VTS filterkurv - hvilken størrelse samt tamper med "klik"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • zoidberg
    Mellemristet
    • Jun 2013
    • 157

    VTS filterkurv - hvilken størrelse samt tamper med "klik"

    Hej med jer.
    Jeg har 2 spørgsmål til jer :-)

    Jeg har en Rancilio Silvia maskine med standard udstyr og bruger en Mahlkönig Vario til at kværne bønnerne. Et rigtigt lækkert setup! Men nu vil jeg gerne videre. For det første, leder jeg efter en tamper med klikfunktion, så jeg tamper korrekt hver gang. Jeg har lidt svært ved at få trykket korrekt. Nogen gange presser jeg for lidt, og vandet styrter igennem bønnerne, andre gange for meget - og vandet drypper igennem kaffen. Så jeg tænker at med sådan en tamper, kan jeg bedre finjustere kværnen for at opnå den perfekte bryggetid (25 sek).
    Jeg har kigget på "Espro" samt "Concept-Art Technic Tamper". Hvor den fra Concept er klart dyrest. Nogen bud på hvilken jeg skal vælge? :-)


    En anden ting er, at jeg godt kunne tænke mig en VST filterkurv - men hvilken størrelse skal jeg vælge? Mener ikke diameteren - som jo er 58mm, men mængden. Kunne godt tænke mig en lidt stærkere kaffe, så tænker selv på 22gram kurven. Men hvad siger I?
  • SweetBrikka
    Espresso
    • Dec 2012
    • 591

    #2
    Brug en gulvvægt til at få en fornemmelse af det tryk du lægger på tamperen. Hvis du køber en VST kurv bør du købe en tamper med flad bund og 58.35mm i diameter. Made by Knock sælger tamper og vst/strada kurvesæt til fornuftige priser - dog ikke af klik typen.

    Comment

    • Rallen
      Administrator
      • Jul 2012
      • 1003

      #3
      Oprindeligt indsendt af SweetBrikka Se indlæg
      Brug en gulvvægt til at få en fornemmelse af det tryk du lægger på tamperen. Hvis du køber en VST kurv bør du købe en tamper med flad bund og 58.35mm i diameter. Made by Knock sælger tamper og vst/strada kurvesæt til fornuftige priser - dog ikke af klik typen.
      Lige en kommentar angående Made By Knock - husk at gøre Peter opmærksom på at du gerne vil have en tamper hvor han har sat gevindet lige i. Jeg har haft to, og de var begge skæve. Da jeg kontaktede ham for at bestille en ny (har desværre solgt de andre igen), bad jeg ham om at finde en der var lige, hvilket han lovede mig at opfylde..
      --
      Rasmus

      Comment

      • Xiburst
        Master Brewer
        • Feb 2012
        • 1762

        #4
        Lige en lille ting...

        Dit tamp burde ikke have så stor indflydelse på gennemløb.. Det kan da gøre lidt, men ikke så markant. Måske du skulle vente med at bruge pengene og så koncentrere dig om din teknik??
        Lyder som om du skal arbejde med din distribuering
        Rocket Giotto
        Casadio Istantaneo
        Gene Café
        Aeropress
        V60

        Comment

        • zoidberg
          Mellemristet
          • Jun 2013
          • 157

          #5
          Hmm, kan da godt være at jeg distribuerer ujævnt. Nogen gange kommer der nok lidt ekstra i, fordi jeg ønsker at gøre kaffen kraftigere.
          ang. badevægt, så er det er skod-råd :-) Findes der analoge badevægte nogensteder? Vores er digital, og man skal holde trykket i flere sekunder før den viser vægten, og det er umuligt at holde det jævnt nok så længe.

          Comment

          • johnster
            Master Brewer
            • Jun 2011
            • 1756

            #6
            Jeg vil mene, at du kan klare dig med en 18 og en 20 gr filter kurv. Det er udelukkende dem jeg bruger.
            Men hvis du vil have en 22 gr, kan du godt købe den jeg ikke bruger.
            Jeg har også en 18 gr ridgeless, som jeg ikke bruger.
            Ny pris på dem ligger vist lidt over 200,- stykket.
            Jeg har også en flad Espro klik tamper, som jeg selv brugte til at få styr på teknikken.
            Ny pris er vist normalt 650,- kr.
            Det er jo ikke ting der har været udsat for den store slidtage, men send mig en PM, hvis du er interesseret.
            Så kan det jo være, at vi kan finde en god pris for os begge.
            Hvis du bor længere væk fra hovedstaden, så kan det jo være, at du spare fragten og aftale transport med en af dem der kommer til kaffe jam på søndag.
            Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
            Compak K10 Fresh
            Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

            Philips Café Gourmet

            Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
            Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

            Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

            Comment

            • SweetBrikka
              Espresso
              • Dec 2012
              • 591

              #7
              Oprindeligt indsendt af zoidberg Se indlæg
              Hmm, kan da godt være at jeg distribuerer ujævnt. Nogen gange kommer der nok lidt ekstra i, fordi jeg ønsker at gøre kaffen kraftigere.
              ang. badevægt, så er det er skod-råd :-) Findes der analoge badevægte nogensteder? Vores er digital, og man skal holde trykket i flere sekunder før den viser vægten, og det er umuligt at holde det jævnt nok så længe.
              Jeg tror vores IKEA badevægt kostede 50 kr. Men som Xiburst antyder, så har tamp tryk ikke den store betydning, bare du gør det ensartet og jævnt fra gang til gang. En VST kurv vil heller ikke gøre mirakler hvis du ikke har teknikken på plads, om noget vil den være mere følsom overfor dårlig teknik.

              Comment

              • act_dk
                Stamgæst
                • Jun 2013
                • 761

                #8
                Har du undersænket skruen i din Silvia? Gør du det bliver der plads til op mod 20g i std. filteret. Har selv skiftet til et Simonelli filter, der også kan tage 19-20g med undersænket skrue, og som generelt er rimelig tilgivende..

                Comment

                • zoidberg
                  Mellemristet
                  • Jun 2013
                  • 157

                  #9
                  VST kurven er fordi jeg alligevel ønsker en lidt større kurv - og så kan jeg jo ligeså godt købe noget ordentligt fra starten af :-)
                  johnster: Privat besked på vej :-)

                  Comment

                  • act_dk
                    Stamgæst
                    • Jun 2013
                    • 761

                    #10
                    Jep, men hvis "ordentlig" medfører den er mere krævende at bruge er det jo ikke nødvendigvis en fordel.

                    Comment

                    • Xiburst
                      Master Brewer
                      • Feb 2012
                      • 1762

                      #11
                      Hvis du putter +/- 3 gr kaffe i filteret fra gang til gang, uden at rette formaling ind derefter, så er det lige gyldigt hvilken kurv eller tamper du har. Så får du forskellige resultater. Men igen - hvis det sjasker igennem den ene gang og løber fint den anden. Så det teknikken den er gal med.

                      Og ja, skruen på Silvia kan også have indflydelse, kan kun anbefale at få en undersænket i
                      Rocket Giotto
                      Casadio Istantaneo
                      Gene Café
                      Aeropress
                      V60

                      Comment

                      • soendergaard
                        Lysristet
                        • Dec 2012
                        • 136

                        #12
                        Enig med xiburst ;-) Tampning gør ikke så stor forskel at du den ene gang kan kvæle den, og den anden gang sjasker igennem. Syns du istedet skal bruge penge på en præcis vægt, og begynde at veje dine skud og kigge på brewing ratio :-) om noget vil en VST kurv gøre det endnu vanskeligere for dig at arbejde med. Varioen kan have svært ved at kværne lyse espressobønner.
                        // Expobar Brewtus IV-P, Mazzer SJ E, Hario v60, stempel

                        Comment

                        • SweetBrikka
                          Espresso
                          • Dec 2012
                          • 591

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af soendergaard Se indlæg
                          Varioen kan have svært ved at kværne lyse espressobønner.
                          Den har ikke svært ved at kværne lyse bønner. 65% af de bønner jeg har brugt i det sidste halve år er TCC's lysristede. Den eneste udfordring den kan give, er at kalibreringen skrider lidt, men det er jo let justeret hvis man ikke føler man har tilstrækkeligt råderum på skalaen.
                          Jeg har haft behov for at re-kalibrere 1 gang i løbet af det år jeg har haft min Vario (og endnu engang da jeg skiftede til stål knive, men det er jo en anden historie).

                          Comment

                          • soendergaard
                            Lysristet
                            • Dec 2012
                            • 136

                            #14
                            Det var bare mine egne erfaringer. Da jeg havde vario kunne den bestemt ikke kværne konsistent når det galt ttc bønner - og har læst om andre der havde lignende problem. Men igen, for nogle spiller vaioen bare, og for andre kan den udvikle sig til et marerid
                            // Expobar Brewtus IV-P, Mazzer SJ E, Hario v60, stempel

                            Comment

                            • Corte
                              Grøn bønne
                              • Feb 2012
                              • 5

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af soendergaard Se indlæg
                              Det var bare mine egne erfaringer. Da jeg havde vario kunne den bestemt ikke kværne konsistent når det galt ttc bønner - og har læst om andre der havde lignende problem. Men igen, for nogle spiller vaioen bare, og for andre kan den udvikle sig til et marerid
                              Det er også min erfaring. Efter et års brug gik motoren i stykker i min Vario, og ifølge Kaffemekka skyldtes det, at jeg brugte lysristede bønner. Desværre blev jeg ikke informeret om dette, da jeg købte kværnen i august 2012, men Varioen skulle altså ikke være lavet til at kunne kværne lysristede bønner.

                              Comment

                              Working...
                              X