Rwanda fra Holy Bean

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • kjuul
    Mellemristet
    • Feb 2011
    • 256

    Rwanda fra Holy Bean

    Go aften

    Er der nogen der har erfaringer med deres Rwanda til espresso? Har lige bestilt 1 kg og spændt. Spæd gerne op med jeres foretrukne gennemløbstider, temp. mv [emoji106]

    Mvh
    Kristian
    Rocket R58 ver. 2
    Mazzer Super Jolly
    ECM tamper
    Aeropress
    Syphon
    Chemex
    Wilfa kværn
  • frachlitz
    Stamgæst
    • Jul 2013
    • 936

    #2
    Rwanda fra Holy Bean

    Det har faktisk været min klare favorit i 2015 til mælk - syntes faktisk den er pisse god, især taget prisen i betragtning! Tror jeg er kommet igennem en 3 kg... Og 2015 har budt på espresso fra TCC, Great Coffee, La Cabre, Has Bean, The Barn, Square Mile, Øristeriet med flere.

    19,5g ind, 38g ud på ca 30-31 sekunder.
    Temp kan du nok ikke bruge til så meget, men på min Duetto var det omkring 93c, på LaSpaz omkring 94c
    LMWDP #422
    La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
    Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
    Aillio Bulet R1 Pre-order
    BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

    Comment

    • kjuul
      Mellemristet
      • Feb 2011
      • 256

      #3
      Så fik jeg den hjem. Den er jo meget friskristet, men prøves skulle den. Den er virkelig god i mælkedrikke ja! Ser frem til den lige har "modnet" lidt og se hvad den så byder på [emoji106]
      Rocket R58 ver. 2
      Mazzer Super Jolly
      ECM tamper
      Aeropress
      Syphon
      Chemex
      Wilfa kværn

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #4
        Selvfølgelig er den god. Det er jo en EspressoBar kaffe, som vi har været med til at udvælge og udvikle risteprofilen på. Det er naturligvis HolyBean der har fundet kaffen og ristet den, efter at jeg har diskuteret med dem, hvad jeg gerne ville vise med en EspressoBar kaffe. Jeg var meget begejstret, da Sine kom på besøg med denne i tasken og vi bryggede den sammen.

        Dejligt at I også kan lide den. Tak for de rosende ord, Frachlitz. Vi hører også meget gerne fra I andre også.

        Husk at I tilmed støtter EspressoBar, når I køber denne kaffe: http://holybean.dk/butik/espressokaf...rwanda-gisuma/
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • kbp
          Grøn bønne
          • Jul 2015
          • 44

          #5
          Jeg har skudt 2 kilo af den - og den er fantastisk!

          /Kasper

          Comment

          • Anders1
            Mellemristet
            • Feb 2010
            • 150

            #6
            Oprindeligt indsendt af MoBak Se indlæg
            Selvfølgelig er den god. Det er jo en EspressoBar kaffe, som vi har været med til at udvælge og udvikle risteprofilen på. Det er naturligvis HolyBean der har fundet kaffen og ristet den, efter at jeg har diskuteret med dem, hvad jeg gerne ville vise med en EspressoBar kaffe. Jeg var meget begejstret, da Sine kom på besøg med denne i tasken og vi bryggede den sammen.

            Dejligt at I også kan lide den. Tak for de rosende ord, Frachlitz. Vi hører også meget gerne fra I andre også.

            Husk at I tilmed støtter EspressoBar, når I køber denne kaffe: http://holybean.dk/butik/espressokaf...rwanda-gisuma/
            Så er der bestilt et kg den lyder spændende
            Venlig Hilsen
            Anders

            Espresso: Alex Duetto (tidl. Silvia)
            Kværn: Mazzer Mini Electronic A (tidl. Rocky)
            Sort: Kalita Wave 185, Aeropress & Frenchpress + Lido 2
            Brewista: Smart Kettle + Smart Scale

            Comment

            • Anders1
              Mellemristet
              • Feb 2010
              • 150

              #7
              Lige mine five cents. Jeg synes der er noter af karamel med en rund eftersmag af (brom?)bær. En dejlig espresso, som kæresten er helt pjattet med i en cappu. Personligt er jeg rigtig glad for den i cortado.
              Brew ratio på 50 og en ekstraktion på 26-27 sekunder i følge mit gamle omega ur. BryggeTemp ca 93 grader på duetto'en.

              Det er ikke sidste gang jeg har købt denne espresso.
              Venlig Hilsen
              Anders

              Espresso: Alex Duetto (tidl. Silvia)
              Kværn: Mazzer Mini Electronic A (tidl. Rocky)
              Sort: Kalita Wave 185, Aeropress & Frenchpress + Lido 2
              Brewista: Smart Kettle + Smart Scale

              Comment

              • Kamadojoe
                Lysristet
                • Oct 2013
                • 149

                #8
                Den er lige landet her på adressen. Både til sort og espresso. Er spændt på den

                Comment

                • www.kaffeclausen.dk
                  Mellemristet
                  • Aug 2014
                  • 240

                  #9
                  Mener det var en af dem vi fik med fra hjemmebarista DM right? En uge gammel nu, så burde snart kunne drikkes vel.

                  Comment

                  • MoBak
                    Administrator
                    • May 2007
                    • 3610

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af www.kaffeclausen.dk Se indlæg
                    Mener det var en af dem vi fik med fra hjemmebarista DM right? En uge gammel nu, så burde snart kunne drikkes vel.
                    Ja, det var dem i fik i både sort og espresso. Kom mget gerne med jeres kommentarer
                    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                    La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter


                    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                    Comment

                    • ChristianS
                      Coffeeholic
                      • Apr 2015
                      • 1012

                      #11
                      Jeg har længe haft planer om at køre forbi Aarup på vej hjem til mine forældre på Sydfyn, men det har bare ikke rigtig passet ind.

                      Så det var ret fedt at få dem med i præmien i søndags. Jeg har her til morgen leget lidt med dem på kaffemaskinen fra Wilfa, som jeg vandt. Selvom jeg nok næppe har fået den nye maskine helt under kontrol, så var det i anden omgang et ret lækkert resultat med en god balance i koppen.
                      Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

                      Kværne: Niche Zero, Santos 01
                      Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                      Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

                      Comment

                      • Anders1
                        Mellemristet
                        • Feb 2010
                        • 150

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af MoBak Se indlæg
                        Ja, det var dem i fik i både sort og espresso. Kom mget gerne med jeres kommentarer
                        Et foreslag kunne være at den skulle være økologisk. Det ville give den 6 ud af 6 stjerner, mod de nu 5 ud af 6 stjerner.
                        Venlig Hilsen
                        Anders

                        Espresso: Alex Duetto (tidl. Silvia)
                        Kværn: Mazzer Mini Electronic A (tidl. Rocky)
                        Sort: Kalita Wave 185, Aeropress & Frenchpress + Lido 2
                        Brewista: Smart Kettle + Smart Scale

                        Comment

                        • -E*
                          Master Brewer
                          • Apr 2013
                          • 1949

                          #13
                          Med risiko for at gøre noget ellers simpelt mere komplekst: økologi er vigtigt når det gælder kaffe, kaffe sprøjtes rigtigt meget. Men nogle specialtry coffee farmere er så små at de ikke har råd til certificeringen på trods af økologisk jordbrug, dertil kommer at man nogle steder heller ikke har adgang/råd til sprøjtemidler, dette gælder især Etiopien og Yemen så vidt jeg kan forstå (roast mag og moldver fra sqm). Slutteligt er der kaffer der stadig plukkes fra vild skov (især Etiopien) og derfor heller ikke er økologisk. Find en troværdig kaffepusher og spørg til hans bønner. Jeg ville ikke have skrupler ved at spørge Holy bean, har tillid til dem. Og så er der etik kapitlet i tccs god kaffe der retter fokus mod alt det andet gode man gør ved at støtte de små farmere frem for de store.
                          -Sune

                          Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                          Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                          Computerstyret Hottop
                          Instagram

                          Comment

                          • Anders1
                            Mellemristet
                            • Feb 2010
                            • 150

                            #14
                            Jeg havde også en snak med Stiller om netop økologi og han svarede meget simpelt at hans kaffe var "beyond" økologi, netop pga forklaringen omkring certificering osv som det nævnes af Sune.

                            Men det kunne være interessant at vide om det også er gældende for Holybean da de har kaffe som er økologisk...
                            Venlig Hilsen
                            Anders

                            Espresso: Alex Duetto (tidl. Silvia)
                            Kværn: Mazzer Mini Electronic A (tidl. Rocky)
                            Sort: Kalita Wave 185, Aeropress & Frenchpress + Lido 2
                            Brewista: Smart Kettle + Smart Scale

                            Comment

                            • skastdk
                              Mørkristet
                              • Aug 2008
                              • 399

                              #15
                              Hvis vi kunne vælge ville det jo være mest optimalt hvis alle vores kaffer var økologiske, helt klart et plus i bogen hvis det er muligt

                              Der er faktisk rigtig meget arbejde i at adskille øko & ikke øko, rigtig meget arbejde

                              Lige præcis Rwanda Gisuma, og for den sags skyld det nye lot fra Gashonga er ikke certificerede øko, det fåes ikke, desværre. Men de smager bare super lækkert..
                              Så der vægter vi smag og kvalitet frem for økologi
                              Håber det giver lidt klarhed
                              SCAE certificeret kafferister & medejer af:
                              https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
                              Cederfeldsgade 18A
                              5560 Aarup (Fyn)

                              Comment

                              Working...
                              X