PDA

Se fuld version : Hjælp til afkalkning af Nuova Simonelli Oscar

jensp
3. November 2015, 01:15
Hej

Min Oscar leverer næsten ikke vand længere gennem bryghovedet, og jeg tror maskinen trænger til seriøs afkalkning. Har brugt alm hanevand i maskinen og der er vist særligt meget kalk i vandet i Hvidovre.

Er der mon nogen af jer medlemmer, der kan hjælpe med et fix, evt mod fair betaling, et godt råd til hvordan jeg selv kan afkalke den - eller skal jeg forbi professionelle reparatører?

Mvh Jens
Hvidovre ved København

Coffee makes the world go
3. November 2015, 01:26
Med held er det ikke for sent til at en adskillelse er nødvendigt

der er et link et sted her på forummet om hvordan du kan afkalke den

Det kan nu også være kaffeolie i trevejs ventilen ??
Backflusher du den med rensemiddel lige så tit som du afkalker den ;o)

jensp
3. November 2015, 01:42
Med held er det ikke for sent til at en adskillelse er nødvendigt

der er et link et sted her på forummet om hvordan du kan afkalke den

Det kan nu også være kaffeolie i trevejs ventilen ??
Backflusher du den med rensemiddel lige så tit som du afkalker den ;o)

Hmm, backflush er benyttet lejlighedsvist men det er ærligt talt et stykke tid siden, så lad mig prøve igen....

3. November 2015, 01:43
Hmm, backflush er benyttet lejlighedsvist men det er ærligt talt et stykke tid siden, så lad mig prøve igen....
Med eller uden rensemiddel ?

jensp
3. November 2015, 01:46
Med eller uden rensemiddel ?

Med vand og opvaskemiddel på skift.... aldrig prøvet "rensemiddel"... Nogen forskel på resultatet? Hvad bør man bruge?

3. November 2015, 01:54
Espressomaskine rens , der findes flere der kan det samme
ca 100 kr for en bøtte der rækker til mange mange år
kan også bruges til at rense kaffekander og guldfiltre osv

Hvis du skriver hvor du bor lokalt , så er der måske en der kan fortælle dig det nærmeste sted du kan købe det

Men :o) fortæl lige hvordan du anvendte opvaskemiddelet ??

frachlitz
3. November 2015, 06:58
Sandsynligheden er dog at det ikke er kalk, men "plastik dimsen" i ekspansions-ventilen der er gået i stykker.

Et kendt ømt punkt på Oscar - søg herinde og tag evt. fat i KaffeMekka for dele

jensp
3. November 2015, 20:30
Espressomaskine rens , der findes flere der kan det samme
ca 100 kr for en bøtte der rækker til mange mange år
kan også bruges til at rense kaffekander og guldfiltre osv

Hvis du skriver hvor du bor lokalt , så er der måske en der kan fortælle dig det nærmeste sted du kan købe det

Men :o) fortæl lige hvordan du anvendte opvaskemiddelet ??

Sæbevand i blindfilteret...

jensp
3. November 2015, 20:32
Der kommer intet vand overhovedet fra bryghovedet, så jeg kan ikke forsøge backflush eller andet. Der kommer et svag brummelyd fra maskinen ved aktivering af bryghovedet. Understøtter det nævnte problem med ekspansionsventilen?

3. November 2015, 23:45
Der kommer intet vand overhovedet fra bryghovedet, så jeg kan ikke forsøge backflush eller andet. Der kommer et svag brummelyd fra maskinen ved aktivering af bryghovedet. Understøtter det nævnte problem med ekspansionsventilen?

Det kan skyldes mange ting
og det er ikke ekpansionsventilen der (typisk)går i stykker , men derimod tilbageslagsventilen (checkvalve)

men det var EN mulighed

HVIS du ikke selv har mod på det , er det lidt spild af tid at opremse alt hvad man kan gøre

På elektros hjemmeside er der nogle gode tip, bla for at se om pumpen pumper osv , og fejlfinding frem til en evt fejl

Men har du mod på det , skal vi nok guide dig så langt vi kan , men du skal ud og købe rensemiddel uanset hvad + citron syre
og så ha værktøjet klart ,og plads og klude klar ;o)

jensp
4. November 2015, 00:59
Tak for supporten! Jeg har fået "motioneret" maskinen en del mere med skiftevis aktivering af bryghoved og damp, og det lykkedes faktisk at få bryghovedet i gang igen. Jeg har så backflushet en del gange og trykket er vist kommet tilbage.

Jeg er dog overbevist om, at maskinen kræver afkalkning (og yderligere backflushing med rigtigt rensemiddel), og at jeg herefter skal finde løsning på kalkproblemet.

Jeg fandt videoen, der viste afkalkning ved at lægge maskinen på venstre side ved udtømning. Men jeg forstår, at nogen også advarer mod denne metode. Hvad er det rigtige at gøre?

/Jens

ChristianS
4. November 2015, 01:05
Man kan sige, at det, du risikerer ved at bruge metoden med at hælde på siden, er, at et stykke kalk river sig løs og blokerer et sted i maskinen, så den skal skilles helt ad og afkalkes.

Men alternativet er netop at skille det hele ad og afkalke alle enkeltdelene.

Så hvis det ikke skræmmer dig (det er ikke super svært, men kræver noget godt gevindlås-væske eller teflontape og evnerne til at bruge det), kan du lige så godt starte med den 'nemme' metode med at hælde på siden. Jeg har lært mig selv at bruge teflontape ved et par forsøg, så vil ikke sige, at det er særligt svært heller.

Men det er tidskrævende at skille maskinen helt ad og kræver som minimum et sæt fastnøgler og en god svensknøgle til at holde kontra med. :)

jensp
4. November 2015, 01:20
Man kan sige, at det, du risikerer ved at bruge metoden med at hælde på siden, er, at et stykke kalk river sig løs og blokerer et sted i maskinen, så den skal skilles helt ad og afkalkes.

Men alternativet er netop at skille det hele ad og afkalke alle enkeltdelene.

Så hvis det ikke skræmmer dig (det er ikke super svært, men kræver noget godt gevindlås-væske eller teflontape og evnerne til at bruge det), kan du lige så godt starte med den 'nemme' metode med at hælde på siden. Jeg har lært mig selv at bruge teflontape ved et par forsøg, så vil ikke sige, at det er særligt svært heller.

Men det er tidskrævende at skille maskinen helt ad og kræver som minimum et sæt fastnøgler og en god svensknøgle til at holde kontra med. :)

Tror så jeg vil prøve afkalkning uden at skille maskinen ad. Går det galt med total tilstopning må jeg så i gang med værktøjet (hvilket langtfra skræmmer mig, da jeg er vant til at skille og reparere ting, men som jeg måske ikke har mest tid til lige nu...).

Skulle jeg ende med at skille den ad, ville jeg være meget interesseret i samtidig at lave en forbedring af maskinen. Er det korrekt forstået at en OPV, er det der nemmest giver en forbedring, der kan mærkes selv med en lille investering? Hvad er da forskellen på OPV kits fra KM og Elektros.it?

Og hvad bør jeg gøre vedr kalkproblemet? Flere mener tilsyneladende at en Brita kande ikke er nok...?

/Jens

4. November 2015, 01:46
Da du ved opvarmning har fået liv i den , har jeg en styg mistanke om at det er en tilklistret bryg/trevejs ventil der er hoved synderen (men kan ta fejl)
Så få fat i noget rensemiddel til backfluch

derefter skakl du lade den stå og blive rigtig vaRM , OG SÅ LAVE ET FLUCH , HER SKAL DU LÆGGE MÆRKE TIL OM VANDET KOMMER ØJEBLIKKELIGT

det er for at teste om tilbageslagsventilen er ok , spyr den først damp i et stykke tid , er vandet blevet trykket ud af hx kredsen

Samsons
4. November 2015, 17:41
Tror så jeg vil prøve afkalkning uden at skille maskinen ad. Går det galt med total tilstopning må jeg så i gang med værktøjet (hvilket langtfra skræmmer mig, da jeg er vant til at skille og reparere ting, men som jeg måske ikke har mest tid til lige nu...).

Skulle jeg ende med at skille den ad, ville jeg være meget interesseret i samtidig at lave en forbedring af maskinen. Er det korrekt forstået at en OPV, er det der nemmest giver en forbedring, der kan mærkes selv med en lille investering? Hvad er da forskellen på OPV kits fra KM og Elektros.it?

Og hvad bør jeg gøre vedr kalkproblemet? Flere mener tilsyneladende at en Brita kande ikke er nok...?

/Jens

Jeg har ikke selv prøvet OPV kittet fra elektros, men vil tro det er samme kvalitet som KM's. KM's er let at installere, men der er tilbage løbet lavet med en slange op i tanken. Elektros er skjult i bunden af maskinen og virker, ud fra billeder, lidt mere smart udført.

Bortset fra det kan du godt nøjes med at afkalke thermosynphonen. Så behøver du ikke vippe den på siden. Risikere at til stoppe damp ventilen.

ChristianS
4. November 2015, 21:52
Jeg har elektro's version. Det var ret nemt at installere - ikke mindst med deres instruktionsvideo til at afklare tvivlsspørgsmål. Jeg er ret glad for, at der ikke er en løs slange i toppen, som skal ned i tanken hver gang, den har været ude.

jensp
7. November 2015, 13:14
Tak til alle for de gode råd. Maskinen kører og jeg skal til at kigge på OPV....

/Jens