søger en kafferister

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • carstenj
    Grøn bønne
    • Oct 2009
    • 28

    søger en kafferister

    hej alle

    jeg søger en kafferister, gerne en 1 kg rister.


    Hilsen
    Carsten
  • Wolff
    Master Brewer
    • Oct 2007
    • 1577

    #2
    Re:søger en kafferister

    Hej carstenj

    Der er umiddelbart længe imellem brugte 1kg. ristere på markedet, men måske man kunne være heldig hos Probat eller en af de andre aktører på markedet mhs. til en second-hand som er blevet nusset lidt om, ihvertfald er det gratis at spørge, god jagt

    /Wolff
    Fortid
    La Marzocco GS3
    Casadio Macinadosatore Istantaneo
    Hottop KN8828-P

    BWM S M/LCD på vandværket
    Reg Barber 58mm Anodized/Stål
    Pullman/Synesso ridgeless
    Bumper TS
    Motta Knockbox
    Nutid
    Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
    French Press-Bodum 4 cup

    Comment

    • carstenj
      Grøn bønne
      • Oct 2009
      • 28

      #3
      Re:søger en kafferister

      Hej Wolff

      Tak for feedback. det er helt klart en mulighed, og kan se det kun er 5 timer fra mig så det er fint nok hvis de har en brugt man kan komme og se på. jeg vil straks maile


      Er der en model du ellers kan anbefale? jeg har selv set på den model der hedder Cafemino ?

      hilsen
      Carsten

      Comment

      • Wolff
        Master Brewer
        • Oct 2007
        • 1577

        #4
        Re:søger en kafferister

        Hej carstenj

        Cafeminoen har jeg også selv kigget på, men finanskrisen er også nået herned, så jeg har desværre ikke lige nogen hands-on erfaring med 1kg. ristere, desværre....brugeren Roed har en Cafemino, du kunne evt. sende ham en PM og lave en fræk aftale der....

        /Wolff
        Fortid
        La Marzocco GS3
        Casadio Macinadosatore Istantaneo
        Hottop KN8828-P

        BWM S M/LCD på vandværket
        Reg Barber 58mm Anodized/Stål
        Pullman/Synesso ridgeless
        Bumper TS
        Motta Knockbox
        Nutid
        Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
        French Press-Bodum 4 cup

        Comment

        • carstenj
          Grøn bønne
          • Oct 2009
          • 28

          #5
          Re:søger en kafferister

          Hej Wolff

          ja det er da en god ide, jeg kunne rigitg godt tænke mig at se en i aktion.

          er der nogen der kender denne her model eller firma ? http://ozcaffe.com/

          hilsen
          Carsten

          Comment

          • Wolff
            Master Brewer
            • Oct 2007
            • 1577

            #6
            Re:søger en kafferister

            Hey

            Kun af navn, men kaffeagenten må vide mere, han har en 2kgs. prisen følger så også med op ozcaffe producere vist ikke 1kgs. ristere.

            /Wolff
            Fortid
            La Marzocco GS3
            Casadio Macinadosatore Istantaneo
            Hottop KN8828-P

            BWM S M/LCD på vandværket
            Reg Barber 58mm Anodized/Stål
            Pullman/Synesso ridgeless
            Bumper TS
            Motta Knockbox
            Nutid
            Moccamaster KGB 741 + Guldfilter + Friskristet/Greatcoffee.dk
            French Press-Bodum 4 cup

            Comment

            • wedoo
              Mørkristet
              • May 2009
              • 316

              #7
              Re:søger en kafferister

              Damned crisis

              Drømme risteren måske

              Men nedenfor er min foretrukne hvis det lader sig gøre

              Probatino 1

              Læs lidt mere her Læsestof

              /wedoo
              LM GS/3 MP
              BestProtect Filter
              Compak K-10 Fresh
              Tools: espro/RB/Pullman
              Roaster: 800N Connoisseur

              Comment

              • carstenj
                Grøn bønne
                • Oct 2009
                • 28

                #8
                Re:søger en kafferister

                Hej

                Det kan jeg også godt forstå, det er også en af dem jeg har læst en del om, dog ved jeg ikke hvad de koster i forhold til andre af sammen kaliber.

                Som sagt er jeg helt grøn på et her område, mit tilgang til det er af det skal være hyggeligt at riste (måske til videre salg) men jeg har heller ikke lyst til at sætte mig for dyrt så jeg skal sælge en million kopper kaffe før min investering er hjemme.
                og helst vil jeg købe brugt for så ved jeg den har kørt og jeg få helt sikkert en masse input/erfaring med på vejen af den tidlige bruger.

                mht http://ozcaffe.com/ så har jeg se de bla. bliver lavet i kina.

                Comment

                • Cherub
                  Mellemristet
                  • Feb 2009
                  • 205

                  #9
                  Re:søger en kafferister

                  Hej Carsten!

                  Hvordan hulen kommer man på, at købe en prof. 1 kg\'s rister når man er \'helt grøn\' som du selv skriver?

                  Det er selvfølgelig heeelt ok - men har du overvejet at starte med en køkkenbordsrister, eller har du allerede prøvet det? Jeg tror på at de store ristere giver en kvalitet, man ikke kan frembringe med hjemmeristerne - eller måske er det full-time risterne som gør forskellen...

                  /Tim
                  Dalla Corte Super Mini
                  Mazzer Major E
                  Mahlkönig Encore

                  Comment

                  • BaristaDK
                    Master Brewer
                    • Nov 2007
                    • 1643

                    #10
                    Re:søger en kafferister

                    Cherub wrote:
                    Hej Carsten!

                    Hvordan hulen kommer man på, at købe en prof. 1 kg\'s rister når man er \'helt grøn\' som du selv skriver?

                    Det er selvfølgelig heeelt ok - men har du overvejet at starte med en køkkenbordsrister, eller har du allerede prøvet det? Jeg tror på at de store ristere giver en kvalitet, man ikke kan frembringe med hjemmeristerne - eller måske er det full-time risterne som gør forskellen...

                    /Tim
                    Jeg synes squ det er i orden at starte med en prof. 1kg\'s rister, man kan jo lige så godt gøre det ordentligt fra start
                    \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                    Comment

                    • carstenj
                      Grøn bønne
                      • Oct 2009
                      • 28

                      #11
                      Re:søger en kafferister

                      Hej Tim

                      ja jeg ved godt det kan lyde underligt at starte på den med sådan en dejlig maskine, men skal man gøre det kan man jo lige så godt starte ordenligt

                      Comment

                      • Brownie
                        Stamgæst
                        • Jul 2007
                        • 765

                        #12
                        Re:søger en kafferister

                        Jeg synes også det ville være fedt med en Probatino 1 eller lignende.

                        Men rent faktisk, så ville jeg i forhold til min Hottop jo kun skulle riste 1/4 så tit. Og det ville da være øv, for det er rigtig sjovt at riste.

                        Jeg rister 2 batch á 250gr om ugen i snit. Tænk kun at riste 1 gang hver 14. dag...det ville være ærgeligt og gud hvor man kunne komme til at riste alt for meget ift hvad man har brug for. . Så skulle man gå flere sammen (hvis man ikke bor for langt fra hinanden)...

                        Og hvis du er ny ristemester, så er der altså en indlæringskurve der har bedst af en MASSE rists...just my 50 cent!
                        Vibiemme Domobar Inox
                        Baratza Sette 270

                        ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

                        Comment

                        • BaristaDK
                          Master Brewer
                          • Nov 2007
                          • 1643

                          #13
                          Re:søger en kafferister

                          Hvis man som mig drikker ca 1kg om ugen og en rist ca mister 20% af den vægt skal jeg riste 2,5 kg grønne bønner om ugen ad 2 omgange, dette vil da være lidt nemmere med en 1kg\'s rister end en hottop. Hvis man derudover har planer om at gøre det mhp. vidresalg, skal man jo nok riste en del mere...
                          \\\"Smag er ikke noget vi har. Det er heller ikke en privatsag, men noget mennesker udvikler gennem et sensorisk og interlektuelt arbejde. Smag er dannelse.\\\" - Smagens Fysiologi - Anthelme Brillat-Savarin

                          Comment

                          • Brownie
                            Stamgæst
                            • Jul 2007
                            • 765

                            #14
                            Re:søger en kafferister

                            Ja, jeg har egentlig også både familie og venner der får / køber engang imellem - og det skulle da heller ikke menes som at det var decideret dumt...jeg ville da selv gerne have en 1 kilos...men kan også se en anden vinkel på det som ikke-proffesionel...
                            Vibiemme Domobar Inox
                            Baratza Sette 270

                            ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

                            Comment

                            • carstenj
                              Grøn bønne
                              • Oct 2009
                              • 28

                              #15
                              Re:søger en kafferister

                              Hej

                              Jeg skal primært selv bruge kaffe til salg fra min coffeebike her til sommer. og måske videre salg når jeg er klar til det.

                              Mit valg står mellem cafemino eller Probat (har set lidt på den der hedder OZ-rister, men var for dyr) bestiller nok først til december eller lige efter. og regner med at tidspunkt at have været på besøg på et par risterier inden og fået lidt viden om hvad man skal og ikke skal.

                              Min espressomaskine blev en Astoria AL1 på gas, den er jeg ret spændt på. jeg har fået en del råd fra Claus som har kaffecyklen og her slf og efter en del søgning på nettet fandt jeg en i England, den er nu bestilt og glæder mig meget til den komme.

                              Comment

                              Working...
                              X