PDA

Se fuld version : Arduino vægt projektet

Dyrlægen
15. September 2015, 12:39
Hej Ebar

Kasper (79) og jeg har igennem noget tid arbejdet på flere forskellige arduino projekter, herunder et HX711 loadcelle projekt. Vi er stadig igang med at udvikle kode, design og teste forskellige celler, men den første prototype chassis er klar og har allerede givet en del erfaringer til det næste print.

I løbet af de næste uger og måneder skal vi igang med at bygge disse arduino vægte ind i vores drypbakker. Her er planen at de skal erstatte flow-meteret og give en langt mere præcis måling der bla. kan bruges til brewratio og andet sjov :)

En udløber fra dette projekt er at bygge loadceller ind i vores kværne, hvorfor? Fordi vi kan ;) Vi arbejder stadig med forskellige problemer som bla. "drift" pga. varme(stråling), men de problemer skulle blive løst med næste prototype. Det først model vi har fået printet er kun lavet til bundløst filter, men der er også en til dobblet tud på tegnebrættet :)

7470

7468

7469

Monterings beslag til drypbakken
7471

7467

Vægt integreret direkte i bordpladen - Et projekt der er lidt på standby

7472

Dyrlægen
15. September 2015, 12:45
Lidt video:

https://vimeo.com/139319354

-E*
15. September 2015, 13:02
Vildt projekt.

anavar12
15. September 2015, 13:35
Super spændende.

Må jeg spørge, hvordan I løser udfordringen med en indbygget vægt i drypbakken, som skal være vandtæt, kunne frakobles og tåle rensning ?

Victoria Arduino har på deres Black Eagle gravimetric løse det ved at placere loadcellen inde i kabinettet og lade den være forbundet med et lille gitter, som hænger på nogle hager over selve drypbakken. Se her: http://sprudge.com/black-eagle-victoria-arduino-nuova-simonelli-46043.html

La Marzocco har på deres Linea PB i Brew Ratio udgave tilsyneladende bygget dem ind i drypbakken, men hvordan kan jeg ikke helt gennemskue.
http://sprudge.com/la-marzocco-launches-linea-pb-with-auto-brew-ratio-espresso-technology-74845.html

og her: http://www.lamarzoccousa.com/tag/linea-pb/

Dyrlægen
15. September 2015, 13:52
Jeg skulle meget gerne få min drypbakken tilbage fra smeden i løbet af denne uge, så skal jeg nok tage nogle billeder :)

Kasper og jeg løser det på hver vores måde, jeg svejser fire gennemgående rør i bunden af min bakken. Gennem disse rør går der nogle stænger ned og hviler på cellen og i toppen hviler bakkens rist. På stængerne bliver der monteret en form for overhæng, der skal forhindre vandet i løbe igennem rørene. Jeg tror måske at La Marzocco bruger et ligende koncept, men er ikke sikker.
Kasper bruger fire loadceller, en i hver hjørne, bakken hviler så direkte på cellerne.

anavar12
15. September 2015, 14:12
Tak for tilbagemeldingen. Jeg vil meget gerne se nogle billeder, når I kommer så langt.

Kraftcorp
15. September 2015, 22:45
Det lyder som et ret godt projekt!

Det bliver rigtig godt at høre mere:D

Mvh
Kraftcorp

martinmic
15. September 2015, 23:37
Det ser vildt fedt ud det her projekt. Det glæder jeg mig til at følge med i. :D

erikit
16. September 2015, 02:35
Det bliver meget spændende at følge dette projekt godt gået!

malling
16. September 2015, 10:35
endnu en gang er jeg vildt imponeret over det i kaster jer ud i. Thumps UP :cool:

Dyrlægen
16. September 2015, 12:30
Vi glæder os til at dele det med jer :D

anavar12
17. September 2015, 11:07
Jeg glemte lige at San Remo Opera også har indbygget vægte:

http://www.sanremomachines.com/opera-the-revolution/

Dyrlægen
23. September 2015, 19:19
Smeden har endnu brændt mig af :/ Hvis nogen kender en pålidelig rustfri i københavns området, så smid gerne en PM :)

Dyrlægen
4. October 2015, 21:55
Jacob Wind har klaret det som "min" smed ikke kunne klare på +6 uger, på under én dag, jeg er ret vild med E-bar 👍 🙏😁
I dag har jeg har fået sendt de 3d tegninger der skal bruges til drypbakken afsted til print, så de skulle meget gerne være i hus i løbet af næste uge :)

7588

7589

jacobwind
4. October 2015, 23:50
Det bliver spændende at se slut resultat. Jeg følger med spænding dette projekt :D

Dyrlægen
9. October 2015, 01:24
764976507651765276537654

Dyrlægen
9. October 2015, 01:26
7657765876597660
7655
7656

Første prototyper til drypbakken er modtaget. Stadig meget tilpasning arbejde forude..

aspedersen
9. October 2015, 01:40
Ser rigtig godt ud...er det lavet med en 3D printer? Kan se at det ikke baaare lige er noget man gør, men at der går rigtig meget planlægning i. Smukt! :)

Dyrlægen
9. October 2015, 10:13
Det er printet i ABS (Zortrax m200 med Z-HIPS), er spændt på hvordan det tåler varmen. Det burde ikke være noget problem, men lad os nu se om hvordan det ser ud om nogle måneder :)
Det kræver ret meget planlægning, især fordi 3d printet krymper under/efter print, så man kan godt løbe ind i problemer med stramme tolerancer. Lige nu har jeg lidt problemer med at de gennemgående stænger har kontakt med drypbakken, hvilket betyder at cellens målinger bliver meget upræcise. Så jeg skal have fundet nogle stænger med mindre diameter og evt. lavet hullerne i bakken større.

jacobwind
9. October 2015, 11:56
Sig til hvis hullerne skal bores op. Så kender jeg en god smed (han er faktisk elektriker) ;)

Dyrlægen
9. October 2015, 12:18
Jeg prøver selv lige at borer op til 8-9mm. Skal vi højere op, så kan være at jeg skal ha fat i smeden ;) Så kan han også lige teste mit ny tunet scace device med tryktransmitter:

7661

Dyrlægen
9. October 2015, 18:10
Sidste test inden fredagsbar ;)

https://vimeo.com/141913504

Beklager det dårlige lys, det er lidt bedre hvis den ses på vimeo i hd..

Lav
9. October 2015, 18:52
Fedt, er det så vægten der beder ventilen om at klappe i ved 56g? ;)

(åh ja, fredagsbar - det var tider....)

Dyrlægen
9. October 2015, 19:07
Indtil videre kører vægten på en seperat arduino, men det er planen at den skal fuldt integreres og lave brew ratio uden fra den vægt som ender i kurven :) Lige nu kører den bare med timer..

applebang
10. October 2015, 07:14
Jeg prøver selv lige at borer op til 8-9mm. Skal vi højere op, så kan være at jeg skal ha fat i smeden ;) Så kan han også lige teste mit ny tunet scace device med tryktransmitter:

7661

Kan du lve en liste over hvad du hr brugt til dit scace? Termoføler, nåleventil osv :-).

malling
10. October 2015, 10:13
hvordan går det egentligt med vægt måling på din Nino.

Det er jo nogle fede mods du har gang i ! hvem der bare havde evnerne og mulighederne dertil

Dyrlægen
10. October 2015, 17:00
Applebang det er bare et originalt scace 1 device med en Tee NPT fitting 1/4" og så en 150 PSI transmitter, begge købt på ebay. Jeg ved at der bliver brugt en omega t-type fine wire thermocouple i scace devicet og har tidligere prøvet at målt diameter på dysen til ca 0,35mm. Jeg har selv prøvet at lave et helt fra bunden, det blev noget hø og kan ikke anbefales :)

Hvis du alligevel vil prøve, så er beste chance for at finde en passende dyse Beswick. http://catalog.beswick.com/#WORKFLOW;FILTER_PRODUCTS,FILTER_ORIFICE_FITTINGS

Dyrlægen
10. October 2015, 17:13
hvordan går det egentligt med vægt måling på din Nino.

Det er jo nogle fede mods du har gang i ! hvem der bare havde evnerne og mulighederne dertil

Tak :) Den første nino prototype er blevet modificeret og mishandlet til ukendelighed, men det har givet vigtig viden til næste fase. Vi har fået en masse nye ideer, så det næste print vil være meget forskelligt fra den første, men kan love at det bliver rigtig godt :)

Vi går og venter på at posten kommer med nogle displays, loadceller, alu og sensorer før vi går videre. Det meste skulle gerne komme i næste uge, så den næste prototype vil nok være klar ugen efter det :)

Dyrlægen
10. October 2015, 23:14
Prototyping er ikke altid lige kønt ;) Risten sejlede lidt fra side til side.. Det er bliver løst med lidt træ indtil næste print :)

7687

7688

Første kop kaffe med den nye vægt blev trukket her til aften og det ser ud til at virke som det skal:

https://vimeo.com/142012633

Flow raten er lidt i skoven pga et andet nyt mod.. Jeg har fået drejet 2 mm af shower blok for at fjerne Elektra'ens hysteriske følsomhed over for overdosering og for at give mere headspace. Kører for første gang 20 gram i min VST20 kurv :) Et mod der kun kan anbefales til ejer af Sixties modellerne..

Kraftcorp
17. November 2015, 14:29
Hej Dyrlægen og Kasper79,

Har i flere lastceller på en enkelt HX711'er?

Mvh
Kraftcorp

Dyrlægen
17. November 2015, 18:03
Kasper har haft fire celler tilsluttet én hx711. Det giver lidt flere udfordringer i forhold til at få en stabil måling.

Lille update:
Drypbakke-vægten virker rigtig fint. Der vil komme lidt billederne når jeg engang har fået monteret displays og knapper.

Kværn-vægten: Vi tester stadig forskellige designs. Det er gået meget langsomt de sidste uger pga. speciale projekt og arbejde, men der skulle gerne printes nogle nye 3d modeller i denne eller næste uge, som er tæt på det færdig design :)

7940

Dyrlægen
18. November 2015, 19:54
Prototyping :cool:

7945

Dyrlægen
21. November 2015, 12:32
Der blev printet lidt i igen går :)

https://vimeo.com/146480031

Dyrlægen
21. November 2015, 14:55
Nyt design og skal afprøves den næste uges tid :)

7949
7950
7951

Lav
21. November 2015, 15:24
Cool Mads [emoji106]🏻

aspedersen
21. November 2015, 22:20
Ahhhh....nørderi når det er bedst. :D

Bliver der lavet en højere/større holder, så der også bliver plads til en double spout, senere? Køre selv udelukkende med bundløs, men når der er gæster, er det meget rart og køre med double.

malling
21. November 2015, 23:06
Mads super fedt, men jeg syntes lidt det æstetiske forsvinder, har du tænkt dig at få den lavet i stål hvis det funger?

Coffee makes the world go
21. November 2015, 23:49
Alu farvet spraymaling ?

-E*
22. November 2015, 15:11
Alu farvet spraymaling ?

Lige en generel advarsel, metallic spray vil smitte af før eller senere...

Dyrlægen
22. November 2015, 19:26
Mads super fedt, men jeg syntes lidt det æstetiske forsvinder, har du tænkt dig at få den lavet i stål hvis det funger?

Som sagt er det bare prototyper, kunne ikke drømme om at lade sådan noget rå plastik sidde på kværnen. Der er noget godt på vej ;)

Aspedersen den vi designer til Kasper79 bliver til både bundløs og double spout.

Til min har jeg overvejet et design hvor selve PF-holderen kan skiftes ud alt efter hvilket PF man bruger. Lige nu er PF-holderen bare sat fast med bolte og møtrikker, men jeg planlægger at integrer nogle kraftige magneter i vægtens platform og det samme i PF holderen. Tanken er så at PF holderen nemt kan skiftes ud til en der er designet til double spout. Det bliver nok et fremtids projekt, da jeg næsten aldrig bruger mit dobbelt håndtag.

22. November 2015, 19:40
Lige en generel advarsel, metallic spray vil smitte af før eller senere...

Nok nærmere næsten med det samme :o)

men man kan jo nøjes med at male der hvor det kun er det optiske der tæller , indeni og på kontakt flade kunne man afdække
men det lyder til at de har planer om en metal version

Til op
Hvad med en holder der IKKE er afhængig af bunden af portafilteret ?

så burde det kunne bruges til alle typer

Dyrlægen
22. November 2015, 22:53
Sådan bliver PF-holderen til Kasper's K30 også designet :) Der kommer nok billeder af det i løbet af de næste par uger..

Dyrlægen
13. December 2015, 20:24
Vi er ikke gået helt i stå, men arbejde og speciale skrivning gør at det hele går lidt langsomt for tiden. Der rodes med loddekolben og lidt lim i aften:

8188

Dyrlægen
27. January 2016, 13:16
I næste uge skulle der meget gerne ske en masse Nino-stuff :D

Sneak peek:

8658

8659

aspedersen
27. January 2016, 14:58
Det kan KUN blive godt! :)

Kasperv79
29. January 2016, 00:47
Arbejde, speciale og 2 børn må jeg lige tilføje.. Så går tiden også med andet en kaffe projekter :)

29. January 2016, 01:28
Ja,, man skal huske at drikke kaffe ;o)

Dyrlægen
1. February 2016, 15:55
Nu sker der lidt :cool:

Dyrlægen
1. February 2016, 15:57
Nu sker der lidt :cool: (prøver lige igen med billeder, hvis de ellers vil)

kennethp
1. February 2016, 17:48
Det ville de ikke... ;)

Dyrlægen
1. February 2016, 19:47
Prøver lige endnu en gang.. Farvel til plastik og velkommen til CNC 6061 alu ;)

8735

8734

Korn 400 -> 2500 + Polering = tidsrøver

8731

8732

8733

8736

Lav
1. February 2016, 21:43
Tidsrøver ja, men glæden er større! Det bliver super flot :) hvem fræser for dig/jer?

JesperOK
1. February 2016, 21:51
Det kan man da kalde langhåret QA;)

Dyrlægen
2. February 2016, 11:43
Der er altid hår i kaffen her :rolleyes:

Vi havde egentlig planer om at fræse det hele selv, alu blokkene var købt, men tiden var bare ikke til det. Roskilde Fablab har ellers en CNC fræser til fri afbenyttelse. Så vi har fået lidt hjælp af nogle venner i Hong Kong :)

Dyrlægen
2. February 2016, 23:30
Så er den blevet delvist samlet, der mangler stadig en masse detajler, men det virker :cool:

Video:
https://vimeo.com/153961061

Der bliver lige teste nogle plastisk indsatser til at holde styr på elektronikken:

8742

Dyrlægen
3. February 2016, 00:53
Koden er ikke færdig eller fuldt optimere, men Kasper har lige justeret på et par knapper og der er efterhånden virkelig smæk på :) Det kunne være spændende at teste den op i mod en Acaia Lunar eller Ohaus Navigator til et kaffejam eller hvis nogen vil udlåne en af de dyre banditter :)

Speed demo:
https://vimeo.com/153976395

Lav
3. February 2016, 07:57
Nøj, hvor går det stærkt....! Sådan en under både kværn og maskine med lidt feed back/styring - så har jeg ikke brug for andet :D

lindybrogaard
3. February 2016, 08:39
Det er virkelig cool lavet[emoji106]🏻

aspedersen
3. February 2016, 09:56
Virkelig flot udført! Det er utroligt hvad Kaffe kan føre med sig.

Hvornår starter serieproduktionen? ;)

malling
3. February 2016, 11:07
Hold op det er lækkert [emoji106]det er noget af det fedeste kværn mod længe set

Juul-Andersen
3. February 2016, 14:03
Virkelig flot udført! Det er utroligt hvad Kaffe kan føre med sig.

Hvornår starter serieproduktionen? ;)

Jeg stemmer også for serie produktion!!

Virkelig lækkert :)

Dyrlægen
4. February 2016, 01:12
Det kunne da godt være at der skulle laves en Mazzer-Ebar version i gold, silver eller spacegray ;)

Ikke de store ting er opnået i dag, men vigtige! Ny sleep funktion, overskydende digits er deaktiveret og så er display sat i den "rigtig" side i forhold til hvordan jeg betjener kværnen.. More to come!

https://vimeo.com/154114351

Lyset fremstår blåt pga. af den akryl vi har brugt, men displayet er altså hvidt ;) Vi får noget tyndere og mere neutral glas snart + en version med black/limo-smoke..

Troelsdk
6. February 2016, 21:34
Fedt fedt fedt

Skide spændende at følge med i jeres udvikling

Dyrlægen
11. February 2016, 22:47
En af mine helt store evner er at brænde elektronik af, dette mod har ihvertfald 4 "Arduino" nano og lige så mange HX711 på samvittigheden :P. Tirsdag var det så den originale indmad i kværnen der stod for tur :eek: Men da jeg altid har haft allergi over for det blå lys i displayet, er det en glædelig anledning til at erstatte hele molevitten. Den nye software skulle gerne snart være på plads, i mellem tiden bliver der ren faktisk også lavet kaffe :)

https://vimeo.com/154803477

Dyrlægen
16. February 2016, 02:26
Timeren er kommet på plads og der er samtidig blevet monteret lys i chuten og under selve vægten. Har fundet en 3200K LED, som i mine øjne giver et behagligt blødt lys.

Som på den nye MK Peak, så er chuten nu justerbar +/- ca. 10 grader og giver dermed mulighed for at kaffen rammer bulls eye, i midten af kurven. Portafilter-holderen er lavet til at kunne flyttes i forhold til chuten, men chuten er nu lidt hurtigere og nemmere at justere på :)

Varierende temperatur er en af de helt store udfordring ved at lave vægte som både er hurtig og stabil, da det kan få dem til at "drifte" betydeligt. Det har folk med Brewista scale og lunar måske oplevet, hvis de ikke har brugt gummi som isolering. Vores vejecelle er godt isoleret og bliver ikke påvirket af varmen fra PF, men en varierende rumtemperatur (sfa. åbne vinduer, direkte sol osv.) kan isoleringen ikke klare.

Egentlig har vi ikke reelle problemer med drift, da Kasper har lavet en virkelig god software + at displayet sjældent er tændt så længe at der kan observeres drift. Men hvis displayet var tændt i fx. 10 timer, vil den kunne nemt kunne drifte +/- 0,3 gram. Så inspireret af Myhtos One vil vi prøve at opretholde en konstant og fast temperatur. Det skal gøres med en PID temperatur kontrolleret vejecelle :rolleyes: Har fundet et meget lille og meget billigt keramisk PTC varmelegeme (5v@0,4-1,0w). Total overkill ja, men det kan gøres for 25 kroner, så hvorfor ikke prøve ;)

Lidt hyggebelysning fra chuten og en PF-holder der stadig ikke er blevet poleret :)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2613065/IMG_3902.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2613065/IMG_3907.jpg

Et 7-segment display i hvid og så er den gamle plastik-chrome hovedafbryder skiftet ud med en encoder.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2613065/IMG_3921.jpg

aspedersen
16. February 2016, 04:21
Det er godt nok blevet flot, det burde være standart i alle ´high end´ kværne. :)

Har I postet det på andre forums...hvis ja, hvordan har feed back´en været? Skulle ikke undre mig, hvis der sad nogle firmaer og lurede med på sidelinjen.

Jeg er i hvert fald klar, til at ligge min bestilling. :D Og igen...virkelig virkelig flot.

En lidt anden ting.....chuten på Nino´en...er den blevet behandlet med noget slip middel, eller er den bare blevet poleret op? Det flyver godt nok fint ud af den.

Citrushund
16. February 2016, 04:45
Virkelig imponeret over det resultat i er kommet frem til. Stor ros for jeres sans for detalje og finish!

Dyrlægen
16. February 2016, 12:36
Takker mange gange :)

Jeg tror ikke at chuten er behandlet med noget, blot en god stejl hældning og poleret rustfri stål. Du kan se en bedre video af flowet her: (vimeo.com/155473693 kode: ebar)

Der er ikke postet noget på andre forum's endnu, men tænker at smide det på homebarista når vi er ved at være i mål. Har kort været i kontakt med Acaia og Frank Durra fra Titusgrinding ang. mulige overfladebehandling. Frank synes det er et rigtig fedt projekt og har tilbudt at tage et kig på vores model.

Synes især hans DLC coating er rigtig lækker:
8898

Dyrlægen
25. February 2016, 12:28
Det hvide 7-segment display har ikke kunne holde til al den prototyping, dårlig lodninger, ukorrekt håndtering og er derfor sendt på pension. Så indtil der bliver fundet et alternativ, bliver der kørt Night Rider tema i espressobaren :cool:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2613065/night.rider.jpg
8-Digit 7 segment display

PF-holderen har også lige få en tur med sandpapir og polerings-skiven:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2613065/polished.png

25. February 2016, 15:05
Takker mange gange :)

Jeg tror ikke at chuten er behandlet med noget, blot en god stejl hældning og poleret rustfri stål. Du kan se en bedre video af flowet her: (vimeo.com/155473693 kode: ebar)

Der er ikke postet noget på andre forum's endnu, men tænker at smide det på homebarista når vi er ved at være i mål. Har kort været i kontakt med Acaia og Frank Durra fra Titusgrinding ang. mulige overfladebehandling. Frank synes det er et rigtig fedt projekt og har tilbudt at tage et kig på vores model.

Synes især hans DLC coating er rigtig lækker:
8898

den sorte belægning er Diamant like coating ;o) og det er ikke udseendet, men glatheden og overflade hårdheden
DET er ikke billigt
men har på fornemmeren at de har fusket sig ind hos nogen
hvis du får at tilbud på at det fikser de lige ,, så ta imod

aspedersen
26. February 2016, 01:41
Det hvide 7-segment display har ikke kunne holde til al den prototyping, dårlig lodninger, ukorrekt håndtering og er derfor sendt på pension. Så indtil der bliver fundet et alternativ, bliver der kørt Night Rider tema i espressobaren :cool:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2613065/night.rider.jpg
8-Digit 7 segment display

PF-holderen har også lige få en tur med sandpapir og polerings-skiven:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2613065/polished.png

Lækkert finish! :)

Lav
11. March 2016, 15:51
Mads, faldt lige over denne tråd på HB (http://www.home-barista.com/grinders/bluetooth-modded-mazzer-robur-for-weight-based-dosing-t37744.html), hvor en Robur styres via en Acaia vægt. Men da den kværner så hurtigt har de pulset motoren til at køre langsommere når de er 1g fra målet - smart :) Har i været ude i samme overvejelser?

aspedersen
11. March 2016, 17:05
Mads, faldt lige over denne tråd på HB (http://www.home-barista.com/grinders/bluetooth-modded-mazzer-robur-for-weight-based-dosing-t37744.html), hvor en Robur styres via en Acaia vægt. Men da den kværner så hurtigt har de pulset motoren til at køre langsommere når de er 1g fra målet - smart :) Har i været ude i samme overvejelser?

Synes bare at det køre noget langsommere end Mads og Kaspers løsning, men det kan jo være det kan justeres/tweekes?

Og så igen et bevis på, at vi herhjemme bare kan det der med lækre materialer og flot finish. :)

Hvilket Arduino kort bruger I forresten til det...kan det ligge på et UNO/NANO?

Bundgaard
11. March 2016, 19:38
Det er lige præcis det jeg er ved at bygge ind i den styring som du har lagt op.
Der er dog nogle udfordringer med det pwm, hvis man skal ramme frekvensen rigtigt og ikke være for hård ved motoren.

Ind til nu har jeg bygget loadcell på, fjernet de 2 quick dose knapper og tilføjet rfid[emoji3] .

Min plan var at lave en hængende portafilterholder med vejecellen, men det er et noget federe minimalistisk design Mads har lavet.

Lav
11. March 2016, 21:55
Det er lige præcis det jeg er ved at bygge ind i den styring som du har lagt op

Fedt - det glæder jeg mig til at se!

SuneZA
12. March 2016, 00:36
Det er lige præcis det jeg er ved at bygge ind i den styring som du har lagt op.
Der er dog nogle udfordringer med det pwm, hvis man skal ramme frekvensen rigtigt og ikke være for hård ved motoren.

Ind til nu har jeg bygget loadcell på, fjernet de 2 quick dose knapper og tilføjet rfid[emoji3] .

Min plan var at lave en hængende portafilterholder med vejecellen, men det er et noget federe minimalistisk design Mads har lavet.

Sejt! Hvad kan du bruge rfid til?

Bundgaard
12. March 2016, 00:49
Sejt! Hvad kan du bruge rfid til?
Identifikation af pf og derfor Auto dose ift. pf i holderen.

Men igen så bliver det ikke nær så lækkert som det her design.

Dyrlægen
17. March 2016, 12:42

Vi har haft samme tanker og jeg har også afprøvet "pulse-mod". Det virker fint til at ramme den rigtig vægt, men der er dog et problem ved at pulse de sidste par gram. Grindet bliver ændret og mere differentieret af at blive pulset, hvis man sammneligner med et kontinuerligt grind. Jeg ved ikke om det har noget med partikel størrelse at gøre, men det giver en ihverfald en mindre pæn ekstration. Det er klart noget der skal kigges nærmere på når tiden er til det :)

Edit:

Vores kode virker fint på både arduino nano og uno :)

Bundgaard
17. March 2016, 13:12
Vi har haft samme tanker og jeg har også afprøvet "pulse-mod". Det virker fint til at ramme den rigtig vægt, men der er dog et problem ved at pulse de sidste par gram. Grindet bliver ændret og mere differentieret af at blive pulset, hvis man sammneligner med et kontinuerligt grind. Jeg ved ikke om det har noget med partikel størrelse at gøre, men det giver en ihverfald en mindre pæn ekstration. Det er klart noget der skal kigges nærmere på når tiden er til det :)

Edit:

Vores kode virker fint på både arduino nano og uno :)

Jeg vil heller ikke mene at pulsering er den rigtige vej, men ja det er den "nemme" vej. Jeg tror det vil give mere at styre frekvensen og derved hastigheden også lade motoren rampe ned når set gram er ved ar være nået. Men hvad det har betydning for grinded, er jeg lidt usikker på.

En fordel med PWM vil jo også være at man kan justere hastigheden på kværnen.

Gutten her beskriver lidt om PWM.

http://alfadex.com/2014/02/dimming-230v-ac-with-arduino-2/

Kasperv79
2. September 2016, 20:29
Hey Guys.
Nu er det lidt tid siden der er sket noget på vægt fronten. Det skyldes mange ting bl.a dyrlægen blev til dyrlæge = mere arbejde og jeg blev selvstændig = mere arbejde.. Nok om det. Planen har hele tiden været at der skulle udvikles en vægt til flere kværne herunder mazzer og k30'eren. Som ejer af en K30'er vil jeg derfor komme igang. :)

Planen er at lave et nyt "chassis", forstået på den måde at sidestykkerne og frontstykket laves af ét stykke plade (så den faktisk ligner den originale) den nye front bliver selvfølgelig anderledes da selve filterholderen ikke har fysisk kontakt med fronten. Bag fronten i de to lange gevindstænger monteres en kraftig plade til at holde vejecellen.
Jeg kunne godt bruge lidt input til hvordan et PF holder kunne se ud? Den skal kunne tilgodese både tud og bundløs.

Alt elektronik og features er en anden snak. Først og fremmest skal der være et solidt mekanisk setup.

Ha en dejlig weekend.

Kasperv79
16. November 2016, 16:34
Jeg her netop lavet en tråd i køb/salg hvor jeg efterlyser en brugt front til en K30'er. Den front som PF holderen er skruet fast på. Så hvis en herinde ligger inde med en, så er jeg klar til mit K30'er vægt mod :O)

frachlitz
17. November 2016, 19:58
Jeg her netop lavet en tråd i køb/salg hvor jeg efterlyser en brugt front til en K30'er. Den front som PF holderen er skruet fast på. Så hvis en herinde ligger inde med en, så er jeg klar til mit K30'er vægt mod :O)

Jeg er klar til at ligge en ordre :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Kasperv79
17. November 2016, 23:29
Jeg er klar til at ligge en ordre :-)

:)

Så snart jeg har en front, så får jeg læserskåret og bukket rustfrit beslag.
Har derudover købt nyt OLED display samt encodere fremfor de to potmetre :)

Jeg glæder mig meget til at vise noget frem :)

kaffemekka skal dog have 695kr for en front :/ så håber jeg kan finde en brugt at tage mål efter.

frachlitz
18. November 2016, 06:49
:)

Så snart jeg har en front, så får jeg læserskåret og bukket rustfrit beslag.
Har derudover købt nyt OLED display samt encodere fremfor de to potmetre :)

Jeg glæder mig meget til at vise noget frem :)

kaffemekka skal dog have 695kr for en front :/ så håber jeg kan finde en brugt at tage mål efter.

Det er et sindssygt spændende projekt! Men ja, Mahlkönig reservedele har aldrig været billige :-)

Hvad skal du bruge fronten til? Fordi du skal skære eller ændre på den?

Kasperv79
19. November 2016, 16:53
Jeg skal kun bruge den til at måle op efter, så jeg slipper for at skille min egen ad inden jeg er klar til at bygge den om.

Kasperv79
19. November 2016, 16:54
Jeg tror det ender med at jeg i morgen aften skiller kværnen ad for at måle op og samler den igen :)

Kasperv79
25. November 2016, 19:41
Så blev der lavet en 3D tegning og skærefiler til laserskæren :)

Så mon ikke der sker lidt i december... :)

10451

Kasperv79
2. December 2016, 00:20
Så blev der lavet en 3D tegning og skærefiler til laserskæren :)

Så mon ikke der sker lidt i december... :)

10451

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161201/b2abf49c08549c2a13d63d32217ec8de.jpg
Beslag med monterede vejeceller.. k30 mod is startet.. :)

frachlitz
3. December 2016, 21:20
Wow det bliver fedt! Er det "open source" det du laver?

Kasperv79
3. December 2016, 21:27
Wow det bliver fedt! Er det "open source" det du laver?

Det er ikke planen at det skal være en business. Ligger gerne tegninger ud (som jeg har betalt for at få tegnet). Men hvis folk vil have et "kit" formoder jeg det kommer til at koster lidt..
men ren Ebar mentalitet, så skal prisen være fair.

Kasperv79
8. December 2016, 22:14
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161208/6a3b4efa90db5a01dcf862b471f0bc17.jpg

Så er hardwaren fundet og testet.
Det bliver et maple mini board (ca 4,5xhurtigere end arduino)
Et 1.8" tft display er perfekt som erstatning til det originale.

Potmetrene bliver erstattet med to stk encodere.

Næste skridt er at få tegnet et print med diverse stik til komponenterne :)

twirk
10. December 2016, 16:16
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161208/6a3b4efa90db5a01dcf862b471f0bc17.jpg

Så er hardwaren fundet og testet.
Det bliver et maple mini board (ca 4,5xhurtigere end arduino)
Et 1.8" tft display er perfekt som erstatning til det originale.

Potmetrene bliver erstattet med to stk encodere.

Næste skridt er at få tegnet et print med diverse stik til komponenterne :)
Hvor er det sejt af dig! Nyder at se fremgangen

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk

Kasperv79
10. December 2016, 18:13
Nu er så flinke at følge med, kunne i så ikke komme med nogle bud på betjenings funktionaliteten.
Jeg kommer med første udkast.

K30'eren er bygget op i en højre og venstre del. Hver side indeholder idag: knap med lys og ét potmeter.
Denne version indeholder knap med lys, encoder + tryk i encoder.

Min første ide går på at lave timer styret del i højre side og en vægt styret i venstre. Vægt og tid styres på encoderne og gemmes evt ved et tryk på encoder knappen.
Efter som den nuværende startknap/trykknap bliver fjernet så skal der laves en anden startfunktion.
Her tænker jeg at bruge de nuværende single/double knapper til at forvælge timer eller vægt funktion. Hvis timerfunktionen er valgt lyser lampen og endnu et tryk starter timeren. Ligeledes ved vægten.

Dette er de spæde tanker. Kom gerne med inputs :)

10. December 2016, 20:51
Du bør bestemt ha en flush funktion, både til når den har stået en tid, og til når der har været justeret på grindet
et eller andet i baggrunden, man skal jo ikke stille på det hele tiden

hvis styingen kan laves således at man fx trykker begge knapper, så flusher den
et tryk på en enket knap, og det den er sat til der er aktivt, et laaangt tryk , og justeringen er aktiv for den knap
afsluttes igen ved et tryk

10. December 2016, 20:53
tryk og hold begge knapper , og flush kan justeres med henholdsvis højre eller venstre knap, afslut med igen at trykke begge knapper i lang tid

Kasperv79
10. December 2016, 23:49
tryk og hold begge knapper , og flush kan justeres med henholdsvis højre eller venstre knap, afslut med igen at trykke begge knapper i lang tid

God ide.
Jeg tænker at alle funktioner der udøves op til et bryg, skal kunne udføres med en hånd.
Flush, start/stop osv.

So let the coding begin();

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161210/bae65002466959c79104a05857be5bf3.jpg

11. December 2016, 00:55
Start ska da være den originale der aktiveres af portafileret
Klart noget af det der gør K30 så bruger venlig

ChristianS
11. December 2016, 09:22
Start ska da være den originale der aktiveres af portafileret
Klart noget af det der gør K30 så bruger venlig

Enig. Men det kunne nok godt give nogle problemer med nøjagtigheden på vægten.

Kasperv79
11. December 2016, 09:25
Enig. Men det kunne nok godt give nogle problemer med nøjagtigheden på vægten.

Præcis, så derfor tænker jeg det bliver beregnet ud fra vægten.. jeg bruger værdien der ikke er Taret og hvis den er hvad PF vejer (km indlæres) så starter kværnen.
F.eks 589g +- Hys (10g) stabil i x tid = start

jacobwind
11. December 2016, 12:16
Præcis, så derfor tænker jeg det bliver beregnet ud fra vægten.. jeg bruger værdien der ikke er Taret og hvis den er hvad PF vejer (km indlæres) så starter kværnen.
F.eks 589g +- Hys (10g) stabil i x tid = start

Det lyder som den funktion jeg har på min kværn ;) Det fungerer rigtigt godt. Jeg har dog en hys på +- 1g.

Kasperv79
11. December 2016, 12:20
Det lyder som den funktion jeg har på min kværn ;) Det fungerer rigtigt godt. Jeg har dog en hys på +- 1g.

Jeg vil lave en teach funktion der kan gemme minimum 2 PF'er og hysteresen kommer lidt an på vægten mellem kurvene, det skal være sådan at den stadig genkender et PF efter skift af kurv.. :)

Kasperv79
11. December 2016, 12:27
En anden ting er beregning af stop ved brug af vægten.
Stop x mg før sp (beregnet ud fra g/s baseret på x tid efter start+x målinger. - efterløb..

11. December 2016, 12:42
Behøver den at kunne genkende et portafilter?, er det ikke nok at der nu bare hænger nok vægt på, til at det må være meningen at den skal tarra , og lave skuddet ?

11. December 2016, 12:43
et portafilter kan jo skifte vægt, alt efter om det er tørt eller stadig vådt efter et rense flush

jacobwind
11. December 2016, 12:48
Jeg vil lave en teach funktion der kan gemme minimum 2 PF'er og hysteresen kommer lidt an på vægten mellem kurvene, det skal være sådan at den stadig genkender et PF efter skift af kurv.. :)

Jeg har teach funktion og 4 PF. Hvis jeg skifter fra VST til IMS kurv kan den se forskellen. Det giver jo også god mening da der ikke skal samme mængde i.

Jeg har aldrig problemer med at den genkender et PF. Det skifter ikke vægt med ret mange mg selv om det er lidt fugtigt.

ChristianS
11. December 2016, 12:48
Behøver den at kunne genkende et portafilter?, er det ikke nok at der nu bare hænger nok vægt på, til at det må være meningen at den skal tarra , og lave skuddet ?

Det tænker jeg også, noget i retning af "hvis vægt over x gram..." Men det andet kan måske tage højde for forskellige kurve.

ChristianS
11. December 2016, 13:02
Jeg har teach funktion og 4 PF. Hvis jeg skifter fra VST til IMS kurv kan den se forskellen. Det giver jo også god mening da der ikke skal samme mængde i.

Jeg har aldrig problemer med at den genkender et PF. Det skifter ikke vægt med ret mange mg selv om det er lidt fugtigt.

Jeg var vist lidt langsom med det svar - men det var præcis det her, jeg mente. :)

Kasperv79
11. December 2016, 13:13
Fedt.

gemmer du hver PF med individuelle kurve og derefter gemmer mængden af kaffe pr setup?

hvilket svarer til at PF ligges i holderen og antal gram pares med pf inkl den valgte kurv?

jacobwind
11. December 2016, 17:55
Man kan vel sige at jeg har 4 forskellige PF opsætninger. Under Teach gemmer jeg værdien som er på vægten. Så kan jeg justere hvor meget kaffe jeg ønsker for hver opsætning. Bagved i systemet ligger der også en værdi for mg per sekund. Den er også individiel per opsætning. Hver gang jeg har kværnet udregner den selv en ny mg per sekund og laver en middel værdi på det. Det vil sige at den selv justerer ind for at ramme bedre næste gang. Normalt ligger jeg inden for +-0,1g. Hvis min afvigelse er mere end +-0,6g foreslår den at opdatere hele værdien til den nye.

Jeg har forsøgt at styre efter hvad der kom på vægten under kværning men fik det aldrig til at fungere. Det kan være du har mere held med det eller at en K30 er mere egnet til formålet.

Kasperv79
11. December 2016, 18:06
Man kan vel sige at jeg har 4 forskellige PF opsætninger. Under Teach gemmer jeg værdien som er på vægten. Så kan jeg justere hvor meget kaffe jeg ønsker for hver opsætning. Bagved i systemet ligger der også en værdi for mg per sekund. Den er også individiel per opsætning. Hver gang jeg har kværnet udregner den selv en ny mg per sekund og laver en middel værdi på det. Det vil sige at den selv justerer ind for at ramme bedre næste gang. Normalt ligger jeg inden for +-0,1g. Hvis min afvigelse er mere end +-0,6g foreslår den at opdatere hele værdien til den nye.

Jeg har forsøgt at styre efter hvad der kom på vægten under kværning men fik det aldrig til at fungere. Det kan være du har mere held med det eller at en K30 er mere egnet til formålet.

Nu ser vi. Planen er i første omgang at prøve at beregne mg/ms i midten af kværntiden og så se hvornår jeg skal stoppe i forhold til det beregnede output. Præcis som du beskriver.

Hvilket board brugte du? Arduino?

jacobwind
11. December 2016, 18:55
Jeg kører et Arduino ZERO. Det er valgt fordi det kører 48MHz og 32bit. Et UNO board er for langsomt.

Kasperv79
11. December 2016, 19:02
Jeg kører et Arduino ZERO. Det er valgt fordi det kører 48MHz og 32bit. Et UNO board er for langsomt.

Præcis.
Jeg kører med et stm32 cortex M3. 72mhz også 32bit.
Dog uden eeprom, men har muligheden for at gemme direkte i flash. Og med de 10k RW cycles så går det nok at bruge flash som hukommelse.

jacobwind
11. December 2016, 23:22
Jeg så at jeres første vægt var ret stabil og meget hurtig. Jeg står og vælger mellem stabil eller hurtig. Har du lyst til at hjælpe lidt her? Vil du afsløre lidt om hvordan du lykkedes med det?

Kasperv79
11. December 2016, 23:40
Selvfølgelig.
her er den korte udgave. Du er ere end velkommen til at få hele koden.
https://github.com/mchughj/RunningMedian
denne kode kørte på et 16mzh board. Så med dit Zero, har du mulighed for at endnu mere "midling".

#include "RunningMedian.h"

int avg=3;

//----------------Define PINS---------------------
//#define Button_PIN 17
HX711 scale(A1, A0);

//--------------- Define function -----------------
RunningMedian samples = RunningMedian(33);

Loop()

weightAct=(Weight()-weightZero)/WeightScal;

/--------- CALCULATE WEIGHT --------------
float Weight(){

long x = scale.read_average(avg);
samples.add(x);
float m = samples.getMedian();
return m;

Kasperv79
12. December 2016, 00:04
slettet

Kasperv79
12. December 2016, 00:05

Du har ret. Som udgangspunkt bør det være nok. Men alle har forskellige preferencer. Nogle vil nøjes andre vil ha mér :)

Så jeg griber alle råd.
Første skridt er trods alt at få en stabil og anvendelig måling. Herefter kan der tilføjes features efter smag og behag.

Kasperv79
14. December 2016, 21:53
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161214/075513d81fa17a0ee9e4c83305a5baf5.jpg
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161214/88c66e18f21f481d2817955ac156042e.jpg

K30ES reverse engineering :)

14. December 2016, 22:27
Du klør bare på ;o) jeg har en kværnenhed, og på et tidspunkt skal jeg ha lavet en styring ;o)
Huset vil jeg så lave anderledes, så det gir mindre retension, og mindre footprint

Kasperv79
16. December 2016, 01:38
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161215/e980fb33a7ffdf14d3ee91ff3083574f.jpg

Getting started.. :)

Juul-Andersen
16. December 2016, 04:44
Det er altså et fint projekt det her!! Jeg glæder mig til det kommer i større produktion :)

Kasperv79
16. December 2016, 08:53
Kæresten glæder sig bare til at få kaffe igen.. sådan er vi så forskellige :D

Kasperv79
16. December 2016, 10:43
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161215/e980fb33a7ffdf14d3ee91ff3083574f.jpg

Getting started.. :)

Har desværre måtte konstatere at displayets visuelle del ikke er centreret, så derfor kan man se den sorte kant.
Så overvejer hvad der kam gøres. Ville jo gerne lave et mod der ændrer mindst muligt på det eksisterende. På den anden side kan mit hoved ikke acceptere den sorte kant.. det skriger til mit ocd..

Kasperv79
16. December 2016, 18:32
Fredags slik :)

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161216/e1b1799dc4aab6faacc6dd7ce16d7522.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/20161216/eb22a513978166385ef936148d1b68d4.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/20161216/12eacc97581c0e7d028c9eb2a242b557.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/20161216/8528f60ee0e92dec6dc5853392a62222.jpghttp://uploads.tapatalk-cdn.com/20161216/3f57a2f3c4b7d3a6bdffc90e2cba185e.jpg

Joe_Black
17. December 2016, 09:27
Det ser sku godt ud:)

Kasperv79
17. December 2016, 10:39
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161217/7b191394e07951502375bb4d2a0a8145.jpg

Lav
17. December 2016, 11:58
Vi vil se en video - uncut! [emoji3]

Sent from my iPhone using Tapatalk

jacobwind
17. December 2016, 23:45
Jeg følger spændt med i din tråd her. Jeg havde ikke lige forstået hvordan du ville montere veje cellerne. har du fået det til at virke? Normalt kan man ikke montere dem lodret. Har du et eller andet trick.

Jeg har forresten fået min vejning ret stabil. Det er blevet en kombination af RunningMedian som du skrev om og Smoothing og lidt andre tryllerier :p

Kasperv79
18. December 2016, 10:42
Jeg følger spændt med i din tråd her. Jeg havde ikke lige forstået hvordan du ville montere veje cellerne. har du fået det til at virke? Normalt kan man ikke montere dem lodret. Har du et eller andet trick.

Jeg har forresten fået min vejning ret stabil. Det er blevet en kombination af RunningMedian som du skrev om og Smoothing og lidt andre tryllerier :p

Tjek lige dette filter også:
https://github.com/flrs/HampelFilter
De påstår det er væsentlig hurtigere en median..
jeg har lidt problemer med beslaget da det ikke er bukket præcis nok. Så er pt ved at ændre designet en smule. Problemet er den manglende plads bag fronten.

Lav
18. December 2016, 10:53
Normalt kan man ikke montere dem lodret. Har du et eller andet trick.

Jeg tænker at måden PF overfører vægten på giver stadig anledning til en udbøjning over midten af vejecellen eller hvad?

Er det konventionelle strain gauges der er limet på siderne, piezoelektrisk eller noget andet?

Kasperv79
18. December 2016, 12:23
Jeg tænker at måden PF overfører vægten på giver stadig anledning til en udbøjning over midten af vejecellen eller hvad?

Er det konventionelle strain gauges der er limet på siderne, piezoelektrisk eller noget andet?

Det gjorde det i mit test setup, men jeg må indrømme at det ikke sker tilstrækkeligt i det endelige..
så op på hesten igen. Jeg er igang igen. Denne gang er jeg tilbage i samme stil som Mads (aka dyrlægen) lavede til sin.
Så i stedet for spildbakken laver jeg en ny base cnc først alu, med indbygget vejecelle.

Kasperv79
18. December 2016, 12:25
Det gjorde det i mit test setup, men jeg må indrømme at det ikke sker tilstrækkeligt i det endelige..
så op på hesten igen. Jeg er igang igen. Denne gang er jeg tilbage i samme stil som Mads (aka dyrlægen) lavede til sin.
Så i stedet for spildbakken laver jeg en ny base cnc først alu, med indbygget vejecelle.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161218/0dc4bbddd5473b1a75036a6b99836c1c.jpg

Så indtil videre har jeg fået ny display (layout er ikke det færdige)
Samt lys :)