Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 20 af 20

Emne: Rwanda fra Holy Bean

Stamgæst ChristianS's avatar
    Registreringsdato
    Apr 2015
    Sted
    Svendborg
    Jeg har længe haft planer om at køre forbi Aarup på vej hjem til mine forældre på Sydfyn, men det har bare ikke rigtig passet ind.

Så det var ret fedt at få dem med i præmien i søndags. Jeg har her til morgen leget lidt med dem på kaffemaskinen fra Wilfa, som jeg vandt. Selvom jeg nok næppe har fået den nye maskine helt under kontrol, så var det i anden omgang et ret lækkert resultat med en god balance i koppen.
    Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

Kværne: Niche Zero, Santos 01
    Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
    Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

2. De følgende brugere har takket ChristianS for denne post:

Anders1 (16. February 2016)

Mellemristet
    Registreringsdato
    Feb 2010
    Sted
    Frederiksberg
    Citer Oprindeligt indsendt af MoBak Se indlæg
    Ja, det var dem i fik i både sort og espresso. Kom mget gerne med jeres kommentarer
    Et foreslag kunne være at den skulle være økologisk. Det ville give den 6 ud af 6 stjerner, mod de nu 5 ud af 6 stjerner.
    Venlig Hilsen
    Anders

Espresso: Alex Duetto (tidl. Silvia)
    Kværn: Mazzer Mini Electronic A (tidl. Rocky)
    Sort: Kalita Wave 185, Aeropress & Frenchpress + Lido 2
    Brewista: Smart Kettle + Smart Scale

Master Brewer -E*'s avatar
    Registreringsdato
    Apr 2013
    Sted
    Ry
    Med risiko for at gøre noget ellers simpelt mere komplekst: økologi er vigtigt når det gælder kaffe, kaffe sprøjtes rigtigt meget. Men nogle specialtry coffee farmere er så små at de ikke har råd til certificeringen på trods af økologisk jordbrug, dertil kommer at man nogle steder heller ikke har adgang/råd til sprøjtemidler, dette gælder især Etiopien og Yemen så vidt jeg kan forstå (roast mag og moldver fra sqm). Slutteligt er der kaffer der stadig plukkes fra vild skov (især Etiopien) og derfor heller ikke er økologisk. Find en troværdig kaffepusher og spørg til hans bønner. Jeg ville ikke have skrupler ved at spørge Holy bean, har tillid til dem. Og så er der etik kapitlet i tccs god kaffe der retter fokus mod alt det andet gode man gør ved at støtte de små farmere frem for de store.
    -Sune

Mahlkönig Kenia / OE Lido3
    Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
    Computerstyret Hottop
    Instagram

5. De følgende 3 brugere siger tak til -E* for denne post:

Anders1 (16. February 2016),lindybrogaard (16. February 2016),RePete (16. February 2016)

Mellemristet
    Registreringsdato
    Feb 2010
    Sted
    Frederiksberg
    Jeg havde også en snak med Stiller om netop økologi og han svarede meget simpelt at hans kaffe var "beyond" økologi, netop pga forklaringen omkring certificering osv som det nævnes af Sune.

Men det kunne være interessant at vide om det også er gældende for Holybean da de har kaffe som er økologisk...
    Venlig Hilsen
    Anders

Espresso: Alex Duetto (tidl. Silvia)
    Kværn: Mazzer Mini Electronic A (tidl. Rocky)
    Sort: Kalita Wave 185, Aeropress & Frenchpress + Lido 2
    Brewista: Smart Kettle + Smart Scale

Mørkristet
    Registreringsdato
    Aug 2008
    Hvis vi kunne vælge ville det jo være mest optimalt hvis alle vores kaffer var økologiske, helt klart et plus i bogen hvis det er muligt

Der er faktisk rigtig meget arbejde i at adskille øko & ikke øko, rigtig meget arbejde

Lige præcis Rwanda Gisuma, og for den sags skyld det nye lot fra Gashonga er ikke certificerede øko, det fåes ikke, desværre. Men de smager bare super lækkert..
    Så der vægter vi smag og kvalitet frem for økologi
    Håber det giver lidt klarhed
    SCAE certificeret kafferister & medejer af:
    https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
    Cederfeldsgade 18A
    5560 Aarup (Fyn)

8. De følgende 2 brugere siger tak til skastdk for denne post:

-E* (16. February 2016),Anders1 (16. February 2016)

Mørkristet
    Registreringsdato
    Aug 2008
    Som der også bliver sagt er certificeringen i sig selv kostbar og uopnåelig for nogen, det samme som alle de andre certificeringer som findes derude. Nogen farme vil bare hellere koncentrere sig om sin kvalitet og opbygger gode relationer til kafferistere samt grossister og får solgt deres kaffe pga. deres kvalitet og andre sociale tiltag
    SCAE certificeret kafferister & medejer af:
    https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
    Cederfeldsgade 18A
    5560 Aarup (Fyn)

10. De følgende 2 brugere siger tak til skastdk for denne post:

-E* (16. February 2016),Anders1 (16. February 2016)

Master Brewer Coffee makes the world go's avatar
    Registreringsdato
    Jan 2010
    Det kan også hurtigt være en situation , hvor en økologisk ikke er så smart

feks
    en bonde har 6 kontainer kaffe
    de er alle lavet uden skumle ting, og egentligt økologisk

de tre sender han som de er
    de andre tre gasses

de første KUNNE ha opnået en mortificering
    de sidste tre ikke

ved ankomst er den ene af de tre der ikke blev gasset ødelagt pga af det man kunne ha gasset imod

nu skal AL den forurening som produktionen og transport af de tre kontainere fordeles på de to som overlevede

så er det ikke længere et så godt miljø regnskab ;o(

de tre gassede , har pr kontainer forurenet mindre pr kontainer
    men de har brugt gas ?? , så hvad er bedst

Mellemristet www.kaffeclausen.dk's avatar
    Registreringsdato
    Aug 2014
    Sted
    Risskov
    Jeg har åbnet posen med Rwanda espressobønnerne og lige smidt et skud igennem. Ved første øjekast virker de en kende for mørk ristet til min smag, men om det om lidt (ikke smagt den endnu).

Espressoen løb rigtigt fint, og har en god farve, hvis man kommer til at spilde lidt på bordet inden man skal drikke den.... og nej det er ikke nerverne fra i søndags som stadig er til stede.

Kaffen starter med en behagelig syrlighed - ikke for meget, med en smag af marcipan, tror jeg synes, det virkede som. Desværre oplevede jeg, at de hurtigt fik en eftersmag af for mørkt ristede bønner - lidt askeagtigt, en eftersmag der hænger ved et stykke tid.

Men jeg tror, mange vil kunne lide den som espresso, men personligt er den ristet en del for længe og derved forsvinder frugtsmagen helt for mig. Men jeg glæder mig meget til at prøve den tilsvarende bønne ristet til sort bryg. Jeg laver den blot til en espresso fordi maskine er tæt. Anmeldelse kommer lige om lidt.

Mellemristet www.kaffeclausen.dk's avatar
    Registreringsdato
    Aug 2014
    Sted
    Risskov
    Så er posen med Rwanda sort brygs kaffen åbnet. Aromaen der kommer frem ved åbningen af posen var tydelig og meget lækker. Bønnerne virker mere som ristet omkring den smag jeg kan lide. Espressoen løb rimeligt, måske en lille smule for hurtigt, men ikke synderligt meget for hurtigt. Væsentligt mere syrlighed i koppen her. Og flere frugtnoter bliver tydelige. Den har en god balance med en smule hælden til det syrlige, men ikke for meget til min smag. Der er minimal bitterhed i kaffen selv brygget som espresso (blev ikke lige vejet, men fornemmer det var ca. 17-18 gram. gennemløbstid omkring de 25 sek.).

En dejlig kop som jeg sagtens kan anbefale til en espresso. Ikke prøvet som sort kaffe endnu.

Kenya´en vi vandt er ikke prøvet endnu. Tror det bliver en anden kaffe hvis jeg tager flere skud i aften.

Lysristet
    Registreringsdato
    Oct 2013
    Sted
    Aarhus
    Jeg har også før kørt med Rwanda som espresso, og må også sige den er virkeligt god!
    Jeg har et par gange formået at ramme et sweetspot, hvor jeg har haft den tydeligste smag af kakao, jeg nogensinde har prøvet, hvilket var rigtig lækkert!
    Jeg kan også se på facebook, at den har været så efterspurgt, at den er udsolgt. Men heldigvis skulle der komme mere :-)

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •