larger version

Name:	IMG_20160115_182431.jpg
Views:	1
Size:	47,5 KB
ID:	227486
                  Der kører lidt et tema over Etiopien herhjemme, fra venstre er det Clever Coffee, hjemmerist og Holy Bean. Det er lidt sjovt at sammenligne nuancer på forskelligt ristede kaffer og regioner i noget der ellers er samme land. Der er både en del ligheder og forskelle, som om det er de samme smage, men justeringer i hvor meget den ene eller anden nuance fylder.
                  -Sune

                  Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                  Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                  Computerstyret Hottop
                  Instagram

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #10
                    The Barn fuckede min mdr. Abo op så fik tre tester pakker med, så fik prøvet deres nuværende filter og de var særdeles fremragende!

                    Så prøv dem, det tror jeg ikke du vil fortryde.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • -E*
                      Master Brewer
                      • Apr 2013
                      • 1949

                      #11
                      Lyder godt, malling. Wendelboes porto er i øvrigt, vælger man den billigste, ikke så slem. De dyrere er meget dyre.
                      Last edited by -E*; 16. January 2016, 23:27.
                      -Sune

                      Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                      Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                      Computerstyret Hottop
                      Instagram

                      Comment

                      • lbe
                        Mørkristet
                        • Jan 2010
                        • 343

                        #12
                        Du kan måske prøve kaffe fra http://roast.com/ på Islands Brygge og The Factory på Refshaleøen http://www.thefactorycoffee.eu/

                        Ved at de begge bruger kaffe af topkvalitet og rister lyst.

                        Comment

                        • jacobwind
                          Espresso
                          • Sep 2013
                          • 507

                          #13
                          Der er 2 risterier i Sverige som jeg synes du skulle tage med på din liste.

                          Solde kaffebar og risteri er et lille Malmö firma som efter min mening laver Sveriges bedste kaffe. De rister ret lyst. Til filter har de en der hedder Bodils Kaffe. Den er super.


                          Så er der Love Coffee Roasters. Det er et Lund firma. De laver en helt fantastisk espresso. Jeg har ikke prøvet deres filter, men tænker at det snart er på tide.


                          Hvis du har brug for noget af det Svenske kaffe så sig til. Vi kan nok ordne noget med at jeg poster det fra DK til dig.
                          Hjemmebygget er velbygget.
                          Hjemmebrygget er velbrygget.

                          Comment

                          • ms86
                            Mellemristet
                            • Nov 2015
                            • 184

                            #14
                            Jeg følger med her

                            Er KaffeMekka udeladt af en bestemt grund?
                            Kværn: Quamar M80 EL fra 2014.
                            Espressomaskine: NS Oscar årgang 2008 med OPV, Anti-vacuum ventil og no-burn steam arm.

                            Comment

                            • -E*
                              Master Brewer
                              • Apr 2013
                              • 1949

                              #15
                              Listen er baseret på hvilke risterier der siden jeg startede med at interessere mig for kaffe dukker op som toppen af toppen på den ene eller anden måde. Uden at ville fornærme mekka folkene, så er det ikke deroppe de er landet, ligesom agenterne, moccahouse og andre ikke er det. Listen er på den måde stærkt subjektiv og beror på mine opfattelser samt diverse råd. Jeg har samtidig af praktiske grunde holdt mig til Europa geografisk, på trods af at der er en håndfuld udenfor Europa jeg gerne ville prøve.
                              -Sune

                              Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                              Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                              Computerstyret Hottop
                              Instagram

                              Comment

                              Working...
                              X