PDA

Se fuld version : Anbefaling til ny maskine (Bezzera BZ-10?)

tgl
31. August 2015, 14:48
Har været ude af espressoverdenen de sidste år, men nu har jeg fundet gejsten igen, og det er på tide min Silvia skal skiftes ud. Dette primært fordi jeg er træt af den lange ventetid, når der laves mælkebaserede drikke (50% af gangene).

Jeg er meget lun på en Bezzera BZ-10. Den er kompakt, får fornuftige anmeldelser og kan fås til en god pris. Jeg er klar over at BZ-07 praktisk taget er den samme maskine indvendig...

Har et par spørgsmål:

- Kan jeg trygt handle hos stoll.de? De sælger denne Bezzera billigt. Fås den overhovedet i DK - kan kun finde BZ-07.
- Er det nødvendigt at skifte kværn (Har pt. en Rancilio Rocket)
- Andre maskiner der kan anbefales til under 8.000 - 9.000 kr.
- Bør jeg gå efter en maskine med E61? Omvendt er jeg fri for den lange opvarmning med elek. opvarmet hoved.
- Bør jeg udelukkende anvende kildevand?

/Thomas

malling
31. August 2015, 15:23
Du kan roligt handle hos stoll - om du kan få noget tilsvarende i det prisleje, er så et af de helt store spørgsmål. Til dette vil det nok kræve at du kontakter nogle forhandler og høre dig ad. De fleste er villige til at skære en smule af prisen.

Men er du villig til at købe brugt evt. fra en bruger herinde kan du få en hel del mere for pengene.

Jeg vil klart råde dig til at opgradere til en Vario eller en brugt proff. kværn såsom Super Jolly, Major eller lignende.

thniels
31. August 2015, 15:50
Jeg har købt en BZ-10 hos Kaffeagenterne i Randers for 3 år siden og den er absolut fremragende. Den tager ca. 10 minutter om at blive ordentlig varm, så personligt savner jeg bestemt ikke e61. Den er samtidig også hurtig til at holde temperaturen ved mange kopper. Den er en lille smule intolerant med formalingen af kaffen, hvilket temmelig sikkert kan afhjælpes ved at skifte kurvene ud, men min Mahlkönig kan langt hen ad vejen klare det. Der hvor MK ikke kan længere, kan den hånddrevne Hario til gengæld resten. Udover enkelte kuriøse bønnetyper, har det nu primært været kaffe der har været lidt vel hengemt, så det er ofte et lidt akademisk problem. Helt friskristede bønner er aldrig et problem.

Med hensyn til kildevand, så har vi i de 3 år brugt vand fra Brita-filterkande og maskinen har endnu til gode at vise tegn på kalkaflejringer. Vi bor til gengæld også i et udpræget blødtvandsområde.

tgl
31. August 2015, 16:14
Den er en lille smule intolerant med formalingen af kaffen, hvilket temmelig sikkert kan afhjælpes ved at skifte kurvene ud, men min Mahlkönig kan langt hen ad vejen klare det. Der hvor MK ikke kan længere, kan den hånddrevne Hario til gengæld resten.

Kan du uddybe det? Er ikke sikker på jeg er helt med...

tgl
31. August 2015, 16:29
Jeg vil klart råde dig til at opgradere til en Vario eller en brugt proff. kværn såsom Super Jolly, Major eller lignende.

Argh, er det nødvendigt eller blot en anbefaling? Burde jeg ikke kunne køre videre med min Rocky?:confused:

act_dk
31. August 2015, 16:31
Normalt anbefaler vi at bruge flere penge på kværn end maskine, og grunden er at det i høj grad er der de gode skud hentes (og de dårlige minimeres). En Rancilio Rocky er absolut minimum og vil klart være flaskehalsen med den maskine.

MK Vario og derover er OK - der er en anden tråd som er aktuel lige nu, hvor JensMuff har lavet en fin kværnliste!

act_dk
31. August 2015, 16:33
http://www.espressobar.dk/forums/showthread.php?9689-Espressomaskine-kv%E6rn-k%F8bes

DanielL
31. August 2015, 17:04
Jeg har en BZ07 of synes sgu det er en dejlig maskine, så kan kun anbefale bezzera! Dog er jeg enig med de andre om at en rocky er minimum eller lige under.. Jeg vil personligt anbefale at købe en brugt HX'er også opgradere kværnen.. Bezzera er desværre sjældent til salg i dk, men der er ofte vibiemme osv..

Ole Hansen
31. August 2015, 17:22
Jeg har en BZ10 købt hos Moba Coffee. Hurtig levering og ingen brok.

Jeg er enormt glad for min - se evt. min anmeldelse af den.

Jeg har udskiftet min filterkurv til en La Marzocco Strada - det blev det kun bedre af.

Jens_Muff
31. August 2015, 21:48
Argh, er det nødvendigt eller blot en anbefaling? Burde jeg ikke kunne køre videre med min Rocky?:confused:

Nu er der ikke noget, der er nødvendigt i kaffeverdenen.. Men jeg vil vove den påstand at det ville give dig bedre kaffe at skifte din Rocky ud end din Silvia.

Det behøver nærmest ikke engang at koste dig noget.

Man kunne fx sælge Rocky'en (ca 1.000) og købe den Compak k3 der er på dba lige nu til 1.500 kr. Den kan måske oven i købet presses på prisen. Selvom den heller ikke kan måle sig med de store prof-kværne er det er stort step op fra din Rocky. Det er de klogeste penge du sætter i setup'et. Uden sammenligning.

thniels
31. August 2015, 22:02
Kan du uddybe det? Er ikke sikker på jeg er helt med...

Ja, jo mindre olie der er i bønnerne, des finere skal det kværnes fordi det ellers ikke kan stampes nok til at trykket passer til gennemløbet. Det med olieindholdet kan andre mere detaljeorienterede kaffenørder nok brygge mere på end jeg, men min observation hælder i den retning. Det gælder for bønner som står for længe og for enkelte lyse ristninger. For mit vedkommende absolut mest førstnævnte. Bezzeras kurve er for enkeltkop-kurvens vedkommende lidt aparte udformet og kræver oveni ovennævnte en endnu hårdere stampning, der igen kan modvirkes lidt med en finere formaling. Det er hér Varioen kommer til kort og Harioen stadig virker. Tokopskurven er ret almindeligt udformet og er ikke nogen særlig stampeudfordring.

Jeg kan lige tilføje, at jeg er ultratilfreds med denne maskine. Den fungerer altid, er bygget som en kampvogn og pynter i ethvert køkken. Den er ovenikøbet let at gøre ren - altså kabinettet - og holder sin fine stålglans uden at blive mikroridset. De indre regioner er ligeså lidt/meget bøvlede som alle andre. Vandtanken er nok maskinens eneste ømme punkt. Den er lidt ufiks og slangerne skal pilles af, hvis man skal have tanken ud. Det skal man godt nok ikke ret tit, men alligevel.

Åh, og så er der lige de ret fikse betjeningshåndtag. De minder lidt om joysticks, så specielt på damp er der meget hurtig betjening. Ikke noget dreje op og i.

tgl
31. August 2015, 22:34
Tak for alle svarene!! Giver stof til eftertanke - tror jeg følger rådet og finder en brugt el. evt. en ny kværn inden jeg opgraderer maskinen. Overvejer en brugt maskine, så der kan blive råd til en "ny" kværn også...

act_dk
31. August 2015, 23:39
Især ved kværn er det virkelig en fordel at købe brugt, da de fleste prof kværne nok næsten kan holde en menneskealder :-) Og er man tålmodig kan man af og til gøre en god handel :-)

tgl
1. September 2015, 11:34
Endte med at købe den Compak K3, som @JensMuff anbefalede...fik den presset lidt ned i pris, så det var fint. Tak for rådet endnu engang...