PDA

Se fuld version : Problemer med min nuova simonelli musica, pumpetryk?

Stopher
10. June 2015, 02:57
Ved påbegyndt ekstraktion, efter vandet begynder at løbe og uden pre-infusion aktiveret, går der mellem 11-17 sekunder før kaffen begynder at løbe fra filtret. Efterfølgende flyder espressoen ganske fint.
Malingsgrad, tamp og doserings justeringer virker ikke til at afhjælpe problemet og jeg bruger friske bønner.
Nogen der har et bud på hvad der er i vejen?

Link til video, der demonstrere problemet.
https://youtu.be/Z5PIfqq24FY

På forhånd tak.
Christopher

frachlitz
10. June 2015, 07:01
Ikke noget klogt at sige (skulle have set viden først)

frachlitz
10. June 2015, 07:04
Hvordan smager de?

Det virker lidt langsomt med det ser ud til at vandet løber fint.

pingel
10. June 2015, 12:56
Nu har du jo ikke et bundløst filter, så det er jo lidt svært at se. Men hjemme hos mig bryder første dråbe igennem på omkring 8 sekunder - og havde jeg en filterholder med med tud som dig - ville det jo nok også første komme ud efter et par sekunder ekstra, så jeg synes at det ser fint ud.

Men jeg synes at kaffen kommer lidt hurtigt/pludseligt når den kommer. Så jeg synes at du skal investere i en bundløs filterholder, så du bedre kan diagnosticere dit skud.

Stopher
10. June 2015, 14:27
Synes ofrer den smager bitter og brændt, når jeg laver ekstraktioner der bliver længere end den der ses i videoen.

Stopher
10. June 2015, 14:31
Jeg skal også have et bundløs PFH. Men der er langt fra de 8-9 sek du får, og optil de 16-17 sek, som jeg oplever. Kan ikke forestille mig at det er meningen at den skal være så langsom til at opbygge tryk.

Bebeto
10. June 2015, 14:35
Det virker som om at pumpen ikke får lov til at opbygge tryk før meget sent 12-13 sek og derefter presses hurtigt igennem kaffepucken.
Ved ikke hvordan pre-infusion virker på den maskine, men den kunne måske være slået til?
Hvordan smager kaffen, den ser ud til at løbe lidt hurtigt?

TurBo
10. June 2015, 16:03
Synes det lyser som om den er meget lang tid om at opbygge tryk nok. Det ltsee som om den først mødwr modstand nogle få sek. Før væsken "pisker" ud.
løver vandet ud af en af de andre ventiler inden kaffen kommer? Tænker det kunne give den meget langsomme tryk opbygning?

Stopher
11. June 2015, 15:23
Synes det lyser som om den er meget lang tid om at opbygge tryk nok. Det ltsee som om den først mødwr modstand nogle få sek. Før væsken "pisker" ud.
løver vandet ud af en af de andre ventiler inden kaffen kommer? Tænker det kunne give den meget langsomme tryk opbygning?

Det er muligt. Jeg har ikke haft maskinen adskildt, så kan ikke sige noget om der løber vand ud. Ved dog at der ikke kommer noget ud af 3-vejs ventilen før efter ekstraktionen afsluttes.

Stopher
11. June 2015, 15:27
Det virker som om at pumpen ikke får lov til at opbygge tryk før meget sent 12-13 sek og derefter presses hurtigt igennem kaffepucken.
Ved ikke hvordan pre-infusion virker på den maskine, men den kunne måske være slået til?
Hvordan smager kaffen, den ser ud til at løbe lidt hurtigt?

Enig. Pre-infusion er slået fra i videoen, hvis slået til skal lægges yderligere et par sekunder! Kaffen smager ofte brændt og bitter, nok pga. den lange kontakt med vandet :(

act_dk
11. June 2015, 17:39
Maskinen virker lidt underlig, men hvilke bønner og hvilken kværn bruger du?

Stopher
11. June 2015, 18:54
Maskinen virker lidt underlig, men hvilke bønner og hvilken kværn bruger du?

Jeg bruger friske (8-20 dage siden ristetidspunktet) relativt lyse espressobønner, lokalt ristede.
Kævrnen er en Ascaso I2.

Samsons
11. June 2015, 23:32
Stoffer jeg tjekker lige min musica i morgen, så melder tilbage hvor lang tid det går før der kommer kaffe ud af min.

Samsons
12. June 2015, 12:13
Min lyder lidt anderledes også med preinfusion slået fra. Min pumpe kører 4-5 sekunder, som om den skal opbygge tryk, inden den lader vandet løbe. Det er både ved flush og bryg. Med preinfusion er det samme mønster, bare hvor pumpen holder en kort pause undervejs.
Er din maskine pre eller post maj 2010? (De er lidt forskellige inden i).

Stopher
13. June 2015, 18:52
Min lyder lidt anderledes også med preinfusion slået fra. Min pumpe kører 4-5 sekunder, som om den skal opbygge tryk, inden den lader vandet løbe. Det er både ved flush og bryg. Med preinfusion er det samme mønster, bare hvor pumpen holder en kort pause undervejs.
Er din maskine pre eller post maj 2010? (De er lidt forskellige inden i).

Du kan slå "pre-pressure" funktionen fra. Det er samme menu som pre-infusion og lysjusterimg. Du trykker bare på den manuelle bryg knap. Hvis ingen lys, er funktionen slået fra :)
Min maskine er fra 2015.

Samsons
13. June 2015, 21:31
Jeg var slet ikke klar over der eksisterede noget der hed pre-pressure?! Det må jeg hjem at have afprøvet.

Samsons
16. June 2015, 18:28
Du kan slå "pre-pressure" funktionen fra. Det er samme menu som pre-infusion og lysjusterimg. Du trykker bare på den manuelle bryg knap. Hvis ingen lys, er funktionen slået fra :)
Min maskine er fra 2015.
Nu har jeg testet den funktion du omtaler. Den funktion har jeg ikke på min maskine, men min er heller ikke den sidste nye model som din. Jeg ved ikke om de har lavet ændringer hen af vejen.

Hr Jensen
3. July 2015, 21:08
Hej Stopher.
Har du fortsat problemet?
Jeg oplever det samme med min musica, men kan backflushe mig ud af det!
Min opbygger som din først tryk efter mindst 10 sek og så løber det efter 15-17 sek.
Hvis jeg backflusher er den første tur meget langsom og derefter bliver tiden "normal". Laver jeg så et shot efter det, så løber det på 5-8 sek! Tænker egentlig at det må være noget skidt/kalk i systemet, men min er kun 1 år gammel, så det undrer mig noget!

Hr Jensen
15. October 2015, 21:31
Hej Stopher . Håber på og regner med at du har fået problemet løst. Kan da lige notere at mit problem og muligvis også dit, var den lille plastik del der sidder i kontraventilen, den er åbentbart noget skrøbelig. Min blev fikset, men er netop røget igen, det var dog muligvis pga. et fejlbehæftet batch.
Vh. Jakob

buller1
11. September 2016, 16:48
Hej Stopher . Håber på og regner med at du har fået problemet løst. Kan da lige notere at mit problem og muligvis også dit, var den lille plastik del der sidder i kontraventilen, den er åbentbart noget skrøbelig. Min blev fikset, men er netop røget igen, det var dog muligvis pga. et fejlbehæftet batch.
Vh. Jakob

Hey Jakob
Min har fået samme problem, så jeg siger 1000 tak for din post du reddet lige min dag og jeg bestiller fluks en ny kontraventil [emoji4]

Sent from my iPhone using Tapatalk